Nosgrimman ;)
Haha har köpt nosgrimman nu. Fick rådet att träna honom på att ha på sig den kosta studen här hemma. Provade första gången nu och han ville veeeerkligen inte ha på sig den. Försökte med allt för att få bort den ;) Hoppas han vänjer sig för annars kan man inte använda den.
Såg rätt roligt ut ;)

Nosfrimma som i munnkorg typ eller?
Varför ska han ha den?
Nosgrimma är för att han inte ska kunna dra…huvudet åker åt sidan eller uppåt om han drar, inget jag skulle rekomendera men då har jag ingen stor hund heller =)
Jag hoppas det får honom att sluta dra. Självklart kommer vi inte rycka i kopplet. det ska inte behövas.

jag hade hellre köpte sele än grimma…..
Man kan få s mycket nack problem……
Jag tänker testa denna. Och om man inte rycker får de såklart inga nackproblem.

Se bara upp så inte hunden tvär rycker för det har ju samma effekt som om du skulle rycka
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Testade det på Alfons för att slippa allt hans dragande.
Toppengrej, han drog INGET. Fast nackdelen var att han inte gick heller.

#7 *asg*
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Jag tror inte att en hund slutar dra för att han får på sig en speciel sak. Som folk säger kommer han få nackproblem eftersom han redan drar.. spelar ingen roll om inte du drar, han drar ju ändå? Iof har inte jag testat de.. men de är väl för att jag känner såhär för de. De är vad jag tycker iaf. Men du ska ju naturligtvis testa de du tror funkar:)
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
en hund (dom flesta) slutar ju dra med en nosgrimma för att det inte är så skönt att dra, o därmed så slutar hunden och dra, vill man verlkligen jobba bort dragandet helt o hållet tror jag på andra metoder, men självklart ska man ju testa om man vill.. =)
Håller med Malin. Tror inte heller man får bort beteendet, man hindrar bara hunden att öva det.
Skulle heller aldrig sätta en på min hund. (Och helst inte en så ung hund) Att hunden tvärrycker, som biobio säger, är mycket möjligt och då är det lätt hänt en olycka.. =(
Men alla gör vi olika.
Stackars Alfons
Vänta du till han tar ut sin hämd…då sitter du där med nosgrimman på näsan 
Eftersom det funkar för andra hundar kan det funka för min. Jag vet inte fören jag testat.
Och "andra" metoder. Vilka syftar du på?
Hon menade säkert att träna bort dragandet med helt vanligt koppel. De är bara träning som ger lön. Ist för att använda olika prylar som sägs kunna hjälpa
Jag kan inte tala för henne, men de är vad jag tror iaf.

Vidar kunde jag lära att gå fint i kopplet. Raksha har jag gett upp med. Går jag med bara henne är det halsband/sele som gäller. Är Vidar med, har hon grimma. Hon går då exemplariskt, men måste klia näsan i gräset mellan varven.
Vidar drog ändå, när han hade grimma. Han spände nacken och tog i, så där var det inte lönt att ha grimma. Övade och nötte med stanna-metoden, och med 100% konskvens slutade han dra på 2 veckor. Visst, i början av varje promenad får jag tjata, max 5 min, eller ha honom i kort-kort-koppel gåendes fot första stunden.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Jag har testat både stanna metoden och gå andra håll metoden och har gett upp efter många veckor.
Så nu får vi se hur det fungerar.
Funkar inte grimman testar jag stryp som träningsmedel.
Lyssnar ju på råden jag får på valpkursen.
Jag har testat nogrimma, stryp och antidrasele på min bångstyriga Alfons. Pust! Tala om att vara lättlurad o köpa en massa onödiga saker.
Som Vattnadal säger testa med stanna-metoden, den funkar till slut.
"Jag har testat både stanna metoden och gå andra håll metoden och har gett upp efter många veckor."
Hon sade även att det fungerade på en av hennes hundar :)
Ja, det gäller att ha större tålamod än hunden.
Jaa, och din hund är ju liten fortfarande Hera.. klart du ska få testa vad du vill.. men jag tycker dock att de är konsigt att en valpkurs rekomenderar sånna saker.
De jag skulle komma till var, du kan ju ändå inte hållt på så himla länge med stanna- metoden? hades är väl bara 5 månader?
ecko är 10 månader och har forfarande inte fått till de ordentligt med stanna- metoden, de är mest mitt fel.. för jag håller inte på som jag borde (konstant) men han börjar ändå få in de sakta men säkert.
Att lära en hund sluta dra tar ju sin tid..
Vi körde med sele och "stanna-metoden". Det fungerar. Men det krävs precision och tålamod. Det tar tid. Och det måste göras varje promenad.

