Tränings tips VALP
Hej! Har precis fått hem en 8v gammal valp. Han är en livlig men lättlärd liten filur.
Direkt när jag kom hem med honom lät jag honom kissa ute innan han fick komma in, sedan tog jag ut honnom en gång efter det runt elva. Sedan sov han hela natten och väkte mig på morgonen, när jag steg upp sprang han till dörren och då släppte jag ut honom, stod på trappan och tittade efter honom och han båda kissade och bajsade. Har haft honom i tre dagar nu och han har aldrig gjort något inne.
Dock har vi ett litet problem, han biter hela tiden i mina kläder, mina händer ocg tår. Hela jag är ful av bit märken och kkläderna är håliga. Har hittils tagit honom i nakskinnet och dragit bak honom när han bitit samtidigt som jag sagt NEJ! Vill nu ha lite idéer om hur jag ska träna med honom, både för att få bort bitandet och för att få en lydig och lugn voovve ;)
Sluta upp med det du gör nu, så gör man inte! Med en liten valp ska du jobba på att förstärka förtroende och skapa en fin relation, inte förstöra den!
Finns mycket man kan göra. Avled, massvis med leksaker och tuggben framme. Genast bryta, raskt stiga upp och gå därifrån och tydligt visa att du inte tycker det är roligt, valpen biter= det roliga försvinner. Pipa/yla/skrika till gällt genast valpen biter. Ifall valpen börjar bita överdrivet när den är för trött kan du hjälpa den slappna av.
#1 OJ, tack så mycket. Fast en fin relation har vi men ska ändå se till att vara mer rättvis mot honom. Jag tänkte att mamman leder bort hundarna genom att ta den i nakskinnet, men det ska jag genast sluta upp med.
Tack så mycket!
#2 Så bra att du tar till dig!
Man skall akta sig för att börja försöka bete sig som hundar själv gör, vi människor är människor, inte hundar. En hund kommer aldrig se en människa som en hund.
Såhär i början när valpen är väldigt liten är det en riktigt fin relation du skall lägga den största tiden på, det vinner du så otroligt mycket på i längden! Valpbitande försvinner med tiden, det behöver du inte oroa dig för, så bråka inte med valpen i onödan. Så småningom kan du ju också börja lära in och verkligen befästa ett "nej" som sitter i alla situationer, då får du ju också något du kan bryta med.
När min valp biter i mina byxben eller tår lyfter jag henne till ett annat rum och säger ''nej'', samma om hon gör nåt jag inte gillar. Sen om hon fortsätter så vänder jag ryggen till henne och dissar henne väldigt mycket.. samma om vi sitter och leker på golvet och sen hugger hon efter mig, jag reser på mig, säger nej och går och ignorerar henne i några minuter. Ibland måste jag även gå emot henne så hon sätter sig på sin kudde och samtidigt spänna kroppen så hon inser att jag är arg på henne. Det har hjälpt mycket för oss :). Hon har blivit tusen gånger bättre och vi jobbar än på det!
Nu har väl vi haft megatur med ickebitinging till valp. Jag tror du ska ha mer leksaker o ge valpen detta när den är så busig. Att säga Aj det dör inte valpen av o visst kan man säga nej oxå men att nypa till i nackskinnet anser jag som 2 är totalt fel. Träna valp gör man inte utan du ska leka o vara med den skapa bra kontakt, du kan leka in inkallning o gömma lite gottis så den får leka det men inte för svårt. Jag har inte tränat valp alls utan här har man bara njutit av valptiden :) Grattis säger jag till bli med valp :)
skapa relation till valpen genom att tex inte bara släppa ut den och stå och vänta, utan var den som visar valpen omvärlden, inte bara som en plats att pinka på.
Valpar biter mycket, det får man ha i åtanke, det kommer att ge sig.
Läs böcker om hundar, valpar, hur hundar fungerar … det är mitt tips.
Kolla in där, grymt bra sida! Lycka till med valpen 
Det är i princip omöjligt att lära små valpar att inte bitas. Det är något man tyvärr måste stå ut med och ha lite överseende med. Jag avleder oftast med leksaker, tar en tuggknuta och pregar in i munnen samtidigt som jag försöker hålla minen över att hunden precis nypit hål i örat mitt…ibland skriker jag till, som valpsyskonen också gör när de biter för hårt, det brukar få dem att stanna upp och man har tid att t.ex. berömma eller bara hämta en annan leksak.
Håller med föregående talare, det växer bort med tiden men man måste lära vad som är ok o inte. Som kodex sa så skrek vi också till, gällt och högt varje gång vår valp bet oss vilket gör att hon kom av sig. Fortsatte hon sen bita skrek vi till igen och gick bort från henne, följde hon efter o "dummade" sig med att försöka bita i kläderna så fick hon sitta i köket bakom kompostgallergrindar när vi var i andra rummet. När hon lugnat sig så fick hon vara med oss igen men gjorde hon samma sak upprepade gånger hamnade hon bakom gallerna igen.
Jag kan säga att mina händer o armar har väl varit fina sen hon var ca ett halvår men då ska tilläggas att hon bet inte för att göra illa eller hugga tag i en då utan det är hennes sätt att gosa tillbaka när man kelar. Hon har fortfarande gärna ena armen i munnen när man gosar men hon har blivit mycket bättre på att inte "hålla i" utan bara ha armen där i gapet ;) Inte lätt när man inte har två händer man kan gosa med den andre med!