Hundar iFokus

Hundar

Etikett: utfodring-och-foder
Läst 1093 ggr
[Luss]
2

Är hunden verkligen kräsen?

Jag har sett att det dyker upp trådar här med jämna mellanrum där ägaren är helt förtvivlad eftersom hunden knappt äter. Jag hittade ett jättebra blogginlägg som jag rekommenderar alla med "kräsna" hundar att läsa. :)

http://helahunden.wordpress.com/2009/06/06/ar-hunden-verkligen-krasen/

[Luss]
0

Vill egetligen tipsa om hela bloggen, jag har typ sträckläst den ikväll, haha. Mycket klokt i den! :)

Kalli
3

Jag tycker nog bara inlägget var förvirrande faktiskt. Nu är jag inte hund men kan tänka mig att färskfoder smakar mer/bättre än de flesta torrfoder. Så hunden verkar alltså mer pepp på att äta någon som smakar bättre och ratar något den inte tycker är lika gott? Är inte det lite definitionen av att vara kräsen?

Att hundar aldrig skulle tacka nej till mat skulle jag dessutom är en sanning med stor modifikation. Möjligen tackar de flesta hundar aldrig nej till riktigt gott godis men det är väl en annan sak. De flesta kräsna människor har ju också saker de verkligen gillar.

Därmed inte sagt att det inte kan vara så att hunden inte tål något i maten, det är såklart något som kan vara värt att kolla upp med en kräsen hund men resonemanget runt.. Nää..

[Luss]
0

Jag tycker inte det är att vara kräsen om hunden visar att den inte vill ha något den inte är gjord att äta!

Och kanske ger vi våra hundar för äcklig mat? De är ju gjorda för att äta kött så då är det väl inte så konstigt att hundar ratar torrfoder som smakar precis samma, dag ut och dag in.

Kalli
1

#3: Alltså, du får göra reklam för färskfoder hur mycket du vill. Jag tänker inte ha en torrfoder/färskfoder diskussion. Jag uttalande mig bara om resonemanget i inlägget som jag tyckte var bristfälligt.

[Luss]
0

Fast jag förstår inte vad det var som var så himla dåligt med inlägget. Du får gärna förklara så att jag förstår.

Michaela-N
1

#3 Färskfoder smakar också precis likadant hela tiden, om man ger samma.

[Luss]
0

#6 Fast det måste väl ändå vara mer smakskillnader i nermalt kött mot att äta pellets. Detta har jag dock inget belägg för, en känsla bara.

Michaela-N
0

Smakskillnad är det garanterat. Men #3 pratade om att färskfoder är bättre för att det "smakar precis samma, dag ut och dag in". Och det gör färskis också!

[Luss]
0

Jag är nog för trött för att sitta här för jag förstår verkligen inte hur ni menar. Men jag ska försöka förklara vad jag ansåg var vettigt med inlägget i en enda mening:

Om hunden inte vill äta sitt foder kan man testa att ge den mat som den är gjord för att äta innan man påstår att hunden är kräsen istället för att byta från doggy, pedigree till hills, till eukanuba toppad med korv, till royal canin toppad med köttfärs och korv.

Det är väl egentligen det jag tyckte var en ganska bra tanke. Nu tror jag bestämt att det är dags att sova.

[Luss]
2

Kan även tillägga att jag inte försöker pracka på någon färskfoder. Tyckte det var taskigt sagt till någon som försöker hjälpa till om man har en hund som vägrar äta.

russin
1

För mig är det egentligen inte konstigt om hundar blir kräsna på torrfoder, för det är inte naturlig mat för något djur. Torrt, luktlöst om det inte vore för fetterna som sprayas på för att höja både fellhalt och smaklighet och väldigt, väldigt trist

Kommer ihåg när jag läste om sökandet efter nya basenji i Afrika (artikel i Hundsport Special för några år sedan) då dom behövde få in nytt blod i rasen. Det som var slående var att alla vuxna semivilda basenji totalvägrade att ens smaka på torrfoder (med reklam där det alltid stod oerhört smakligt foder…). Tiill och med små valpar var svåra att få och äta även om dom gjorde det till slut, men inte en endaste vuxenTungan ute

För en vuxen hund (eller vilket djurslag som helst) som alltid ätit färsk mat/matavfall så måste torrfoder vara en märklig sak som läggs fram som mat.

[Luss]
0

#11 Håller med! Jag tycker inte man kan kalla någon kräsen bara för att denne inte äter maten den inte ens är gjord att äta. Kräsen skulle en hund vara om den plockade och petade med kött, kräsen är i min värld inte att en hund inte vill äta spannmål med sprayfett.

Till något annat jag tyckte var intressant: Igår spydde min hund två minuter innan väckarklockan ringde. 06.30 - gå upp och ut och kissa - mat. Det kan också bero på att hon åt ett köttben igår och inte riktigt klarar av att bryta ner så stora mängder ben än, men lite läskigt att jag senare läste detta i alla fall:

"Att hundar kan klockan vet vi ju alla. En bra stund innan det vankas mat börjar hunden att skruva på sig i förväntan. Magen börjar producera stora mängder magsyra som är fruktansvärt sur hos hundar: PH1! Detta leder ofta till illamående och ibland kräkningar och man kan ju bara tänka sig hur det känns att spy upp näst intill frätande magsaft. Och man förstår också att detta till sist måste ge frätskador på insidan."

Wiktor Sandecki som hållit föreläsningen hon varit på menar att hunden inte ska ha regelbundna måltider för att minska denna förväntan. :) Jag tyckte det var en intressant tanke! Själv ska jag börja ge maten när som helst och se om det blir någon skillnad, om inte annat i förebyggande syfte. :)

Jag tycker det är jätteintressant att läsa om hundmat och jag vet att man inte bara ska köpa allt man läser men jag går mycket på vad som känns logiskt och på magkänsla, och hitills upplever jag det som att min hund fått ett bättre liv tack vare det.

Här är länken till inlägget om någon vill läsa: http://helahunden.wordpress.com/2011/06/