Hundar iFokus

Hundar

Etikett: skaffa-hund
Läst 2142 ggr
Narvik
0

Hjälp med val av ny hund!

Hej!

Jag ska äntligen efter många års längtande skaffa en hund. Min tidigare erfarenhet av hund är bara att min mormor hade en Welsh Springer Spaniel och en Bearded Collie när jag var barn.

Har sökt runt på olika raser och kommit fram till 3 raser som kanske kan passa mig: Springer Spaniel (engelsk eller welsh), Lapphund (svensk eller finsk) eller en Shetland Sheepdog.

Jag är 37år, bor i en 3-rummare i Narvik och är mycket ute i naturen till fots eller på diverse skidor. Jag önskar kunna ta med mig min hund på turerna til så stor grad som möjligt (men tex klättring blir ju lite svårt ;). Jag jobbar på kontor och har möjligheten att ha hunden på kontoret under i varje fall halva dagen. Önskar en hund som jag kan lita på, dvs att den kan gå lös med mig i naturen utan att den springer iväg, den ska (oftast) lyda kommandon och den ska klara av snö och minusgrader. Eventuelt kommer jag ta jägarcertifikat och vill då ta med hunden på småviltjakt. Hunden bör också klara av att ibland vara ensam i 4-5 timmar utan att äta upp lägenheten. Önskar också att hunden skal vara mellanstor, mankhöjd på 40-50cm och att den har hyfsat lättskött päls.

Vad säger ni, vilken hundras passar mig?!

Funderar också på en omplaceringshund, vad säger ni om det?

Snöiga hälsningar från Narvik,

Tobias

joheck
1

Tror säkert de raser du tar upp skulle passa. Jag vet inte så mycket om småviltsjakt så är osäker på om dessa skulle passa till det då de inte är avlade i det syftet.

Hur har du tänkt aktivera hunden mentalt? Är du intresserad av tex lydnad, spår eller nått liknande?

[Luss]
0

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med rasval, men jag kan starkt rekommendera att ta en omplacering! Det finns många underbara hundar där ute som behöver ett nytt hem. Det är ju mindre jobb än med en valp också. :) Dessutom kan du direkt ta ut hunden på långpromenader och du "vet vad du får" i större utsträckning. 

Lycka till med allt och hoppas att du hittar DIN hund! :)

Narvik
0

#1 det där med jakt är egentligen inte speciellt viktigt, gör det inte nu och det är bara en eventualitet.

Din fråga om mental aktivering är bra och mitt svar är jag vet inte helt. Men eftersom jag önskar en hund som jag kan lita på är väl lydnad en god ide, hur gör man det?

#2 Ja, att ta hand om en omplaceringshund verkar vara bra på många sätt!

[Forest]
0

Ompalceringshund betyder inte alltid mindre jobb, men jag tycker kan man och villig att hjälpa en till bra hem så gör men något gott oxå. Finns många renrasiga som letar nya hem dessa kan man hitta via anonnssidor samt förmedlingar men oxå deras rasidor. Inte alltid som uppfödare skriver ut ompaceringshundar via rasidan lr anonnssidor. Jag tycker du har valt bra rasval, men av dessa 3 raser tror jag att lapphund passar bäst bra tips är att du gå lite kurser o lär dig lite om det du tror kan passa dig o din hund, tex spår kurs :) Jag kan rek att du annars spanar lite oxå på japansk spets pigg liten hund som gärna är med men oxå kan ta det soft.

joheck
0

#3 Jadå behöver du ju inte tänka så mycket på just jakten, med i skogen kan ju alla dessa tre. Det finns ju tävlingslydnad som innehåller en rad olika moment som hunden ska klara av, rätt strikt är det. Men du behöver ju inte träna det om du inte har planer på att tävla, att bara träna allmän lydnad och lite trick är också jättebra aktivering. Sen är det jättebra att aktivera nosen på hunden, behöver inte alls vara komplicerat utan räcker med att gömma lite godis eller en leksak som hunden sen får leta efter, det blir dom väldigt trötta av. Av de hundar du tagit upp så känner jag att sheltien är den som är mest beroende utav annan typ av aktivering än bara motion, men det är som sagt vad jag känner.

Läs på om dessa tre och hälsa på hos uppfödare för att se hur det känns. Tror nog att vilken som av dessa skulle trivas hos dig. :)

Cassii
0

Jag skulle säga en shetland sheepdog efter bra linjer om du kan välja bort jakt :)

Driva
0

Jag har haft flera instruktörer som har welchar och jagar.

Besök min blogg: http://bumpi.se

joheck
0

#7 Jagar dom vilt då, eller är det fågel?

Driva
0

#8 fågel som jag förstått det.

Besök min blogg: http://bumpi.se

[Forest]
0

8 stämmer fint känner oxå flera som jagar fågel med den rasen, och gick in på deras rasida så ser man oxå en del om detta http://www.wssk.a.se/

joheck
0

#9&10 Jo fågel passar dom ju perfekt till då de är fågelhundar ;) Småvilt är väl mer kanin, grävling och sånt, det va det jag tänkte på i alla fall.

Är det fågel du ska jaga ts så passar springer spanieln helt klart!

Narvik
0

#4 tack för tips om omplaceringshund, detta är ett mycket relevant alternativ för mig! Tittade också lite på japansk spets, väldigt söt hund . Men hur klarar den sig i mer än 0.5m snö då den inte är så stor? #5 tack för tipsen inom lydnad och spårning. Jag har själv inga planer på att tävla men vill som sagt ha en snäll hund som för det mesta lyder. #6 ja, tror jag helt enkelt tar bort jaktkravet, vill helst inte skjuta djur… men äter viltkött dock… Till alla: hur rankar ni nedanstående hundar när det gäller envishet och intelligens? Vilken är mest intelligent och minst envis? Dvs, bäst på lydnad? Lapphund, Springer spaniel, Shetland Sheepdog och Japansk Spets?

