Fodertips till kräsen hund
Har en liten tik som jag kämpar med för att få i henne mat. När hon kom till mig för någon månad sen så hade hon doggy och pedigree med sig som hon inte åt så jag köpte precept plus som djuraffären rekommenderade och det åts väl lite i början men nu äter hon det inte alls. Tog hem lite eukanuba från min syster som har en super kräsen schäfer som gillar det men inte det heller går i. Idag hade hon i princip inte ätit något alls sen i torsdag så då blandade jag i lite korv som jag vet att man inte ska göra för de blir bortskämda men man vill ju bara att de ska äta till slut. Men då åt hon iaf upp hela skålen med mat.
Är det någon som kan rekommendera ett foder som skulle kunna fungera? Vill ha ett torrfoder inte färsk.
Min hund gillade orijen, men hon skulle väl å andra sidan gilla om hon fick bark också. Dock har hon gått över till färskfoder och hon är heeelt galen vid matdags. Men jag rekommenderar orijen, inte så mycket skit i det fodret som i de flesta andra heller. :)
Ja du jag har en själv. Jag varierar fodret har flera sorter hemma som jag ger i några dagar sen byter jag. Sen har jag ibland blod i maten då brukar han äta bra. Funkar även med att ha lite flytande margarin i den.
Annars så gör du helt enkelt så att du svälter henne någon dag för att sen ge någon kula bara för att sen öka.
Hur mycket mat får hon? Ge inte allt så hon hela tiden äter upp. Mer motion kan oxå ge mer mat lust.
Du är säker på att hunden är frisk?
Har själv en hund som annars brukar vara kräsen, nu har vi hittat ett foder som han verkligen gillar: Brit Care lamm & ris.
#3 Jag har inte varit till någon veterinär med henne men tror verkligen inte att hon är sjuk då hon är super pigg och springer massor när vi är ute tuggar mycket ben så hon har inte ont i munnen. Vad skulle det kunna vara för fel? Borde hon inte visa på något vis (trött, loj eller så) om hon var sjuk på något vis?
Tror det var Brit som djuraffären rekommenderade när jag frågade på ett annat ställe.
#1 Låter bra att det är utan massa skit. Vill helst ha foder utan vete men bara hon äter något så blir jag nöjd. Var därför jag valde precept innan också för det var ett bra "rent" foder.
#2 Hur är det för hundens mage att hoppa mellan olika foder? En vanesak kanske bara.
Är väldigt glad om jag skulle lyckas få i henne 2 dl på en dag och det gör jag bara om jag blandar i något i maten båda målen. Enligt påsens tabeller så ska hon ha ca 140g om dagen och det är ca 3 dl om jag inte minns fel.
Nu över julen har det blivit lite sämre med motion än innan då jag har haft alla barn hemma och karln jobbat väldigt mycket men hon åt lika dåligt innan också då hon var ute mer. Kan inte ge henne mer motion än hon brukar få för det hinner jag inte. Men vi är i vanliga fall ute flera timmar om dagen. Har till våren tänkt börja jogga med henne och kanske cykla men hon är bara 11 månader så har inte kunnat än. Man får väl hoppas att hon får mer aptit då.
# 5
Ingen fara med magen alls. Han är en hund som aldrig har haft problem med sin mage o jag tror att det är hundar som är känsliga i sin mage som inte klarar av det. Uppfödaren har samma struktur hon blandar olika foder. Vilket många mudiägare gör då dom är lite knepiga med maten.
Under en tid fick han även Bozita burkmat. Den utan massa tillsattser. det funkade i ca 2 veckor sen började han krångla igen trots olika smaker.
# 4 Fast det är ju inget vete i orijen? Spannmålsfritt foder. Men får man undra varför du inte vill ge färskfoder? Det känns som det är mycket få hundar som ratar rent, färskt kött. Min hund blir som sagt galen när hon känner lukten av maten. Det kanske är värt att prova om din hund är jättekräsen och ratar allt?
#6 Som jag uppfattat det så ju mer man plockar och byter med maten ju kräsnare kan hunden bli eftersom "om jag ratar maten nog länge så erbjuds jag annat". Eller har jag fattat fel?
