Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 11568 ggr
knittn
0

Schäfer - Sällskap?

Hej!

Som rubriken lyder undrar jag hur schäfrar fungerar som sällskapshundar?

Är inte intresserad av att ställa ut/träna agility eller sådant. Utan mer att ha som en livskamrat, någon att ta långa promenader och brottas med när jag känner för det =).. Men en hund som kan varva ner och gosa när den kommer innanför dörren är viktigt!

Just nu praktiserar jag på ett hunddagis, och det är första gången jag kommit i kontakt med schäfrar..

Gillar hur lyhörda, uppmärksamma och nyfikna dom verkar..

Vet att det är en hund som gillar att arbeta, och jag jobbar gärna med lydnad/kommandon och lite spår/sök när man är ute och går i skogen.. Men räcker det? Självklart kommer den få springa, och även jaga lite boll då och då.. =)

Har vart inne och skummat igenom lite när man pratar om bruks/utställnings schäfrar.. Vill ju självklart ha en så frisk hund som möjligt, och vad jag förstått så verkar det vara dom "rakryggade brukshundarna" som har minst problem med lederna t.ex. Men hur skilljer sig psyket på dom? Vill ju inte ha en överhypad "polishund" heller.. =/

Tacksam för så mycket svar och tips jag kan få, då jag är väldigt nyfiken på denna ras..

Har ni även tips på kennlar som kanske kan ha det jag söker får ni gärna länka/dela med er.. =)

TPFH!

//Christian

Fridaaaa
5

En schäfer behöver en hel del mental stimulans då det är en brukshund, så bara promeander mest och lekar, det är inte ett schäferliv.
Den behöver arbeta en hel del med sin hjärna och sin kropp :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Luss]
3

Håller med #1 - med bara den aktiveringen du beskriver tror jag du skulle få en uttråkad och "bråkig" schäfer som hittar på egna (i våra ögon ej önskvärda) arbetsuppgifter. Titta istället på sällskapshundarna i rasgrupp 9 om du inte vill arbeta med hunden utan "bara" ha en bästa kompis. :)

Fridaaaa
2

Alla hundar behöver arbeta men på olika nivåer, även dem i grupp 9, sällskapshundar, fast oftast inte alls så mycket som en schäfer behöver :)

[Murvel]
3

Jag skulle säga nej. En bra avlad schäfer ska vilja jobba och då är det nästan "taskigt" att inte låta den göra det. Jag föreslår att du köper en hund som är bättre anpassad till dig och ditt liv :). Gillar du medelstora/stora hundar så kan kanske någon av dessa raser vara något

• Storpudel: lyhörd, lättlärd, allroundhund. Klipps ned om du ej är intresserad av utställning.
  • Labrador: lyhörda, lättlärda, matglada = lättmotiverade. Bra om du gillar apportering och att bada med vovven. Se till att den inte blir för tjock :|
  • Finsk lapphund: lättlärda, lite självständiga, duktiga på att spåra. Kan lätt ta till skall om de blir understimulerade, men är inga arbetsmaskiner.

Annars kan du googla på "rasgrupp 9", där finns många pigga, tricksglada och lyhörda hundraser som inte kräver arbete på samma sätt som schäfern.

Fridaaaa
6

#4 Finsk lapphund och labrador t.ex behöver mer än bara promenader och lek, de behöver också en hel del stimulans :) Dock inte som en schäfer :)

[Zlarviig]
2

Min kompis har en schäferblandis som sällskapshund. Den är verkligen överstimulerad. Hon tror att det räcker med att ta den på långa promenader men hunden blir inte ens i närheten av trött.

Visst tror jag att man kan ha en schäfer som sällskapshund, men då måste man ju vara beredd på att spendera timmar varje dag med att aktivera hunden både fysiskt och mentalt. Jag själv skulle mer än gärna ha en schäfer, men dem är alldeles för krävande för mig… Obestämd

[Zlarviig]
0

Angående psyket så har jag hört att båda varianterna har i princip samma psyke.. Men det varierar ju också ganska mycket från hund till hund

[Luss]
0

#3 Absolut, själv har jag fullt upp med att aktivera min sällskapshund och göra henne nöjd. Därför skulle jag aldrig ens drömma om att skaffa en arbetande hund som kräver mycket, mycket mer för att vara glad. 

Så TS, även sällskapshundarna behöver helt klart hjärngympa för att vara glada, men i mycket mindre utsträckning än till exempel en schäfer. En understimulerad schäfer är ingen rolig hund att äga.

