En dag med Tollare?
Jag vet att några här inne har Tollare, och undrar hur en dag ser ut för er :) Har sökt runt på iFokus, och även på google men vill ha lite mer personliga svar..
Så om ni som har Tollare (eller haft/är hundvakt/dagmatte till) kunde beskriva en typisk dag så skulle det vara jättekul att veta :)
Kan även tillägga att jag ska passa en Tollare och även träna den, ska främst satsa på agility, freestyle och lydnad på hobbynivå
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Putt
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
finns det verkligen ingen som kan svara?
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Hej! Kanske onödig att jag svarar då jag inte har någon större erfarenhet av rasen men jag tycker du ska fråga olika uppfödare som har många års erfarenhet av tollare, då kan du få många bra svar på dina frågor! Lycka till!
Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~
Tass Svarar när jag kommer hem!
Medarbetare på brukshundraser.
#3 tack för tipset, hade jag inte tänkt på :)
#4 vad bra, tack!
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Okej, nu så.
Våra dagar är väldigt olika då vi har olika rutiner varje dag. Allt beror på årstiderna också. På våren, sommaren och hösten är vi mer aktiva då det är ljust ute mycket längre. Så här ser våra dagar ut vanligtvis.
Måndagar, onsdagar och lördagar går vi upp 07-08.00. Jag går och lägger spår. Kommer tillbaka och hämtar dom, går spåret med unghunden och sen går vi på en promenad på 1.5 timme och efter det går jag spåret med den vuxna. Efter det åker vi till stallet, är där en stund och sedan vid 4-5 tiden går vi en till promenad på iallafall 1 timme, oftast blir den längre. Kommer hem för lite lydnadsträning i köket (är det sommar, vår eller höst åker vi till BK och tränar där).
På söndagar tränar vi sök från 09-13. Efter det går vi en långpromenad + lydnad efter på BK eller hemma.
Fredagar går vi oftast runt delsjön med MatildaTure här på HiF för att sedan åka till stallet. Efter stallet blir det uppletande och lite tricksträning.
Tisdagar blir det 1 promenad på 1,5 timme på lunchrasten och sen åker vi och simmar med motstånd.
Torsdagar blir det vilodag (mest för min egna skull ;) )
Har bett några tollarvänner skriva hur en dag med deras tollare ser ut så jag skriver här när jag får svar :)
Ska du maila en uppfödare och ställa frågor tipsar jag dig om att inte mejla exteriöruppfödarna.
#6 Oj tack så väldigt mycket! :) varför ska jag inte mejla dom? :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#7 För att det enligt mig inte är riktiga tollare dom föder upp och därmed inte kräver lika mycket arbete. Ska man ha en tollare/golden/labbe ska det vara en sådan som avlas till det dom är gjorda till :)
#8 så sant :) kan du rekomendera någon bra kennel? skicka gärna ett PM :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Du har PM :)