Felbehandling på djursjukhus
Min systers hund gjorde illa benet i helgen, på lördag natt när den sprungit själv i trädgården. På söndag morgon hade det svullnat upp och syster misstänkte kanske ett huggormsbett, så de åkte till Ultuna. Dessa ville behålla hunden där för att ha den lugn (så inga organ skadades) och den fick smärtstillande tror jag. De hade den kvar tills igår morse (2 nätter alltså) men ringde då min syster och sa "Din hund är stressad och orolig, kan du hämta hem den". Min syster blev då förvånad då de dagen innan var förvånade över att hunden fortfarande verkade ha ont i benet, så hon svarade typ "Men kan ni garantera att hunden blir bra om jag hämtar hem den och att det 'bara' var ett huggormsbett. jag vill inte hämta hem hunden om den inte är frisk. Kan det inte vara benet som är brutet?"
Veterinären började då skruva på sig i telefonen och medgav att kanske var hunden inte tillräckligt frisk för att komma hem. Kanske borde de göra en röntgen på benet. Sagt och gjort, veterinären gjorde en rönten som visade att benet var brutet och att flera senor var avslitna!!! Veterinären ringde tillbaka och sa att "vi har tur, det finns en operationstid till hunden imorgon" (dvs idag onsdag). Lät som om syster skulle vara lyckligt lottad för att hunden hade "tur" att få en operationstid en dag senare. När hunden såklart lidit som bara den i snart 4 dagar nu. Operationen skulle kosta 10 000 + den vård han redan fått, och de undrade om hon hade försäkring, vilken hon såklart har.
Syster var nu mycket upprörd då de velat skicka hem en lidande hund med benbrott och ifrågasatte varför de inte direkt gjort en röngen, de har trots allt haft hunden under observation i hela 3 dagar! Känns som om de borde ha kunnat misstänka benbrott redan i början, det är ju inte min syster som är veterinär, utan de som är proffsen.
Syster ringde upp sin jätteduktiga lantveterinär (i Österbybruk som tidigare jobbat på Ultuna), men han var på semester. Trots detta ringde den snälla veterinären upp henne från semestern och vart mycket upprörd över historien han hört. Han ringde själv upp Ultuna och pratade med veterinären, ringde tillbaka till syster och förklarade med bättre ord för syster vad som verkligen hänt med hunden. Sen bad han henne be operationsveterinären (alltså en annan veterinär än den första) ringa honom imorrn, efter han pratat med syster om operationen. Snacka om djurvän till veterinär, världens bästa!!!
Så min fråga är:
- anser ni att detta är en felbehandling av veterinären, som redan på söndagen borde misstänkt benbrott?
- Vart kan man anmäla felbehandlingen?
- Bör man behöva betala för felbehandlingen?
*arg*

Du kan läsa om hur ni gör en anmälan på veterinära ansvarsnämdens sida http://www.vetansvar.se/

Jag blir arg av att läsa det här! Självklart är det felbehandling av veterinären, han kan ju inte ha gjort en grundlig undersökning på hunden när den kom in till kliniken för då hade han säkert märkt att det inte var ett ormbett. Utan att det var värre.
Jag tycker inte man borde behöva betala för felbehandlingen, eftersom att det ens inte var ormbett hunden hade.
Tvärtom så borde din syster få ersättning för att veterinären orsakat extra mkt lidande för hunden eftersom att den inte undersökte den tillräckligt och därmed inte kunde gett den rätt behandling.
Hoppas det går bra med din systers hund idag, jag kommer hålla tummarna.
ps: Glöm inte att gå in på länken som nattfrost tipsade om
Kramar//Carro

