Ehrlichiose
Hej,
Jag är nytt på forummet och min svenska är kanske dåligt. Jag är Hollandska. Jag har två hundar, 1 kat, höns och två minishettisar.
Jag har en fråga som gäller vår hovawart. I oktober var vi hos djursjukhus, däreför att vår hovawart. alesko, blev sjuk och haltade. De har taget en blodprov och hittade två fästningarsjukdomer, Borrelius och ehrlichiose. Vår hund fick antibiotica för tre veckor och vi trodde att han mådde mycket bättre efter. Men har var ju också jättesjuk inan. Men efter en tid märkte vi att hunden var oft trot och dreglade mycket. Sin beteende blev också en lite annarlunda. Han blev ibland mycket snabt irritirad. Innan var han altid jättesocial och vanligt med barn och andra hundar. Nu konte han helt plötsligt blir mycket arg på vår tik, som är jättelåg in rangen. Det kändes också om han har haft det ibland svårt med att andas. Men ibland kände han sig också jättepig och för oss var det svårt att säga om han mådde bra eller inte. Vet kollade honom och tyckte att han var ok. Men det var mer och mer oft att han blev trott och snabt irritirad. En gång var han utan verkligen ursäkt så arg på vår tik att jag tyckte att han skulle döda henne och jag kam imellan. Tikken var inte skadad, men rädda då. Efter görde han också en utfall till en ung barn (2 år) som bara försiktigt berörde han. Barn blev lyckligervis inte skadad, men då var det helt klart. Det var absolut inte alesko som vi känner honom. Det var inte heller en dominansproblem, för han är aldrig dominant mot oss (jag har haft hunder mitt hel liv, jobbade med de, och vet när en hund blir dominant) Vi gick på igen till vet och de har gört en totalundersökning och har taget en blovprov. (inte för föstningersjukdóm, däreför att man bara kan göra det minst 8 månader efter sjukdomen) Det fanns ingenting. Men alesko mådde fortfarande oft inte bra. Men ibland var han också helt pig. Men sin beteende var ju annerlunda och en vecka sen beslutade min vet att tar en nytt blodprov (nu var 8 månader förbi) och undersöka om han har fortfarande eller på nytt fästningersjukdom.
Borrelius var helt bort, men inte ehrlichose. Sin titrus var jättehögt och vet kan inte säga om det är kronisk eller en nytt infektion. Han ska har nytt antibiotica minst 3 veckor.
Nu vet jag att det är en hemsk sjukdom. Jag läsade mycket om det på internet på hollands sida, men vet sa att ehrlichiose i Holland är inte den samman som i Sverige. Jag vet inte om det är så och inte heller vårför men jag vill aldrig gör den samman fel som nu och tycka att han mår bättre om det är inte så. Jag vet att i Holland, om sjukdomen blir kronisk, kan hunden få store problemar med njuren och hjärta och blodningar. Jag vet inte om det är de samman här. Just däreför vill jag gärna hitta så mycket information om sjukdomen som är möjligt. Men jag kan hitta inte mycket på svensk internet. Det finns jättemycket hollandska sidor med info om sjukdomen men svensk info är svårt att hitta. Framtförallt sidor med en stor beskrivning av symptomer och risicoar och allt.
Finns det mer ägnarar med sammen problemar, sjukdomer hos sina hundar och vet ni kanske vår jag kann hittar mycket info. Vår hund är normalt jättesnäll och vi älskar honom jättemycket. Jag är så oroligt för honom.
Det verkar som om din hund har fått någon neurologisk störning, som tyvärr inte är ovanligt när det gäller borellia. Mer information kan du hämta på;
http://www.scalibor.se/sjukdomar_hos_hund.asp
Kerstin

Han har just nu ingen borrelius, men ehrlichiose och på sidan i din link står tyvar ingen info om ehrlichiose…
Namnet "ehelichiose" är numera bytt till Anaplasmos.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

tack så hemst mycket. Visste inte att det har bytat namn. Jag har även med den namn hittade en sidan med en lite mer info…
Då står
Ehrlichia
Ehrlichia är en bakterie som infekterar de vita blodkropparna. Nu när vi precis har börjat lära oss namnet har den bytt namn till Anaplasma. Vi kommer att kalla den ehrlichia ett tag till. Vid smitta med ehrlichia är symptomen väldigt lika borrelia. Akuta problem som hög feber, trötthet, ont i leder samt ovilja att äta är vanligast. Även här förekommer en kronisk form som kan komma månader efter smitta och då med diffusa symptom som beteendeförändring, hälta, ökad blödningstendens mm. Ibland upplever våra djurägare att hunden har blivit gammal i förtid. Diagnosen sker på samma sätt som borrelia med blodprov men det är lite osäkert att leta efter antikroppar då ca 20% av alla Sveriges hundar uppvisar antikroppar utan att vara sjuka. Denna bakterie stannar i blodet till skillnad från Borrelia och därför är PCR på blod en väldigt säker metod som kommer att ta över diagnostiken. Behandlingen är även här antibiotika oftast i form av doxycyklin i flera veckor. Hunden svarar ofta väldigt bra på behandlingen. Vacciner förekommer i utlandet men inte mot den ehrlichiasort vi har i Sverige.
Det finns nämligen flertalet olika ehrlichia-arter. I södra Tyskland och runt Medelhavet förekommer ehrlichia canis som ger mycket allvarliga symptom. Fästingskydda din hund när du reser utomlands.
Nu är det klart…. men om folk har erfaring eller mer info… gärna… vill veta så mycket som möjligt.