Dessutom vet inte en hund skuillnad på spänt koppel och dra lite eller mycket. Jag stannade om Vidar fick kopplet spänt, oavsett om han testade att dra ut i diket, framåt eller bakåt. Det räcker inte om hunden får gå med kopplet småspänt, eller får dra en gång av 40, då är man inte konsekvent nog.
Raksha är envisare än mig, så där har jag gett upp. Nu är hon 9 år, och får ha grimma när jag inte rokar bråka, helt enkelt…
Man kan ju öka på sitt engagemang genom att vara rolig på promenaderna oxå. Gå nya vägar, hitta på skoj, gå från hunden och ignorera, nästan vad den än gör, belöna med uppmärksamhet så fort han börjar gå fint vid sidan och vara uppmärksam på dina tempoväxlingar och riktningsbytningar.
MVH Elin
Ja han är 5 mån, mammas hund kunde det här med att inte dra vid det laget. Och jag har kört samma träning med Hades.
Ni verkar inte vilja tro på att jag har gjort precis vad ni skriver.
Det har jag och då det inte gett det minsta lilla resultat väljer jag att prova andra metoder då han är väldigt stark nu. Jag vill kunna gå lite längre promenader med honom. Det kan jag inte nu.
Varför kan du inte gå långa promenader??:) Ecko drar också fortfarande som sagt. Och han har muskler kan jag tala om. han är jätte stark i nakmusklerna.. men jag går minsan långa promenader iaf:) varför skulle inte de funka?
Jag tycker iaf inte att vid 5 månader ålder borde han vara perfekt på att gå i koppel.. Man får ju slita tills de ger nått? och de gör de för de mesta med stanna metoden. Om inte hunden är som raksha i fråga:P Som jag sa är ecko 10 månader och inte heller perfekt än. De TAR tid:)
Självklart ska du pröva. Vi kan ju inte säga vad som är bäst för dig.
Men vissa hundar är envisa!
Lis1: Jag kan inte gå långa promenader eftersom det gör ont i mina axlar och då han inte kan slappna av då man möter andra hundar och människor. Det ska inte vara en kamp att gå långpromenader. Därför måste jag få bukt på problemet.
Andra valpar vi har mött som till och med är yngre än honom har varit 100ggr duktigare på att inte dra. Så jag anser att han borde ha förstått efter all ihärdig träning. Jag förstår att vissa inte är lika smarta som andra men nu får vi la se :)

Om han fortfarande drar, så lönar det sig för honom, på ett eller annat sätt. Räkna ut hur, så kanske du kan lösa problemet.
Så länge, så är nosgrimman ett bra alternativ, anser jag. Jag har tarsiga handleder, så att gå med dragiga hundar skulle göra att jag inte ens skulle kunna jobba pga värk. Nu fuksra jag ytterligare och kör kopplat runt midjan istället för att hålla i handen. Ger mer kraft åt mig att stå emot oxå. Kan vara något att prova, med ett sk jaktkoppel, för att inte få ont.
MVH Elin
Långpromenader där de inte är massa folk och hundar är ett förslag? ecko kan inte heller slappna av med andra djur/människor. Jag har problem med rygg/axlar också. Men jaa, även människor är ju olika. Jag går långa varv med ecko i vilket fall. Annars skulle han ta död på mig med all sin energi inomhus. Så som han springer:P
Bara för att "den" och "den" hunden inte drar behöver väl inte du ge upp? iof gör du väl kanske inte de iom att du tar ett annat sätt bara. Men jaa, jag har ju sagt iaf vad jag tycker. Och de är fortfarande att redskap inte hjälper i längden utan träningen.
Lis1: Hur förklarar du då då att redskapen hjälper på andra hundar? Det betyder ju att det faktiskt fungerar på somliga. Alltså är det inte bara träning som hjälper ;)

