Vilken ras?
Jag älskar att jobba med djur, just att arbeta med hund tycker jag är riktigt roligt. Jag vill ha en hund som lämpar sig bra till lydnad och IPO främst, vilken ras hade lämpat sig till det? Schäfer och malinois, något mer? Jag vill så gärna ha en stor hund med lite jävlar anamma i, men problemet är att vi har en kromfohrländer här hemma och därmed säger mamma att det inte funkar med en stor hund för mig eftersom han kommer bli kuvad osv om jag skaffar mig en stor, tuffare hund.
Jag känner att små/medelstora hundar inte är något för mig alls, jag vill ha lite att "ta i" och när jag går med en stor hund vid min sida känns det rätt, till skillnad mot när jag går med en mindre.
Jag är fortfarande väldigt inne på dalmatiner, men lämpar dom sig till IPO?
Bor för övrigt i ett villaområde, relativt stor och inhägnad tomt och bara några få meter till skogen, och skogar finns här gott om. Likaså stora fält och andra lämpliga träningsplatser. Jag kommer få hjälp med träning osv av den eventuella hunden av min lärare i hundkunskap, samt gå kurser då självklart. Kommer troligvis söka till Marma i år också.
Tacksam för svar 
Jadu, som du nämnt Schäfer och Belgare lämpar ju sig för IPO, rottweiler också har jag för mig. Är inte så insatt i detta, men det flesta bruksraser klarar det med träning.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Skall du köra IPO måste du ha en bruksras, så dalmatinern får du stryka. Är väl Schäfer och Belgare som brukar funka bäst till IPO, ev. Dobermann också.
Schäfer och malle är ju överrepresenterade inom IPO och statistiken talar sitt tydliga språk (alltså dem är bäst ;)). Men sen är mallen en hund som är lite intensivare än schäfern, den handlar först och tänker sedan! ;P Det gäller att föraren är på alerten! Så du får ju fundera lite över vilka egenskaper du vill ha hos en hund. Schäfen är lite lugnare och lättare att ha och göra med än mallen.
Tack för svar!
#3 Ja tänkte det också. Jag är mest inne på schäfer eller en belgare, är helt förälskad i båda raserna, men det tar ju stopp pga hunden här hemma som kommer bli kuvad och undergiven. Han är van vid att vara ensamhund så.. Jag får väl lägga allt det här på hyllan ett tag.
#4 Ja precis, och jag älskar intensiva hundar, till skillnad från resten av familjen här hemma. Jag vill ha en hund som är lite "på" och inte är mesig. Men en schäfer eller en malle är ju verkligen min högsta dröm just nu, om bara mamma hade delat den drömmen med mig ^^ Men jag tror en schäfer hade passat mig bättre än en malle dock.
#6 Lite ot, men vela inte du ha en hund som har en på och av knapp? En hund som var villig att göra saker men inte var så liten?
Du frågade mig om en hund som inte måste arbeta flera dagar i veckan och det behöver en Schäfer eller malle.
Visst skulle vovven med dig till skolan?
du var inne på lagotto när vi pratade sist. Då var et väl agility,lydnad och spår du var sugen på eller har jag fel? 
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
#7 Helt andra planer nu
Kaninuppfödningen kommer läggas på is också, om jag nu får köpa hund dvs..
Förmodligen kommer den inte följa med till skolan heller. Fast jag drömmer bara massor nu egentligen, kommer aldrig få en brukshund sålänge jag bor hemma kan jag lova :(
#8 Vad trist att uppfödningen kommer att läggas på is, det är ju väldig många som vill ha kaninungar ifrån dig! Speciellt efter Siri men det kanske är just pga henne det läggs på is?
hoppas hon kryar på sig iallafall!
Men du skulle få en hund? satsa på en hund som passar eran familj. Finns ju hur många raser som helst och det finns säkert en ras som passar dig och din familj ypperligt!. 
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
#9 Ja det tar ju ett tag innan jag vågar avla på Siri igen (egentligen borde hon ju tas ur avel, men jag ger det en chans till i framtiden). Men det kommer bara läggas på is om jag nu skaffar en tidskrävande hund, annars fortsätter jag ta kullar. Elsa kommer få en kull nästa år också, sen blir det nog avelspaus. Men nån kull om året, max
Frågan är vilken, tog upp det med mamma idag och skaffar jag en kromis till verkar det förslaget gillas, men en schäfer eller malle kommer inte ens på tal 
#10 Hur är det med större hundar som inte är så kraftfulla, t.ex. storpudel?
#10 Jag förstår det efter allt hon gått igenom nu. Vi får se om Yra ploppar ut några ungar till våren, jäkla hare. Andreas sa att de är svårparade och nu förstår jag vad han menar!
Men kolla på ett mellanting på kromis och schäfer ex. (eftersom du verkade va lite mer intesserad av den)?
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
#6 Om det är så att din mamma är rädd för att er nuvarande hund ska bli undergiven eller må sämre så beror ju det mycket på vilka regler ni sätter där hemma :). Alltså hur tydligt ni visar båda hundarna att man respekterar sina "syskon". Oftast så är det inga problem faktiskt, jag tror inte att ni behöver oroa er för det speciellt mycket! Förutsatt dock att er nuvarande hund går bra ihop med andra hundar såklart. Men det är ju bara ni själva som känner er hund och känner bäst själv huruvida det kan funka eller ej! :)
Vidare så är det ju så att alla i familjen måste vara överens såklart om den nya familjemedlemen! Även om du/ni kanske inte skaffar hund nu så om ni kanske gör det om några år är det aldrig fel att fundera över nästa ras i vilket fall som helst och försöka bilda sig en så bra uppfattning som möjligt!
En rejäl bruksschäfer är en riktig rolig hund, så om du känner dig osäker mellan malle och schäfer hade jag nog rekommenderat schäfer. Alternativt att du kontaktar en uppfödare som föder upp båda raserna, pratar lite och frågar vad hen tror och kanske till och med åker och hälsar på!
#11 nja jag är väldigt mycket för hundar som är lite mer "på". En pudel är inget för mig iaf. Någon annan ras med samma typ kanske, men inte just pudlar. #12 haha harar ^^ håller tummarna för små harbebisar sen! Ja får göra det, tack (:
#14 Ja, men funkar det inte i er familj så funkar det ju inte och du får skaffa en annan typ av hund, som inte är så "på" eller så skaffar du helt enkelt ingen hund alls medan du bor hemma utan först när du flyttat och då väljer just den hund du vill ha.
#15 ja jag tror jag får vänta. Verkar inte ha nåt val så :/ för samtidigt, om jag nu skulle skaffa en annan hund som inte är "på", då hade jag ju fortfarande haft ansvaret för den när jag flyttar (dvs om typ 3 år) och då har jag inte tiden till en schäfer/malle. Så jag gör nog bäst i att vänta :(