Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2641 ggr
Viccan92
0

Fel ras

Ja så är det jag har skaffat fel ras. Jag älskar såklart min lilla Jason. Han är en underbar sällskapshund. Går bra ihop med alla hundar och alla djur. Funkar i alla situationer även om han är lite osäker mot nya människor. Något som vi jobbar på och som blivit mycket bättre. Dock är det vissa som han inte gillar.

Men sen kommer det till träningen. Han totalt vägrar. Vi har provat med olika godis, leksak, gos eller bara berömma med ord. Nu provar vi med klicker men ja det går sakta, sakta så vi får se. Visst vet jag att taxar är svårtränade men detta är ju löjligt.

Men jag får väl skylla mig själv lite. Ville ha en bra sällskapshund som kanske inte behöver mycket mer men kan om man har lust. Hur skulle jag kunna veta att min fästman skulle helt plötsligt bli jätteintresserad av att träna hundar. Han vill träna lydnad. Men som sagt med en Tax. Han kan sitt, stanna, kom och nej. Vacker tass kan han men ja han vill inte. Han lyfter tassen en halv centimeter en halv sekund efter mycket tjat. Det andra funkar bra men går inte att lära mycket mer känns det som. Ligg är totalt hopplöst.

Detta är otroligt jobbigt tycker jag. Samtidigt som jag älskar honom så är det så svårt att inte får utlopp för mina egna ideer på det jag vill träna. Vi ska prova att spåra. Men sen agility, lydnad, rallylydnad. Det är ju en del hunden ska kunna då. Jag håller på att få panik alltså.

Behövde bara få det ur mig.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

brukshundar
0

Hur gammal är hunden?

Kan säga att jag förstår din situation och vet hur det känns. Det är inte kul.

Finns det någon gemensam aktivitet ni tycker om? Ibland gäller det att leta sig fram och det kan ta tid. Du säger att du redan provat olika motivationsgrejer när det gäller lydnaden. Och ja alla hundar gillar ju inte all typ av träning. Vissa hundar hatar lydnad medan andra avskyr agility. Såklart det skadar aldrig att prova på med olika motivationstyper, ibland kan det ju ligga där också - men ibland är det också så att man måste acceptera läget. Så du ska inte känna dig dålig.

Men vill ni verkligen träna lydnad skulle jag satsa på en till hund. Då kan ni träna saker som den gamla hunden tycker om med den och satsa fullhjärtat på lydnaden med den nya!

http://www.exceedsaska.blogg.se

Medarbetare på brukshundraser iFokus

Fridaaaa
0

Man kan lära taxar med ;) Vet en som tränade agility med sina, de kunde massa trix osv :)
Gäller bara att komma på knepet :) Taxar kan dem med om de vill, precis som alla andra hundar. Tror inte det handlar om rasen, utan individen :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Viccan92
0

Han är åtta månader och vi har haft honom i tre månader. Från början så tänkte jag att han är bara valp det kommer ju mer vi övar. Ja det har inte funkat direkt. Vi har ju inte provat agility än. Agility banan på vår klubb är ju inte framme på vintern och sen är han ju för ung. Kan ju vara att han gillar det. Osäker på det dock.

Är min fästman som vill köra lydnad. Inte tävla utan han menar nog mycket tricks mer. Han kan inte hundar.

Vi har funderat på en till hund. Vi saknar ju Tintin så mycket. Men där är ju pengar ett problem och min fästmans släkt. Dem tycker att tre kaniner, en katt och en hund är för mycket redan nu i vår lägenhet. Jag ser inga problem i en till hund. Dock tycker dem att allt vi gör är fel. Så vad vi än bestämmer så är något fel.

Fridaaaa
0

#3 Avvakta med en hund till, tills ni har bättre inkomst tycker jag. Jag vill gärna ha 1 hund till, men måste tänka på ekonomin med :)

Viccan92
0

#4 Vi ska vänta tills jag fått jobb. Vilken ju såklart kan ta tid. Men ja när jag får jobb blir det mycket. Min fästman vill då hus, barn, bil och en till hund. Sen har ju jag lite jag vill med såklart.

