Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2255 ggr
caww
0

krav & kontakt

När ni köpte er hund hade uppfödaren några krav på er som valpköpare? t.ex var ni tvugna att ställa ut, eller göra MH etc senare för att få köpa valpen?

Sen undrar jag om ni har någon kontakt med er uppfödare, mejlar bilder eller liknande?

jossa5
0

Våran familj tog en omplaceringsvovve från en tjej som hade haft hunden ett år. Och uppfödaren ville gärna ha kontakt sådär i början med oss, för att kolla så allt gick bra för vovven.
Så det var mamma som höll kontakt, då det var hon som köpte hunden. Uppfödaren ville gärna att vi skulle gå på en utställning iaf och få honom bedömd, men efter det var det lugnt. Har inte blivit fler utställningar dock.

Och iom att allt har gått bra så slutade kontakten att vara. Hunden mår bra hos oss och uppfödaren vet vart vi finns om det skulle vara något.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

[RMSLiners]
0

Inga krav annat än att man är aktiv som person sen att jag sysslar med drag var bara ett stort plus. Har kontakt fortfarande på facebook, har telefon nr och kan åka och hälsa på om vi vill.

[Teddies matte]
1

Allmänna kraven inom rasen är ju att hunden skall både höftröntgas och ögonlysas efter 1 års ålder så det är ju också ett krav som uppfödaren har. Annars vet jag inte om det var några andra krav, förutom att man skulle vara aktiv med hunden, uppfödaren är väldigt glad ifall man ställer ut och tävlar med hennes uppfödda hundar förstås.

Vi har nog lite kontakt fortfarande, brukar skicka bilder ibland och råkar på henne ibland om man råkar befinna sig på samma utställning t.ex.

linda88
0

Båda mina hundar är köpta med bibehållen avelsrätt så jag har god kontakt med båda. Flora har ju för länge sedan haft sin valpkull men hennes uppfödare och jag är vänner på FB och håller kontakten så. Flora fyller 10 iår.

Norma som fyller 3 iår har inte haft några valpar och det är inte ens säkert att hon kommer att avla på henne. Det får vi se. Även Normas uppfödare är jag vän med på FB men vi träffas en hel del på utställningar och hon ställde även upp o passade Norma när ja var på semester. Trimmade henne och ställde ut henne. Jag är supernöjd med båda mina uppfödare ( med kattens också för den delen ;) )

Kraven uppfödarna haft är att jag tar väl hand om hundarna och älskar dom. Flora var redan röntgad när ja köpte henne, hon var ca 1,5 då. Malins uppfödare sa aldrig du måste röntga henne men hon vet ju om att jag gör det så :P samma sak med utställningar.

Tycker de är otroligt viktigt att ha en god relation med sin uppfödare och hade jag själv varit uppfödare skulle jag vilja hålla koll på " mina valpar".

[Murvel]
2

En uppfödare får egentligen inte lov att ställa sådana "krav" på köparen. Eller, innan köpet är gjort får man kräva vad som helst, men om köparen ljuger och inte gör det som utlovats, så blir det inga juridiska konsekvenser. Köpt vara är köpt. Och SKK vill ha det så. Sedan känns det ju jättedumt att ljuga för då blir det antagligen svårt att få köpa den rasen igen.. Foderavtal måste dock hållas med de krav som finns, ty där blir det avtalsbrott.

Sheltieuppfödare brukar inte ha några krav. Vissa önskar att man ställer ut och vissa kan fråga om röntgen/bph eftersom de själva gjort det och vill utvärdera resultatet bättre. Men de har givetvis krav på köparen som alla andra, typ att man ska tid med hunden och aktivera den på lämpligt sätt :)

Jag hoppas att jag kommer att ha fortsatt kontakt med "min" uppfödare så småningom.

[Doglovers]
1

När vi levererar en valp kan vi ha önskemål att dom går på någon utställning eller drevprov. Men aldrig ett krav. Hunden går som vara och gäller under konsumentverkets regler. När man köpt en vara är den din. Och det gäller även kontakten. Vi håller gärna kontakten och hör hur det går och ger tips och råd. Men vill dom inte kan vi inte kräva det. Jag brukar alltid tala om för dom, att om det inte skulle fungera eller det uppkommer problem med till exempel ändrade familjeförhållanden, ändrade arbetstider mm så kan dom absolut vända sej till oss. Då köper vi tillbaka hunden. Vi har gjort det 3 gånger och ägaren har då fått fulla priset dom betalat för valpen. Sen om dom vänder sej till oss vet man ju inte. Men det är ju enklast för båda parter.

Sackum
1

Vi hade inga krav på oss, sheltien är ju en "bara" aktiv sällskapshund och det är främst det hon önskar att hundarna får bli. Xavi är nu snart 3 år och vi håller fortfarande rätt god kontakt, hon håller i utställningsträningar och sheltieträffar och hjälper mig jättemycket när jag ställer Xavi. Hon har till och med även hjälpt till att bada, föna och borsta Xavi en gång och tejpade öronen då och då. ;)

joheck
0

Ta hand om hunden och älska den. Gärna ställa ut någon gång.

Har kontakt främst genom fb, så hon har bra koll på mig och vovvarna ;). Hon blev jätte glad när jag köpte Sansa som omplacering också, det va jätte skönt att ha hennes stöd. Ringer nån gång ibland. Får se om vi kanske möts på nån utställning nån gång.

kodex
0

Nej, inga krav på min första. Ett "krav" var dock att patellaundersöka, men det var inget riktigt krav och följdes aldrig upp heller. Jag gjorde det inte på min hund t.ex., något jag ångrar idag men nu känns det inte lönt (är snart 6 år, skall ej avlas på).

För övrigt fick jag väääldigt bra kontakt med den uppfödaren. Hon är 40 år äldre än mig men ändå en väldigt god och nära vän.

Med den andra som jag har nu är det lite andra grejer ;) Hon är ju hos mig på foder! Så där ska hälsokollas alla tester och lite mer därtill, ställas ut och tävlas :) Ska bli superkul!

När jag börjar föda upp kommer jag vara mycket noggrann med att de ska hälsoundersöka, vare sig de ska avla eller ej, kommer att (på ett mycket trevlig och fiffigt sätt jag har tänkt ut) påminna dem och motivera dem att göra testerna när åldrarna dessutom närmar sig.

jollycox
0

Med tanke på att vi har fyra hundar från samma uppfödare så kan man nog säga att vi har god kontakt med denna. :)
Hon hade inte som krav men såg gärna att man skulle ställa ut hunden en eller ett par gånger. Vi åkte på många utställningar som uppfödaren skulle på så därmed lärde vi känna henne bra.
Vi mejlar bilder fram och tillbaka och min syster sköter hennes hemsida.

Jag tror att dom allra flesta uppfödare tycker det är kul om man ställer ut, tävlar och/eller gör MH/BPH med hunden.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin