Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1875 ggr
Action
0

Behöver AKUTA råd!

Hjälp!? Vad kan ha hänt? Och vad ska jag göra? (!) Jag berättar allt från början vad som har hänt… Ska fersöka berätta kortfattat eftersom jag behöver AKUTA råd.

Var på promenad i skogen med min kusin och hennes golden retriver tik på 3 år tidigare idag. Vi släppte våra hundar så att de kunde leka tillsamans. Och självklart springer de rakt ut i skogen *suck*. Så att vi inte kunde se dom länge. Vi kallade in dem och först kommer mina tre hundar och sätter sig fint framför mig. Sedan ser vi även min kusins golden retriver komma. MYCKET långsamt krypande mot oss.

Och till allas förfäran kunde hon inte röra sina bakben! Frambenen var fullt användbara. Då vi kollade närmare på hennes bakben såg vi att de var fulla med stora blödande sår! Tog fram vatten flaskan vi hade med oss och sköljde rent såren. Då såg vi att de var väldigt djupa också. Klämde lätt på hennes fot där det inte var sår för att se så att hon hade någon känsel kvar. Och det hade hon! Och hon ryckte tillbaka tassasarna. Vi gick så fort vi kunde hem till min kusin och tvättade rent såren m.m. Och då säjer min kusin "med lite vila så är hon frisk imorgon"! VA??? Tänker jag. Vi måste åka till veterinären sa jag till henne. Och då svarar hon bara Nej på den frågan och säjer att det bara kostar massa pengar!

Ush, känner mig hopplös. Hennes hund mår inte alls bra. Den har vitt tandskött och kan inte röra bakbenen. [har dock känsel kvar]. Den kan inte heller äta eller dricka något och verkar ha feber. Och min kusin vägrar att åka till veterinären. Så nu kommer frågan.

"Vad tror du kan ha hänt?" och vad kan jag göra för att övertyga min kusin om att hennes hund MÅSTE till veterinären snartast! [?]

TACKSAM FÖR ALLA SNABBA SVAR!

SaraC
0

Kan du inte be henne ringa veterinären? Det kostar ju inget. Eller gör det du.. Hoppas allt går bra!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

zeretki
0

Men gud, klart hunden måste till veterinären!! OM den inte äter eller dricker och har feber så är det illa. Kan den ha blivit biten av ett annat djur?? Snälla, snälla, ring eller ta hunden! Förvånad

Hellre vara för mammig än att riskera hundens liv!!

Karmatarerskanise
0

Låter ju som den fastnar i en fälla eller ngt. Men det är ju någor fel på henne när hon inte tar hunden till vet. då den verkar väldigt dålig!

AnneN
0

Hunden kan ha busat och ramlat på nått vasst. Vitt tandkött kan tyda på blod/syrebrist och att hunden inte kan använda bakbenen normalt kan bero på att något i skelettet eller nått sånt har gått sönder.

Säg åt din kusin att det är faktiskt tom olagligt att inte ta en så skadad hund till veterinären omedelbart!!! Det är vanvård och rent djurplågeri!!!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

SaraC
0

Ja, det mesta går ju på försäkringen! Men om hon får höra från en veterinär så kanske hon fattar att det är allvar?

Action
0

Tack för alla råd! Blir så jäkla trött på henne nu! Men jag ska försöka övertala henne först. Ringer hon ändå inte ska jag benne mig själv ringa. Men just nu kan jag inte tyvärr Gråter har ingen tillgång till telefon eller mobil.

zeretki
0

#4 Jag håller med. SOm ägare så har man ansvar för att ta hand om såna allvarliga skador och inte låta djuret lida. Visa henne dessa inlägg. Ring vetten!!

Action
0

Nämen, herre gud! Varför sitter jag framför datorn igentligen? Jag ska benne mig ta och prata hundvett med min kusin nu! Skrikandes

AnneN
0

Gör det och berätta sedan hur det går med hunden!

_**/Mvh Anne

Simson
0

Om du inte har tillgång till telefon så maila en veterinär istället…med allt det du skrivit här…

Det är lätt att bli blockerad när något så hemskt händer och när du hör att hon inte tänker kontakta vet så alla råd är bra för att få igång hjärnverksamheten…

Lycka till!!