Fridaaaa
0

#5 Låter bra :)
Ja tyvärr kan det ju det ibland :(

Neela
12

#3 Ekonomin är ju en sak som det är viktigt att ta hänsyn till men släkten, äh skit i dom! Det finns många som tycker vi är galna med våra 6 katter och nu då hunden men det är inte deras liv utan vårt :)

Viccan92
0

#7 Är svårt bara när dem bor så nära och min fästman lyssnar mycket på dem. Men när vi är ensamma så vill han ju samma som jag ju. Hans släkt börjar bli orolig över att vi har för mycket djur och att någon ska anmäla oss. Eh hallå alla djuren mår toppen. Visst är ena kaninen lite överviktig men snälla nån. Så anmälar någon oss och dem kommer. Skit samma om alla djuren mår bra.

Är lite irriterad på hans släkt så ursäkta om jag låter sur och elak.

[Nalle-]
0

Håller med #1 om att ni borde försöka hitta någonting annat att försöka träna än lydnad, se om det fungerar bättre. Min Hugo är väldigt svårmotiverad när det kommer till lydnaden, det går om man är riktigt envis men det är inte så att han tycker det är superkul. Agilityn tycker han där emot är jättekul! Det är enda gången en leksak räcker som belöning till honom, annars bevövs massor av godis. 
Kanske viltspår kan vara något också om ni inte testat det? Känner en tjej som föder upp taxar, hon kör viltspår med sina och de är riktigt duktiga.

idipidi
2

Har du varit inne på allroundtax.se ? Tänkte att du kanske kunde få lite inspiration om inte annat.

brukshundar
2

#2 Klart man kan lära taxar med, men du har fel i att det handlar mer om individen än rasen. Generellt sätt så handlar det mycket om rasen också och vissa raser ÄR bara mer samarbetsvilliga och fokuserade än andra. Speciellt när det kommer till lydnad.

#3 Okej. Testa agility sen till våren, det kanske är något som passar er superbra! Okej, om det bara är tricklydnad (jag trodde du syftade på tävlingslydnad först) så ska det nog funka bra att få upp motivationen, men med lite mer motivationsträning. Fundera vilka belöningar du använder ytterligare.  Och en viktig sak är också att utveckla på vilket sätt du ger godis. Ger du bara från handen? Kastar du godis så han får leta? Variera och gör dig mer delaktig i belöningarna, även om det bara är godis! Tex innan du ska ge honom godis låt honom jaga dig, eller efter :)

Och sist men inte minst: Tänk på din egen attityd :) Var glad och jättetaggad vid träning, för jag lovar att attityder smittar av sig!

joheck
0

Spår lär ju passa honom perfekt i alla fall. Kanske är det något ni också kan använda som belöning i annan träning. Har ni testat spår än?

Viccan92
0

#9 Jo det har jag velat träna i tre år men hittar ingen som har någon klöv ju. Min farfar glömmer mig så fort han fått någon skjutet tyvärr. Sen när jag fått reda på att han skjutit något och ringer så kommer han ju på att jag skulle ha något. Han börjar bli lite vimsig.

#10 Ska kolla där.

#11 Jag har varit jättetaggad men det har lagt sig nu eftersom det inte funkar. Ska ta fram klickern och träna någon minut nu. Jag har belönat men olika hunddgodis. Sen såklart köttbullar och korv. Men ja det funkar inte så bra ändå. Leksak är ingen ide att försöka ens. Kastar jag godis så sticker han sen.

Misarn
0

Jag skulle rekomendera att vänta med en valp tills Jason är färdig, det är så mycket han kommer gå igenom men det vet ni väl redan. Vi har också varit inne på att skaffa en till men vi märker på Alice att hon inte alls är redo för en till valp oh hon är 1½ år men jag vet lite hur det känns. Har både haft en Bullterrier och en Basset som inte har varit dom lättaste att motivera och det är svårt och kämpigt att hitta det ,men tycker du ska ta det lite lugnt, det kanske släpper!? Glad

Viccan92
0

Jojo finns inte en chans att det blir en till valp nu. Det blir lite väl mycket. Han är ju inte rumsren och har fått dille att bita på hallmattorna och vissa skor.

Jag får hoppas att han någon dag fattar men chansen är väl inte jättestor. Tur att han är så bra på sällskap.

brukshundar
4

#13 Ställ inte in dig på att det är hopplöst! :)

Du skrev i trådstarten: "Vacker tass kan han men ja han vill inte. Han lyfter tassen en halv centimeter en halv sekund efter mycket tjat."