# 7
Nej spelar ingen roll med denna rasen dom är kräsna o har provat att bara ge en sort o då höll han på o försvinna pga att han vägrade äta eller åt bara så mycket som han verkligen behövde. Har provat att svälta o bara ge några kulor åt gången men även då åt han knappt.
Kan säga att jag fjantar verkligen inte med mina hundar men men mudin trodde jag nästan han skulle självsvälta sej. Även fast jag vet att ingen frisk hund gör så. men som sagt dom är lite speciella den rasen.
#8 Okej! Har aldrig haft en kräsen hund så jag har ingen aning om hur det är. Bara det jag sett folk skrivit i andra trådar. Men då vet jag. :)
#7 Lite själviskt tänk av mig men jag vill ha det så lätt som möjligt och har väl därför tänkt torrfoder. Har tre småbarn och vill bara kunna hälla upp maten och ge. Eller jag ger helst uppblött mat men eftersom hon inte ätit så har det bara blivit att man stått och kastat och torr mat kan man erbjuda fler gånger. Färsk mat måste jag komma ihåg att ta upp från frysen och kladda med. Min syster gav färskt till sin hund ett tag och det verkade omständigt. Hon hade dock stora bitar som hon fick tina och spara i kylen och åt inte hunden upp så fick hon stå och kasta. Hur mycket kostar färsk och hur mycket går åt? Har bara en liten djuraffär här som jag inte tror har sån mat så skulle få lov att köpa massor för att hon skulle klara sig några veckor. Antar att det tar ganska mycket plats i frysen också. Men jag är väl medveten om att det säkert är det absolut bästa för hunden.

Man ger 2% av hundens vikt när man fodrar färskfoder, dvs 20g/kg kroppsvikt
Mina kräsenfisar ratade dock färskfoder oxå
bravo färskfoder är i burgare o man slipper kladdet. Även nordic har burgare men lite dyrare
Hon skulle alltså behöva 110-120g om dagen. Hur mycket är det i en korv/burgare? Någon som vet vad det kostar?
Min hund matvägrade ett tag, när jag ganska nyligen skaffat honom (omplacering), och jag började med att byta foder dels därför och dels för att jag inte gillar fodret han hade. Han åt dock inte ändå, så jag provade ha i olja och ister för att han skulle få i sig fett och gå upp i vikt.
Sen insåg jag att hundar har överlevnadsinstinkt som vi människor, de svälter inte sig själva. Så jag ställde ner maten, sa varsågod och åt han inte tog jag upp den efter en kvart. Så småningom måste de äta, även om det är skitjobbigt när de inte gör det. Till slut började han äta ordentligt.
När jag lärde mig mer i foderdjungeln bytte jag till Standardt som jag har än idag och då kom hans aptit på riktigt och sen han kastrerades är han en äkta kastrerad retriever i matlusten ;)
Det kan hända att det inte funkar för alla, men de flesta hundar tror jag äter till slut för de svälter inte sig själv. De kommer till en gräns där de behöver maten, och då äter de. Självklart får man ju då också ha lite koll så hunden inte svälter sig själv allt för länge, den ska ju inte vara anorektisk.
Hon svälter ju inte nu utan äter de målen hon verkligen måste äta men inte mer än så. Hon kanske äter tre dagar i veckan men vill ju att hon ska vilja äta varje dag. Svårt sånt här man kan ju inte testa alla foder och hålla på och byta hela tiden.
Men gud va har du för hundras ? Jag frågar, efter som att jag hade samma problem. Bella, som min hund heter, äter inte torrfoder, men korv. Jag tror jag har testa allt pedigree, Doggy, royal canin, mm. Till slut gave jag henne en liten bit korv och då mumsa och åt hon. Sen testa jag att ge henne, frolic, och det vart min räddare i nöd :)
Och nu har jag också upptänkt att man kan ge hundar r-ris. Trodde inte det i början, men dom blir, jätte fin i magen av det.
Mvh maja, Hoppas detta hjälper :)
#10 Jag har just bytt till färskmat, vom og hundemat, så jag vet inte hur "burgarna" är men de verkar smidiga. Dock tycker inte jag det är så pyssligt med Voh.
Jag tar fram en korv (500 g), tinar den litegrann så man kan dela in den i dagsportioner och fryser ner allt hunden inte ska äta på 1-2 dagar. Sen är det bara att tina i kylskåp och ta upp en bit när man ger en. Mycket enkelt. :) Vad jag förstår är din hund ganska liten så en korv kanske räcker i tre-fyra dagar eller så? En korv kostar omkring 17-19 kronor tror jag.
När jag gav orijen blev foderkostnaden för vår hund (22 kg) 17 kronor om dagen, nu är den 17,5 i snitt så jag tycker det är värt det. Jag tycker det tar ganska lite plats i frysen.
Måste bara säga att jag tyckte att Orijen luktade glödstekt sill, haha. Vet inte om det retar aptiten på hundar man jag tyckte det luktade gott i alla fall :D
Så jobbigt är det inte att ge fryst färskfoder. Bara att få in en vana, precis som jag antar att ni lagar er egen mat av färska råvaror, man måste komma ihåg att köpa/ta fram ur frysen osv… har du då kött i frysen så tar du väl fram det ex.vis kvällen före så att det tinar i kylskåp och kan tillagas dagen efter.
Färskfoder fungerar på samma sätt… ta fram kvällen före, låt det tina i kylskåp. Finns olika sorters färskfoder och i olika förpackningar/storlekar. Färskfoder klarar sig i kylskåp några dagar.
Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress
En av mina hundar är kräsen. Han är en sådan som inte ens smakar på maten om det verkligen inte tillfredställer honom. Han har lätt för att äta korv, köttbullar och annat som vi människor äter men torrfoder har han haft svårt med. Det torrfodret som fungerar bäst fär honom är Magnusson. Visst händer det att han hoppar över någon portion någon dag men han äter fortfarande det fodret mycket bättre än alla andra som vi tidigare har haft. Har hört om kräsna hundar som gillar maten för att den är ugnsbakad samtidigt som det finns hundar som verkligen ratar den men testa kan man ju göra. Man kan få ett paket smakprov gratis från dem här.
Har testat färskfoder och det spottade han ut direkt, kanske smakar ett annat märke bättre men jag tyckte att det var jobbigt att hålla på med det, speciellt eftersom att korvarna var större än vad mina behöver och maten får inte vara öppen i mer än 24 timmar.
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
Min tik är också jättekräsen, hon vägrade färskfoder men Royal canins variant för kräsna hundar "mini exigent" funkade utmärkt. Hon åt varje gång.
#16 om du menar vilken ras jag har så är det en pudel/jack russel blandning. Frolic är nog inget som jag skulle ge till foder utan bara godis. Känns inte som någon nyttig mat alls och ris vet jag inte heller. Brukar mer ge det när hon är lite dålig i magen av någon anledning eller så. Men kan väl inte vara så mycket nyttigt för en hund i ris?
#17 och 18 Nej det är säkert inte så jobbigt som jag fått för mig det är nog som ni säger en rutin sak. Har så hemskt dåligt minne sen jag fick barn =). Är så mycket som händer hela tiden. Har tre barn på 4,2.5 och 6 månader så fullt upp =). Men prova kan man ju alltid. Det är väl det där med frysplats och att jag måste köpa mycket mat eftersom vi inte är in till storstan så ofta. Men ska höra mig för nästa gång jag är in. Finns det någon sida jag kan läsa på om färskfoder och om de finns olika sorter vilka är bäst och är det för olika hundar i näringsbehov?
#19 Tack har skickat till dom så får se om hon gillar den maten. Har nog läst om fler kräsna hundar som gillar magnussons.
Vom og hundemat finns oxå som burgare :-)
Det känns lite som att Frolic är den absolut minst hund-anpassade maten man kan ge.
Spannmål, Vegetabiliska biprodukter, kött och köttbiprodukter (innehåller min 4% färskt oxkött), oljor och fetter, grönsaker (min 4% morötter), mineraler, mjölk och mjölprodukter, diverse socker, fisk och fiskprodukter.
Kött och köttbiprodukter kommer först som tredje ingrediens, efter vegetabiliska biprodukter. Vad är det? 4 % oxkött… "diverse socker"? Nej, det är ingen mat för en hund, knappt ens dugligt som godis.
#19 Vilket färskfoder hade du? De flesta färskfodren kan man väl ha öppnat i kylskåp i åtminstone 3 dagar. :)
#23 Klass, får inte ens tinas med plastet på. Har läst om fler hundar som ratat just Klass men känner ändå inte för att ge färskfoder, speciellt när jag nu inte har någon anledning till att byta. :)
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
mina kräsna har ätit hyffsat bra orijen(röda) och taste of the wild den gula, men sen är det färskofder som funkar år ut o år in här, nordic har de ätit bra med glädje men gick över till Vom og hundemat-kyckling varvat med lax.
24 Står det på deras hemsida om detta? jag tycker klass är grått blaskigt o denna rata även fd hunden, var allså itne gott alls o tycker det luktar mer än voh
# 23
Frolic duger inte ens som godis.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
# 26
frolic är nästan det enda jag får i min som träningsgodis. Men man kan ju börja fundera på vad det är i det då jag (inte hos min) sett att hundar som får frolic skiter rött. Säkert inget nyttigt men bra träningsgodis för min. Visst finns det annat jag kan använda som träningsgodis men att köpa ett som kostar över 500kr kilot känns inte så kul att göra hela tiden. (rökta kyckling hjärtan)
Men som mat skulle jag aldrig ge frolic.
#23 och #26 Min hund mår jätte bra av frolic.
Info om frolic:
Frolic Mini.
Protein 17%
Fett 14,5%
Råaska(Mineral) 7%
Växttråd 2,5%
Vatten 20%
Kalcium 1,1%
Fosfor 0,9%
Frolic består mest av vatten 20% + 17% Protein.
Du ska kunna äta det du stoppar i din hund, själv…
Dom flesta hund fodrena innehåller ris eller (Närings ämnen inom olicka ris växter.)
:::Jag har en dvärg Pudel och pudlar är kräsna inom maten och närnings området.
Mvh maja
Jag har aldrig sakt att jag bara ger henne frolic. jag ger henne, doggy mini nu för att hon har börja vänja sig med att äta det efter som att frolic mini var över gångs foder jag gave henne lite i början och sen börja jag att ge henne doggy mini med lite frolic mini… och nu äter hon bara doggy
Jag skrev att frolic var min räddare i nöd! Och inte hennes grund foder!
#28 Fast jag skulle aldrig äta frolic så därför ger jag inte min hund det heller. Jag tycker bara att färgen ser livsfarlig ut, liksom. Förstår inte varför man ska behöva färga hundmat…
Bra att du upplever att din hund mår bra av frolic. Hade min hund matvägrat hade jag provat färskt kött, hade hunden ratat det hade jag trott att något var allvarligt fel. Jag har däremot full förståelse för hundar som ratar torrfoder med 55 % spannmål.
29 har själv superkräsen dvärgpudel o kan rek att du gör ditt egna hundgodis, jag köper nötlever kokar o sen tärnar detta in i ugnen för at torkas. Ger även älgkött som jag kokar o tärnar sen fryser in detta smaskens enligt två pudlar
Frolic ger jag inte alls pga färgämnen och detta kan ge allergi samt om jag itne minns helt fel innehåller det även ämne som heter BHA och det kan vara canserframkallande detta är inget jag exakt vet men det är rätt mycket skräp i frolic, jag äter itne själv chips,godis och dricka dagligen det är ungefär som gämnföra det med godis till middag lr mellanmål.
Jag köper nordic korvar till mina två på 250 gram styck.
Jag tar upp en korv på kvällen och lägger i en burk i kylen. På morgonen öppnar jag korven och sedan portionerar jag upp 1/4 var i deras skålar. Tar max fem minuter.
På kvällen är det bara att ge resterande färs och ta upp en ny korv.
Det tar kanske 3 minuter extra mot att ge torrfoder, vill man ha en välmående hund kan jag tycka att det är värt de extra minutrarna…
Besök min blogg: http://bumpi.se
Skulle inte äta Frolic? Nej jag kan väl ärligt erkänna att jag inte skulle äta varken någon torrmat eller färskfoder som jag ger mina hundar.
