Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 754 ggr
Norberg90
0

Hund&Kattproblem

Antar att det inte finns nån direkt lösning på detta problem, men skriver av mig lite iallafall.

Jag har en liten Tibetansk Spaniel på snart  8 månader. O ett gäng katter. Den ena katten leker gärna med hunden, men hunden(Knubbis) är så hårdhänt. Knubbis tar tag i örat på katten och släpar längs golvet o katten säger inte ifrån. Men jag tycker så synd om katten. Ofta skäller Knubbis som sjutton åt katten för att "få igång" katten. Det gör mig galen! Vi försöker säga till Knubbis så fort han är för hårdhänt men det verkar inte hjälpa, Knubis blir bara glad o ännu mera busig när han får skäll ;)  Vi har försökt med att Knubbis åker i "skamvrån" när han e för hårdhänt, dvs får gå o lägga sig i sin korg. Men så fort han får gå därifrån så är han på katten igen.

Knubbis behandlar katten som han behandlar sina gosedjur, dvs biter o sliter, ruskar om, juckar på, försöker slänga iväg osv..

Http://Angies-Kaniner,se

Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.

Dvärgvädur i Viltgrå

Neela
0

Jag hade inte låtit en hund som beter sig så vara lös bland katterna. Hos oss är det koppel eller att vara på andra sidan barngrinden som gäller om hunden ger sig på katterna utan att lyssna.

Norberg90
0

Jo, fast man vill ju kunna lösa problemet istället för att gömma undan det..

Http://Angies-Kaniner,se

Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.

Dvärgvädur i Viltgrå

LovisaS.B
1

Koppel inne triggar ju bara upp ännu mer. Helt onödigt. Som du skrev "jobba med problemet istället för att gömma undan de" Mycket bra! :)) Tillslut tröttnar han på att bli tillsagd att de inte är nå kul som sagt You go girl!

Neela
2

#2 På vilket sätt menar du att det är att gömma undan problemet? Jag tror inte problemet blir bättre av att hunden fritt får jaga efter katterna med oss tjatandes i bakgrunden.

Neela
1

#3 Kopplet är ett bra sätt att bryta om han är på väg att ge sig på katterna och inte lyssnar på Nej. Det betyder inte att hunden ska gå i koppel inne eller att det används istället för träning.

LovisaS.B
1

Min hund får jaga våra katter. Mina säger visserligen till när de inte är kul längre. Men koppel inne? Nejtack. Få pli på hunden istället? Ja tack.

[RMSLiners]
4

Blockera hunden när han gör det. Går han till katten och skäller eller drar i den, gå emellan och blockera så hunden inte kommer fram till katten och visa hunden därifrån. Upprepa varje gång, till sist ger han upp. Att bara skälla på hunden hjälper sällan.

[Forest]
3

Säg helt enkelt ifrån avled hunden när han försöker få igång katten. Jag tycker det är bra att du själv itne tycker det ser okej ut att han biter katten så o lite konstigt att inte katten säger ifrån själv.