Tjata inte på honom! Till slut blir ni båda bara mer frustrerade och då faller hans motivation för det ytterligare. Och även din. Vill han inte, så är det bättre att ta en time-out i några sek eller minuter och försöka igen. På så vis har du även tid att fundera hur du kan göra för att det ska gå bättre nästa gång.

Det kan också vara så att du kanske gör något för svårt för honom eller att du är otydlig?

Fridaaaa
1

#11 Nej du kan inte säga att jag har fel. Många drar förhastade slutsatser om vissa raser. Visst Tax är inte avlad till lydnad men det går om hunden är motiverad och vill lära sig osv.
Samma med alla raser.
Jag har inte påstått någonstanns det du skrev, alltså kan du inte säga att jag har fel,

Vizzla
3

Vi tränar massor med våran Tax, har provat på det mesta (inte agility dock) men rallylydnad o annat. Lär honom trix osv.

Träna när HUNDEN vill, alltså när han visar att han är uttråkad. Vips så lär han sig på en gång. Ha tålamod han är fortfarande ung!

Finns dom som tävlar lydnad med Tax (dock kanske inte i elitklass)

Taxen är underbar på alla sätt men ställer lite större krav på sin ägares uppfinningsrikedom. Sen är det ingen sällskapshund ni har, det är en jakthund, tänk på det. Utnyttja det i träningen, vår hund gillar jagalekar - då använder vi det när vi tränar…

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

[Nalle-]
0

#13, Har inte så stor koll, men har för mig att det ska finnas att köpa på vissa djuraffärer?

brukshundar
1

#17 Jo, du skrev klart och tydligt: "Tror inte det handlar om rasen, utan individen"

Och visst, det håller jag med till en viss del. Men generellt sätt inte. Det finns raser till olika ändamål, det är något som vi inte ens behöver diskutera. Vissa raser är helt enkelt mer samarbetsvilliga än andra och därigenom är dem mer taggade på lydnadsträning. Medan andra gillar att jobba mer självständigt. Och det kanske TS hund gör? Då gäller det att jobba mer kreativt för att plocka fram det. Eller att bara acceptera läget, om det är högre höjder man satsar på.

Det är ingen förhastad slutsats, utan det är generell fakta.

Fridaaaa
0

#20 Jag syftade på just Tax. Att det inte är pga att det är Tax som det är så, utan individen, vad den gillar osv.

[Nalle-]
3

#21, Men taxar ska ju vara envisa, de är ju avlade bland annat för det.

brukshundar
1

#22 Det vet inte. Men det kan också vara så att just denna individ helt enkelt inte gillar lydnadsträning/trickträning. Det kanske är en lite mer självständig individ som kanske vill ägna sig åt sådana uppgifter.

ELLER så ligger det i att man måste bli mer kreativ själv. Men det vet man inte förrän man testat. Man kan inte testa i all oändlighet heller.

brukshundar
0

#21 Och oavsett så är det oftast mer jobb när det kommer till samarbetsövningar med vissa raser än andra..  Men bara för jag säger att det generellt är så menar jag inte att det alltid är så.

Fridaaaa
0

#22 Har inte sagt motsatsen heller.

Sigriiid
0

#13 Både älg- o rådjursklövar har de på bromma zoo numera :) Kanske kunde vara ngt?

// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/

[Nalle-]
4

"En Tax ska alltid utstråla mod och självsäkerhet samt vara envis och energisk." Från skk.se/kopahund. Och de taxar jag träffat har alla varit väldigt envisa!

Men tror säkert att du kommer på ett bra sätt att motivera din hund TS Glad

joheck
1

Vet inte om du missade mitt inlägg i #12, vi skrev samtidigt ;)

Det måste ju inte vara viltspår, även om det är det mest naturliga för en Tax. Har ni testat tex godis spår? Kanske sök är nått han skulle uppskatta annars. Dessa kan sedan som sagt användas som belöning vid annat arbete.

Viccan92
0

Har nu mobilen så kan bli lite rörigt. Han har fattat klickar men han fattar inte att han får godis när han gör rätt. Vi ska prova mer men jag får se. Han tror att det räcker med att sitta och titta på en. Som hansganska göra när han ska få mat Vill gärna ha tips på jaktlekar. Ska kolla nästa gång vi åker till djuraffären. Även fast vi nog inte kan träna nu.

joheck
0

#29 Det du skulle kunna göra är att köpa en leksak med ett gosedjur som sitter på en pinne med tråd, likt en katt leksak. Sen finns det så man kan köpa luktämnen från olika djur, tex rådjur osv. Om ni tar denna lekask och har på lite vilt-lukt på den så kanske han bli hel peppad.

