Regler för hundar
Vad har ni för regler för era hundar?
Dvs att de inte får tigga, att de inte får hoppa upp i soffan, att de ska vänta på varsegod innan de hoppar ut i bilen mm. Bara lite nyfiken då jag ska ha samtal med min sambo snart om vilka regler vi ska enas om för våra hundar.
Har inte mycket hemma. Han ska avbryta det han gör när vi säger "nej". Han ska inte dra i koppel. Han ska stanna på "stanna".
I övrigt är vårt hem även hans hem och han är fri att vara vart han vill. Inte på köksbordet dock ;) men där är han ändå aldrig.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
* Inget tiggande
* Inte hoppa
* Vänta på maten tills vi säger vasegod
* Ej rusa ut, utan vänta tills vi sagt "vasegod" eller liknande.
* Ej vara i sängen eller soffan utan godkännande (dock är hon i sängen när vi ej är hemma tokan).
* Låta bli de övriga djuren här hemma (alltså inte jaga dem osv vilket hon är mycket duktig på, kan dock bli busig med hönsen & vissa av utekaninerna men lyssnar när man säger till henne)
Lite vad jag kom på nu :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Har inte heller så mycket direkta regler här hemma, men dom ska sluta med det dom håller på med om vi säger till. Tillexempel om Sigge trakasserar katterna med bus så ska han sluta när vi säger till, och det gör han. Sen om man sitter i soffan och äter något så får dom inte vara påträngande och vara uppe i ansiktet på en samtidigt som man äter, då avvisas dom från soffan
Sigge äter inte heller sin mat förrens man säger "Varsågod", det är inte direkt nån regel längre men han rör oftast inte maten om man inte säger det magiska ordet.
Jo en regel till är att inga hundar får vara i sängen på natten, och det har dem fattat för dom hoppar inte upp förrens på morgonen då det är helt okej.
Ut ur bilen så vill jag att dem väntar tills dom fått på sig koppel och ett "varsågod" men Algot är inte så bra på det för han hoppar ut såfort luckan öppnas en decimeter typ om man inte ber honom att stanna.
Hoppas du och sambon kommer överens om vilka regler ni vill ha för hundarna.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Min hund får inte dra i koppel eller tigga vid bordet. Hon ska vänta att börja äta tills man sagt varsågod, inte hoppa på folk. Sluta skälla när vi säger nej och släppa det hon har i munnen om man säger tack. Det är det jag kommer på nu. Bättre att ha få regler men vara mycket konsekvent på dem. :)
Vi har inte riktigt haft några regler fram tills nu, vilket gjort att det blivit lite kaos. Tex sprang hundarna rakt ur bakluckan runt på vägar, parkeringar, osv, tiggde mat, snodde mat rakt från tallriken, drog i koppel (ja av min sambo var de tillåtna att göra det) osv. Så nu har vi lagt in några.
Inte hoppa upp i soffa/säng utan tillåtelse, och hundarna sover inte i sängen. Jag blev lite trött på att ramla ur sängen och få sitta på armstödet. De har egna sängar… Inte tigga, inte sno mat, gå fint, sitta i bakluckan tills man säger varsågod så man har chans att sätta på koppel. Inget lek inne för det blir så mycket stök. De har en hel solig och varm trädgård där de kan leka 
Och så ska de sluta med det de gör när jag säger "nej" och de får inte hoppa upp på oss. Fast det gör de i alla fall. 
Vi har inte så många regler här hemma. Han får inte gå ut eller in genom dörren förrän vi sagt "varsågod", samma med att han inte får ta mat eller godbitar förrän han sökt ögonkontakt och vi sagt "varsågod".
Vid ordet "nej" så ska han sluta med det han gör och fokusera på oss, så vi kan avleda och berömma.
Sen ska han reagera, stanna och/eller komma på inkallningsorden, oavsett situationen.
