Gå fint utan koppel?
Jag vill gärna kunna släppa min hund lös ibland men problemet är att han ibland inte lyssnar på mig när jag ropar.Ibland så blir han även distraherad av andra människor och djur och vill springa efter (som tur är har jag koppel , han blir GALEN och drar sjukt mycket när han ser en hare eller en annan hund).
Jag tränar lite själv med honom genom att träna på att gå fot hemma och låtsas att han inte har koppel (jag brukar ha flexi när vi är i skogen och då gör jag det, med det menar jag att jag tränar på inkallning,stopp osv.).Det fungerar rätt så bra , han ignorerar oftast människor och fortsätter nosa runt och kissa och så.Och bara han får hälsa på hunden tappar han sedan intresset och fortsätter med sitt , men får han inte det..Ja då börjar han dra och försöker göra allt för att få häsla…
Vi är ju omringade av skog så det finns massor av djur här…
Sen så går han väldigt långt bort från mig så att om jag inte hade haft koppel på skulle jag inte ha någon koll på honom alls…
När tror ni jag vågar ha honom lös?Han får som en stöt när han är lös i trädgården och springer runt från mig och leker , ignorerar helt när jag ropar (ibland kommer han men springer sedan snabbt bort).Blir det samma om jag har honom lös utanför tomten?
Förlåt för mitt röriga inlägg (trött) men jag hoppas ni forstår vad jag menar.
//Flöffo
Använd långlina och låt honom INTE hälsa på andra hundar ute. Du skapar ett behov av det då.
Det finns inga genvägar utan han måste lära sig att lyssna på dig i lina först innan du kan ha honom helt lös.
Ta på honom lina, gå ut på en promenad där det är relativt störningsfritt (i den mån det går såklart) och bestäm att han inte får gå tex mer än 7-10 m framför dig. Så fort han går över "gränsen" trampar du på linan och påkallar uppmärksamhet med tex "Stopp/Stanna/Här". Kommer han tillbaka till dig berömmer du. Träna även på detta vis bara inkallning med lina. Du kan ge honom frikommando under promenaden (i lina) och så får han strosa runt och nosa lite. Kalla in då och då och kommer han inte trampar du på linan och påkallar uppmärksamhet. Struntar han i även det utan stannar kvar där han är halar du in honom försiktigt mot linan och så kan du säga något i stil med: "Hörredudu" för att visa att du är missnöjd.
Kommer han så räcker det med ett "Bra" men det är INTE kalas. Här gäller det att vara konsekvent, du blir ju inkonsekvent om du ger honom kalas med korv och annat gott om han kommer sisådär 10 min efter? Det är komma DIREKT som gäller för att få belöning. Annars blir man utan. Och det ska du visa tydligt.
Kommer han direkt varje gång du kallar så är det kalas. Glöm inte att variera belöningarna!
Hur gammal är hunden och hur mycket inkallning har du tränat tidigare? Har du tränat mycket och han är upp mot året ska du börja kräva att han faktiskt kommer till dig. Är dem små valpar får man ta det lite mjukare.
Skvallerträning brukar vara utmärkt även för såna situationer, jättebra sätt att träna på även när hunden är lös.
Tack för tipsen!
#1 Han är snart 7 månader , vi tränar lite då och då , typ en eller två gånger om dagen utomhus och så inomhus lite oftare.
//Flöffo