Hjälp med rastips!
Hallå! Jag tänkte be om lite hjälp med rastips. En hund av större variant, skall fungera som vakt- och gårdshund samt allround, klarar kyla någorlunda bra och har antingen kort eller "normal" päls (tänk spets med samojed som den längsta kvalitén). Hunden kommer nästintill aldrig vara ensam, och om, enstaka gånger väldigt korta stunder. Vi har våra hundar är med oss jämt, och kan de inte finnes hundvakt alltid till hands. Både jag och min sambo har lång erfarenhet av hund, och vi har haft tex Rottweiler, Schäfer samt Amstaff genom åren. När det kommer till aktivering sysslar vi med det mesta. I regel brukar intresse för olika "grenar" växa fram i.o.m varje individ. Så just nu kan jag inte sätta fingret på vad EXAKT vi tänker göra med hunden. Men, den kommer aktiveras med vad den tycker är roligt! :) Och det kan vara alltifrån freestyle till IPO om det skulle ta sig så. Vi satsar på vad vi gemensamt tycker är skoj! Som jag skrev tidigare är både jag och min sambo väldigt hundvana människor, så frågor likt "hur långa promenader tar ni per dag" osv, undanbedes vänligt men bestämt. Vi vill bara ha lite tips på raser som vi sedan kan kika närmare på själva. Vi vet våra begränsningar! :) Bomba med förslag, det finns ju så mkt nya raser att upptäcka! Tack på förhand!
Putt
Hovawart, Briard som ni klipper ner, Leonberger, Baeuceron, Bouvier, Riesenschnauzer, Cane corso är några av mina favoritraser som jag tycker passar på er beskrivning 
Nu har jag inte så mycker erarenhetsjälv av de, men en ras som slog mig var akita
Besök min blogg: http://bumpi.se
Tack så hemskt mkt för era tips! :)
St Bernhard?
#2 Alla raser du nämner förutom leonberger är brukshundraser. Jag tror inte att de hade passat TS så bra.
#5 Varför skulle inte bruksraser passa mig/oss? Då det nästan bara är just brukshundar vi ägt tidigare? ;) Jag har och spenderar väldigt mkt tid på bruksklubbar.
#5 fast om TS vill hålla på med IPO bör det väl vara en bruksras?
Varför inte schäfer eller rottis? :)
#5 Cane corso är ingen bruksras.
Tyckte också att bruksraserna skulle passa (därav tipsen, förstås). Många av dagens bruksraser användes ju tidigare som vakt - och vallhundar. Just hundarnas förmåga att vakta gränser, både att vakta reviret men också den naturliga förmågan att vilja hålla exempelvis fåren inom vissa områden, är ju något som använts och förstärkts inom bruksraserna.
Jag upplever att det har en naturlig fallenhet att fungera som gårdshundar då de ogärna lämnar reviret självmant, åtminstone när de kommit förbi tonåren 
Och aktivering verkar ju erbjudas också, så - ja, jag slår ytterligare ett slag för hundar ur brusraser samt grupp 1.
Men såklart finns det ju en massa andra härliga och säkert lika passande raser också 
Dogo Canario :)
En gårdshund. Underbar ras! :)
#8 Det finns många anledningar till det, ett exempel är hälsan. Vi har som sagt haft dessa raser tidigare, och har lämnat dem av ett flertal orsaker. Känner inte att jag behöver dra svaret längre än så :) Tack så mkt för era tips. Dock kommer det inte bli CC eller Canario. Den senare pga att jag stött på ett flertal nervvrak de senaste åren. Det är vad jag fått uppfattningen om, en liten ras i det här landet, som växt i popularitet alldeles för fort. Detta i sig leder till oseriös avel. Har bekanta och bekantas bekanta som fått avliva pga av både sjukdom och klena psyken.. Detta är som sagt min uppfattning, och jag säger inte att det i helhet är så.. Men ingenting för mig/oss :) Sedan verkar även dessa hundar och liknande raser (tex CC) börja avbyta amstaff'en och resten av kamphundsraserna inom den mer oseriösa kategorin människor. Skrämmande! #10 Tack så mkt för ditt svar. Och visst, jag håller med dig! Jag får kika närmare inom rasgrupp 1. Annars är jag ganska intresserad av den vita herdehunden, vilken jag halkar in mer och mer på :) Otroligt vackra hundar, och schäfer-älskare som jag är, drar mig om inte annat till utseendet ;)