[Murvel]
1

#5. Men det behöver sällskapshundar också (förutom typ PK och andra riktiga sällskapshundar som mest behöver få vara med matte och uppfostras normalt, tas på promenader etc för att vara lyckliga). Vi får ju ändå anta att TS faktiskt kan aktivera en hund på normalnivå. Det antar i alla fall jag alltid, om personen i fråga inte har nämnt någon sjukdom eller handikapp som gör dem oförmögna till det. Skillnaden mellan att aktivera typ en aktiv pappis och en finsk lapphund är inte så himla stor.

Fridaaaa
2

#9 Jag tolkar TS text som att det är mest promenader och leka som är mest av intresse, om man läser texten :) men det är som jag utläser det :)

[Murvel]
8

#10. Jag tolkade den som att hon vill gå på långa skogspromenader som inkluderade spår och sök. Det är tillräcklig aktivering för många hundraser. Det är ju rent av vad vargarna gör och en av de bästa aktiveringarna som finns. För brukshundar bör man dock spåra aktivt och rejält flera gånger i veckan om det är vad man ska ha dem till.

Om du tolkade det rätt ska TS väl knappt ha hund överhuvudtaget? Förutom vissa supersällskapsraser. Det är inte ens alla hundar i rasgrupp 9 som passar in i att bara ta promenader och leka lite.

[Luss]
2

"och jag jobbar gärna med lydnad/kommandon och lite spår/sök när man är ute och går i skogen.." tolkar jag som vardagslydnad, och då och då lägger lite spår på kul, alltså inte något som sker dagligen och i längre stunder. Jag tolkar det också som att TS lägger sig ganska lågt i att erbjuda aktiviteter.

Men vi kan ju inte komma vidare förrän TS förklarar lite mer hur många gånger i veckan, hur länge etc. Så vi får vänta tills vi får svar helt enkelt. :)

[Teddies matte]
1

Nej, jag tycker inte det låter som rätt val. Vill man dessutom stöda den ordentliga aveln och hjälpa till att förbättra rasen (som alla borde vilja) så tar man heller inte någon seg utställningsvariant och tar du en aktiv variant så lär det inte heller passa dig.

Satsa på att hitta någon mer passande sällskapsras, kolla in rupp 9 och 5 t.ex. någon lapphund kanske vore något för dig istället?

knittn
2

Hej igen, och tack för era svar!

Jag skulle inte ha några problem att jobba med min hund, det är nog mer att jag inte riktigt har någon koll på vad det innebär.. Inte tillräckligt ınsatt helt enkelt..

På dagiset där jag har praktik för tillfället så är det mest att ta ut hundarna på promenader, se till att det är lugnt och att alla hundar mår bra i princip..

Det här är bara en "dröm" just nu, kommer inte skaffa någon hund förens jag vet vad jag ger mig in på..

Och jag är en HANE! #11 =D

//Christian

knittn
0

Kan tillägga att jag absolut inte är någon slappis… Kan nog trötta ut det mesta :D.. Men det är ju bara rent fysiskt då..

Mischa
14

Jag tror inte att det krävs timtal av aktivering för att äga en bruksras (känns som att kraven för att äga en brukshund gärna överdrivs?), det skulle kännas omöjligt att ha ett heltidsjobb/familj eller liv utanför sitt hundintresse då.

Däremot tror jag att man måste ge hunden av bruksras kvalitétsmässigt bra aktivering flera gånger i veckan, något som hela tiden utmanar hunden och bygger upp förtroende och samarbetet med föraren.

≧◔◡◔≦

[Zlarviig]
1

#15 Som jag sa i #6 så har min kompis en schäferblandis och hon går på flera timmar långa prmenader varje dag och hennes och min hund brukar få springa lösa på en äng i flera timmar ibland. Men hennes hund är fortfarande väldigt understimulerad och energisk. Hon gnäller hela tiden och är inte stilla en sekund.

Så dem behöver verkligen MYCKET mental träning, flera timmar om dagen, inte bara någon gång ibland. Obestämd

mikkan01
4

Jag har en schäfer som jag tog emot då det var antingen det eller avlivning. Har även en sheltie som inte kräver lika mycket och tro mig - det märks!!

När hon kom till oss var hon extremt stressad och underaktiverad. När vi skulle gå ut så drog hon sig ut, hon GRÄT när hon var ute, alltså nästan skrek…det var oerhört jobbigt och nästintill pinsamt. Nu gör hon det bara när hon ser en hare eller så.
I alla fall. Vi har haft henne i ett halvår och det går sakta men säkert framåt…vi spårar, kör lydnad, godissök, perssonsök, roliga promenader, långa promenader, apportering….men det är SVÅRT att få henne nöjd.

