Hundar iFokus

Hundar

Etikettmedia
Läst 3637 ggr
Qepta
1

Stulna bilder på Facebook

Tänkte sprida detta då jag fick ett tips tidigare idag från en tjej att hon hittade en bild på Izor med hans Amstaff kompis i en grupp på facebook. Det visade sig att ägaren till amstaffen samt fotot ej gett henne tillåtele att lägga upp bilden och de flesta bilderna är stulna. Flera av bilderna ägs av er medlemmar här på iFokus.

http://www.facebook.com/pages/Isabelle-mattsson-sheltie/276224475773250?sk=photos_stream

http://www.facebook.com/media/set/?set=a.472534679437266.111807.472533526104048&type=3

http://www.facebook.com/pages/Amstaff/367855186639277

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

[Bullen300]
0

Anmäl och säg till!

Qepta
0

Det har jag redan gjort! har även skrivit personligt till henne utan något svar.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Kalli
0

Tack för tipset. Ska också anmäla.

LillPom
3

Herregud! Varför kan bara inte folk fråga?? Inte konstigt att jag sätter mitt namn på alla bilderna typ mitt i …. hänt mig förut detta :( Riktigt tråkigt!!

Misarn
2

Det är anledningen till varför jag väldigt sällan visar bilder på mig och djuren och gör jag det så finns alltid copyrightmärket med från fotografen med tillstånd.

[Empisen]
0

Jag hoppas sidan tas bort snart…
Annars kommer jag begära en summa pengar för varje bild hon stulit från mig..
Gör alla likadant så kanske hon lär sig någonting sen när fakturorna kommer.

amela87
2

Hittade 2 av mina bilder,ringde polisen och anmälde det nu.
gör det samma! tveka inte

[Forest]
0

Trist när folk inte kan be om lov, jag hade gärna delat med mig av bild om någon ville låna gör inte mig ett dugg.

Kalli
0

Tydligen verkar det där med namn på bilden inte göra någon skillnad i just detta fallet, dels finns det bilder med namn, dels verkar flera som skrivit inlägg ha fått sina namn bortklippta från bilderna.

LillPom
0

Jo de gör skillnad om man sätter de mitt i hela facet ;) Hehehe men inte i hörmet… dock så blir de fult :S

Kalli
0

#10: Vad gör det för skillnad när personen tydligen inte har några problem med att lägga upp bilder där det finns namn på ägaren av bilden med på fotografiet?

LillPom
0

För de förstör bilden så att säga :P Och säger mer IN YOUR FACE typ.. vad jag har märkt iaf.

Karmatarerskanise
0

Tyvärr är det många som inte en sfattar att man inte får sno andras bilder. Och tyvärr är det ännu fler som helt enkelt skiter i det.

Jag hoppas att de som fått sina bilder stulna går vidare till polisen med detta och gör en riktig anmälan, inte bara anmälan på facebook. Annars lär hon sig nog aldrig.

[Zorita]
0

Hon vet nog inte vad som gäller, lilltjejen. Kan vara lite svårt att reda ut det där med public domain och copyright. Men om bilden redan ligger på facebook, är den inte public domain/deras då? Bara nyfiken. Jag skriver också mitt namn på fina bilder jag tar som jag har redigerat, men de stjäls säkert i alla fall hehe.

Qepta
0

Bra att ni anmäler detta! Har anmält sidan då jag inte äger bilden på Izor och hans hunkompis. Däremot har bildägaren anmält det.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Karmatarerskanise
0

#14 Med tanke på hur många som skrivit till henne vad som gäller så handlar det snarare om att hon inte bryr sig.

Misarn
0

Verkar bara vara shelite, Husky och amstaff?