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Faxlin
0

Usch vad hemskt. Men gör i sista hand klart för din kusin att om hon inte tar hunden till veterinär så ringer du djurskyddet. De måste då komma omedelbart och kommer då se till att distriktsveterinären kommer och bedömmer skadan. och det blir ännu dyrare och går inte på försäkringen. För då får hon betala för djurskyddsinspektören och hembesök av distriktsveterinären. Det är Dyrt.

Skriv gärna och berätta hur det går.
Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

zeretki
0

Det låter dessutom som om skadorna är allvarliga, om hunden har feber är det jättedåligt! Snälla ring för allt du kan!

Aourora
0

Åh nä fy va hemskt! Håller med ÅsaF Ring djurskyddet!

Zebben
0

Ring djurskyddet. En hund med vit tandkött ska in OMEDELBART! Hoppas Du kan övertala Din kusin.

zeretki
0

Usch, tala gärna om hur det har gått för jag har en obehaglig känsla med det här…

kerstinjoh
0

Det finns bara ett svar! Akutbesök hos veterinären. Annars är det djurplågeri!

Simson
0

Jag hoppas att frånvaron beror på att de pratat igenom allt och övertygat kusinen om att åka till veterinären (som det står i #8).

Hoppas du kommer tillbaka hit snart och kan berätta vad som hänt!!

Action
0

Var tvungen att åka ifrån min kusin efter ett tag. Och då jag åkte kändes det som en kniv i hjärtat att lämna hennes hund där med en person som verkar tro att hon kommer bli frisk.

En timma senare då mitt möte var avslutat. Åkte jag med en gång hem och ringde till min kusin. Frågade först hur hennes hund mådde och då svarade hon "Hon mår ungefär samma, fast hon har börjat spy!". Vad tusan då började jag att tjata på henne. Så hon bad mig att komma så fort som möjligt sedan i slutet så att jag kunde köra henne och hunden till veterinären.

Veterinären sa att det var otroligt dumt att inte komma upp med henne med en gång! Och det håller jag med om. Troligen har hon ramlat på något vasst ute i skogen trodde veterinären. Dock är det oklart vad som har hänt. Orsaken till att hon inte kunde använda hennes ben har de ännu inte fått något svar på. Eftersom röntkenplåtarna inte visade några tecken på fraktur. Så de ska behålla henne under några dagar och undersöka och ta hand om henne. Tyvärr ser det för tillfället väldigt mörkt ut för henne sa dom. Gråter Hon kanske inte ens överlever natten. Ush, är både arg och ledsen på min kusin. Och sitter som på nålar för jag hoppas att hon överlever!

maggan
0

Usch stackars lilla hund.

Hoppas det går bra.

Malin-A
0

ne stackars lilla vovven.  så dumt av henne att inte lyssna på dig från första stund.. =/ hoppas verkligen att hon blir bättre..

zeretki
0

#18 Jag är jättelessen för det. *skickar en kram* Jag hoppas att din kusin har lärt sig något av denna händelse…

Simson
0

Tack och lov att du tjatade på henne!!!

Förstår dock att du mår dåligt över det hela men det är tack vare dig som hunden har bra vård nu!! Nu har hunden i alla fall en chans!!!

Kram på dig!!

Fortsätt att skriva om vad som händer…

KajsaM
0

*håller tummarna*

AnneN
0

Vi håller alla tummar och tassar här.

_**/Mvh Anne

Wikstr_m
0

Vi håller tummar och tassar här hemma,, Och jag hoppas att din kusin har fått något nytt att tänka på. För det är inte rättvist mot hunden att göra sådant. Du måste hålla oss uppdaterade!!

[helenal]
0

håller tummarna för att hunden ska klara sig

Faxlin
0

Viktigt! vad som än händer från och med nu. Det är inte ditt fel. Om hunden inte överlever är det inte ditt fel.
Det är dock helt och hållet din förtjänst att hunden nu har kommit till ett ställe där den får vård och hjälp. Nu hoppas vi alla att hjälpen inte kommit försent.

Men glöm inte, det är inte ditt fel.