Jag skulle aldrig i mitt liv skaffat en schäfer, eller en jakthund ö.h.t. om jag inte skulle hålla på med det. Nu blev det som det blev, hon ger väldigt mycket men jag har svårt att ge det tillbaka.
Jag tycker inte att schäfern passar som sällskapshund alls. 
De som hade henne innan hade henne som sällskap och det fungerade tydligen inte, det var också vardagslydnad någon gång ibland.

Kan säga att hon har blivit en trevligare hund av aktiveringen vi ger henne, har du tid att ge en schäfer det den behöver så är det en underbar ras att äga..Glad

~mikkan

Misarn
2

#16 Håller verkligen med!

[Luss]
2

Det är nog svårt att trötta ut en hund i bra kondition rent fysiskt. :) Speciellt eftersom du kommer att behöva gå längre och längre promenader för att trötta ut den.

Det du behöver fundera över är hur lång tid varje dag du kan/vill ägna dig helt åt hunden. Huvudsaken är att du väljer en hundras som inte är för krävande, för understimulerade hundar är fruktansvärt jobbiga hundar. Så var ärlig mot dig själv och fundera över hur mycket egentlig tid hunden kommer att få. Sök runt på nätet och titta vad du är intresserad av att göra och välj utifrån det. Lycka till!

[Zlarviig]
0

#18 PRECIS så är min kompis hund. Hon skäller så fort hon ser någon och gnäller så fort man står stilla i en sekund. När hon ser harar så brukar min kompis nästa ramla omkull då hon ställer sig på bakbenen och SKRIKER rakt ut. Jag tycker så otroligt synd om henne…

knittn
3

#17.. Som jag skrev, inte insatt.. Bara för att jag ınte vet vad det innebär att aktivera en schäfer i nuläget betyder det inte att jag inte kan lära mig :P..

Men det där med flera timmar om dagen låter för mig lite som hokus pokus!?

Hade gärna pratat med någon som själv äger en schäfer..

Misarn
8

Vi har haft flera schäfrar och dom har varit underbara familjehundar som inte alls har varit sådanna arbetsmaskiner som vissa beskriver. Tror det beror mycket på hundens linjer vad den är framavlad till och hur föräldra-historiken ser ut. Kan helt klart säga att våran Alice som är en Leonberger kräver betydligt mer motion och träning än någon av våra schäfrar har gjort. Hunden blir till viss del vad man gör den till även fast den kan ha vissa drifter som är starkare än andra, beroende på vilken ras det är.

[Teddies matte]
4

#22 Alla brukshundar kräver inte timtals av mental aktivering varje dag men då bör man köra någon ordentlig mental aktivering åtminstone ett par gånger i veckan, någon träning som faktiskt anstränger.

mikkan01
6

#22 Självklart är det inte flera timmar om dagen, tycker att många på det här forumet överdriver promenadtiderna. Det är sällan någon är ute mer än 2 timmar per dag med sin hund.

Jag har ju en schäfer som får gå och ströva lite fritt på gården här så ofta som hon vill, sen kör vi två promenader per dag. Långpromenader på kanske 1,5h ibland mer…då har jag varit och lagt ut ett spår tidigare som hon får köra på. Att hon spårar händer kanske 1-2 ggr i veckan.
Hon får ofta springa av sig i en inhängnad där vi även kör lite apportering…händer kanske 2ggr i veckan. Lydnad kör vi hemma 4ggr i veckan. Personsök om vi känner för det ute på promenaderna, godissök om andra hunden är ute och inte gottar i sig godiset.

Det blir mycket till slut. Men inte så pass mycket som folk säger att det ska vara.

~mikkan

[Teddies matte]
1

#25 Många är mycket fysiskt aktiva med sina hundar, speciellt om det är aktiva hundar vi pratar om, 2 timmar tycker jag egentligen är ingenting. Men nu är det ju den mentala aktiveringen det pratas om, fysisk aktivitet behöver också en brukshund rätt mycket av men främst den mentala.

[Zlarviig]
1

Jag syftade inte på att dem behöver promenera i timmar. Jag menade att det behöver både fysisk OCH mental aktivering flera timmar om dagen. Och det varierar ju självklart mella olika hundar men dem måste ju åtminstone få en timmes fysisk och en timmes mental aktivering och det är ju flera timmar. Två timmar är ju mer än en timme, därav flera timmar.

