Då & Nu rasstandard
Vad tycker ni om att vissa raser inom renrasen gått såhär för?
Och om du äger en relativt drabbad ras vad har du för argument iochmed att du stödjer en avel som många skulle påstå som ''hemsk och oseriös''? Vad tycker du om tex Mopsen utveckling, och Schäferns rygg?
Tycker du aveln går åt rätt håll? Och är renrasens rastypiska det enda möjliga för dig? Varför, isåfall?
Inget som helst blandras snack tack, handlar inte om blandras ''vs'' renras tråd utan vill endast se andras åsikter om denna genetik och vad vi människor skapat.
Finns flera trådar om detta redan. Folk rasade ju efter Ett renrasigt helvete bland annat. Och räkschäfrar och tunga hundar med hud överallt klankas det ju ner på i var och varannan renrastråd sedan flera år tillbaka. Med all rätta.
Finns samma tendens inom kattvärlden. Perser har ju nästan helt platta ansikten förutom chinchillapersern. Vissa kattraser avlas på böjda öron etc. Trist.
I alla fall där aveln gått överstyr… Det är aldrig någonsin okej. Det är inte okej att avla fram hundar som har svårigheter att andas, eller har svårt att röra på sig ordentligt. Hundar som riskerar att bli sjuka/skadade p.g.a något som utseendesfixerad avel medfört.
Jag skulle aldrig någonsin stötta sådan avel genom att köpa en hund med något av dessa problem. Det är rent ut sagt för j*vligt!
Jag förstår ärligt talat inte hur folk som sysslar med sådant ens kan sova om nätterna. Jag hoppas karma slår tillbaka.
Uppenbarligen är inte människan tillräckligt smart för att styra hundrasaveln för i de allra flesta fall handlar det ju om djurplågeri.
Jag har Tax och när man ser gamla bilder så visst kan jag tycka att det gått för långt. Vissa taxar idag (aldrig sett i sverige dock) har så korta ben att magen släpar i backen. Den belastningen på korta ben är inte bra! Skulle gärna se lite mer högställda taxar.
Sen finns det ju många raser som lider i det tysta av syndrom som inte syns utseendemässigt som t ex epilepsi, tumörer, ämnesomsättningsrubbningar, olika allergier osv. Aggressioner, överdriven rädsla osv. Som vi människor skapat.
Jag tycker det är jättebra att detta diskuteras! Ju mer det får plats och utrymme och ju mer vi får chansen att ifrågasätta dessto större är chansen att vi påverkar någon/några att välja bort och göra om göra rätt. Efterfrågan styr också mycket. Slutar vi efterfråga dessa sjuka hundar så kommer det nog sannorligt förändras.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Med utställningar kom alla problemen.. Så länge man kan tävla med hundars defekta exteriörer kommer det alltid finnas idioter som avlar därefter. Någonstans är det ju någon som prisat hundar som börjat avvika från den första rasstandarden.. Det kommer aldrig någonting gott från skönhetstävlingar, vare sig det gäller människor eller djur.
Som alltid är det ju köparna som måste se till att stöda de seriösa uppfödarna, inte de oseriösa. Jag ser inget fel med att köpa en ras som är rätt drabbad av problem så länge det finns seriösa uppfödare som får fram friska hundar, är rasen mycket hårt drabbad är det ju dock bäst att fundera över om man verkligen vill chansa.
Nu är det ju tyvärr så också att en del uppfödare inte alls följer rasstandarden, det är ju inte så att det skulle ingå något i denna som uppenbart ger problem.
TS du får gärna läkna vart du lånat dessa bilder :) Jag ger svar sen pga arbete så hinner jag inte nu :D
#6 bad att bli länkad i denna bild på en annan hemsida för jag inte själv hittade den. vart den kommer från ursprungligen har jag ingen aning om, men bilden lånade jag från http://dayviews.com/vardagslivhund/ b.la, blev taggad i fler bilder dock, men denna kommer därifrån! 
Jag hörde att det finns 50 genetiskt unika mopsar i hela England. Sjukt. Många vet nog inte om hur det ligger till för dessa raser och köper sådana hundar ändå. Bra att detta uppmärksammas så informationen sprider sig.
Jag tycker att detta är helt sjukt och jag har väldigt svårt att förstå mig på hur folk kan ha samvete till att avla fram hundar som exempelvis inte kan andas ordentligt.