Håller tummarna, samtidigt som jag vill passa på att säga att jag är otroligt glad över att det finns folk som dig, som inte ger upp utan som kämpar för hundens skull.

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

smurfan-13
0

Stackars vovven! Är man inte villig att ta sin hund direkt till en veterinär när den är i det skicket borde man inte ha hund! Hellre en gång för mycket än en gång för lite säger jag!!

Malin-A
0

håller med Åsa, absolut inte ditt fel om nu hunden inte överlever, utan helt o hållet din förtjänst att den har en möjlighet att överleva..

Lotta
0

Åh nej…stackars hund…en en gång spelar människan gud (din kusin) Att hon bara hade mage att strunta i att hennes hund behövde vård tyder bara på en sak…hon skulle inte få ha djur överhuvudtaget. Jag tycker det var jättebra att du stog på dig så hundstackarn fick hjälp….

Vi håller tummar och tår för att det ska gå bra för den stackarn.

Många kramar till dig

Simson
0

Jag hoppas att hunden överlevt natten!! Skriv gärna hur det gått!

Tänker mycket på er alla!! Kram och nosgos!!

Action
0

Min kusin har kommit på andra tankar som tur är. Min kusin hund är inte bättre sedan igår tyvärr. Det har även visat sig att hon även hade en oupptäckt tumör på magen! [vi vet ännu inte om det är en "elak" eller en "snäll" tumör] Och veterinären tycker att de ska amputera [heter det så?] bort ena bakbenet på min kusins hund. Eftersom ena benet nu har börjat återställas och få lite rörlighet, och de andra benet endast hänger, och troligen gör väldigt ont på henne. Och hon har tappat all rörlighet i det. Det är dock inte så säkert om hon ändå kommer att överleva. Troligen de senare 24 timmarna kommer svaret att komma trodde veterinären. Så hundens öde ligger i min kusins händer. Om hon ska avliva hunden eller ge en opration sin chans.

Och nu har min kusin gjort ännu en otroligt dum sak! Hon har nämligen gått och tingat en till Schäfer valp! [valpen är 7,5 veckor gammal] och hon får alltså hem den om några dagar! Och då jag hörde det kändes det som om hon inte brydde sig om hennes gammla hund. Som just nu kämpar för livet, och ligger nära döden. Och då jag frågade henne varför sa hon bara. "Men den andra hunden kan inte följa med mig på promenader om ena benet kommer tas bort.."

Förvisso låter detta väldigt otrevligt att ta bort ett ben på en hund. Men troligen kommer min kusins hund att ha större chanser att överleva. Och hundar klarar sig oftast mycket bra med endast 3 ben enligt veterinären.

zeretki
0

Jag tycker otroligt mycket synd om dig och den stackars hunden.  *stor kram* Vad jag har för åsikter angående din kusin vill jag nog inte skriva här. Bättre att jag är tyst, tror jag. Men det låter inte som om din kusin har något intresse av att behålla den gamla hunden?

[helenal]
0

Hmm.. din hund borde inte skaffa en ny valp när hon inte ens tog sin hund som borde fått akutvård direkt. Tack vare dig så lyckades hunden komma till veterinären.

Simson
0

Javisst kommer hunden att klara sig bra på tre ben! Det är bara ovanligt att se i Sverige. Här får oftast inte hundar eller katter den chansen utan oftast så avlivar man bara.

Hunden kan fortfarande följa din kusin på promenader. Kanske inte lika långa och kanske inte lika tuffa men det kan inte en valp heller.

Det känns ärligt talat inte så seriöst. Om hunden överlever och får ena benet amputerat så behöver hunden rehabilitering och en valp låter som lite mycket att ta på sig då. Både för den vuxna hundens skull och även valpens skull.

Action
0

#33: Jo, hon kommer troligen att ha kvar den gammla hunden. Men tycker det är otroligt dumt att hon går och skaffar sig en valp just nu. Både jobbigt för valpen och den vuxna hunden om nu min kusins hund nu överlever, vilket inte är säkert. Ledsen

Lotta
0

Usch vad trist…stackars hund. Vilken tur att du var med och att du såg till att hon åkte till vetten. Måtte hunden överleva utan att behöva lida. Och att bestämma sig för en valp mitt´i den röran tyder bara på att hon inte använder det hon borde göra…skallen…

Faxlin
0

Ja vad jag tycker om din kusin bör inte skrivas här kan jag bara säga. Då blev jag garanterat utsparkad från hela iFokus direkt.