Och så sa jag att det hjälper inte med flera timmars promenader, precis som min kompis tror utan dem måste få mycket mental aktivering

Misarn
1

#25 Låter som en väldigt sund hundhållning och resonemang Glad

mikkan01
3

#26 2 timmar är vad vi kör varje dag ungefär d.v.s. promenader. Många säger ju att dom är ute på ca 3 promenader/dag i ca 3 timmar. Tycker att det låter lite överdrivet. Med tanke på att många går i skola/jobbar, kommer hem, ska laga mat, ut med hunden, slappna av, ut med hunden, kanske t.o.m. har barn…svårt att trycka in 3 timmar i ens vardag på enbart promenader. 

Jag vet inte hur pass det stämmer men jag har svårt att tänka mig att de flesta hundägare är ute så pass länge en helt vanlig vardag. =)

~mikkan

[Teddies matte]
0

#29 En brukshund behöver arbeta, dock kan man ju köra mer mental aktivering ifall man inte vill syssla med så mycket fyskiskt. Jag har själv en rätt aktiv hund, men inte någon brukshund, när det gäller det fysiska så promenerar vi och är ute ett par timmar om dagen, någon eller några gånger i veckan tar vi en promenad på minst 2 timmar. Tycker inte alls det är överdrivet, en hund behöver få röra på sig och speciellt om det är en väldigt aktiv hund. Särskilt svårt att få int tycker jag inte det är, man måste ju prioritera.

knittn
0

Nä, nä.. får la skaffa mig en "ökenråtta" eller nått istället.. :P

[Zlarviig]
3

#31 Gerbiler behöver också mycket aktivering Tungan ute

mikkan01
1

#30 Har aldrig skrivit att det är överdrivet med långa promenader utan att många överdriver antalet timmar dom är ute, alltså att de säger att man ska vara ute i ca 3 timmar men är själva ute kanske max 1,5 h en vardag och kanske 2,5 en helg.
Hade också velat gå flera timmar per dag om jag hade kunnat, nu aktiverar vi henne på flera andra sätt och det är med lättnad man lägger sig bredvid en trött hund om kvällarna. =)

#31 Tycker inte att du behöver ge upp tankarna om hund, kanske bara ändra val av hund! =D

~mikkan

knittn
3

#32 tycker du ska gå å aktivera dina hundar nu istället ;)

Sophie&Segra
7
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tror absolut att en Schäfer hade passat dig, men inte av bruks/arbetande linjer.. Då dom ju just är avlade för att arbeta Glad

Jag själv har haft både en "utställningsschäfer" och nu har en bruksschäfer..

Och jag tror absolut att en schäfer av lite "mellanting" linjer passar dig ypperligt.. Då får du dessutom inte en hund som går med arslet i backen.. Men inte heller en hyper extrem hund som pockar på uppmärksamhet och aktivering hela tiden! (Som min nuvarande bruksschäfer gör).

Och vill du ha lite hjälp med kennlar o så, så är det bara hojta till Glad

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

knittn
9

#33 Självklart inte.. Kommer ınte lägga ner tankarna om en schäfer heller..

Jag skulle aldrig vara så oansvarig att jag går och skaffar mig ett liv som jag vet att jag ınte kan ta hand om, och stimulera på rätt sett..

[Teddies matte]
6

#36 Ifall du verkligen vill ha en Schäfer kanske du skulle vara intresserad av en omplacering?, hitta en som inte skulle vara så aktiv och kräva så mycket, för det kan ju uppkomma sådana också, då vet du ju med säkerhet att du inte får en hund som är för aktiv för dig.

knittn
0

#35 PUSS O KRAM!!!

Hur är "mellantingsschäfrar" :P i leder och så då? Så länge det är en frisk/ståtlig hund som inte ser ut som en muterad groda, så är det ju värt att kolla på..

Fridaaaa
5

Ett annat alternativ är att bli fodervärd åt en schäfer? Där uppfödaren känner sin hund väl och vet vad den behöveroch inte? =)

[PysselMatten]
1

Jág har en schäferhanne hemma, som "bara" är sällskapshund…det enda är att han behöver två långa promenader om dagen, men det behöver ju alla stora hundar…jag brukar cykla med honom med så att han får springa av sig ordentligt…

Det finns bild på honom i mitt fotoalbum om du vill kolla…Flört

knittn
1

#37 Inte alls omöjligt =)

Fridaaaa
0

#40 En udda schäfer ;)

Sophie&Segra
2

#38,
Som vilken annan Schäfer som helst.. Glad
Gäller att man hittar rätt linjer/kennel bara så är det oftast inga problem alls!

Kolla bland dina meddelanden, jag skickade ett till dig!

