Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 721 ggr
mariasupernova
0

Rumsrenhet

Hej,

Finns säkert en miljon trådar om detta men jag orkar inte leta ;)

Har en valp på 4 mån, det här med rumsrenheten går ganska bra. Hon visar tydligt när hon måste ut och bajsa.

Vi tar ut henne varje gång hon sovit, då kissar hon ute direkt. Även om hon vart uppe och lekt en längre stund, men skulle gissa på att vi nu är ute med henne varannan/var tredje timma. Hon håller sig 12 timmar på natten ibland när hon inte vill kissa innan sovdags, i vanliga fall ca 9 tim på natten.

Jag försöker hålla koll på henne ständigt om hon visar tecken på att kissa men missar ganska ofta för hon är sjukt snabb! Innan hade hon ett "ostört" kiss-ställe i lägenheten som vi nu spärrat av. Då går hon till tidningarna vi har innanför ytterdörrn (ej till för kiss, utan blöta skor ;)). Det händer någon/några gånger om dagen att hon kissar där utan att jag märkt att hon vart borta ens!

Har ni något tips på hur jag "upptäcka" att hon går dit? Det ligger liksom lite i en passage och man ser inte om man inte står precis där.

Tänker typ nåt som låter, bjällra eller vad som helst. Får vi bara ut henne varje gång hon går dit så är hon så gott som rumsren.

russin
0

Jag tycker ändå det är jättebra att valpen går dit den går, för det är ändå i hallen nära ytterdörrenGlad

4 månader är ingen ålder, så antingen fortsätt som du gör eller var mer uppmärksam - vilket inte alltid är så lätt. Den dagen valpen verkligen kan hålla sig, så kommer den ändå sluta pinka där om du fortsätter gå ut som du gör nuGlad

mariasupernova
1

Åh vilket härligt svar. Tack!

[Timantis]
0

en 4 månadersvalp kan inte sägas vara rumsren. Fortsätt som ni gör o gå ut efter mat efter att hon sovit samt efter lek. Minst varannan var tredje timme.

Hur du ska göra för att upptäcka när hon går för att "kissa inne" är att du får fösöka att ha koll o leta tecken. Tänk efter vilka tidpunkter hon går dit o är det blött när hon tex varit inne i 3 tim så är det helt enkelt för länge. Du skriver att hon inte kissar innan sängdax ibland. Planera är ordet. Vet du att ni ska gå o lägga er kl 10 försök att inte vara ute med henne kl 9 utan försök dra på det så hon inte behöver hålla sej så länge. Jag tycker 12 timmar är för lång tid för vilken hund som helst att hålla sej.

Lycka till o njut med din hund