Men vad jag tycker om dig, det kan jag med glädje skriva här. Jag beundrar ditt sätt att tänka i detta och även det du gjorde så att din kusins hund äntligen fick vård.
Jag högaktar din känsla för både den gamla hunden och valpens situation. Och jag hoppas att du kan tala din kusin till rätta om valpen. eller ta kontakt med uppfödaren bakom kulisserna om inte annat och berätta hur det ligger till.

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

AlbaStiffler
0

Action> Du kan inte tänka dig att rädda hennes hund då och ta över den själv? Känns som om den skulle få ett bättre hem hos dig. Stackas hund, vilken elak kusin du har. Det är svårt det där med släktingar, lite känsligt att prata allvar med dem när de beter sig som svin.

Ja menar, hur 17 ska den stackars hunde kunna rehabiliteras om den dessutom har en liten hundvalp som springer och försöker busa med den? Nä, tur att du gjorde vad du gjorde iaf. Bra jobbat. Dagens hjälte!

paronskrutten
0

Näe, stackars hund!

Självklart tar man den till en veterinär så fort som möjligt (!)

Hoppas det går bra för henne :)

Helena

CarolineO
0

Fy vad ledsen man blir när man läser sånt här. Din kusin borde inte få ha hund mer!! Men vad bra att du agerade! Håller med om att du är dagens hjälte! Tur att såna som du finns =0)

Håller även med #39 att hunden skulle få det bättre hos dig…

Action
0

Tack för allt beröm jag fått av vissa

Nu har min kusins hund börjat gå på bättringsvägen enligt veterinären!  Skrattande Hon har iallafall börjat äta lite själv vilket är ett gott tecken. Det gör att hon har 30% större chans att överleva! Förut hade hon endast 20% chans. Ska troligen åka och hälsa på henne hos veterinären under kvällen och se hur hon mår. Och efter att jag varit och hälsat på kommer min kusins hund att bli opererad. Det gäller bara att det går bra, eftersom de även ska ta bort en tumör på henne. Så hon har 50% chans att överleva. Man får hoppas att hennes hjärta orkar bara.

Jag skulle mycket väl kunna ta hand om min kusins hund. Tyvärr har jag även nu en 5,5 månaders gammal Austarlian Catteldog valp hemma. + En blandras på 1,5 år och en Schäfer på 2,5år. Dels har jag funderingar på att skaffa en till valp under hösten/vintern. Så jag har inte den tiden att ta han om kusinens hund tyvärr. Ska försöka ta kontakt med uppfödaren till valpen, så att hon vet vem det är hon säljer valpen till. Och hur den personer är… Det ena jag hoppas på är att min kusin öppnar ögonen och ser vad det är hon igentligen gör… Och hoppas bara att allt blir bra. För alla…

zeretki
0

#42 Det du gjorde för den hunden, att du stod på dig och vågade säga ifrån - sånt lönar sig förr eller senare. :) Alla såna goda gärningar vi gör, sådant vi gör när vi är lite rädda för hur vi ska klara av det, sånt sätter spår i ens själ. Ursäkta flummet, var bara tvungen att säga det. :)

Simson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi hoppas alla att det blir bra för alla till slut!
Vi håller alla tummar och tassar för att det skall gå bra för vovven!! Vad heter den???

Kom ihåg att du är ängeln i det här sammanhanget! Utan dig hade det här "äventyret" slutat förskräckligt illa! Jag önskar att det fanns fler "vardagshjältar" som du som ser till djurens bästa och faktiskt också agerar för djurens bästa!!

I min värld är du en mycket "stooor" människa! Med ett sådant stort hjärta och ett intelligent huvud kopplat till det kan det inte annat än bli en hjälte!

Ett stort fång rosor till dig och massor med nosgos!