Viccan92
0

Okej. Får kolla det på djuraffären med.

Malva92
1

Har inte läst igenom alla inlägg, så ber om ursäkt om jag upprepar mig :)

Men min lilla tjej fullkomligt hatar lydnad, när vi ska träna lydnad är motivationen på noll och hon tappar fokus efter några minuter. Men när det kommer till att lära sig tex trix är hon i extas och kan hålla på hur länge som helst. Så jag vet hur otroligt frustrerande det kan vara och förstår verkligen hur det känns!

En grej som funkat bra med min hund dock är att belöna henne och vara överpositiv och glad när hon gör vissa saker på eget bevåg, tex råkar gå fot med mig. Då blir hon superglad och kan tycka det är jättekul att träna just fotgående. Men så fort jag börjat tjata, och kräva av henne, så är fokus på noll.
Så, om det är trix din fästman vill träna, så testa att belöna små små saker han gör och se ifall hans motivation ökar då!

Lycka till Glad

Ketang
3

TS, jag tycker du ska ge hunden en chans. Ni har bara haft honom i tre månader och han är unghund med allt vad det innebär. Ge honom lite tid att bli vuxen innan ni "dömer ut honom" som en hund som inte vill/kan. Gå kurser och träna er själva på att bli bra tränare. Först när man verkligen har försökt kan man utvärdera om det fungerat eller inte.

[Timantis]
6

Det jag funderar på är att KAN/vet någon av er hur man tränar en hund. Visst taxar kanske inte är den mest lättmotiverade hunden. Men då är kunskap o envishet det viktigaste. Gå en trix o trick kurs o lär hunden att leka. Alla hundar har det inte i sej o då måste man lära dom. Kan tänka mej att klicker träning är examplarisk för en Tax. Ofta är det så att när dom lärt sej en sak så blir dom motiverade till mer. Men viktigt är envishet o belöningen. Med rätt belöning så kan man nog lära vilken hund som helst "stå på huvudet" Hundträning gör sej inte själv utan kräver träning träning o åter träning. O sluta tjata. Klart hunden tröttnar då.

Varför tänker man inte igenom hundköpet mer. Att redan efter någon månad komma på att den här hunden är inget för oss Då kan inte hundvalet vara direkt planerat. Kan inte ens tänka mej att Tax är den första ras man tänker på ens som sällskapshund. Sorry kan ha fel kanske tänker utefter mej själv där Tax inte står på någon lista över vad jag ev skulle skaffa för hund. Taxen är för mej en jakthund som man spårar med.

Häromkring finns en Tax som tränar/tävlar lydnad. En helt underbar hund som har så mycket glädje i sej.

Ingen som säger att det är lätt men att bara kasta bort hunden för att man helt plötsligt kommer på att man vill mer är sä fel. Jobba lite extra med den eller acceptera läget. I min värld är inte hunden en slit o släng vara som man bara kastar bort för att den inte passar ens intressen.

Fridaaaa
0

#34 Min mormor och morfars Tax är sällskapshund, skulle varit till jakt då morfar är jägare men blev aldrig så, han trivs bra med det :)
Sedan han fick diskbråcket för många år sedan (han är 13 år, snart 14) så har de simmat med han på hundsim ca 2 gånger/månad, vilket han älskar :)

[Timantis]
0

# 35

Jag menade inte att  dom inte passar som sällskapshundar utan om man letar sällskapshund så kanske Tax inte är det första rasvalet.

O det var det ju inte hos dena morföräldrar heller eller hur. Dom skulle ha en hund till jakten.

Fridaaaa
0

#36 Ja det var meningen så men blev inte så sen.
Vad jag menar är, att det blir inte alltid som man tänkt sig, även om man väljer en ras som bör vara anpassad till det man vill men det är inte det går den väg man vill :)

Flaxa
5

#34 Var läser du in att TS tänkt kasta bort hunden? Vad jag läser ut av henne inlägg är att hon är frustrerad över att hunden är svårmotiverad och behöver hjälp med det. Det hjälper då rakt inte att klanka ner på henne i alla fall!

