Ingen förmåga att skälla.
Jag har sätt annonser nu (främst slädhundar) där det i annonsen står att hunden föddes utan förmåga att skälla, gnälla, yla eller göra något ljud ifrån sig överhuvudtaget. Har länge undrat vad detta innebär? Är hunden sjuk då eller vad?
Det enda jag kan tänka mig, om det nu stämmer, är i så fall att de medvetet har avlat på någon typ av defekt av stämbanden. Slädhundar brukar ju annars låta en hel del och den enda kända rasen som inte kan skälla är ju Basenjin. Men personligen tror jag mer att det är ett försäljningsknep.
#1 Hmm, jag har mest sett annonser på alaskan husky och siberian husky där det stått sådant, som säljs av släddhundsuppfödare. Försäljningsknep kan det ju inte vara eller? För alla vet ju att hundar kan skälla och en hund som inte kan få fram ett enda ljud borde man väll dra öronen åt sig.
Tänkte mer på försäljningsknep i mening med att lura mindre vetande.
#3 lite trög just nu, trött kanske. Menar du mindre vetande i den mening att folk tror inget är fel på hunden eller i den meningen att polarhundar (slädhundar) är tio gånger mer högljuda än andra och säljaren vill att hunden framstår som tyst? Tycker liksom det borde säga en hel del om man skriver att hunden föddes utan förmåga att ge ifrån sig ljud.
Ja, alla vet att hundar skäller, och i många fall när folk ska köpa första hunden är de intresserade utav en hund som inte skäller. Föreställ dig att några svenssons som ska köpa hund (och den ska ju helst inte skälla) hittar en annons med hundar som inte ens kan skälla. För de ägarna måste det ju låta som en skitbra deal och de kommer troligen få intresse för hunden. Det är ett försäljningsknep i allra högsta grad i mina ögon. Mer väl insatta i hundvärlden skulle naturligtvis tänka "klart hunden kan skälla?" - men faktum är att svenskar som inte har hundar som något vidare intresse inte är särskilt insatta i det som vi hundfolk tycker är självklart.
#5 Ja på så sätt så. Men frågan är ju vad är det för fel på hunden om den inte kan skälla? Och någon gång har det rört sig om kullar där det finns en individ som inte kan låta någonting men resterande kan. Något genetiskt kanske? Så nyfiken på hur det verkligen ligger till.
Min Husky skällde aldrig,inte för att hon inte kunde men hon tyckte inte om det och blev bara besvärad när man bad henne göra det. Men visst kan de, kolla in Mischka på You tube…
Basenji kan väl inte skälla?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#7 jo jag vet de kan men detta handlar om hundar som är födda utan förmåga att göra det dvs när de försöker kommer inte ett knysst. #8 har inte pratat om basenji.
Helt riktigt! Basenji kan bara "låta" men draghundar kan skälla. Husky har ofta en myt kring att de inte kan skälla som är felaktig.
#9 Ok, det har jag ingen aning om! Måste väl vara som stumma människor då antar jag??
#10 Draghundar är kända för att vara gaphalsar men en hund som inte kan gör något ljud överhuvudtaget och är född stum undrar jag vad det är för fel på.
"Spela dum" och kontakta säljaren annars och fråga hur det kommer sig att de inte kan skälla, vad det är som har gjort att de har fötts utan den förmågan och se vad du får för svar.
Låter mycket mysko, eller snarare som en defekt hund.
≧◔◡◔≦
#13 Gjort det på en av dem, via mail då, men fick aldrig något svar. Kanske borde ha ringt istället.