Action
0

#44: Tack för komplimangerna. Min kusins hund heter Rio. Tack för den fina bilden föresten! Glad Ursäkta om det är mycket stavfel just nu. Ska och hälsa på hos veterinären och se hur Rio mår nämligen…

Lotta
0

Ge honom en riktig nospuss från mig och Skorpan =)

Malin-A
0

o från mig me =D

Simson
0

Nospuss från Atos, Indy och Julian också till alla er och Rio!! Även om mina grabbar är katter så var deras bästa vän en stor svart hund som inte gillade katter förutom mina!!! OCH sin rumskatt!

[helenal]
0

Hugo och jag vill sända krya på kramar!

Lotta
0

Hur har det gått idag för Rio? Har nån hört nått?

Action
0

När jag hälsade på var det som att träffa en ny hund nästan. Hon viftade på svansen hela tiden. Men hon kunde inte stå såklart. Såren hon hade på benet har börjat att läka ihop iallafall. Var så otroligt upphettsad över att se henne att jag glömde att fråga om tumören var "elak" eller "snäll" som hon har. *suck*. Hur oprationen gick vet jag ännu inte tyvärr. Sitter som på nålar och väntar på att veterinären ska ringa och säja hur det gick.

kerstinjoh
0

Hoppas att det har gått bra!

Action
0

Tyvärr så har det hänt en tråkig sak enligt veterinären. De ringde för 30 minuter sedan. Och kunde knappt tänka efter det samtalet.

Rio har blivit sämre efter oprationen. Hon vägrar att äta och dricka! Och har även fått mycket hög feber! Gråter Hon hade 50% chans att överleva. Tyvärr räckte det inte för henne. Hennes hjärta slår mycket svagt och tydligen var det en "elak" tumör hon hade också. Som redan hade spritt sig till flera inre organ och gör att nästan inget i hennes kropp fungerar normalt. Så hjälpen kom försent för Rio. Gråter Om 30 minuter ska jag och min kusin till veterinären och låta Rio "somna in". Hon förkänar inte att få lida.

Och nu skyller min kusin att det var mitt fel att Rio måste somna in. Gråter

kerstinjoh
0

Oj vilken sorgens dag för dig.

Men att hunden fått en cancertumör är ju inte ditt fel. Det är nog kusinens dåliga samvete som "talar".

Vi fick avliva vår labbe Bosse för exakt ett år sedan pga av en cancertumör. För honom tog det tid innan cancern spred sig i resten av kroppen. Men när den väl hade gjort det, så gick det fort.

Tänker på dig o skickar en bamsekram!

zeretki
0

Action, jag är lessen för din skull. Att din kusin dessutom skyller på dig är helt absurt och totalt FEL! Hade DU inte tagit hunden till Vet så hade den dött i otroliga plågor!

Återigen ska jag bita mig i tungan när det gäller din kusin…

*skickar stora kramar*

Malin-A
0

ne va synd.. jag kan inte förstå varför det skulle va ditt fel att hunden måste avlivas, därimot är det din förtjänst att hunden iaf fick en chans att överleva… du ska ha en jätte bukett blommor för att du ställde upp på hunden.. *skickar tröstekramar*

babsan
0

nä vad synd Gråter jag tycker oxo att det är helt fel av din kusin att skylla på dej!   usch stackars Rio :(

Simson
0

Jag blir SÅ ledsen när jag hör hur det har utvecklat sig för Rio!! Gråter Han slipper alla plågor men det är klen tröst en sådan här gång.Gråter

Du måste tänka på att det är tack var dig som han slipper plågas och att det är tack vare dig han överhuvudtaget hade en chans till fortsatt liv!

DET ÄR INTE DITT FEL ATT RIO MÅSTE SOMNA IN!
Din kusin skall SLUTA att säga så till dig för det är inte sant!! Skrikandes

Lilla gumman Rio!! Nu får hon springa helt smärtfri i regnbågens land. Hon får träffa min Simson som också gick över dit och slipper ha ont mer. Nu kan de träffa Byron som också slipper ha ont mer och leka tillsammans och ha roligt igen.

Rio kommer att vaka över dig och se till att inget ont händer dig och dina hundar!

kerstinjoh
0

#58 kom att tänka på en sak när du skrev; Rio kommer att vaka över dig.