Det är nog alla regler vi har! :) Soffor och sängar är fritt fram för honom att vara i. Tiggeri vid matdags är också okej, då hans form av tiggeri är att ligga vid mina fötter och vänta på att mat ska "ramla" ner till honom, vilket jag tycker är riktigt mysigt. :)
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot
#3 Tack det hoppas jag. Han är emot regler för han tycker att det inskränker på deras liv, fast jag tycker att det kan göra det bättre att ha regler. Och nu blev det lite för mycket faktiskt, jag vart väldigt stressad av att hundarna fick göra precis allt och lösningar blev liksom plåster efteråt i stället. Men nu ska vi ha barn och då tycker jag det är bra att inte ha två ångvältar här hemma 
Har inte många regler. Tigger gör hon men vi ignorerar henne. Enda regeln vi satt är att hon ska inte äta ur skålen förrän den sitter på ställningen eller står på golvet, innan dess ligger hon på avstånd och väntar och biten med att vänta på avstånd istället för att vara runt benen på en har hon kommit på själv. Annars, att inte hoppa på folk, inte skälla, inte ta saker osv har hon aldrig någonsin gjort så vi har inte behövt sätta regler för det.
Reglerna för Trixie är ju de jag har fått med från hennes husse och matte så hon får inte göra något här som hon inte får göra hemma. Det är inte så många regler men hon ska lyssna när man säger till, hon får inte hoppa upp med frambenen när man sitter vid matbordet och hon får inte hälsa på besökare för än jag säger att det är okej.
Sedan så förväntar jag mig fler saker av henne när vi går och och går. Då ska hon deffinitivt lyssna på mina kommandon. När vi går i skogen och hon är lös så ska hon hålla kontakt med mig, kommer det hundar eller människor så ska hon komma till mig. När vi går vid vägen med henne i koppel så håller vi just nu på att öva in lite trafikvett. Då ska hon stanna vid min sida när det kommer bilar och stå still tills jag säger att det är okej att fortsätta. Hon får bara korsa en väg om jag ger kommando och hon måste gå utmed vägrenen.
Hon är faktiskt väldigt duktig och även om trafikreglerna är ganska nya för henne så har hon nästan fattat galoppen.
Sasha måste sitta ner och vänta på mitt 'varsågod', innan hon får äta. En klassiker
.
Sedan så är hon väl världens mest följsammaste hund inomhus så vart jag än går följer hon efter. Hon får dock inte gå med in på toaletten…
Annars har jag inga andra regler direkt. Tigger gör hon men det stör mig inte, går ut genom dörren före mig men det stör mig inte. 
Hemma har vi dessa regler:
- Mixa får ligga var hon vill utom i mammas och pappas säng
- Hon måste sitta och vänta tills jag säger varsågod innan hon äter
- Om jag säger åt henne att sluta eller släppa det hon har i munnen så ska hon lyssna direkt
- Hon får inte springa i vardagsrummet eftersom vi har parkettgolv som repas.
- Hon får endast brottas/leka med en av katterna men hon ska sluta så fort vi säger till
- Hon får inte äta av katternas mat
Ute har jag dessa regler:
- Hon ska stanna när jag säger stanna och släppa det hon har i munnen när jag säger loss
- Hon får inte dra i kopplet
- Hon får inte skälla när andra hundar skäller (eller öht för den delen)
- Hon får INTE jaga eller bli upphetsad när hon ser harar eller rådjur
- Hon får inte hälsa på andra hundar om jag inte går fram och hälsar på ägaren/hunden
- Om hon ser en hund som jag ignorerar så ska även hon ignorera hunden
Det här är snarare något som jag har lärt henne sen hon var liten och nu vet hon precis vad hon får och inte får göra. Annars är hon en ganska bortskämd hund som dom flesta tycker har för lite regler.
Huvudsaken för mig är att hon funkar i min vardag och både jag och hon är lyckliga och mår bra.
- Ge oss uppmärksamhet när vi påkallar den
- Lyda när vi ger kommandon som vi vet att de kan
- Respektera människors personliga sfär, alltså inte tränga sig på på ett buffligt sätt, hugga efter händer med mat osv..
Annars tror jag inte att vi har några fler regler. När hundarna respekterar oss och vi dem sköter sig allt ändå.
