Fråga om registreringsbevis
Hej!
Jag ska förhoppningsvis hämta hem mitt lilla guldkorn till helgen *pirrigt*, men uppfödaren har inte fått hem registreringsbeviset ännu…
På SKK grundregler står det såhär:
4:2 att till överlåtelsehandling bifoga registreringsbevis eller skriftligt intyg om att hunden är anmäld för registrering. Registreringsbeviset skall, i det senare fallet, översändas till köparen så snartdet erhållits från SKK. Veterinärbesiktningsintyg som inte är äldre än en vecka skall bifogas vid leverans av hund.
Innebär det att jag kan skriva köpekontrakt, få veterinärintyg och få stamtalva/regbeviset hemskickat senare? Eller behövs registreringsbeviset för veterinärbesiktningen…?
/Malin, medarbetare på Bulldogg iFokus
registreringsbeviset behövs inte för veterinärbesiktningen, det görs på ett separat papper, där även chipnr och hundens namn skrivs.
däremot skulle jag vara väldigt försiktigt med att ta en hund som uppfödaren 'lovar' att skicka papper i efterhand. det är väldigt många som blivit lurade på det viset och aldrig fått de papper de blivit lovade, många där det även visat sig att uppfödaren ljugit och kullen inte alls varit registrerad. Men såklart kan det ju även vara lugnt och papper verkligen är påväg, det får du avgöra själv om du vill lita på uppfödaren. (du kasnke kan ringa och dubbelkolla med skk?) :)
Varför finns inte stamtavlan/registreringsbeviset ?
Det tar knappt en vecka att få hem do pappren från SKK och det borde uppfödaren ha hunnit gjort före försäljningen. Stamtavlan ska följa med valpen och jag skulle inte köpa en valp utan - om det inte finns med papper från SKK att valpen är under registrering.
och jag anser att stamtavlan ska finnas med vid veterinärbesiktningen, då chipmärkningsremsan ska fästas på stamtavlan samt vaccineringen helst fyllas i även den på vaccineringskortet som finns med i registreringspappren.
Har uppfödaren sänt in allting under senaste veckan, bör du kunna hitta din valp via SKK hunddata - det kommer troligtvis ut där innan stamtavlorna hunnit till uppfödaren - om valpen inte finns där, skulle jag undra varför.
Håller med Lokatt du ska INTE köpa om det inte är stamtavla. Jag vet ju att det finns en här inne
som köpte sin valp med lovad stamtavla/inregestrerad o det uteblev nu är väl Hugo 2år iaf så varning varning