Hundmöten!
Min hund har på sista tiden (han är 2år) börjat gny vid hundmöten. Han gör aldrig utfall utan bara tittar och gnyr. Har någon bra övning hur jag ska träna bort detta? Behöver jag vara roligare på promenaderna eller vad ska man göra? När vi går på promenad då är det rask takt och då vi möter hundar saktar han ner för att titta och gny och detta blir jobbigt då vi möter många hundar på en promenad. Tacksam för tips:)
Vad är det för ras du har?
Min hund brukade också också göra så innan, jag gjorde så då att när jag såg att en hund nämade sig, tog jag en näve med godis ur fickan och när hunden började kom nämre så slängde jag ut godiset i gräset så min hund fick leta upp det och inte bry sig om den andra hunden.
Men här är det otroligt viktigt att kasta det INNAN hunden har börjar göra ljud, för om din hund redan har visat tecken så förstärker du det bara genom att belöna med godiset.
Tillslut kommer din hund förknippa hundmöten och godis och något gott. Jag har börjar tagga ner på godiset så jag kanske bara tar en halv näve och så berömmer jag med rösten mer och mer.
Hoppas det hjälper! :)