Svårt att räkna upp alla småregler, min behöver varken vänta med att gå ut eller äta tills jag säger varsågod. Dessutom får dom vara överallt i huset i alla möbler, men säger jag "gå ut" i köket så gör dom det, och tigga får dom inte, inte stjäla från borden, och dom får inte leka inomhus utan då kör jag ut dom (fantastisk lyx att kunna öppna dörren och kasta ut bråkiga hundar ;-))
Jag menar, jag behöver inte tillägga att dom inte får hugga folk (har aldrig hänt) äta upp katterna (helleraldrig hänt), slåss med varandra, eller kissa och bajsa inomhus (har hänt) ;-)
Mina hundar är ganska ouppfostrade, men dom är ändå så väluppfostrade som vi har behov av här ute i skogen.
Här gör dom bus kan man säga:
Stanna betyder stanna, i alla lägen oavsett
Varsågod måste han ha innan han äter eller tar godis eller går och nosar i diket ute
Gå ut innebär att han ska gå ut ur rummet jag är i
Gå bort betyder att han ska sluta tigga eller vara för närgången
Han går sist ut genom dörren och sist in igen. I trappor går han också sist, i alla fall nedför.
Han får inte vara i möblerna
Ingen vild lek inomhus, det tar vi ute.
Är väl typ det, och det trivs vi med och det funkar bra :)
Jag har massa regler men den viktigaste av alla som ALDRIG ruckas på är att man väntar på varsegod innan man hoppar ur bilen. Sen kan jag rucka på vissa andra men aldrig att dom får hoppa ur bilen innan jag säger till.
Wikus får inte dra i kopplet, inte gå före på smala stigar, inte hoppa på folk, inte hälsa när han är för exalterad (mer en regel för de som hälsar på honom än för honom, och de är mycket dåliga på att hålla den -.-), inte gå före i dörren, inte äta innan varsågod, inte äta ur kattlådan eller fågelburen (en stor som står på golvet), och självklara saker som att bara tugga på sina saker och inte göra sina behov inomhus. 
Han får vara i alla möbler, men han sover i sin fåtölj på natten, i min säng på dagen.
Det är kul att läsa om vilka olika regler ni har
Sen beror ju mycket på hundarna också. Vi hade nog inte behövt en regel om att inte hoppa upp om vi bara hade tiken (för hon skulle aldrig hoppa upp på gäster och är inte så stor att hon gör illa nån av oss) men hanen är jättestor och gör jätteont om han hoppar.
Och sen har vi ju lite specialregler. Som nu när vi bor i ett ganska industriellt område tycker jag det är bra att de skäller så folk vet att vi har vakthundar, men skulle vi bo tex i ett bostadsområde skulle de inte få skälla. Och de måste sitta innan vi går ut genom porten så de inte rusar ut och skäller på förbipasserande hästar. När vi bodde i lägenhet spelade det inte lika stor roll eftersom hallen ju oftast var tom och där kunde de inte ställa till med problem.
Har inte direkt några flertals regler…
Tigger min hund så dissar vi henne och oftast går hon och lägger sig när vi äter.
Ute får hon inte hälsa på andra hundar och det funkar kanon bra.. det är mer människorna hon kan börja följa efter, haha.
Sen är minb tjej så social så hon är alltid med oss och när jag väl ropar på henne brukar hon komma rätt snabbt.. vi slappar mest för jag tycker hon fungerar så himla bra!
Jag tycker min tös funkar kanon bra annars.. så har inga direkte regler på henne :). Sova i sängen får hon, vara i soffan får hon, hon behöver inte invänta ''varsågod'' inann hon får äta men säger det ändä så hon förstår vad varsågod betyder. Hon behöver inta ha ögonkontakt eller sitta innan maten serveras. Har en rätt slapp uppfostran på min hund med andra ord för jag vill mer koncentrera mig på hur hon är när besök kommer eller mot andra hunsar och så :). Drar i kopplet har hon aldrig gjort, eller bara när vi närmar oss hem.. då blir hon så glad och det är ändå rätt slappt i kopplet så ingen större fara :).
Hemma hos oss får hon inte skälla och måste sitta ner och invänta ett Varsågod innan hon får mat. Hon får vara överallt utom i källaren och på bordet. Och så får hon inte följa med in i duschen. När hon är hos mamma gäller samma sak, men då får hon inte heller jaga katten eller äta kattmat.
/Lova
Ny blogg!