[PysselMatten]
0

Udda? Glad

Fridaaaa
0

#44 Ja jag har inte träffat en enda schäfer som nöjer sig med det lilla ;) Och jag har träffat många xD

Sophie&Segra
4

#45, Vadå det lilla? Två långpromenader är väl inte lite?

knittn
0

#39 Bra idé!

Fridaaaa
0

#46 Jag meande mental stimulans inte själva promenaderna bara.

Sophie&Segra
3

#48, Ok - då är jag med Glad

Fast inte ens en Schäfer behöver mental stimulans VARJE dag.. Flera dagar i veckan, ja.. Men inte varje dag.. Tungan ute

Fridaaaa
0

#49 Glad
Nej inte varje dag, nästan alla hundar behöver ju med "vilodagar" men de flesta dagar i veckan brukar de behöva ^^ På ett eller annat vis :P

[PysselMatten]
2

Vi brukar träna lydnad och inkallning när vi är ute…dessutom leker han en massa med våran andra hund…

Våran dotter brukar klappa honom på huvudet och säga: Ghandi, du är en stooor hund med en väldigt väldigt liiten hjärna…

Har försökt gömma mig så att han ska få söka och använda nosen, men han får bara panik och rusar runt…han kan tom springa precis förbi mig och inte hitta mig…han söker bara i panik på måfå…

Men vi brukar ställa oss på varsin sida av fotbollsplanen hemma min man och jag, och sedan kör vi inkallning emellan oss…och sedan som sagt cyklar jag med honom när det är väglag för det. På hösten har jag honom med mig ut i svampskogen i timtal och det älskar han…då får han springa och busa som han vill.

Min man brukar ha med honom på jobbet emellanåt…problemet är att han revirmarkerar där…

Ghandi är inte så intresserad av apportering, och alla leksaker som vi hade hemma till labbetjejen när han kom till oss för 1 1/2 år sedan, har han mördat…

Piparna piper inte mera och nallarna har inga huvuden kvar…och min Wilma (labben) vill bara mysa med sina mördade nallar…har dock fått plocka ur all stoppning så nu har hon bara snuttefiltar kvar

[PysselMatten]
5

Så nej, min schäfer behöver ingen mental stimulans…han har inte tillräckligt mycket hjärna för det Tungan ute

Hans behov är rent fysiskt…

knittn
0

#52.. Han är jätte fin..

Men tror nog han är smart som andra schäfrar =)

Ostimulerad = inaktiv

Fridaaaa
1

#51 Låter som schäfern som en jag var på praktik hos har. Han med är lite som eran schäfer där ;) hehe

[Zlarviig]
4

#34 Vad menar du nu? Glad För det första så har jag bara en hund och den är inte en schäfer eller någon annan arbetande ras. Och anledningen till att jag inte köpte en schäfer är för att jag inte ville ha en hund som kräver så mycket aktivering.

Du behöver inte vara spydig, jag har inte sagt något dumt. Du frågade en fråga och jag svarade. Det är väl tillåtet att ha åsikter?

Och att jag svarade som jag gjorde är för att de flesta tror att gerbiler eller ökenråttor bara är något man kan köpa och ha stående i ett rum bara för att de flesta djuraffärer som säljer dem inte vet någonting om hur man ska ta hand om dem. Men det ska jag inte ta upp härGlad

Och som jag sa så kan det variera väldigt mycket. En schäfer jag kände fick ingen mental stimulans alls, han fick sin aktivering genom att följa med mig och en kompis ut när vi var små och han trivdes super med det.

[randi]1
6

En schäfer kan man ha som sällskapshund, om den får både mental och fysisk träning. Har själv en schäfer som sällskap, men som ändå tränats lydnad och spår samt promenader, gillar denna ras för den är allround. Om du väljer att skaffa denna ras, så ger jag dig rådet att gå på olika kurser som ges. Sen finns det ju hundar av denna ras som har större arbetsbehov än andra. Jag har träffat på en hel del schäfrar, som varit tänkt att de skulle tävlats med, men som antingen inte tyckte om att spåra eller skyddsträningen inte fungerar för att deras dådkraft är liten, så dessa säljs till vanliga sällskapshundar. Lycka till med ditt val av hund.

[Zlarviig]
3

Hur kommer det sig att alla säger att man överdriver när man säger att schäfrar behöver mycket stimulans samtidigt som dem säger att man inte kan skaffa en BC utan att valla med den?

knittn
3

#55 Det var ett skämt =)..

[randi]1
2

#57 och ändå är schäfern en vallhund från börjanFlört.

brukshundar
2

Har inte läst allas kommentarer, men som Sophie&Segra säger tror jag att ett mellanting hade passat dig. Alltså inte en renodlad bruksschäfer men inte heller en utställningsschäfer. Jag personligen, om jag hade velat ha en lite segare schäfer skulle jag aldrig stödja exteriöraveln hos schäfer. Då tar jag hellre en annan ras.

