Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1489 ggr
[IdaSo]
6

Får man ?..

Idag var jag till min sköthund och skulle gå ut och vandra med henne. Just när jag satt på kopplet kommer en paketbil körande förbi vid en stor väg nära ägarens hus som har Ida. Hon bor nära mig och en skog och en stor väg nära en typ av strand/hamn och så finns det måååånga stigar där också. Men iallafall paketbilen kommer körande och jag tänker ju inte på det då men sen kommer en rejält avmagrad schäfer efter och springer. Vid en stig stannar sen paketbilen och klappar schäfern och sen så kör den igen och schäfern far efter bilen. Dom stannar en bit längre bort och gör samma sak igen. Jag blev lite osäker om jag skulle gå ut och gå men jag gick in i skogen istället på en skogspromenad. Men då jag kommer tillbaka efter cirka 1 timme så kör paketbilen ennu på samma ställen av och an. Jag tog av kopplet från Ida på ägarens väldigt stora gård och sprang in till henne. Då jag berättat vad jag såg lägger hon på sig jackan,skor och kommer ut efter mig. Hon går till bilen där den har stannat för att ''belöna'' sin hund. Och jag kommer efter. Sen då jag kommer dit där hon står så ser jag att mannen ser rejält arg ut. Och nästan skriker att '' Jag har rätt att motionera min hund på mitt sätt'' och stiger in i bilen och slänger igen dörren. Hunden kommer fram och jag märker att jag har några hundgodis i fickan så jag lägger fram hundgodis på en flat sten framför hunden. Och han glufsar i sig dom på några sekunder. Och efter en stund kommer ägaren tillbaka och sparkar hunden vid ryggen. Och så går han tillbaka till bilen och startar och hunden springer snabbt efter.   Sinikka anmälde gubben och för en stund sen ringde Sinikka och sa att dom har tagit bort hunden från gubben och att den just nu är på ett djursjukhus. För den har fått allvarliga ryggskador och dom har också hittat löss och hans ena tass har en infektion.    Det här är ju rena djurplågeri.  Förlåt om jag skriver här men ville skriva det någonstans.

Fridaaaa
5

Bra att hon anmälde.

Nej det är inget lämpligt motionssätt. Men värst var ju att den var mager och att han sparkade hunden :S

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[IdaSo]
0

#1  Ja tycker det är dåligt att såna personer ens skaffar hund om dom ändå inte kan ta hand om dem

[Luss]
0

Men herre gud, vad ledsen man blir. :( Anmälan var definitivt på sin plats!

[IdaSo]
0

#3  Ja, tycker det är hemskt att ingen annan anmält :(

joheck
4

Mycket bra att ni prata med ägaren och anmälde han. Hoppas hunden klarar sig och kan komma till ett bra hem.

[IdaSo]
0

#5 hoppas jag med inte så bra start bara på en fredag :/

Fridaaaa
0

#2 Tyvärr vanligt :(

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

joheck
9

#6 För hunden va det en väldigt bra start på fredagen då den nu har fått komma ifrån ägaren. Du ska vara stolt över dig själv, du har gjort allt du kunnat för hunden och jag är helt övertygad om att den är för evigt tacksam!

[IdaSo]
7

Hunden har fått en ägare :)  Det visade sig att den var bara 2 år den stackars hunden och är en hane. Det var faktiskt så att den som undersökte hunden hade själv mist sin hund förra veckan så veterinären tar schäfern till sin hund :)  Det slutade ju lyckligt eller hur.  Det kom fram allvarliga skador så han ska vara på sjukhus en god tid innan han slipper därifrån, en bit i ryggen hade gått helt fel och trampdynorna var helt sönder och hade en stor infektion i sig. Och han hade massor med sår både på ryggen och benen.  Och den stackars hunden hade bara fått mat några gånger i veckan.

Men dom vill nu att jag ska bestämma namn till hunden för att jag märkte det och det är till min förtjänst att hunden lever men vet ju inte något namn enda jag tycker skulle passa som jag kommer på är

Flash = Blixt eller plötsligt sken på engelska

Pedro = Betyder Klippa :)

Flash tycker jag bara passar men då tycker jag om Pedro för att han inte har dött av allt som han stått ut med :/   Nån som har något tips eller vilket som ni tycker ?

Misarn
2

Åh vad glad jag blir att ni tog modet till och anmälde idioten som gjorde sådär mot sin hund. förstår inte hur man kan göra så mot ett oskyldigt djur och behandla det så illa. Men det slutade lyckligt då hunden fick komma till ett nytt och bättre hem :-)

Flaxa
3

Är han anmäld till polis/länsstyrelse? Hoppas hundens skador dokumenteras väl, att gamla ägaren ställs inför rätta och blir av med rätten att ha djur!

[IdaSo]
0

#11   Ja han är det och jag hoppas med att han inte kommer få ha djur med så som han behandlar dom!

[Zlarviig]
4

Åh! Du ska ska vara stolt över dig, du har precis räddat vovvens liv!

Helt otroligt hur man kan behandla ett djur så! Och ändå var hunden så otroligt trogen att han fortsatte följa efter honom! Jag blir helt galen och känner mig så tom inombords när man vet att det finns tusentals djur som har det likadant eller värre.