Jag höll tal om detta framför min klass i skolan och chockerande nog så var det inte en enda i en klass på 33 elver som fattade att mopsen hade andningssvårigheter och liknande. Må säga att jag blev en aning förvånad.
Så jag håller med #8, många vet nog inte alls hur det ligger till och tycker bara hunden är söt eller charmig och köper dem ändå..
http://isabellarun.weebly.com/
Det är hemskt hur djuren får lida, det är rent DJURLÅGERI, inget annat! Att en hund inte kan andas ordentligt, att schäfrar får problem med ryggarna eller att vissa får allvarliga problem med ögonen för att dem har för mycket rynkor är helt sjukt.
Dem som avlar på det lidandet ska inte föda upp hundar!
All dessa raser på före-bilderna finns ju fortfarande. Sen att människor väljer att avla på hundar som ser ut som på efter-bilden är något som man måste komma ifrån. Alltså utställnings"varianten"!!
Medarbetare på Hundar.ifokus
Vilken bra tråd du skapade TS.
Vi avlar på renras. Men dessa raser är hårt hållna och för att ta cert på utställning måste hundarna göra motprestationer på jaktprov.
Tyvärr har taxen (vår ena ras) råkat ut för exteriör aveln då många går viltspår som motprestation i stället för drevprov och taxen har delats i utställningstax och jakttax. Inte offeciellt men i folkmun. Tittar man på hur den såg ut förr, så var den mer högställd och nu finns knappt markfri höjd. Så pass djup bröstkorg att den nästan når i backen.
Dom taxar vi föder upp går inte bra på utställningar då dom är avlade för jakt i stället. Alltså mer högställda.
Jag tror problemet har med att de alltid finns en åsikt faktor.
När de finns en domare som tycker den vinner och en annan tycker en annan.
Just pga detta så tror jag mycket av standalen har gjorts om.. För såklart födder folk upp hundar som vinner? Då klassas de ju som korekt enligt standalen.
Ingen skulle ju bli stolt och aval vidare på nått som inte vinner. Tror de är lätt att bli blind i ringen och rosetter.
Men de är ett svårt ämne… vet själv att den rasen jag vill födda upp i framtiden pom… har jag sätt skräck exempeln… som har alldeles för liten nos parti!! Men de har endå massa vinters och Ch titlar…
Här är ju ett exempel:
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/261776_223191944372360_6818311_n.jpg
Exempel 2 profil:
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/261262_223190927705795_2949331_n.jpg
Sen kanske denna hund är hur frisk somhelst! De kan jag inte utala mig om, men personligen så tycker jag inte om att de blir för kort då jag tycker de kanske går åt samma håll som mopsen.

Finns en liknande tråd är:http://hundar.ifokus.se/discussions/50d05cb5d4ebea26ec004100-ett-renrasigt-helvete-rasval
Jag har mops själv och även fast situationen här är långt ifrån den i England så kan jag tänka mig att rasen kan påverkas negativt av att den blivit populärare.
Jag har sett mopsar vars tänder är felplacerade så att tungan hänger ut/pekar åt vänster/höger och mopsar som gått otroligt konstigt. Liksom gått snett.
Precis som bland många raser i dag finns det ju alltid sjukare och friskare individer. Jag har sett många mopsar på utställningar som varit lite för feta och det är ju inte alls bra…
Det var ingen inavel alls på kullen min mops föddes i och än så länge har vi bara åkt till veterinären för att dra ut mjölktänder som inte velat lossna. Hon sov då under narkos och allt funkade bra! Bak i leden i stamtavlan är hälsan på de andra mopsarna fin!
Då kommer mitt svar, jag skulle inte välja en ras där sjukdommar eller där aveln gått fram som ett ånglok för skapa "ny look". Det finns redan flera av dessa raser som har gammla utsendet jag ser ofta taxar som har är mer högbenta, dom jag tänker på är strävhåriga taxar som brukas som även jakthundar Sen har vi Schäfer där ser jag ofta många mer rakryggade varianten
De andra raserna tyvärr har jag inte sett dom i gammal look trist men sant. Jag tycker det är fel att aveln gått så framåt och att de avlas på fel sätt. Men för det så skulle jag inte välja en blandrasufd eftersom jag inte har något alls att gå på mer än en kull valpar o tiken.