Har också tips på en kennel och kan PM:a dig den om du är intresserad!

http://www.exceedsaska.blogg.se

Medarbetare på brukshundraser iFokus

[PysselMatten]
2

Han är varken ostimulerad eller inaktiv…

Han är faktiskt lite korkad…men jag tror att det har med hans gamla liv att göra om jag ska vara ärlig…

[PysselMatten]
1

Alla som träffar honom tycker att han är superfin och jättetrevlig, men alla frågar samma sak…är han inte lite korkad…

Han är en vääääldigt stor hund med vääääääääääldigt liten hjärna så enkelt är det bara…och jag älskar honom lika mycket för det

[Zlarviig]
1

#58 Men självklart förstog jag att det var ett skämt.. Men folk pratar om Gerbiler som att dem inte kräver någonting utan bara är ett litet djur som man kan titta på när man har tråkigt. Men dem behöver också mycket stimulans även fast man inte kan tro detGlad

[randi]1
5

# eller så är han så smart, så han låter er tro att han är dum, han bider sin tidFlört

[PysselMatten]
0

Tro mig…han är verkligen inte smart…

[randi]1
1

Jag kan helt enkelt inte låta bli, skenet kanske bedrar. Nej, jag skall inte retas med dig, det är ju klart att hundar också är olika individer, vissa är smartare, andra inte.

knittn
0

#63 Så är det, men inte så mycket om man jämför med en schäfer tänkte jag mer :P..

Har en kanin här hemma, samma med han =)..

Fridaaaa
1

#67 Det var inte det hon menade att göra heller tror jag ;)

Ja kaniner & marsvin t,ex kräver mer än vad vissa människor tror ;)

[PysselMatten]
1

Jag vet inte vad han har råkat ut för innan han kom till oss…men han var ordentligt strykrädd då och otroligt osäker…

Osäkerheten är svår att jobba bort, men han är i alla fall inte lika strykrädd längre…men han kastar sig ned på marken och tjuter om man skäller på honom…som tur är så har det inte slått över åt fel håll…han är världens snällaste och han vill verkligen bara vara till lags…

Han kan hämta saker om man ber honom, och det tycker han är kul…ibland går han själv utan att jag ber honom och hämtar sin matskål i köket och ger till mig…

Han kan om han vill, men han är verkligen inte överintelligent…det kan jag lova…

Vi har jobbat jättemycket med honom sedan vi fick honom för 1 1/2 år sedan…men eftersom han fyller 10 i år så tror jag att det är svårt att få bort all hans osäkerhet…det viktigaste för mig är att jag har en trygg och glad hund…

Han har nog levt ett hårt liv innan han kom till oss med tanke på vilken vek individ han är…

[PysselMatten]
0

Våran dotter kan gömma sig bakom gardinerna hemma och han springer varv på varv runt huset och letar och han hittar henne inte förrän labradoren visar honom vart hon är…sen kan dottern gömma sig på samma plats igen 10 minuter senare och då händer samma sak…sen blir han sketa glad när labradoren har visat vart hon är så att han har hittat tösen…Tungan ute

Cirkus kort och gott

Maja2
9

Nog har jag träffat schäfrar som nöjer sig och verkar må bra trots att de inte aktiveras bruksmässigt …. jag har träffat huskys som inte drar, jag har träffat bc:s som inte vallar, och verkar må bra ändå. Men, det kan ju bli en chansning.

Kalli
8

#59: Herdehundar, inte vallhundar och numera räknas de till brukshundarna. Personligen tycker jag inte att man ska skaffa en Schäfer om det inte är en Schäfer man vill ha. En Schäfer som nöjer sig med problemader och lite bollkastande är ingen rastypisk Schäfer. På samma sätt som en Border Collie utan intresse för vallning inte är en rastypisk Border Collie. De innebär såklart inte att de är sämre hundar men jag ser inga varför man ska förstöra en ras genom att avla fram och köpa orastypiska individer. Vill och kan man erbjuda en livstil som passar en sällskapshund, skaffa en sällskapshund eller välj en orastypisk omplacering. När det gäller valpar är det däremot ett för stort lotteri, det finns utställningsschäfrar som vill ha mer än TS verkar kunna erbjuda även om de inte kräver lika mycket som en renodlad bruksschäfer. Och nej, det behöver inte handla om oändliga timmar av promenader och aktivering. Det handlar snarare om kvalitéen på aktiveringen, en Schäfer ska få arbeta och tills det räknas inte vardagslydnad eller lite spår när man ändå är ute på promenad. Det är sånt man kan göra med vilken sällskapsras som helst utan problem.

knittn
4

Ingen som föder upp en blandning av ökenråtta/schäfer då?