Men nu fick iallafall hunden en chans till ett bättre liv, det måste kännas otroligt skönt.

Bra att dom agerade så snabbt och tog ifrån honom hunden! Låter nästan för bra för att vara sant! Jag hoppas att han får fängelse för djurplågeri och djurförbud.

[IdaSo]
2

#13  Ja jag hoppas att han åtminståne måste betala höga böter för hunden och hamna i fängelse. Den stackars hunden som nu fått namnet Fedro (hjälp av Joheck tack igen) som är en blandning av Pedro betyder klippa och Fenix som är en en fågel som började leva typ från aska :).   Ni kommer få se mer av Fedro senare för jag kommer se honom ganska många gånger så ni får se när han återhämtat sig från alla skador hur fin och söt han är.  Även gått upp i vikt.  Den stackaren väger bara 24 kilo och han skulle behöva väga 35 kilo

[Tess86]
3

Vilken tur att du och din sköthunds ägare reagerade! Och vad bra att det gick så fort för hunden att slippa sin gamla ägare och får komma till en ny. Man blir verkligen glad över att höra såna här historier.

Och nej, man får aldrig motionera hundar ifrån motordrivna fordon. Man får alltså inte heller rasta hunden från t.ex. moppe eller snöscooter. Om det var så att mannen brukade gå ut och sparka hunden om den inte följde med så kan det ju vara så att den följde med för att den inte vågade något annat, inte för att den var trogen honom :(

[Forest]
0

Har du pratat med polis eller med vetrinären som övertog denna schäfer? var det vetrinären som idag åkte denna färd med hunden? Tänkte eftersom idag du såg detta och hunden legat inne pga stora infektionen så låter det helt knäppt att en vetrinär gör en sån idiotfärd med en hund som vart så pass sjuk o misskött. Tyst

eller lästar jag så himmla galet fel visst var det idag du såg denna bil+hund?

[Zlarviig]
1

#16 den som åkte i bilen var ju hundens förra ägare innan dom anmälde honom och tog hunden Glad

[Forest]
0

17 vart läsar man det? för i ts tråd står det iaf idagFörvånad ser det inte i något inlägg heller att det inträffat någon vecka sen heller Obestämd Är jag helt virrig, eller ?

joheck
2

#18 Det hände idag.

En man va ute och körde med en undernärd hund springandes bakom, ts såg detta och sa till ägaren av gården som gick ut och pratade med han. Då sparkade även mannen hunden och ignorerade det som sas. Hon som äger gården anmälde detta och polisen(?) reagerade snabbt och omhändertog hunden. Hunden togs till veterinär dä den nu ligger inne för att hämta sig från skador och infektioner. Veterinären har valt att behålla hunden.

Hoppas det va lite tydligare :P

[Zlarviig]
1

Alltså, det med bilen var det som den förra ägaren gjorde och det var det som fick TS att reagera och anmäla så nu ska veterinären adoptera hunden.

Jag antar att allt detta hände idag eftersom TS skrev "Vilken bra start på en fredag" Glad

[Forest]
1

19, tack nu läste jag igen o hängde med vad 9 skrivit migrän i dag 3 så läser helt knäppt tack nu är jag på rätsidan (i 2 min o där går jag ur fokus för slippa mer missläsningar idag)  Flört 

TS Jag säger stort tack till dig att du såg detta o gjorde något åt saken,Kyss  Jag tror många hade blundat tyvärr (ja nu menar jag inte alla här utan rent allmänt).

joheck
0

#21 Inte lätt med migrän. Har det i släkten och de verkar totalt golva en verkligen. Krya på dig!

[IdaSo]
0

#21  Usch fy migrän inte en rolig sak det  Krya på dig :)

[Forest]
0

22-23 Tackar, är idag pigg o normal :)

Iceland
1

Väldigt bra gjort ts! Verkligen!

Hemskt att folk kan behandla sina djur så!

Men man blir jätteglad när man läser om folk som reagerat, gjort något åt det och att djuret sedan får det bra!

Så ännu en gång, väldigt bra gjort! :)

http://isabellarun.weebly.com/

[TeamGolden]
3

Usch vad mattehjärtat gjorde ont av att läsa texten, sikka människor det finns! Hur har man mage att sparka sin hund och vanvårda den?! 
Blev så glad i slutet av texten när det stod att de så fort tagit hand om hunden, ibland går det inte alls så snabbt.
Vi håller tummar och klor här hemma att schäfern tillfrisknar och får det liv hen förtjänar hos en familj som älskar hen!

[IdaSo]
0

#25 Ja fattar inte att såna skaffar djur är dom helt blinda vad dom gör själv. Tack :)

#26  Ja jag kan inte förstå hur man kan sparka sin hund och att hunden lyder det är helt sjukt.

[Doglovers]
2

TS Vilken härlig solskenshistoria det blev till slut.

Fint med medmänniskor med civilkurage. Ett stort fång rosor får du av mejSkrattande

[IdaSo]
0

#28 tack :)

Den ''lilla bloggen'' om Fedro har nu startat där ni får följa honom :)