Hur lära ligg?
Har i höstas tagit över en 3 årig beagle som inte kan ligg 
Han är väldigt snabb på att lära egentligen då han lärt sig diverse andra tricks på en kvart, men det här med ligg är ju nästintill omöjligt.
Till saken hör också att han konstant ligger som en padda när han själv lägger sig någonstans, dvs. med bakbenen sträckta bakom sig. Vet inte om det är det som gör att det blir svårt att få fram naturligt.
Har försökt med klassikern att föra ner godiset mellan frambenen när han är sittandes, men det resulterar bara i att han antingen backar eller ställer sig upp. Har även försökt att föra godiset framåt nede på golvet då jag tänkte att han har lättare i den riktningen i och med sina udda "slänga benen bakåt vanor", men det funkar inte heller.
Är det någon som har något bra tips?
// Caroline sajtvärd för kallblod.ifokus.se
Nä jag har inget tips, men vilken härlig liggstil han har!
Du kan testa att lägga honom ner åt honom. När han sitter så trycker du på skulderbladen så kanske han lägger sig ner 
Jag skulle klickat in honom och sedan klickat och belönat varje gång jag sett att han självmant lagt sig.
När jag försökte lära min tik var det som tillslut fungerade bäst att sitta på golvet med mitt ben uppdraget till ett upp o nervänt V och sakta dra godisen under benet. För henne blev det naturligt att lägga sig ner när hon sträckte sig efter godisen, de "vanliga" sätten du beskriver fattade hon inte alls.
Annars håller jag nog med Sackum att klickerträning kan vara en bra hjälp. :)
Min tös var ganska livlig förut innan jag fick kontroll på henne… när jag ville få henne att sitta genom att dra godis längs huvudet mot ryggen så hoppade hon på baktassarna, haha..
Jag gjorde såhär: så fort hon satt ner så sa jag ''sitt! bra Molly!'' och upprepade ordet ''sitt'' och gav massa, massa beröm. Till slut fattade hon det hela :). Sen gjorde jag samma när hon la sig ner… upprepade ordet ''ligg'' flera gånger efter varandra och gav massa beröm! Det har funkat kanon :D. Nu kan hon dom kommandona :). Kör samma metod när jag lär ut annat.. liksom berömma positiv respons hos hunden och få dom att tänka till sjäva.
Ha någon god godisbit i handen, låt honom lukta på den och sukta honom med den. Knyt sedan ihop handen så att godisen ligger trygg i din hand. Sedan väntar du bara. Tillslut lär han lägga sig ner, och då berömmer du massor och ger godisen.
Går han därifrån han du förmodligen inte ett tillräckligt gott godis.
Annars funkar nog det som någon nämnde över, sätt dig ner och sätt upp benet som ett uppochnervänt V, dra godisen genom benet så att han följer efter.
Dock tror jag att det är svårare att lära in så, plus att många hundar tycker att det är roligare att få tänka själva.
Lycka till
Ett annat tips, om han gillar leksaker, lek upp honom me en leksak, hoppa runt massor med leksaken, kampa med honom (om han gillar det) och prova sedan slå ner leksaken i marken och se om han lägger sig ner. Vissa hundar är lättare att träna med leksak :)
#6: Svårare eller lättare beror väl på indviden. Min tik hade absolut bara gått iväg, spelar ingen roll hur gott godis man har eftersom hon inte är särskilt matintresserad. Så för henne var det de enklaste sättet att lära sig, vilket såklart inte behöver betyda att det är det för någon annan.
#6 ditt tips gjorde tricket! Tjihoooooo!
http://beaglenmass.blogg.se/2013/january/hallelujah-moment.html
/Lycklig matte
#10 Vad kul! :)
10 kul :)
Ja det var himla kul att det äntligen släppte! Nu är det dags att komma på nya tricks ;)
plötsligt händer det.
Min mudi har varit hopplös med ligg oxå. Men jag körde hjärntvätt o gjorde momentet så ofta jag bara kunde.