Tollare?
Hej!
Är det någon här som har koll på rasen Nova Scotia Duck Tolling Retriever och som kan berätta:
- Om aktivitetsnivån. Att de är krävande måste man inte vara Einstein för att förstå, men mer konkret HUR krävande och VAD för aktivitet måste få för att vara nöjda med livet?
- Vad rasens största problem är?
- Vad rasens största fördelar är?
- Om det finns några särskilt bra kennlar i Sverige?
Läs min artikel som #1 har länkat till, där finns dom flesta svaren.
Jag vill helst inte diskutera kennlar öppet så är du intresserad av att veta vilka kennlar du ska akta dig för och vilka som är bra är du välkommen att PM:a mig. Har du andra frågor svarar jag mer än gärna så gott det går.
Skickar med en bild på min fina galning <3
Foto: Linda Lundquist.
Medarbetare på brukshundraser.
#1 och #2. Ah! Bra artikel. :)
#2. Har du både kelpie och tollare (som din avatar)? På vilka sätt skiljer sig de raserna åt aktivitetsmässigt? Alltså: kan du aktivera dina hundar på samma sätt eller måste du göra mer med den ena eller andra för att den ska bli nöjd?
Skulle du säga att det här verkar stämma? (Citat)
- _"De jag känner med tollare aktiverar den så här mkt (på ett ungefär då)._
_* _Tävlingslydnad, i princip varje dag. Allt från 5 minuter hemma då och då under dagen till kanske 1,5 h på brukshundsklubben._
- Agility/spår/apportering/sök 1-3 ggr/vecka.
- En långpromenad på 1-3 h de dagar då de inte tränar annat förutom lydnaden.
- En vilodag i veckan brukar det väl vara också."_
#3 Ja det har jag. Tycker inte alls att aktivitetsnivån skiljer så mycket. Kan aktivera dom lika mycket och båda blir nöjda. Det där stämmer iallafall delvis in på mig. Vi tränar lydnad 6 ggr/V. Sök 1 g/v, spår 2-3 ggr/ v, uppletande 2 ggr/v och lite trix och fysträning utöver det. Jag är väldigt aktiv som person. Jag känner tollare som inte får hälften så nycket som jag ger så väldigt mycket är individuellt men ska man ha tollare ska man vara aktiv och ha det som inriktning. Samtidigt ska tollarna också kunna ha mindre aktiva dagar utan att bli stressade och det klarar iallafall min tollare (har fått väldigt mycket kritik att jag aktiverar honom alldeles för mycket, vilket är fel. Det är en ARBETSHUND. Han ska klara av det utan problem.) Mina hundar får långpromenader varje dag (förutsatt att vi inte är på kurs/läger/tävling) och inte bara när vi inte tränar.
Medarbetare på brukshundraser.