En väninna besökte för skojs skull ett slags medium. Efter ett tag säger han till henne; Du har två hundar med dig!

Nej sa Berit, visst hade hon en hund hemma, men inte med sig.

När han beskriver hundarna förstår hon att han talade om hennes avlidna hundar. Underligt!

Lotta
0

Stackars lilla Rio Gråter Men det var väl för väl att du har funnits där för honom nu när han haft det så jobbigt….du är en sann djurvän. Men dín kusin ska vara glad att hon inte finns i min närhet nu…att bara ha mage att lasta över skulden på dig Skrikandes Jag tycker du ska hålla huvudet högt för du är värd så mycket mer en att ta skit från din kusin.

Jag tänker på dig och skickar massor av tröstekramar

[exsh]
0

jag fattar inte varför du som hundägare inte gjorde något med en gång. ( jag vet inte hur gammal du är ( mod växer med åldern ), och jag anklagar dig absolut inte för något!!! ) men om man ser en hund som SLÄPAR på benen så gör man väl för i helvete något ? Jag hade utan tvekan tagit hunden i famnen och så fort som möjligt tagit både mig och hunden till veterinär, vad ägaren än sagt ( framförallt om det var någon jag kände väl! ) inte bara låtit ägarn ta hem hunden och hoppats på att allt blir som vanligt igen. Jag tycker att du och framförallt din kusin handlade fel, ni båda ( måste jag säga ) satte hundens liv på spel, vilket var dumt gjort. Hade Rio kommit till vet. fort hade hon kanske haft större chanser. Men som sagt, jag anklagar dig inte, förstå mig bara på rätt sätt, då jag faktiskt fick tårar när jag läste dina inlägg. Hoppas att du och din kusin repar sig efter detta. Synd att hunden redan vart avlivad, då jag gärna hade tagit hand om den och gett den ett bra slut. Hunden hade kanske repat sig om man lagt ner pengar på tillfrisknandet och framförallt gett den tid att repa sig. Men jag vill ändå, såhär på slutet passa på att säga att jag absolut inte anklagar dig. Tycker bara att om ni hade handlat rätt hade hunden kanske kunnat räddas. Kram, Ta hand om dig!

Malin-A
0

det är inte alltid så lätt o bara ta hunden ifrån någon, vi vet ju inte vad Action och hennes kusin har för relation eller nått.. och det är alltid lätt att vara efterklok. jag hade säkert gjort samma sak. o Action har verkligen gjort en jätteinsats för hunden.. man kan ju aldrig bestämma över en annan människa hur illa det än är.. man gör ju alltid som man själv vill. och det ända man kan göra är att ge goda råd o ringa vet o allt d Action har gjort…

Lotta
0

#61 Det där inlägget anser jag var otroligt onödigt. Som du också säger så vet du inte hur gammal hon är vilket inte har någon som helst betydelse igentligen. Förstår faktiskt inte vad du ville komma¨med det inlägget överhuvudtaget..om det inte var för att ge henne skuldkänslor och då är det väldigt lågt.

Ha en fortsatt trevlig kväll =)

AnneN
0

Håller med Lotta, onödigt att skriva så där

_**/Mvh Anne

Malin-A
0

ja väldigt onödigt skrivet, kunde hållt det för dig själv eller nått… =/

Action
0

#61: Jag förstår dig till fullo. MEN! Man kan bara inte ta en hund ifrån någon om man ej har tillstånd av hundägaren. Min kusin vägrade att åka till veterinären trotts att jag tjatade på henne och bad henne flera gånger om. Jag vet hur min kusin är… Envis som en åsna, och lättretlig som en tjur. Det var som ett mirakel att hon äntligen ens sa ja. Skulle jag bara tatt hennes hund ifrån henne och bara åkt till veterinären vet jag inte vad som skulle hänt faktiskt. Troligen skulle hon fått ett raseriutbrott mot mig om jag hade lagt mig i för mycket. Hon är trotts allt äldre än mig, hon har alltid bossat över mig enda sedan tidig skol ålder [länge sedan nu, men minnen man har förr sitter stenhårt]. Det gör det hela mycket svårare, eftersom man kommer ihåg allt man gjort förr, och vad hon har gjort.  Håller med Lotta, OTROLIGT onödigt skrivet. Jag förstår inte vart du vill komma faktiskt med det hela. Försöka få mig att få skuldekänslor? Det har jag redan, och det räcker med det tack.