Qepta
0

#17 Det är enbart sidorna jag har hittat. Det kan finnas fler.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Mischa
0

Ja, det tog ju inte lång stund innan även jag fann ett stulet fotoRynkar på näsan

≧◔◡◔≦

Qepta
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hon skrev detta som en komentar på bilden på Iz och Kiwi nyligen så hon är inte omöjlig att få tag på…

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Lilllens
2

Anmälde sidan även om hon inte snott någon bild av mig. Blir så förbannad på sånt…Skrikandes

Qepta
0

Och där försvann hennes komentarer samt mitt svar på bilden. Suck.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Zvintos
0

Hittade 2 av mina bilder på sidan "Amstaff". Kommenterade på båda att de var stulna, men bara ena bilden försvan…

Mischa
0

Är det bara jag som verkar blivit "blockad" eller är gruppen inte längre öppen.

Hon har raderat alla mina kommentarer och jag kan inte längre skriva något där.

≧◔◡◔≦

LinaK
0

#24 Du är nog blockad för jag kommer in där.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Karmatarerskanise
1

Som sagt, jag tycker ni ska polisanmäla.

Mischa
6

Jo, det kommer att få bli hårdhandskar eftersom alla varningar, trevliga som otrevliga ignoreras.

Alt. att fröken kommer få en saftig faktura.

≧◔◡◔≦

Karmatarerskanise
0

Ja, vilket som lär ju lära henne en läxa kan man ju hoppas!

Misarn
2

Var ett företag som "lånade" en bild på ett kugghjul på 10cm som dom använde i en reklam och fick böta flera hundra tusen. Copyright lagen är stenhård och tydlig vad som gäller och det kommer bli väldigt svårt för henne att komma undan med dethär tror jag.

Driva
1

#29 fast det är väldigt stor skillnad om någon använder en bild i ett kommersiellt syfte och på en privat facebook sida.

Det enda som kan hända är att facebook går in och plockar bort bilden, och vad är oddsen för det?

Besök min blogg: http://bumpi.se

Karmatarerskanise
2

#30 Det är väl ändå aldrig tillåtet att sno andras bilder och lägga ut dom som sin egna, utan bilägarens tillåtesle.

LillPom
0

Gillar att hon har tagit bort alla kommentarerna… och bilderna är kvar….

Kalli
0

En av mina bilder verkar vara borta efter att jag anmält till Facebook. Den andra finns dock kvar (trodde jag länkade till den i anmälan också men måste missat det) så blir väl att göra om gör rätt. Tveksamt om hon tagit bort den själv.

Driva
0

#30 nej det sa jag inte heller. Men de praktiska konsekvenserana av att använda en bild kommersiellt är mycket högre än om man använder en bild privat.

Det jag syftade på var att #29 skrev "det kommer bli väldigt svårt för henne att komma undan med dethär tror jag"

och med det tolkar jag det som att #29 tror hon kommer råka ut för konsekvenser vilket jag har väldigt svårt att tro.

Besök min blogg: http://bumpi.se

[Empisen]
0

#33 Vilket alternativ väljer du när du ska anmäla och länkar du adressen eller vad menar du?
Är osäker på hur jag ska göra.

Kalli
0

#35: Jag var ungefär lika osäker på vad jag skulle välja och är fortfarande inte helt säker på att jag valde rätt men det verkar ju ha fungerat.

Anmälde här: http://www.facebook.com/help/400287850027717/ med deras onlineformulär som finns under Anmäla upphosrättsbrott och länkade till adressen och skrev kort att det var min bild och att jag inte gett mitt tillstånd till någon.

Mischa
0

#36 Jag gjorde samma.

≧◔◡◔≦

Hanna
0

Man kan ju få i alla fall 2000kr/bild i böter. Så det är ju inga småpengar. Men att folk kan vara så idiotiska!!! Skrikandes

Länka den här tråden till henne kanske?Obestämd

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Jenna_Nord
0

Även bilder på Fjordell's Jackson och L8sson's Leia och Bill på amstaff sidan..

Mvh Jenna

joheck
0

Tråkigt för er som blivit drabbade. Det finns säkert jätte många som är villiga att låna ut bilder bara hon frågar….

thilda-
0

och min ca de bou Förvånad och hans far finns med

Belimas
0

Ibland är jag glad att min ras inte är så populär för oj vad arg jag hade blivit om jag hade hittat mina bilder där! Skrikandes

[Maja Lingman]1
0

#42. Skulle nog reagera precis som du, jag skulle nog först blivit paff och sen förbannad. Det är ju nästan som man blir förbannad bara när man hör det. Hoppas hon lägger ner sidan och aldrig gör om det.

Det är ju som att göra intrång på ens personliga liv.

knittn
0

Varför blir ni så upprörda över det?

Kan förstå om man är yrkesfotograf och tjänar pengar på det.

LinaK
10

#44 Varför skulle man INTE bli upprörd över det? Skulle du bli glad om någon tog något av dina tillhörigheter utan att fråga om lov? Det är dessutom ett lagbrott att ta andras bilder utan lov. Klart man blir upprörd!

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[Maja Lingman]1
1

#44 - För att det är någonting personligt, det är som att någon skulle sno. tex. ens jacka eller skor.

Men tänk ifall det var dina bilder på din hund eller ditt djur.

Det skulle ju inte vara så schysst eller ? Tungan ute

[dynamitella]
5

Det är en sak att länka till bilden och förklara att man helt enkelt vill hänvisa till fotografen och ägaren.

Då hade folk inte blivit så himla arga. Det är just smygandet och avsaknaden av att fråga först som irriterar.

Jag har folk som har lagt upp bilder jag målat på deviantart och diverse andra konstsidor, och inte hänvisat till mig på något sätt. Folk antog därför självklart att de gjort bilderna.

Jag anser inte bilderna i fråga att vara av speciellt snygg grad, så det är inte hela världen. Men ändå är det som ett slag i ansiktet :)

[Maja Lingman]1
1

Håller med #45 och #47

Mischa
4

Precis, plus nonchalansen när man ber personen ta bort bilderna så ignoreras det totalt, fruktansvärt respektlöst.

Det handlar om att förstå skillnaden mellan ditt och mitt, precis som att det inte är ok att ta någons cykel bara för att den står olåst.

≧◔◡◔≦

thilda-
0

hon tog bort min bild när jag skrev ut hennes namn på sidan… men sen fick jag inte skriva mer

Mischa
0

Min bild har också försvunnit, men jag är fortfarande blockadOskyldig

≧◔◡◔≦

Karmatarerskanise
3

#44 Så du ser inte skillnad på mitt och ditt? Det gör vi.
Fruktansvärt fult och att sno andras saker, och inte lagligt heller.

Kalli
4

Mina bilder har försvunnit och jag är (konstigt nog) inte blockad. I övrigt tycker jag att de värsta är just nonchalansen nu när hon vet att det inte är tillåtet. Visst, hon har sagt att hon ska ta bort de bilder som folk ber henne ta bort (men många såna bilder är fortfarande kvar). Men saken är den att det räcker ju inte. Alla bilder är ju stulna, även de bilder där personerna som tagit bilden inte vet om att den är stulen och därför inte sagt något. Alla bilder ska ju bort, sen kan hon börja lägga upp bilder som har fått tillåtelse att använda. Skrev förövrigt ovanstånde på sidan, det togs bort tillsammans med allt annan kritik.

Misarn
4

Jag skulle bli extremt irriterad och arg om någon stal mina bilder oavsett sammanhang och oavsett om man är en privatperson eller fotograf. Principen är densamme att man inte respekterar att det är någons privata bilder, man ska alltid fråga innan man tar en bild, annars klassas det som stöld och det är stora böter oavsett vilket offentligt sammanhang det är. Man måste respektera andras saker oavsett om det är en bild eller en mobiltelefon, principen är densamme och det finns lagar som säger att man inte får ta andras bilder utan att ha pratat med fotografen i fråga och har ett skriftligt godkännande att det är ok. Så enkelt är det!

[Doglovers]
2

När jag lägger upp bilder på fb är dom pyttesmå och inte så roliga att kopiera eller förstora.

monstermash
6
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inga utav mina bilder var tack och lov med - men det är inte så konstigt då jag sällan fotat de raser hon hade uppe. Kunde inte låta bli att kommentera på hennes amstaff sida.