TS, nu har ju jag en ras som kanske är mer lättmotiverad vad gäller samarbete. Men han var svår att träna i början också, gav lätt upp lade sig platt på magen och vägrade samarbeta, innan proppen släppte så att säga. Det var dock inte hans fel att det gick dåligt utan mitt. Jag tränade honom när han var omotiverad, körde för långa pass och hade för höga krav. Sedan när jag utvärderat mig själv så satte jag upp som mål att bara träna när han tigger uppmärksamhet eller precis innan han ska få sin mat så han är matmotiverad, korta pass varvat med MASSA bus och lek (han är väldigt lekmotiverad) och sedan att dela upp tricken i små-små delmål. Nu tycker han att träning är det bästa som finns!

När jag började med klickerträning, efter att ha klickat in honom, så klickade jag för ALLT han gjorde (tittade på mig -->klick!, tittade åt höger ---> klick!, lade sig ner -->klick!, lyfte tassen --->klick!). Då fattade han till slut att HAN skulle testa sig fram istället för att bara vänta på mitt kommando för vad jag ville att han skulle göra. Klickade för tre beteenden, sedan vart det supermycket bus, sedan tre beteenden till och supermycket bus. Sedan var det slut och då var han supertaggad på mer. Efter ett tag var han väldigt motiverad till klickerträning och då kunde jag börja ställa lite mer krav, som att bara klicka in ett beteende och shejpa det åt gången :).

Vet inte om detta hjälper dig men ville bara dela med mig av min erfarenhet, att ibland är det inte hunden utan en själv som behöver tränas :P. Tycker du har fått bra tips…försök hitta en trigger, något som din hund verkligen går igång på FÖRST, innan du börjar med trick och trix :).

[TeamGolden]
5

Hej du TS! 

Vet att taxar kan vara vääldigt envisa och de gör helst inte saker gratis. och det är generellt så att taxar inte är någon lydnadshund utan rasen är bäst på att vara trogen sin ägare i djupa skogar.

Det är ett rejält hästjobb att få en Tax att bli upptaggad, faktiskt. det tar ofta ett tag innan taxen ''Ja men jag gör det väl då!'' Det gäller iaf i lydnad.

Och antar att med din text syftar du på att du inom en tid söker tillökning av familjen, en hund med mer vilja? Och enligt mig låter det inte alls tokigt om han är lydnadsintresserad. Dock hoppas jag att ni inte lämnar henne för omplacering och ''byter ut henne'' bara för att hon inte räcker till, för det är inte hennes fel att hon helt enkelt inte gillar lydnad.

Jag skulle testa att lägga spår, gå spårkurs osv. det brukar de flesta taxarna verkligen uppskatta! man blir ett team på annat håll, och det är viktigt för henne att känna sig bra på nått sätt.

Så allt snack här i tråden om att taxar skulle kunna prestera lika bra i lydnad som en sheltie (ex som ofta är väldigt hajj på lydnad och trick) det skulle jag faktiskt vilja säga inte riktigt är ''sant'', visst finns det undantag, men oftast (faktiskt alla jag träffat) mycket mer intresserade av att ha dragkamp, spår, sök osv än att träna agilty och lydnad. Taxen ska enligt rasstandard inte vara särskilt engagerad i små trick osv, då det förr i tiden (Tja inte så långt som det låter!) skulle vara 100% närvarande i Jakt. 

Hoppas du fått lite svar och känner dig bättre till mods! Glad

Viccan92
1

Kan inte svara på allt just nu. Men hunden var enligt uppfödaren en jättebra hund till sällskap och lite små träning. En enkel och bra familjehund. Vi skulle aldrig ens få för oss att göra oss av med honom. Vill han inte träna så blir det promenader och spårboch bara vara med. Ja jag kan träning. Gick tre årig hundutbildning på gymnasiet. Sen hur skulle jag kunna veta att min fästman skulle bli så intresserad att jag skulle kunna göra allt jag drömt om att få göra med min hund. Innan dess var det inte möjligt

Viccan92
0

Jag ska prova att klicka bara han gör något som vi gillar oavsett vad det är. Får Tyvärr är det ju inte alltid man hinner hämta klicker och godis. Då sitter han där igen framför en och väntar på godis. Du fungerar det han kan sitt, stanna och kom. Han tigger aldrig uppmärksamhet. Ger inte vi honom uppmärksamhet så hittar han någon annan som t.ex katten och leker med honom. Han är unghund nu så ja jag vet. Har inte så stora förhoppningar egentligen men det vore kul att komma iaf lite framåt.

