Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 4522 ggr
Malva92
0

tips på bra koppel?

Hej

Någon som har något koppel som ni gillar lite extra och vill dela med er av? ;)
Har ett smalt i naturläder nu, vilket funkar bra, skönt att hålla i, tåligt osv.
Men vill nu köpa ett nytt, helst ett med reflexer. Tycker det är rätt svårt med bra koppel då jag är rätt kräsen gällande kvalité, utseende och hur det känns i handen.

Tacksam för alla tips Glad

[Timantis]
0

JAg kör nästan uteslutande med retrieverkoppel. Som jag tillverkar själv. Bra o smidigt att ta på o av o att stoppa i fickan. Billigt blir det oxå.

Troligen itne det svaret du ville ha. MEn är inte något för "bling bling" koppel o halsband ska fylla sin funktion hur det ser ut är oviktigt.

[cindrus_89]
0

Jag har med läderkoppel har alltis haft å jag älskar det. Men har tänkt tanken på retriverkoppel med just för smidighetens skul. Men får se:-)

SuperLimm
1

Läderkoppel tycker jag är det bästa. Man kan ju köpa reflexer och sätta på kopplet. Jag köpte ett med kardborre som man sätter runt kopplet och det funkar bra tycker jag. Jag gillar inte tog och nylon´koppel osv för jag får inget bra grepp om det, om hunden hittar nått ätbart tex så drar hon massor (matglad cocker).

Mvh Linn

[Zorita]
0

Jag gillar haltikoppel, dvs koppel man kan ställa in i olika längder och variera. Bra om man vill ha kort koppel i stan men långt ute i naturen.

[Cras]
0

jag älskar mitt MRkoppel! används till mycket :) när vi dragtränar, när jag är trött, när jag ska bära med mig saker, när ja har händerna fulla av barn :)

det är ett koppel med expanderdel på mitten som dämpar ryck. det går att ha som vanligt koppel eller knäppa runt min midja när jag vill ha händerna fria, har små reflexer på och en extra ögla nere på kopplet under expandern så om man behöver veva in och hålla i hunden kan man göra det utan att kopplet glider i händerna, tex vid trångt hundmöte.

[Annamaja27]
0

Jag har för det mesta retriverkoppel eftersom jag tycker det är smidigt och inte gillar att hunden har halsband på när hon springer lös.

När jag vet att jag ska ha henne kopplad använder jag också ett expanderkoppel. Tycker att det känns väldigt bra antingen jag använder sele eller halsband att slippa eventuella ryck

Fridaaaa
1

Jag kör en lite tjockare koppel, vet inte riktigt materialet, men mjukt och skönt. Hade velat ha ett "runt" läderkoppel men kostar för mycket för min plånbok :/

Retrieverkoppel & flexi går bort här, ogillar dem: ej sköna att hålla osv.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Neela
0

Jag föredrar runda koppel med bra grepp så har ett sånt i läder.

joheck
0

Jag gillar Hurttas koppel. Bra kvalitet, rejäl att hålla i, reflex.

[Forest]
0

Jag skulle tipsa om samma som 9 :) dessutom har hurtta ett rund koppel med inflätad reflex som är lätt o könt o hålla i

[RMSLiners]
0

Har två favoriter, retrieverkoppel och flexi.

Jespersen
0

Jag har smala (tror dom är 1,5cm) läderkoppel till båda mina och trivs bäst med det. Jag tycker att breda koppel känns klumpiga att hålla i och oftast har dom också större karbinhakar vilket jag tycker blir klumpigt på mina små hundar.

Det runda Hurttakopplet som #10 nämner har jag också, men jag tycker att det är sådär att hålla i faktiskt.. Jag tycker materialet glider för lätt i handen. Jag köpte dom för reflexens skull, men känner nu att jag hellre sätter på kardborrereflex på läderkopplen :)

Anna89
0

Jag har detta koppel och är super nöjd med det :)  Både bra pris och otroligt skönt att hålla i. Är rundsytt och super mjukt !

http://stavlyckan.se/produkt/koppel/koppel-wasa-rundsytt-8180-bgb/

Malva92
0

menade absolut inte att jag vill ha "bling bling" eller dylikt på mina koppel. Menade snarare att jag är kräsen med själva utförandet, dvs tjocklek, material osv. formulerade mig lite klantigt. Ville bara klargöra det.

Ja, det fick bli ett hurtta här också, har nästan allt annat i hurtta och är supernöjd så hoppas på att bli nöjd med detta också.

