Hundar iFokus

Hundar

Etikett: skaffa-hund
Läst 1961 ggr
sandradarling
0

Vad kostar det att ha hund?

Hej,

jag och min sambo vill ha hund och undrar ungefär hur mycket det kostar i månaden (om man tänker de billigare alternativen)? Hunden vi vill ha är en blandras men liknar en labrador.

MVH Sandra :)

[Luss]
0

Bara maten för min 22 kg hund kostar 525 kronor i månaden, satsa på BRA hundmat för det får du förmodligen igen på veterinärbesök än om man väljer till exempel Doggy…

Försäkring runt 2500 kronor för ett år för min. Tuggben etc vet jag inte men kanske 100 kr i månaden? Sen måste du ha de här engånggrejerna som kloklippare, bilbur/bilsele, koppel, halsband etc. :) Ska du gå kurs? Medlem i klubb? Där försvinner lite pengar också. :)

[Murvel]
8

TS. Vad menar du med "om man tänker de billigare alternativen"? Man ska inte köpa en hund för att den är billig utan i så fall hellre spara till den hund man tror verkligen kan passa ens livssituation :). Det tjänar alla parter på, både du och hunden.

Om du menar billigare alternativen gällande kost och försäkring etc, så är det kanske billigt i korta loppet, men dyrt i långa loppet. En billig försäkring tjänar man ju på - tills hunden faktiskt blir sjuk.

Jag är själv i hundköpstankar och då räknar jag med 30 000 kronor första året, inklusive hunden för 12 000. Men då vill jag gå med i brukshundklubben och gå valpkurs, vilket alla inte vill. Jag räknar även med att behöva betala för passning så småningom och DÄR blir det en stor skillnad i pris. Dagmatte kan kosta cirka 1500 kronor/månad och dagis cirka 2500 kr/månad. Så har du någon vän/släkting som kan hjälpa till gratis, så finns där stora pengar att spara. Och hundar får inte lämnas ensamma en hel dag så man måste hitta något bra alternativ. Jobbar ni olika tider eller är hemma om dagarna så går det ju ändå :)

Vanligtvis brukar man säga 20 000 kronor första året, inklusive priset för hunden. Men då är det en del som inte räknas in, som passning av hunden exv.

Edit: Tydligen kan dagpassning vara ännu dyrare. Det blir då den största kostnaden om man inte har en hund som är konstant sjuk eller äter gigantiska mängder dyrt foder.. Så där ligger som sagt det största spartipset - hitta någon som frivilligt tar på sig hunden när ni inte kan :)

nlinds
0

Jag kan säga de mest grundläggande som jag har iaf.

Det du måste ha : Koppel minst 150:-, halsband 150, ev sele om hunden drar minst 200. Matskål vattenskål 150 ?. Öronrens max 100 och borstar ifall hunden fäller mycket så underlättar det för dig om du borstar hunden med jämna mellanrum, max 150. Tanstenskrapa 120, kloklipp 120 max. Försäkring, den billigaste jag hittat hittils är ju Folksam (rint 1800 för min ena hund) dock har jag bytt nu för dom ger ingen bra service och skiter fullständigt i en som kund så jag betalar en tusenlapp mer och får en utmärkt service av agria (2600). Hundfoder, om du vill ha någon billig skit från ica som hunden bajsar 300 gånger om dagen av, typ 200 spänn för 15 kg. Allt det är nog de mest praktiska tror jag. och ja plus priset för hunden. men som sagt räkna med en 20 000 det första året som nån sa här över. För det kostar som f*n att ha hund. Allting är inte bara en dans på rosor. Tänk också på eventuella veterinärkostnader, då skulle jag råda er till att ha sparat undan iallafall 10 000 ifall något skulle hända.

Hoppas det går bra för er :)

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

nlinds
0

#2 jag tror att hunddagis går på myyyycket mer. iaf här i göteborg så tar dom MINST 4000 i månaden. Jag som jobbar som dagmatte åt vissa tar 150 kr om dagen det blir 3000 kr i månaden för en hund :P Så kan säga att det är dyrare med dagis !! Så ja om du har en släkting som kan hjälpa dig så går du billigt undan ;)

[Annamaja27]
0

Jag brukar räkna på i snitt ca 1000 kr/mån för min ung. lika stora hund. Då ingår försäkring, foder, kurser (bara ngr få/år), veterinärvård.

Behöver man hundpassning så blir det som sagt genast många fler tusenlappar per månad.