I början varje gång jag tränar så är jag glad och väntar på ett genombrott men det kommer liksom aldrig. Liggträningen har jag helt gett upp med nu. Han har lite svårt att koppla ihop belöning med vad han gör. Igår försökte jag få honom att sätta nosen mot en tidning och det gjorde han flera gånger och fick belöning men han fattade ändå inte riktigt. Vi ska prova igen ikväll.

Michaela-N
1

Taxar är såna, det säger jag av egen erfarenhet Flört

Själv har jag också märkt att jag valt fel ras. Men jag gör det bästa av situationen och älskar min pojke lika mycket ändå! Glad

Viccan92
0

#42 Precis. Han är ju underbar på andra sätt. Som nyss så var vi ute och lekte och ja han har nu fattat att man kastar leksaken igen om han kommer och lämnar den. Skönt det men jag springer ju lika mycket ändå. Han älskar att vara ute och hoppa i snön.

[Forest]
1

Vill bara säga en sak :) Jag var rätt insnöad på köra inlärning på ett sätt vi säger lära sitt, men det funka inte för Donna utan fick lära mig att lära ut på helt annat sätt. Så jag kan varmt rek att man går kurs eller om du känner någon duktig person som kan hjälpa dig lite, för jag tror att det är ofta så att man är för insöad på göra på 1 sätt och inte på 3 olika sätt :D Sen har ni bara haft han 3 mån så bara där säger jag ge hunden mer tid han är oxå unghund Flört

Viccan92
0

#44 Vi går på en hundklubb och jag provar olika saker. Shapping är ingen ide dock. Då får jag sitta i evigheter och vänta. Tillslut lägger han sig och somnar. Jo jag märker att han är unghund. Blir bara lite frustrerad när tolv veckors valparna på klubben kan mer än min på åtta månader dessutom.

brukshundar
2

Men herregud vad vissa tror att de kan komma och döma någon titt som tätt.

TS känner sin hund bäst, inte ni! Nu vill hon inte omplacera sin hund, men även om hon hade viljat det har ingen här rätt att döma!

Generellt sätt så är det så här att ibland stämmer inte kemin helt enkelt och trots det att man försökt träna på olika sätt!! Då är det kanske bättre att omplacera hunden! Man är inte mer än en människa! Men nu vill TS ge det ett försök eller hitta en annan gren som kan passa henne och taxen!

Blir så jäkla trött på "förståsigpåare".

Viccan92
0

#46 Tack. Vi ska gå en spårkurs nu i vår hade vi tänkt. Finns även agilitykurs för valpar med andra ord man går igenom alla hinder. Men eftersom jag är osäker på om agility är något för honom så tar vi det säkrare och satsar på spår. Men det blir en hund till i framtiden.

Nu ska vi iaf skaffa en barngrind att sätta så han inte kommer ut i hallen. Tror det blir lugnare. Han kan inte komma åt skorna, kattlådan, hallmattorna. Sen så kanske han känner att han inte behöver vakta och skälla på dem utanför. Envis med det när han väl hör något. Händer inte så ofta.

Noksi
0

Nu har jag inte läst alla inlägg och vet inte om jag upprepar vad någon sagt, men en Tax är ju för guds skull en superbra jakthund! :) jag tycker att taxar allt för ofta ses som en envis sällskapshund men det är ju en fantastisk arbetsmaskin i en liten kropp. Vill ni träna spår så gör det! (såg att du skrev att du hade velat det i tre år)
Han kommer älska att använda nosen.
Envisheten tycker jag är charmig, när de funderar lite på om de verkligen ska lyda matte eller inte ;) men jobbigt om du vill träna lydnad förstår jag! Jag hade testat spår om jag var du.

Har haft två stycken. Underbar ras!!! :)

Viccan92
0

Svårt att hitta kurs bara. Är min fästman som vill köra lydnad. Lydnad är intein grej. Rättare sagt min förra hund gillade inte det så blev inte roligt

Viccan92
0

Svårt att hitta kurs bara. Är min fästman som vill köra lydnad. Lydnad är intein grej. Rättare sagt min förra hund gillade inte det så blev inte roligt