P.s det du sa att "du kunde tatt hand om henne m.m." är mycket lätt att säja. Jag förstår det inte riktigt heller vart du vill komma med det. Så du skulle tatt hand om en hund som har otroliga plågor och pinas? Förlänga pinan hon hade? Och försökt och försökt? Då till och med veterinären säjer att det inte är någon idé att göra en till opration. Hade hon INTE haft cancer skulle hon klarat det. Sorgligt men sant, men tyvärr finns cancer. Och det är inte min uppgift att ta reda på om en hund har cancer, och även otroligt svårt att upptäcka om man endast är med hunden kanske under 1 timma i månaden. + att man då även har tre egna hundar springande runt fötterna. Trodde faktiskt själv att min kusin kunde ta det ansvaret.

Nu hoppas jag att du förstår mig faktiskt. Det är faktiskt lätt för dig att vara efterklok, men du känner faktiskt inte ens hur min kusin är.  Mvh. Action

icewolf
0

61#: Håller med Lotta. Otroligt onödigt att skriva så. Och okänsligt om du nu endast ville att action skulle få mer skuldekänslor. Det räcker väll med det som redan har hänt eller?

SaraC
0

Jag förstår dej, det är alltid enkelt att sitta vid en dator och säga hur man ska göra, men det är en annan sak i verkligheten. Vi här kan inte uttala oss om saken efter som vi inte var där och vet vad som hände. Sedan blir man självklart chockad när något sådant händer och man kanske inte hinner med att tänka klart. Jag tycker i alla fall att du gjorde en superinsats, det var ju du som såg till att hunden kom till veterinären! Det var jättetråkigt att hunden inte klarade sig, men cancer brukar oftast vara svårt att göra något åt. Kramar till dej från mig och Eros!

zeretki
0

Action, du gjorde vad du kunde och ska vara stolt över det! Det är lätt för andra att säga vad de skulle ha gjort och kanske skulla andra ha gjort annorlunda. Men man ska inte döma andra på det sättet.

[exsh]
0

Jag säger absolut inte att action gjort fel, men att jag tycker att hon kunde handlat bättre!!!! Visst, det är lätt å vara efterklok och lätt för mig att sitta här å säga va ja skulle gjort. Men jag tycker ändå att som hund människa borde man göra vad som är rätt för hunden. Vad ägarn än säger. Men som sagt - jag vet inte hur gammal hon är och mod växer med åldern. jag ville absolut inte anklaga henne för ngt. jag var inte där och kunde inte gjort saken bättre ( även om mitt inlägg får det att låta så!! ). MEN jag tycker ändå att om en hund släpar på bakbenen, är sårig och såren är djupa, så ska den till vet. kan man inte ta hunden ifrån ägaren så ringer man polisen, jordbruksverket eller djurskyddsföreningen. Men som sagt: Detta är väldigt lätt för mig att säga.. jag var inte där, och nej jag vet inte vad action har för relation till hennes kusin. men jag tycker ändå att man borde kunnat göra det på ett annat sätt.

Action: Jag anklagar dig inte på något sätt, du gjorde vad du kunde just då. ( även om jag sitter och skriver en massa annat, mest för att jag blev så upprörd över hur otroligt korkad din kusin verkar vara, när det gäller detta. ) Jag vill inte att du tar åt dig och får skuldkänslor, förlåt om detta gör att du får det ändå. Men visst, det ärlätt för mig att säga..

kerstinjoh
0

#70.

Tyvärr så maler rättvisans kvarnar långsamt. En anmälan i ett akut skadeläge hade inte räddat hunden.

[exsh]
0

#71, Kanske inte räddat, men gett hunden mer hopp.

Tesan
0

Tråkit att höra att det blev avlivning för hunden!

Nu springer han runt i Nangiala o har inte ont iallafall!

Action
0

#73: Ja, det är otroligt tråkigt att hon var tvungen att "somna in". Men jag hoppas hon har det bra nu, vilket jag tror.