[Murvel]
0

#4. Oj, sådana priser har jag inte hört om tidigare. Förvånad Om det inte gäller två hundar. Det i Lund kostar 2300 kr/mån.

sandradarling
0

Tack för alla svar hörni :)

Murvel: Det jag menade med de billgare alternativen är att en del lyxar till det för sina djur alldeles för mycket med kläder och annat. Och jag menade ju inte att hunden ska vara billig men dock inte att det blir så dyrt att vi måste lämna ifrån oss den. Jag tänkte mer på foder och sådant nödvändigt. :)

MatildaTure
0

#4 Hunicentrum i Göteborg tar 3000 i månaden för heltid.

nlinds
0

#6 oj vad billigt :O Här i Göteborg står det hundar hela tiden på kö för att gå på dagis, dom tar sånna jäkla överpriser !

evelina1991
0

Här i karlskrona är de lite billigare med dagis priserna, kan va dock att det är någorlunda ny startat här, men vet en som ha hunden där 3-4 gånger om veckan o betala ändå ca 3500 :S Sjuka priser!

Vi ha en schäfer blandning och med henne i månaden så betala vi runt ca 600 i månaden o då är de bara mat och försäkring.

[RMSLiners]
0

För oss. Mat 800kr/mån (byter upp oss till ett bättre foder). Tuggben 300kr/mån. Försäkring ca 200kr/mån. Sen tillkommer ju eventuell veterinärsvård, utrustning osv. Vi har en katt och en hund och de kostar tillsammans 1500-2000kr/mån ungefär för det mest elimentära. Kostnaderna är utan att lyxa till det.

Zvintos
0

Mina två staffar kostar i månaden:

713kr för försäkring (bådas sammanslaget)
759kr för foder (dock nu hittat ett ställe att beställa det från danmark = kostar bara 500kr).
Tuggben odyl 100kr

Sen tillkommer ju annat också, såsom bajspåsar, ev veterinärbesök etc.

Portie
0

Min hund (portugisisk vattenhund), kostar:

ca 240 kr för försäkring varje månad

ca 100 kr för hundgodis

ca 100-200 kr för halsband, koppel, leksaker och liknande. Men det köper jag inte varje månad precis så det åker ju bort då.

ca 270 kr för hundmat (15 kg), men det köper jag inte varje månad, brukar köpa några säckar åt gången så blir kanske varannan till var tredje månad.

ca 100 kr för pälsvårdsprodukter (köper jag inte heller varje månad).

Sen får man ju som sagt räkna med veterinärbesök också och att det kan gå på en hel del så det är bra att ha lite sparade pengar undanlagt, ifall försäkringen inte skulle täcka.

linda88
3

Vet inte hur mycket pengar ja lägger på mina djur och jag tänker inte räkna heller får då kommer ja känna mig pank Flört

Dock är ju djuren mitt största intresse och jag lägger hellre 1000 kr på en resa till en hundutställning utomlands eller en intressant kurs än en helkväll på stan med bio, middag och klubbande.

Sen är de ju mycket engångskostnader. Typ klövjeväska, flytväst, täcke mm allt detta går o hitta billigt för ca 100 - 200 kr men då är det ingen kvalitet på det och jag vill ha en klövjeväska som inte skadar min hund, en flytväst som bär min hund om den trillar i vattnet och ett täcke som faktiskt ökar blodcirkulationen.

Misarn
2

Oj det vet jag verkligen inte. Djuren är våran livsstil och hobby så vi lägger säkert ner en hel del pengar på dom. Alice äter en 15 kilos Eukanuba-säck i månaden och det kostar ca 599:- men sen tillkommer det kostnader för leksaker och tillbehör som vissa bara är en engångskostnad. Men sen kostar det att gå olika kurser m.m. Sen är vi med både i brukshundsklubben, Skk och Svenska Leonbergerklubben och betalar per år på medlemsavgifterna. Sen betalar vi förstås försäkring och vi betalar extra på den försäkringen för att slippa betala i procent på veterinärkostnaden om det skulle hända Alice något. Men kanske vi betalar 1-2000:- i månaden och det tycker jag låter mycket rimligt, utan att snåla men inte heller lyxa till det för överdrivet :-)

[Teddies matte]
2

Vi lägger nog ner rätt mycket pengar på hunden, självklart lägger vi ner pengar på ordentlig mat, kläder och allt som behövs, kurser kostar ju en hel del också!

Ni skall inte skaffa hund ifall ni tycker ni vill välja billigare alternativ, då är det bättre att avstå och vänta tills ni har råd med hund.