Hera
man kan aldrig jämföra 2 hundar.
Lika så att man inte kan jämföra 2 människor.
Bara för att din mors hund kunde detta, så behöver nog din hund mer träning, dock då utan nosgrimman, men i ställlet kanske ett sele.
LYCKA TILL! =)

jag håller nog faktiskt med Malin i det fallet, jag tror inte på inlärning genom obehag (tex nosgrimma, antidragsele osv) jag tror mer på att använda stanna metoden och då hunden gör rätt direkt belöna med beröm och leksak/godis. Om hunden tvärsliter till då man har grimman så kan dom få nackskador och det är inte alltid det behövs att dom sliter hårt utan bara tvärt. Men du gör ju som sagt vad du vill och tror är bäst för din hund
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Och som sagt ger jag det en chans. Fungerar inte det testar jag sele eller annat.
Fast det är inte ens säkert att han vänjer sig vid grimman. Då går det inte ens att testa

Lycka till iallafall :)

Varför testa olika saker?
varför inte i ställlet försöka vara roligare än hunden och försöka få hns uppmarksamhet?
På så sätt får både du och hunden tillslut en fin relation med varandra.Ta en "boll i snöre" eller nån favoritleksak.
Att träna på att hunden ska gå fot jämte, finns det inga hjälpmedel i världen som kan hjälpa dig med, merän sunt förnuft och envishet. ;)
Det räcker med ett vanligt hoppel och fast halsband, ev halvstryp om du vill ha det.
Leksak och godis, och massor massor med beröm.
Tyson är 4 år och drar fortfarnade när han är ute på promenad, inte med mig, men med husse.
Jag har aldrig nosgrimma eller anti-drag sele på honom.
Det finns inga genvägar, utan bara träna och träna och envishet och beröm och åter beröm som gäller! =)
Rom byggdes inte på endag, och du kan inte säga att "dem andra hundarna kan….." för alla hundar är olika och kanske inte kan lära sig av samma teknik.
Tyson är husky/jakt, en f.d. streessig hund som jag har fått kämpa och slitigt hår för att få honom som han är idag.
Han är inte ännu om jag vill ha honom, men en bra bit på väg.
Jag har inte använt mig merän av Brukshundsklubbs instruktörenas instruktioner och en skopa envishet, samt beröm! ,-)
När jag frågade dem på BK om nosgrimma eller anti-drag sele, så glodde dem på mig och frågade mig om jag menade allvar om jag skulle använda det. Så att din instruktör har erbjudigt dig det, låter för mig som en instruktör som inte kan sitt joob utan bara hittar fel genvägar……
#14 tack Lisette, va så jag mena =) men jag jag har en fråga.. om en hund har nosgrimma på sig och slutar dra.. slutar den även att dra när man inte har nosgrimma då? eller måste man som sagt alltid ha nosgrimma på? känns lite som att det bara blir en tillfällig lösning? jag vet en tjej som har nosgrimma på sin hund, den slutar dra på en gång o allt e jätte lugnt o skönt, men så fort hon tar på vanligt koppel så drar hunden lika mycket igen..
Jag tror med de kommer bli så.. hundar lär sig ju jätte fort med sånna där saker. precis som antiskäll.. såfort man tar av halsbandet så skäller dom igen.
Min hundinstruktör är duktig. Det finns lika många sätt att uppfostra hundar som det finns människor.
Allt det nis kriver vet jag redan. Som sagt känner jag min hund bäst.
Nu slutar jag skriva i denna tråden. Upprepar mig ganska mö.

men varför skrev du här om din nosgrimm om du inte förväntade dig olika reaktioner på svar?
De tror jag nog hon gjorde. Men hon vill helt enkelt testa de här, så då får hon naturligtvis göra de också:) Som Hera säger får hon upprepa sig väldigt mycket eftersom de är samma saker hela tiden. Men alla vill ju säga sin del:)
Jag står fast iaf iom att de inte kommer hjälpa. Men de vore roligt och höra om de gjorde de. Du får berätta sen:)
Jag skrev eftersom jag ville berätta hur det gick. Fanns en annan tråd där jag bad om råd.