[Murvel]
0

Shetland sheepdog är den - generellt - mest lyhörda. Sedan skulle jag nog säga lapphund. Spaniel och spets kommer kanske på delad trejdeplats :P

Sheltien är den ras av de nämnda som antagligen har minst jaktlust. Spanieln och finnen har högre.

Vill du jaga småvilt så kanske någon terrier vore något? De är duktiga på att jaga råttor själva annars ;)

Narvik
0

#13 tack för kommentaren

Vill ha flera svar på mitt #12 inlägg, kom igen =)!

joheck
0

Samtliga hundar är ju i grunden avlade för att jobba med människan, vallning och jakt. Tror dock att Sheltien är den som är lättast att jobba med, men borde inte vara några problem med de övriga heller. Envis tror jag inte någon av raserna är i stor utsräckning.

Snö kommer inte sakta ner en jappe speciellt mycket trots att dom är små. Är nog enklare att tappa bort i den vita snön än de övriga dock ;).

Narvik
0

Lapphundar är så fina att en av dem fick bli min Avatar Glad

#15 ja, det är faktiskt en god poäng! En jappe blir svårt att se i snön och här i Narvik har vi ju snö från nov-juni…

Tror det står mellan en Finsk lapphund och en Sheltie for min del. Ska nu ut och besöka uppfödare!

[Murvel]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#16. Skoj! Finsk lapphund är en underbar ras. Vi skulle själva skaffa en men sen valde vi sheltie i stället. :P (ej köpt hunden än dock, utan planerar)

Finnen klarar kallt väder mycket bra, men många blir påverkade av värme. Annars är de kontaktsökande, gillar att träna, glada, mer jaktlust än sheltien. Bra storlek i mitt eget tycke. Och vackra! Avlas till utställning och sällskap, tyvärr avlas det på c-höfter eller värre om hunden har en fin exteriör.

Narvik
0

#17 Intressant att ni valde mellan samma raser, Sheltie och lapphund!

Varför föll valet slutligen på Sheltien?

Tack för info om höfter och avling på lappis.

[Kakafoni]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Man är sin egen ras närmast eller hur är det man säger? :) Bergamasco säger jag och då gör man samtidgt en insatts då de finns få hundar kvar här i världen (ca 2000) och i Sverige är det c:a 70 hundar.

Pälsen är lättskött, lite pyssel då och då under de tre första åren sen sköter pälsen sej själv. Vill man inte ha rastalooken på hunden så kan man hålla den klippt (bilden är på min ena som inte har rasta). Rastapälsen ska sen inte släpa i backen som man kan se på allt för många "hemska" bilder på nätet…

Den funkar på drag, gillar att vara i skogen och är med på det mesta. Den är bra på spår då det är en av egenskaperna den har sen den jobbade med herden (spåra upp skadad boskap, den kan också  till om ett djur är sjukt… rent instinktivt gör den samma sak med människor… dvs. är någon sjuk eller har en skada så kommer hunden dras till den personen. En egenskap som gjort att den fungerat bra som terapihund, den "vet" vem som behöver den mest, empatisk) Den är inte mer motionskrävande än vad du gör den till, den trivs lika bra att få ligga och spana på en höjd på tomten som att stöva lös i skogen eller hänga med på skidturen.
De har med framgång använts som räddningshundar.

Den vill gärna vara sin ägare till lags så den är lätt att träna med så länge den tycker att uppgifterna är vettiga eller det finns gott om korv! :-D Rasen är mycket intelligent så det man kan stöta på är en viss ovilja om den inte finner uppgifterna meningsfulla men som skrivet, det mesta går med korv :)

Ha den lös. Jag tycker detta var det enklaste. Den ska ju från början jobba med herden så den håller sej rent instinktivt i närheten och sticker inte iväg. Självklart kommer alla hundar med olika personligheter så inget är ju hugget i sten men rent generellt så håller den sej till en när den är lös.

Den gillar vatten :-)

Klarar kyla utan problem, har bra ull i pälsen (bör man dock kolla när man väljer valp då viss linjer har sämre tjocklek på pälsen men vad jag vet är alla hundar från sverige välpälsade :-) ) Stora tassar som får bra fäste i snön och även de väl pälsade på rätt ställen. Fler än en gång har mina hundar valt att stanna ute på vintern så de blir till små snökullar när de ligger ute och snöar över.

Apportering.  Tja… jag hade lite klur med att leka med mina hundar för det gick liksom inte att kasta och få tillbaka saken och kasta igen mer än ett par gånger. De hämtar det man kastar, ger en saken och kastar man sedan igen så upprepas det hela och en tredje eller fjärde gång så får man en blick som att man har en skruv lös "ok, du har kastat den flera gånger och jag har hämtat tillbaka den åt dej, kan du sluta nu och hålla i den… tack! :-D ) Mao tror jag apportering ligger i deras gener. De, i sitt arbete med herden, ska ju själva hämta in döda djur till herden, tex. ett lamm som blivit döfött, om de stöter på detta. Skulle vara intressant att veta om en bergis provats som apporterande hund någon gång. :-)

Skog och mark. Den larmar för varg och visar vart den är så fort den känner vittring. Kanske inte alla men det ligger i dess natur att göra detta. Lite läskigt men samtidgt bra så man kan byta håll ;O)

(I ett annat inlägg rekomenderade jag inte denna ras till lägenhet men jag har fått ända mej på denna punkt då jag fått höra av flera att det inte alls är något problem.)