Det är en självklar felbehandling och veterinären som tog emot hunden ska ha sig en prick i sin legitimation.
Även de andra som har varit inblandad i detta ärende av veterinärer ska ha sig en reprimand.
Hoppas allt går bra med vovven.
Och snälla håll koll på vad de ger för råd till efterbehandlingen efter operationen. Mig gav de helt fel uppgifter och jag fick avliva min hund för att hela hennes ben ruttnat. Kallbrand med andra ord. Kan bli så om gipset är på för länge. Vilket jag självklart trodde Ultuna hade koll på.
Så var försiktig.
Kram Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Pratade med syster idag igen. Hon hade just pratat med veterinären som ska operera. Hade fel om kostnaden, själva operationen kommer kosta 30-40 000!!! + övrig vård. 
Den snälla lantisveterinären hade även han pratat med veterinären som skulle operera och han var inte alltför hoppfull. Om operationen nu lyckas så trodde han att hunde ev kunde behöva avlivas om kanske ett halvår iom att skadan var så svår att den var svår att laga. Han visste inte själv hur kan skulle gjort, om han skulle avlivat själv på direkten eller testat operera. kul att höra va? Men syster kommer "testa" operera, hunden är bara 2 år, så det är svårt att ge upp, när man inte vet om operationen kan lyckas. Stackars hund. Hoppas verkligen den blir bra. Själv anser jag åxå att Ultuna bör stå för hela kostnaden om inte annat för att hunden fått lida i onödan!
Nämen uch! vad tråkigt, hoppas verkligen operationen lyckas.
Men självklart ska hon anmäla
, sådant ska fram så det inte händer igen, enligt mitt tycke borde hon få reducering på priset också….
Pussa på voff från mig…
Håller med!
Naturligtvis ska ni ej betala för en felbehandling och ni ska dessutom kompenceras för felbehandlingen.
En anmälan hör till när så allvarliga fel och försummelser inträffar.
Lycka till!

Tycker heller inte man ska behöva betala för en felbehandling, men tror tyvärr det är mycket svårt att komma ifrån.
Kom att tänka på en sak som hände min schäfertik för många år sedan.
Hon fick någon slags allergichock och svullnade upp i hela ansiktet.
Fick förstås panik och skyndade till vetrinärinrättningen.
Minns inte vad det var, men Nickie blev frisk och stannade bara kvar en natt.
MEN! Jag fick inte ta med min friska hund hem eftersom jag inte kunde betala direkt och det var omöjligt att få det på faktura.
Bönade och bad, grät, gapade och skrek. Men nää då!
De skulle behålle Nickie tills jag kunde betala räkningen.
Efter många om och men blev jag lovad av en att om jag bara kunde betala en del den dagen så skulle jag få hem henne.
Jagade pengar och fick slutligen tag i en liten summa och åkte för att hämta min vovve…
Men tjejen som lovat mig hade då slutat för kvällen och det var återigen stopp!
Så Nickie som var fullt friska att åka hem blev tvingad att stanna ännu en natt
Minns faktiskt inte hur historien slutade.
Kanske du minns kerstinjoh??
Vet en annan hund som dog pga felbehandling.
Stackaren dog av tarmvred.

Fy fan vad jäkligt! Det kanske rent av har försämrats ju pga dom inte opererade på en gång. Vet att man ska göra det när det är benbrott. Går det för länge kan det vara för sent.
Gå vidare med detta. Tycker att dom ska betala lite extra för detta. Och jäklar dom ifall dom inte lyckas. 

Vi lämnade in vår 9 åriga honkatt för att dom skulle söva henne och putsa tänderna. Hade mycket tandsten. Hon var helt frisk när hon åkte dit. När hon kom hem så åt hon inte dagen efter som dom brukar. Hon låg hela tiden. Andra eller om det var tredje dagen hade hennes kropp tagit så mycket stryk så allt hade kollapsat. Vi var tvungna att avliva henne.
Jag ringde och pratade med flera veterinärer och dom sa att katten kan fått i sig gift när dom slipade tänderna. Har hänt förut fast inte så ofta sa någon.
Ingen ersättning för det fast jag ringde till kliniken som är stor där vi bor. Ingen ville erkänna att det visst kunde hända. Dom skyllde på att katten nog var sjuk innan. Det viste vi att hon INTE var.

Vad använder dom då dom tar bort tandstenen då?? Där jag jobbade använde vi bara vanliga tandskrapor som man kan köpa lite vars som hellst
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Ingen aning. Det var väl själva skrapet som dom menade var giftigt antar jag. Så förstod vi det som iaf.
Snacka om felbehandling…stackars hund och ägare. Jag skulle strida för att dom skulle få betala och hjälpte inte det skulle jag undersöka om någon kunde hjälpa mig för att få ut veterinärkostnaden + för sveda och värk, hunden var ju trots där några dagar och att dom inte märker på den tiden att benet är så illa skadat är ju så fruktansvärt klantigt. Kostnaden bara för att vara kvar där är ju inte billig heller, jag hoppas verkligen att det löser sig för henne och hunden.

alltså själva tandstenen som var giftigt i för mycket mängder.
Men om man verkligen inte har råd att betala räkningen vad händer då med hunden?
Då får du göra som min kille gjorde när hans hund trampade på glas…ringa runt till olika vettar och säga som det är, det finns alltid nån tar åt sig fast det inte finns pengar för tillfället =)