HJÄLP. Unghund "slutat" äta..
Hej!
Vi har ett dilemma här hemma.
Vår hund är ett stort matvrak. När det är dags för mat så springer han till sin matskål och börjar dregla.
Men nu dom sista dagarna när det är dags för mat, då äter han inte. Luktar lite, ta kanske en liten smakprov sen går han därifrån. Ibland smakar han inte ens. Vi har då tagit bort maten och ger den sen efter ca 2 timmar. Då gluffsar han i sig allt direkt. Imorse hände samma sak, jag tog bort maten men gav han inte den sen utan han får vänta till kvällsmaten. Nu sitter han vid sin matskål och väntar..
Trotsar han eller? Typ som "Jag tänker inte äta när du säger att jag ska äta"
Han är unghund, 9 månader.
Vad tror ni? Tack på förhand. Mvh
Har ni märkt något annat på honom? Han kanske är sjuk?
Ni har inte lagt i något i maten, typ köttbullar eller nått som ni slutat med nu?
Tack för att du svarade :)
Nej hans allmäntillstånd är precis som vanligt.
Nej han får nästan bara sitt torrfoder, pga att han lätt får diarre av annan mat och människomat.
Nån falukorvs bit då och då. Men inget annat!
En hund trotsar inte. Unghundar kan vara lite svåra med maten ibland, men även sjukdom/smärta kan ha med matvägran att göra.
Det är inget annat som har hänt? Ingen hundkompis till honom som börjat löpa, eller någon tik i området som löper?
Ni har inte passat någon hund som ni nu lämnat tillbaks?
Verkligen märkligt om han bara slutat äta, sådär.
Jag försöker tänka om det är ngt som har hänt.. Naae ingen som har börjat löpa, inte heller har vi passat en hund.
Jag tror att allt är precis som det va innan detta hände faktiskt.
Jag har känt på honom överallt men han säger inget som att han då verkar ha ont.
Han tuggar i sig allt han bara ser nästan. Ute som inne. Han är en stor hund. Väger redan över 50 kg.
Jaa visst är de märkligt. Man blir orolig..
Om det hade legat något i hans mage. Tror ni att han hade ätit/gluffsat i sig allt sen när man ställer ner maten ca 2 timmar senare?
Kanske en idé att testa färskfoder?
Min lilla tjej "tröttnade" på torrfodret vid ungefär samma ålder, men så snart vi gick över till färskfoder åt hon med stor aptit igen :)
Jag har hört att när de gäller stora hundar så måste dom har växt färdigt först innan man börjar med färskfoder pga av att dom växer så fort och allt måste växa ihop samtdigt som leder, muskler och skellet annars så de bli ojämnt och han går sönder lättre då?
Jag kanske har fått det där av bakfoten?
Jag tror inte på att det skulle vara dåligt på något sätt för växande hundar, tvärtom! :)
Det finns olika sorters färskfoder, en del helt utan spannmål och en del med. Du skulle kunna testa köpa en "korv" och blanda med torrfodret du har nu och se om det verkar uppskattas?
Inte ovanligt i den ldern att aptiten minskar. Könsmognad, löptikar, växer inte längre lika mycket som förut = behöver mindre energi osv.
Jag skulle minska maten något, så hunden hinner bli hungrig och äter den inte när du serverar, så ta väck och vänta till nästa gång.
#9 okej men då ska jag kolla runt lite :)
#10 okej tack för tipset :)
Vår hund mavgärade ett par gånger under uppväxten. Men det var bara att vänta ut. Åt han inte när maten serverades fick han vänta till nästa mål. Det höll aldrig i sig mer än en dag eller två.
Tror det var hormonerna som spökade.
"12 Okej. Ja nu händer ju vädigt mycket i hans kropp när han är unghund. Får hoppas på det :)
Tror som Lo katt och Hera inte alls ovanligt att han börjar fatta vinken med tikar nu o känner flera tikar som löper så det kan vara pga detta.
#14. Okej va bra! tack :)