"Nu springer hon på gröna ängar. Tillsamans med sina andra vänner som gått över till andra sidan. Det är en plats, så olik denna jord. En plats där man aldrig blir ensam, övergiven eller slagen. Där man alltid har en vän vid sin sida. Och en dag kommer vi att mötas igen. Och då är hon frisk och ung på nytt…"

Det är så iallafall jag tänker för tillfället…

Simson
0

#74 Så otroligt vackert du skriver!!

Lotta
0

*snyft* Där vart det en tår…..

Malin-A
0

jätte fint skrivet…

Action
0

Tack så mycket! Glad

kerstinjoh
0

Precis där är min "lille Bosse".

Faxlin
0

#74: Otroligt fint.

Audiatur et altera pars

Action
0

Tack igen för allt. Flört Har kommit över det lite nu av Rios bortgång. Min kusin har fått hem sin valp nu. En helt underbar liten valp! Och jag hoppas att min kusin gör det rätta för den… Så att det inte slutar som för Rio.

Lotta
0

Jag hoppas som dig att hon noga tänkt över det här köpet, för som sagt en annan människa ska inte behöva tjata iväg ägaren till vetten ;)

Action
0

#82: Vet inte riktigt om hon har tänkt över detta köpet. Fundersam Tvivlar lite på det faktiskt. Valpen har aldrig haft på sig ett koppel ännu (inte ens ett halsband), hon jobbar nästan ständigt och har valpen är inlåst i hallen nästan hela dagarna. Sedan skyller hon på valpen då den gör en liten "olycka" där inne. (skriker, tar hunden i nackskinnet m.m.) Ledsen Känns inte riktigt som ett bra hundliv, och tyvärr bor jag allt för långt bort för att kunna hjälpa henne och iallafall ta ut valpen då hon jobbar. Har gett henne förslaget att iallafall kanske anlita en som går ut med valpen. Tyvärr blir svaret bara "- Det kostar för mycket pengar". Vet inte riktigt om jag kan göra något mer för valpen. Så om ni möjligen har någon idé eller tips, snälla berätta!

gejsa
0

Nej, fy fan nu blir jag irriterad. Den där människan ska inte ha hund överhuvudtaget. Tycker att du ska anmäla henne för vanvård. Ska hon förstöra  hunden genom att låta den vara ensam hemma hela dagarna och sedan få strykr för att man kissar inne. Något måste göras.

Du skrev förut i ett inlägg att du skulle ringa till valpuppfödaren och tala om hur hon är mot sina hundar. Gjorde du alltså inte det? Jag känner det som att du är lika skyldig eftersom du låter detta fortgå. Det går fort att försöra psyket på en stackars valp. Kanske redan förstörd för livet. Skrikandes

Det var inte länge sedan en gubbe slog ihjäl sin stackars schäfer och sambon gjorde inget. Jag tycker att dom båda är lika skyldiga. En hundvalp kan inte försvara sig. Men det kan en vuxen människa. Den kan ta bort valpen från människan som är grym.

myriis
0

Din kusin verkar rent ut sagt otroligt korkad´. (Ursäkta mitt språk).
Jag tycker du ska ringa djurskyddet och be dem titta på detdär, sånt går väl att göra anonymt? Om du inte vill bryta kontakten med din kusin menar jag..

Action
0

#84: Jo, självklart ringde jag valpuppfödaren och berättade vad som hände med min kusins förra hund (Rio). Dock vet jag ej om hon tog min varning på allvar. Och jag tror inte heller detta, eftersom kusinen fick hem sin valp.

gejsa
0

#86# Ja, oseriösa valpförsäljare finns det ju med. Men något måste göras iaf. En valp ska inte behöva vara ensam så länge  heller.

Lotta
0

Det låter ju helt otroligt…finns det verkligen sånna idioter? Jädrans djurplågare…vad skulle hon med en hund till om hon inte vill uppfostra den och att sedan lämna den stackarn hemma själv medans hon jobbar..vilken j-vla idiot. Jag tycker absolut du ska ringa och anmäla henne för vanvård av den lilla valpen…sånna där ska inte ens ha en guldfisk Skrikandes

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.