Tack alla andra för era tips, super!
retrieverkoppel går bort här, använder endast sele på min dam :)
Som sagt, det fick bli ett hurtta, med stretch som motverkar eventuella ryck och drag, och med reflexer! hoppas på att bli nöjd med det Glad

Loveradio
0

Kör mest med Baggen expanderkoppel. Tycker dom är super.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[jahoda]
0

Har ett läderkoppel från Dog Security, kostar en del men väldigt fin kvalité :) Dock med lite tuggmärken, hundskrället passade på när kopplet hamnat på golvet och jag var i duschen igår Obestämd

JamieBlue
0

Jag har retriever, nylon och läder. Tycker absolut bäst om läderkopplet eftersom man får bra grepp.

[Forest]
0

12 Jag har med läderkoppel här hägrar inget annat pga jag tycker att de är skönast o hålla i, jag fick reflexkoppel av grannen förra julen så den har jag andvänt lite men med två kopple i samma hand blir det fel o ha ett runt o ett platt. Får man fråga dig vad är det för reflex som du sätter på kopplet?

[Timantis]
0

Många skriver att de vill ha bra grepp på kopplet. ´Misstänker att det är ifall hunden drar. Ser ingen orsak till att hunden ska dra. Träna bort det istället.

joheck
4

#19 Jag tappar kopplet även utan att hunden drar ;)

Michaela-N
4

#19 Bra grepp kan man vilja ha ändå. Jag vill inte ha ett koppel som glider ur handen.
Sen är det ju en viss inlärningstid för koppeldragande. Det går inte alltid så snabbt att träna bort ett sådant beteende, och under den tiden behöver man ju ett koppel med bra grepp Glad

Lilllens
3

#19 Sedan kan det ju hända något oväntat, även om en hund inte vanligtvis drar kanske den blir rädd och försöker fly eller liknande, och då vill man ju inte ha ett koppel som glider ur handen som en fisk.

Malva92
3

ja min hund drar inte heller, men vill ha ett koppel som jag har bra grepp om bara för att, som "Lillens" säger, det kan hända oväntade saker och då vill jag inte stå där med ett koppel som glider ur handen av minsta lilla ryck :)

[Zorita]
2

Koppel med bra grepp = koppel som känns skönt att ha i handen för mig, vilket är bra till långa koppelpromenader eller så. Då vill man ju inte ha nåt litet som skär in i handen oavsett om hunden inte drar Flört

Jespersen
0

#18 Menar dom här :) Fast jag brukar köpa dom som är lite kortare, blir så otympligt annars.

Fridaaaa
1

#19 Bra grepp vill man ha ändå, har inte med att göra om hunden drar eller inte. Det ska ju vara skönt att hålla i kopplet, man ska ju inte hålla i öglan på kopplet :)

Så det är en av alla anledningar till att jag inte gillar flexi : extremt jobbigt att hålla i, likaså många retriverkoppel (vill dock ha sele eller halsband på min hund så går bort ändå).

Lilllens
0

#26 jag tycker att flexikoppel är väldigt sköna att hålla i! Riktigt bra grepp ;)

Fridaaaa
0

#27 Hårt och jobbigt tycker jag ;) Hårt och eländigt hehe :P
Ser inga fördelar alls med flexi så :D Skippar det ;))

Lilllens
0

#28 Ja smaken är som baken ;) Gillar dock inte när folk använder flexi utan att ha koll på hunden..

Fridaaaa
0

#29 Precis, tur att det finns så många olika sorters koppel, någon för alla :D
Jag ogillar alla människor som har nollkoll på sina hundar (alltså som skiter i det, som inte försöker träna bort det) oavsett koppel xD hehe

[Forest]
0

25 tackar, jag har snapp-reflex som jag tog ut metallen i sen klippte jag av 'ändarna o träde i kopplet. dessa såg bra ut :) de är väl rätt så lätta med? det är strulet med många andra tycker jag, de tynger ner kopplet sen släpar man reflexen o sliter ut den. SORRY OT Flört

19 Jag vill att ett koppel ska vara skönt o greppvänligt jag vill inte ha ett som man tappar så lätt (då man så här års har vantar dessutom), här drar inte hundarna om de inte löper o det är god lukt men det är det ända undantaget som finns. Tungan uteJag har ofta med mig något roligt eller gott så det brukar inte vara problem med dragandet då heller men iaf. Flört

Malva92
0

SMART, det med reflexen. bra tips! :D

EDIT: Eller håller sig reflexen på plats då? den glider liksom inte ner på kopplet?
Gud jag är så trött så jag vet knappt vad jag pratar om längre Flört