Det hade passat mig som handen i handsken..

[randi]1
3

#72 från början var faktiskt schäfern en vallhund, tro det eller ej. Jag undrar varför man så lätt avråder för att skaffa en schäfer. Hund som hund. Klart jagar du inte, så skaffar man sig inte en ren jagkthund, men schäfern är faktiskt en allroundhund. Finns många som skaffar sig en t ex schäfer, som promenerar med sin hund, tränar den mm, men för vardagsträning, hundarna är jättebra, och trevliga hundar. Hund som hund, alla hundar behöver träning, motion mm, oavsett ras. Så om du tycker om schäfer som ras, och tycker om att träna och promenerar, så varför inte.

Kiira
9

Hade en schäfertik i 9,5 år som  kan sägas var som sällskapshund, om än aktiv. Min man och jag köpte henne när jag var 23 år. Hon var från en polis som födde upp rasen. Jag hade längtat efter hund hela min uppväxt, men inte kunnat ha för mina föräldrar var inte intresserade. Hade läst massor, och förstod vad hundar behövde.

Visste att brukshundar krävde mer än andra hundar också, blev lite stressad och ville att hon skulle må bra och trivas. Ha ett vettigt hundliv.

Och faktiskt så funkade det jättebra hela hennes liv, hon var godmodig, lugn, arbetsvillig lättlärd och allt man kan önska

Hon fick redan som 8 v valp gå lös lära sig att vara följsam, hålla kontakt med mig, och lära sig röst och handkommandon, kunde gå lös överallt, hela sitt liv, kom direkt till min sida när jag ville det. ( ej lös bland mkt folk då en del kan vara rädda)

Hon umgicks utmärkt med andra hundar i alla storlekar, bra med barn egna och andras, umgicks med våra kaniner och marsvin. Hon hade framåtdriv, intensiv vilja när det gällde, men kunde slappna av, och vila i olika sammanhang och platser. En toppenhund, som alla tyckte var en så "snäll schäfer". Ingen sa snäll hund!?

När hon var 8 mån fick vi vårt 1:a barn 2 år senare vårt 2:a.

Och till saken om schäfern kan vara "sällskapshund"?  Ja det funkade för oss. Var hemma med barnen  i 4 år min man var bortrest hela veckorna helger då och då. Sen jobb i skogen 1 år då var schäfern och vår lilla blandras  med hela dagarna.

Jag var jättenoga med promenader utevistelse för och eftermiddag för både min, barnens och förstås hundarnas skull. Var ute 3-4 tim per dag. Bodde i radhus minimal tomt också. Skällde inte på nåt vid vägen, eller ute, lite vakt inne, larmade nåt skall om nån kom.  Tyst i bilen

Var ALDRIG på nån brukshundsklubb, men var aktiv med henne hemma dagligen, även inne lärde henne lydnadsgrejer, fick olika uppgifter sökövningar leta upp barnen mm.

Ute skogsagility sök spårövningar lydnad osv drag, cykling, springturer på hobbynivå. Tävlade i agility 2 år, vann flera 1:apriser.men sen visade det sig att höfterna var dåliga.

Fick livet ut motion men undvek agilityhoppandet.

Men som jag ser det var hon en sällskapshund som fungerade toppenbra och verkade må bra och trivas med livet.

Hon hade nog bra gener mentalt tror jag. För trots att jag inte hade haft hund innan så var hon lätt att uppfostra, träna tycker jag. och klarade ett sällskapshundliv. En STOR nackdel hade hon: fällde mkt päls. men också det enda.

Kalli
3

#74: Inte vallhund på samma sätt som ex. Border Collie. Schäfer är (var) förövrigt en av de mest kompententa brukshundar vi har. Varför förstöra det genom att göra dem till sällskapshundar när de finns massor av sällskapsraser som passar bättre till bara promenader och lättare träning? Det är precis samma sak som med jakthundar, det går att ha en jakthund utan att jaga men det finns inget som kan ersätta jakten och du kommer inte erbjuda din hund ett fullgott liv förutsatt att denna är rastypisk vill säga. Det går liksom inte att slå den lyckan när husse/matte tar fram geväret och tar på sig jaktkläderna.

Så själv undrar jag vilka skäl det finns att inte avråda folk från att skaffa raser där de inte kan erbjuda den aktivering som är ultimat för rasen? Det är trots allt en bruksras, ingen sällskapsras.

