Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1737 ggr
joheck
0

Mentalbeskrivning

Hejhej!

Fundera lite. Jag har tänkt att mentalbeskriva min hane, eventuellt min tik också, men undrar vad som är en bra ålder för det. Dom är nu 1år och 8månader, på ett ungefär, och beter sig verkligen som unghundar. Dom har liksom inte hunnit landa i sig själva än, absolut inte redo för ett mh då dom har mycket mognad kvar. På ett ungefär, var borde en lämplig ålder ligga på? Dom är av rasen papillon båda två.

Har ni mentalbeskrivit era hundar? Vid vilken ålder gjorde ni det? Ras? Resultat? Tankar?

LinaK
0

Jag tror att den lägsta åldern är 12 månader för att få göra ett MH, men det finns ingen åldergräns heller så det kan nog bara du avgöra när du känner att dina hundar är redo för det Glad

Sigges uppfödare (jack russell) gör MH på sina hundar, mer för att se lite vad det är hon har i aveln. Det är ju inget som måste göras på russllarna.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

joheck
0

Ok, men då är det ingen brådska i alla fall.

Ska du göra det på Sigge?

LinaK
0

#2 Nej det tänker jag inte göra, dels för att vi kommer få avbryta vid skott och sen är han lite osäker i sig. Så det tror jag mer kommer skälpa honom.

Ska bli spännande att följa dina hundar Skrattande

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

joheck
0

Ja jag vill ju eventuellt ta kull på Pin så det är väll största anledningen till att jag vill göra det. Han har ju varit lite darrig mentalt så vill se om det ligger djupt eller om det är jag som har skapat det i han.

Michaela-N
0

Är inte BPH ett bättre alternativ? Glad

joheck
0

Finns inte här uppe än. De jag har pratat med har varit lite skeptiska till det också, så vet inte. Varför tycker du att det skulle passa bättre?

Lilllens
0

Japp har gjort MH på Troja, kan dock inte säga så mycket om det för det var väldigt länge sen. Hon var 2 år och hon är en rottweiler :)

joheck
0

#7 Va hon fullt utvecklad då, till mognaden, om du jämför med hur hon är nu när hon är äldre?

[Annamaja27]
0

Jag har uppfattningen att många uppfödare vill att valpköparna gör MH så tidigt som möjligt för att hundarnas beteende i så liten utsträckning det bara går skall vara ett resultat av omgivningen/ägarna utan hundens medfödda beteende.

I min hunds kull var hundarna drygt året när vi gjorde MH. De är "vuxna" först vid ca fyra års ålder.

joheck
0

#9 Ok. Nu är nog skadan redan gjord på min vovve tyvärr…. Vad har du för ras?

Lilllens
0

#8 Ja vi väntade tills hon hade vuxit till sig innan vi gjorde det.

joheck
0

#11 Låter vettigt. Så gör nog jag med. Hur gick det då? Antar att det är rottisen som du har som Avatar?

[Teddies matte]
0

Vad jag vet skall man inte vänta för länge, gärna så fort som möjligt. Hunden bör inte vara för gammal och van med "omvärlden" brukar de säga.

joheck
0

#13 Hmm ok. Lite underligt att de ska testas innan de riktigt landat i sig själva. Som mina är nu tycker jag att dom är väldigt svåra att förutsäga hur dom reagerar på saker och ting, det skiljer sig från dag till dag.

Det jag vill ha ut är ju hur han på ett genetiskt plan ligger till mentalt, är det fel att göra det sent då? Förvirrande detta….

Lilllens
0

#12 Det gick bra tycker jag absolut. Yes det är hon :)

[Teddies matte]
0

#14 Kanske enklast att ringa och höra sig för?

joheck
0

#15 Kul! Hon är jättefin!

#16 Vart är det man ringer i sånna fall hade du tänkt? Kanske försöka få kontakt med en genetiker vore det bästa.

[Teddies matte]
0

#17 De som ordnar MH menade jag.

[Annamaja27]
0

Kenth Svartberg har varit inblandad i framtagandet och utvärdering av både MH och BPH på hans sida finns en hel del att läsa. Massa information!

joheck
0

#18 ok

#19 Tack för tipset

RedMonsters
0

Jag gjorde MH-test på min tollare när han var 15 månader. Kelpien ska göra i sommar, i juni- juli någon gång kommer uppfödaren att ha ett kull-MH. Då kommer Xavi att vara 13-14 månader.

Medarbetare på brukshundraser.

joheck
0

#21 Hur gick det för Torres?

RedMonsters
0

#22 Han var i en ålder där ALLT var extremt läskigt. Mht skulle inte se likadant ut om vi gjorde det idag tex.

joheck
0

#23 Det är precis det jag oroar mig för med tanke på åldern. Jag menar hur smart är det att göra ett mh när han är i den fasen liksom? Känns ju inte som att det blir nått rättvist resultat liksom….

RedMonsters
0

#24 Ne det blir ju inte det. Jag tänkte avbryta MHt efter överraskningen men jag körde på hela vägen ändå.

joheck
0

#25 Måste det ske vid en specifik ålder för dina raser, eller varför gjorde du det precis då? Är ju inte så många pappisar som testas så har ju liksom inte så stor koll på hur det ligger till i förhållande till den rasen tyvärr :/

RedMonsters
0

Tollaren har inte det men det var så himla svårt att få plats så när jag äntligen fick plats så ville jag göra det.

Kelpien måste ha gjort det innan 18 månaders åldern. "För att uppnå de höga krav som Svenska Brukshundklubben ställer på bruksrasernas avelsprogram finns det krav på att hundar (över 18 månaders ålder) har genomgått MH om man t ex vill tävla Bruksprov, genomföra tjänstehunds-utbildning eller bedriva avel."

joheck
0

#27 Ok, tack så mycket för den informationen. Hoppas det går bra för Xavi när det är hans tur!