Tratt problem
Våran vovve är nyopererad. Han har fått tre skadade tänder utdragna samt en knöl borttagen. Han kom hem vi 5 idag och hade på sig en tratt men väl hemma togs den av så att han fick äta och dricka och ha lite frihet dvs lägga ner huvudet och vila utan en stor sak på huvudet osv.
Han har haft en tidigare erfarenhet med tratt och då sattes den på och min syster gick ifrån honom i cirka 20 min och när hon kom tillbaka satt han kvar precis när hon lämna honom. Han hade inte rört sig ur fläcken.
Nu på inför natten ska den på igen då vi inte kan hålla koll på att han inte slickar och biter i bandaget på benet och det var inte uppskattat.
Han rör sig inte gärna och när jag väl fått honom att lägga sig i sin bädd lägger han inte ner huvudet. Just nu ligger han och kollar på mig och ibland gnyr han till lite.
Jag är ledig resten av veckan och kommer vara hemma med pojken mycket förutom promenader osv och se till att han inte ska behöva ha tratt på dagtid men på nätterna blir det ju ett problem och sen nästa vecka när jag går i skolan.
Man kan ju tro att han skulle finna ro och lägga sig ner men han gör det inte. Är väldigt jobbigt att se honom såhär.
Någon som har några tips på hur man kan göra?
Han märker att du tycker synd om honom.
Då blir det svårt för honom att vänja sig.
Vår hund fick frispel när han tvingades använda tratt första gången, och vi fick tvinga honom att lägga sig ned och ligga still, och vara beredd att hejda honom när han fick för sig att försöka få bort tratteländet. Det dröjde inte länge förrän det inte var några problem längre. Han sov med tratten varje natt utan problem. Det gäller bara att de ska vänja sig först. Vår kille har fått använda tratt tre gånger, och efter första gången var det lugnt. Visst ser han eländig ut och tycker synd om sig själv, men det är ju för hans eget bästa. :)
Kör bara på som vanligt och gör ingen stor sak av tratten. Flytta undan saker som är i vägen och som han kan fastna i, alternativt riva ned, för en tratt är expert på att fastna i allting.
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
#1 Undrar varför jag inte tänkte på det.. Men prövade och han lade ner huvudet jag fick bara uthärda en rad gaser men dom har han avfyrat sedan han kom hem. Kan det bero på att han varit sövd måntro? Han brukar aldrig fisa såhär.
#2 Nja visst är det aldrig kul att ens djur ska behöva gå omkring med en enorm tratt på huvudet men jag vet ju att det är för hans bästa men när han bli sådär att han sitter helt stilla och inte rör sig då har jag svårt att hålla känslorna i schack.
Men nu ligger han ner och jag hoppas att han håller sig lugn nu hela natten. Jag tror han är redigt trött.
#3 Fast det måste du göra, för hans skull. Om han märker att du tycker att det är hemskt så kommer han bara att tycka att tratten är ännu värre än vad han redan tycker. Den ju inte farlig på något sätt. Att han tycker att den är obehaglig är ju inte ett dugg konstigt, det är ju bara vad man kan förvänta sig.
Det ligger dock på hundägarens ansvar HUR obehaglig en sådan sak blir. Vi kan få en sådan sak att betyda i princip ingenting, och vi kan få det till att vara det värsta som existerar. Som sagt, bete dig bara som att allt är normalt och att tratten inte är något särskilt att bry sig om. Det kommer att lugna honom om han får se att du inte tycker att tratten är otäck eller negativ på något sätt. 
Jo, klart han är trött, han har ju varit med om en hel del, stackarn. ^^ Gaserna kan bero på operationen, ja.
Lycka till med honom. :)
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
#5 Jag beter mig inte annorlunda. Jag sitter ju inte och pluttinuttar med honom utan beter mig som om allt är normalt men jag kan ju inte rå för att jag tycke synd om honom..
Min hund är(var) lite likadan, hon brukar ha tratt när hon har sår på trampdynorna annars slickar hon bara, iallafall så tidigare när man satte på henne tratten så satt hon bara och tittade, rörde sig inte. Jag brukade då lägga ner henne på sidan i min säng, då kan hon ju sova och slappna av. Sen kommer han vänja sig vid tratten om ett tag, det har min gjort. :)
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Nu vet jag inte vart såren är, men det finns ju sådan där ring man sätter om halsen. Alltså inte en tratt, utan mer som krage. Den stör inte hunden lika mycket. Men det beror lite på vart såren och sånt är om hunden når eller inte när de har den på. (sök på hundkrage om du inte förstår vad jag menar :) )
Besök min blogg: http://bumpi.se
Vart sitter såret och hur stort är det?
Det är en sådan här som #8 menar :D Det man bör tänka på är att många hundar kan komma åt en hel del kroppsdelar trotts ruublåsbar krage, den är alltså inte lika "säker" som en vanlig tratt är. Men som sagt, det beror helt på vart såret sitter.
Det sitter på bakbenet. Vet inte hur stort såret är då det är i bandage men knölen var lite större än en ärta. Under dagen har han nosat på bandaget en gång efter att vi varit ute och det var snö på det men han har inte gjort något mer.
Antar att bakbenet är ett ställe som dom når med den #9 kragen? :/
Jag hade en sådan där krage, istället för tratt, när min tik opererat höften. Hennes stygn satt då alltså på ovansidan, och hon kom inte åt att slicka etc när hon hade den kragen på sig :)
#11 Då bör det väl gå för våran vovve? Han vissar ju heller inte något intresse för att slicka eller liknande på bandaget. :)