Kollade på tror det var pajasarna Macke o ja vad nu den andra heter. O dom hade gjort test på någon kattmat. Den innehöll kött o grönsaker. Inte massa annar skit. Mkt nyttigare säkert än mycket av det vi själva stoppar i oss. Men skulle jag äta kattmat. NEJ!
#33 Jag syftade på "Du ska kunna äta det du stoppar i din hund, själv…" som #28 skrev. Fast jag skulle bra mycket hellre äta hundens vom og hundemat än att käka frolic. Då blev man väl självlysande eller något…
Jag har slutat med frolic efter jag gick över till doggy :) 33# Ne jag mena, att det ska vara så bra så man ska kunna äta det själv :) Tror jag inte ska köpa frolic mer eller för att det finns så mycket bättre " hund godis " och hund mat.
En fråga vad vet ny om hund maten. more ?
Mvh maja
* Ni

Fast jag skulle inte ge mina hundar Doggy heller
# 37
+ 1 på det!
Lika självklart går Eucanuba, Hills o RC bort, samt de flesta torrfoder på marknaden.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Var in till den lilla djuraffären som finns här i stan idag och frågade om foder och om de hade färsk foder men hon sa att det var inge bra för hundar att det innehåller inte allt som en hund behöver möjligen att det innehåller mycket fett men inte annat nödvändigt. Stämmer ju inte överens med vad alla andra skriver om färsk maten.
Fick hem en provförpackning från magnussons idag. Gick väldigt fort beställde den igår. Hon har gillat de bitar som hon fått smaka än så länge iaf så vi får väl se hur det går sen. Vet inte riktigt hur jag ska göra bara när jag ska få över henne på det. Hon äter ju sitt foder så himla dåligt så ska jag försöka blanda ut det med ris istället? Är både grahamsmjöl och kornmjöl i och det hade jag gärna hoppat över men nu vill jag bara att hon ska vilja ha sin mat och jag vill att hon ska ha två fasta mattider om dagen.
#31 Gjorde levergodis en gång men det luktade så fruktansvärt illa så jag kommer aldrig göra det igen =). Lukten försvann ju aldrig heller för bitarna behövde ju vara i ugnen i typ 5 timmar. Nej usch. Men hade gjort blodpuddinggodis dagen innan och det kan jag rekommendera därimot. Luktade inte lika illa och tog inte så lång tid heller. Blev mjukare än levern så man kunde dela den i efterhand om man ville ha mindre bitar ändå. Och mycket uppskattat =).
Djuraffärspersonal upplever i alla fall jag som om de har noll koll oftast. Tråkigt, men de försöker väl sälja varorna med mest marginal…
Vom og hundemat har följande helfoder: hundemat, hundemat med lax, valp, hundemat m ris, sprint.
Klass: normal, fisk och plus
Nordic: bas, special, light
Alla dessa (för att ta några exempel) är helfoder och ska ge hunden en fullvärdig kost! :)
39, haha det är tur min mamma kokar levern för jag tycker oxå den luktar, dok torkar jag dom inte så pass länge att de blir stenhårda eftersom jag vill kunna dela dom. Jag har svårt o hitta blodpudding utan socker, blodpudding som inte är sockerfri är som cola= mindre bra o ge
Ang färskfoder så håller inte jag med den infon du fick man kan själv läsa en del om färskfoder, itne alla som säljer detta pga plastbrist det går åt flera stora frysar då de ofta behöver ta hem mycket pga tillgången/nya kunder ökar mer o mer
Hoppas att din hund gillar det nya fodret och att du blir nöjd med det oxå :)
Måste ju berätta. Fick ju hem en provkartong från magnussons och vovven älskar maten blöt som torr hon bara äter den =).
Men jag har några frågor. Ska jag ge adult eller junior? Hon är 11 månader nu. Hur mycket skillnad är det på ett vanligt och ett högenergi foder?
42 vad roligt att hon gillar fodret :) jag kan tänka mig att du kan köra på adult om hon är bra i hullet, junior brukar vara mer fett i eftersom unghundar busar o gör av med mer energi.
#43 Hon är nog rätt perfekt i hullet gör nog inget att hon går upp lite med det lär hon väl göra när hon sätter i gång med och äta.
Tack för er hjälp och era tips =).