Dolda fel örsäkring
Är inne på hundköp nr. 2.
På hund nr. 1 har jag Agria. Nu ska jag skaffa en hund nr. 2 av samma ras och har börjat kolla upp och jämföra årspremien hos de olika bolagen. Det verkar för min del bli billigare hos Folksam än hos Agria. MEN jag har läst i forum att folk skriver om att om man byter försäkringsbolag, till ett annat än det uppfödaren har (i detta fall Agria) så uppför Dolda fel försäkringen att gälla. Något ni känner till?
Vad täcker för övrigt dolda fel försäkringen?
Är också intresserad av hur ni spekulerar kring fast och rörlig självrisk. Betalar ni lite mer i månaden för att vara på den säkra sidan, eller tar ni smällen OM olyckan är framme? Vad har du för ras och varför resonerar du som du gör?
Mvh Ellenfyrkant
Dolda felsförsäkringen är uppfödarens försäkring, d.v.s. den går in och täcker de s.k. dolda fel som uppfödaren enligt konsumentköplagen är skyldig att stå för. Så egentligen ska det inte spela någon som helst roll att du försäkrar i ett annat bolag, men och det är den krassa verkligheten, det kan bli problem om det blir en tvist om bolagen folksam och Agria är oense om det är ett dolt fel eller inte. Jag känner till flera fall när det blivit riktigt jobbigt och tråkigt och tyvärr drabbat köparen. För egentligen så är uppfödare alltid skyldig att ersätta dolda fel, oberoende av om denne har en dolda felsförsäkran eller ej. Tyvärr finns det uppfödare som försöker slingra sig från detta ansvar… och risken för att hamna i en sån knipa är förstås större om uppfödaren inte har en dolda felsförsäkran eller om det blir en tvist mellan bolag och inget av bolagen har lust att betala. Har man samma bolag som uppfödaren blir det ju aldrig en tvist på det sättet - antingen dolda fel eller köparens egen försäkring - det spelar ingen roll för bolaget.

#1 Fast håller man sig inom samma bolag och de beslutar att det inte täcks av dolda fel förs. Så drar det jj iväg i kostnad för köparen…
Mvh Ellenfyrkant