Mentalbeskrivning
Hejhej!
Fundera lite. Jag har tänkt att mentalbeskriva min hane, eventuellt min tik också, men undrar vad som är en bra ålder för det. Dom är nu 1år och 8månader, på ett ungefär, och beter sig verkligen som unghundar. Dom har liksom inte hunnit landa i sig själva än, absolut inte redo för ett mh då dom har mycket mognad kvar. På ett ungefär, var borde en lämplig ålder ligga på? Dom är av rasen papillon båda två.
Har ni mentalbeskrivit era hundar? Vid vilken ålder gjorde ni det? Ras? Resultat? Tankar?
Jag tror att den lägsta åldern är 12 månader för att få göra ett MH, men det finns ingen åldergräns heller så det kan nog bara du avgöra när du känner att dina hundar är redo för det
Sigges uppfödare (jack russell) gör MH på sina hundar, mer för att se lite vad det är hon har i aveln. Det är ju inget som måste göras på russllarna.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#2 Nej det tänker jag inte göra, dels för att vi kommer få avbryta vid skott och sen är han lite osäker i sig. Så det tror jag mer kommer skälpa honom.
Ska bli spännande att följa dina hundar 
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Är inte BPH ett bättre alternativ? 
Jag har uppfattningen att många uppfödare vill att valpköparna gör MH så tidigt som möjligt för att hundarnas beteende i så liten utsträckning det bara går skall vara ett resultat av omgivningen/ägarna utan hundens medfödda beteende.
I min hunds kull var hundarna drygt året när vi gjorde MH. De är "vuxna" först vid ca fyra års ålder.
Vad jag vet skall man inte vänta för länge, gärna så fort som möjligt. Hunden bör inte vara för gammal och van med "omvärlden" brukar de säga.
#13 Hmm ok. Lite underligt att de ska testas innan de riktigt landat i sig själva. Som mina är nu tycker jag att dom är väldigt svåra att förutsäga hur dom reagerar på saker och ting, det skiljer sig från dag till dag.
Det jag vill ha ut är ju hur han på ett genetiskt plan ligger till mentalt, är det fel att göra det sent då? Förvirrande detta….
#14 Kanske enklast att ringa och höra sig för?
#17 De som ordnar MH menade jag.
Kenth Svartberg har varit inblandad i framtagandet och utvärdering av både MH och BPH på hans sida finns en hel del att läsa. Massa information!
Jag gjorde MH-test på min tollare när han var 15 månader. Kelpien ska göra i sommar, i juni- juli någon gång kommer uppfödaren att ha ett kull-MH. Då kommer Xavi att vara 13-14 månader.
Medarbetare på brukshundraser.
#22 Han var i en ålder där ALLT var extremt läskigt. Mht skulle inte se likadant ut om vi gjorde det idag tex.
#24 Ne det blir ju inte det. Jag tänkte avbryta MHt efter överraskningen men jag körde på hela vägen ändå.
Tollaren har inte det men det var så himla svårt att få plats så när jag äntligen fick plats så ville jag göra det.
Kelpien måste ha gjort det innan 18 månaders åldern. "För att uppnå de höga krav som Svenska Brukshundklubben ställer på bruksrasernas avelsprogram finns det krav på att hundar (över 18 månaders ålder) har genomgått MH om man t ex vill tävla Bruksprov, genomföra tjänstehunds-utbildning eller bedriva avel."