Detta är en bra tråd i ämnet: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1175133

evelina1991
6
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu ska jag börja med att säga att jag inte läst hela tråden utan bara skum läste. Vi har en hund på 9månader, Wilma och hon är en blandning mellan Scäfer & Border collie och hon har teckningen som en schäfer o är rakryggad, sen ha hon lite mer gräddfärgade tassar och en liten vit toffs på svansen ifrån border collien. Hon är vår första hund och både jag och sambon är under 25 och vänta barn & hon passar oss ypperligt! Aldrig träffat på ett djur som är så förstålig och lyssnar så nyfiken!

Det beror ju heelt och hållet på om du vill/ska vara med din hund hela dagarna, för vi är med Wilma 24/7 och alltid håller på med henne så "hon finns inte bara här" utan hon syns i vår familj om du förstå vad jag mena :P Kan ju bara säga utefter blandningen Wilma är men jag tycker det verkligen är en toppen blandning! Vi ha henne som sällskap, ha inte gått valpkurs med henne, kanske inte ska göra de heller, hon kan allt förutom gå bra i koppel men de e ju en annan sak. Vi kan slita henne i örat o hon skiter fullständigt i det, kan göra typ allt med henne utan att hon reagera o sen kan ju det variera med självklart.

Tycker verkligen att du ska ta vara på vad andra säger o sådant om schäfer, men JAG tycker att om du nu är villig att lägga denna tid på en schäfer och träning både psykiskt och fysiskt och du vet "vad du ger dig in på" så tycker jag att du ska göra det :)

Jag vet på flera trådar att folk ha skrivit att "nej ta inte den rasen, ta denna istället .." Det var inte det var på tal om i tråden/trådarna , det handlade om just denna/den rasen och inte om råd o tips om andra hundar :P

Hoppas du kommer fram till ett svar snart & lycka till TS! :)

[randi]1
0

#76 " Dagen som schäfer gjorde sin utställnings debut i Tyskland var år 1899 då rasen upptäcktes utav 2 st. män Max von Stephanitz och Artur Meyer. Det var även dessa män som senare bildade den tyska Schäferhundklubben och skrev samma år den 1:a exteriöra och mentala rasstandarden, en standard som gäller än i dag, med som ändrast med bara några marginella ändringar.

Den tyska schäferhundklubben baserades då på schäfrar från central Tyskland och från syd Tyskland och var vallhundar och avlades fram till ändamål för att ha som lämpligt bruksändamål. Den då som vakthund av boskap och för att vakta bostäder, men vanligast var att man använde den till att valla får.". Det var detta jag menade att schäfern från början var en vallhund, min morbröder som jobbat som hundförare inom polisen, lärde mig detta för nästan 40 år sedan. Så nej, att den är som bc, det håller jag med om.

HundMedFart
2

Absolut kan en schäfer passa dig TS!

Har själv schäfer så bara flämta till om du vill ha lite tips och råd angående kennlar.

Som Sophie&Segra skriver, det finns mellanting som skulle passa dig istället för en renavlad brukshund/exteriörhund.

Xyssify
0

#78 Kan du länka till textens ursprung?

[randi]1
0

#80 visst; www.schäferhunden.se. Obs, de stavas med ett ä.

[jahoda]
7

Nu har du fått massa bra svar redan men tänkte bidra lite ändå hehe :)

Jag har själv en aktiv ras och självklart behöver de inte 4-5 timmars aktivering per dag varje dag. Dock behöver de få arbeta ordentligt ett par gånger i veckan, och med ordentligt menar jag inte att man kastar ut torrfoder på gården som hunden får söka efter utan ex. ett långt spår, ett krävande lydnadspass eller kanske sökträning med figgar i skogen.

Jag kör på "varannan dag-tänket", att vi varannan dag förutom promenader kör någon form av mental aktivering. Varannan dag är det "vila", då kanske det bara blir en cykeltur eller långpromenad för att hunden ska lära sig att ta det lugnt också.

På din beskrivning låter det som att du kanske skulle trivas bättre med en lugnare ras, kanske en som kräver mindre mental aktivering men ändå gillar att hålla igång fysiskt? Det är ju inte kul att känna ett tvång att göra massa aktiviteter man inte gillar för att hunden ska vara nöjd. Vill du ha schäfer och är beredd att lägga ner mycket tid så prata med schäferägare, uppfödare och gå med i en brukshundsklubb där man kan lära känna folk att träna med! Skrattande

Xyssify
0

#81 Tackar :)

Fridaaaa
0

#82 Bra skrivet :)

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.