Huggande valp
Min valp Tim(6,5 månader) har från början varit lite sådär valpnafsig, men nu har det börjat blivit mycket värre.
Vi har tränat honom att sluta, enligt vad dom på valpkursen lärde oss(ta tag i munnen och säga nej). Men det har bara blivit värre.
Han får nå knäpp och blir hysterisk och skäller och biter(inte nafsar, utan biter). Han blir som om han är i en annan värld. Han kan hålla på i några minuter och sedan bara sluta och blir helt lugn och ser ut som om ingenting har hänt.
Jag har inte tänkt så mycket på det. Men igår när min mamma passade honom så fick han ett sånt där spel och högg ganska rejält. Hon hade jeans på sig och fick ett blåmärke, om hon haft kjol kanske hon hade behövt sytt, jag vet inte.
Efter att jag har tänkt efter lite så har det faktiskt blivit mycket värre. Han får sånna där spel när vi är ute och går tex. Då hoppar han och biter i skor och ben. Även om jag har känt tänderna så har jag inte blivit rädd, utan visat vem som bestämmer. Men han ger sig inte på en gång. Han slutar när han slutar, hur mycket jag än säger till honom.
Det är ju heller inte det att han är svårlärd, för han har lärt sig grymt mycket under de här månaderna som jag haft honom. Men det är just bitandet han inte slutar med.
Det kan väl inte vara att han är rastlös? Eftersom han också gör det när vi går ut och går. Och hans favoritsyssla är ju att lukta och spåra.
Vad ska jag göra? Finns det någon annan träning? Är det något med hans psyke?

Det är viktigt att sätta regler redan som små valpar. För dom testar en ganska snabbt och rejält.
Om han hugger så kan man ta tag i nackskinnet med ena handen(inte slita för kung och fosterland) och andra handen visar man pekfingret och säger nej/fy med bestämd röst.
Det är ju ingenting som går på en gång, men man måste vara bestämd.
Hur är ni förresten när ni leker med honom? Låter ni hunden bita hårt och vilt?
Min tik bet ofta när hon lekte.
Det var ett sätt för henne att "bjuda upp"
Nu gör hon inte det längre.
Vi tränade bort det genom att avbryta leken, och ignorera henne.
Smygtuggade hon så la man henne på hennes plats och sa bestämt nej.
Nu bits hon inte längre under lek.
Jag har gjort så ibland också, ta tag i nackskinnet alltså.
Så har jag gjort, alltså antingen nackskinnet eller munnen sedan jag började träna honom. Fast mest munnen, eftersom tränaren sa att jag skulle det. Och jag har alltid varit bestämd.
Nej, jag fick veta från början att jag inte skulle låta honom bita eller nafsa något alls, eftersom han då kanske skulle börja tro att det var okej. Så jag har alltid varit bestämd när det gäller bitandet.
Ignorera har jag väl gjort lite också, men det blir svårt när han biter så hårt. Jag har mest gjort så när han bara skällt.
Jag vet att det inte går på en gång, men jag tycker att han borde lärt sig det nu, eftersom vi tränat honom så länge. Han vet ju vad orden nej och sluta betyder också. Men han lyssnar inte.
Han är bara 6,5 månad, han kommer bli värre när det kommer till att inte lyssna.
Prata med en annan tränare, ibland måste man pröva olika metoder :)

Säg till på skarpen och avbryt precis när han tänker sätta tänderna i er. Provat platsa honom på bädden/golvet?
Jag får prova lite. Men ni tror inte att det är något allvarligt?

Vad för ras är det som du har? Kommer den att bli stor? Ni måste nog säga till ännu bättre på skarpen. Man ska aldrig acceptera att vovven biter när man säger ifrån.
Höjer ni rösten också eller? För mycket tjat på en hund tex som nej fido, nej fido hela tiden gör ju att en hund slår dövörat till.

#6 Det KAN bli allvarligt om man inte stoppar det, för om den har kvar denna "olat" så kan det ju hända att när den är äldre så kanske den hugger ett barn och slutar inte även fast man säger nej.

Jag tycker att det låter allvarligt allra redan faktist.

#9 Det jag menar är att det kan bli allvarligare så att hunden gör ännu större skador.
Läste på hennes sida att det var en amstaff/gråhund/wachtel.
Lite udda bladning..
Lycka till
Han är 50 % amstaff, 25%wacthel och 25 % gråhund.
Jag vet inte exakt hur stor han kommer bli, förmodligen runt 20kg.
Jo, jag är ganska rädd för att han ska bita någon annan och då kan ju han faktiskt bli tvungen att bli avlivad. Även om vi inte har honom lös så kan det ju hända om någon hälsar på honom hemma eller när vi är ute och går.
Min mammas kompis hade en hundvalp som höll på såhär, och tillslut bet han en annan och dom var tvungen att avliva honom, vid 10 månaders ålder. Jag vill verkligen inte att det ska hända.
Jag vet inte hur jag ska säga till bättre, jag är redan väldigt sträng på honom och bestämd.
Jag försöker att inte använda ordet nej hela tiden, bara när det verkligen behövs.
#12 Fick tipset av min tränare att använda ett annat ord än nej, ett man inte säger så ofta, och som är kort och intensivt.
Hunden vet ju inte vad Nej betyder för oss, så vilket ord man använder spelar ingen roll.
Jag har inget speciellt ord så, men min tik funkar väldigt bra med "Hörru!" när hon är på väg att göra något.
när Åskar var mindre och huggnafsade sa jag "fy" eller "nej" på skarpen vilket funkade på honom. Jag har alltid fått lära mig att ett fyande ska vara kort och bestämt och att man inte ska använda namnet i kommandot då det blir längre och inte låter lika bestämt.
så om du använder hundens namn samtidigt med "fy" kan du prova att sluta säja namnet. ta alltså bara tag i nackskinnet, säj "FY" och visa med fingret att det är fel.
Lycka till!
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Testat blomspruta med vatten alternativt en BLIW-tvåls behållare väl urspolad, den ger bra sprut och enkel att ha i fickan!?
Min Bullmastiff fick sådana frispel, att ta tag i honom och bli ursinnig hjälpte inte ett dyft, men har ett par grejer på lager i tips väg, har du msn så kan vi surras där, jag vet att det är en tröstlös situation.
Tack för alla svar.
Vad tror/tycker ni om kastrering? Min pappa tror att det är bra, men jag vet inte.
#16 Ska man inte avla tycker jag att man ska köra med kastrering.
Men det är bara min personliga åsikt.
Tikar slipper risken med cancer och inflammation, skendräktighet och ev. depression under löpet.
Hanar slipper den ev. stressen runt tikar, blir i regel lugnare och slipper risken med prostatacancer..
Det som är viktigt att tänka på dock är att hålla koll på vikten, då det är vanligt att de går upp i vikt.
Okej, det låter ju bra isåfall.
Jag ska ringa och rådfråga en veterinär imorgon.
det är långt ifrån säkert att en kastrering hjälper mot huggande… men ska du ändå inte avla kan det ju iaf skydda mot en del sjukdommar;)
/Ingalill

Ska du inte avla så tycker jag lätt att du kan kastrera, krävs ändå massor av träning men han är ju ung så herregud nog kommer det bli "hund" av din naffsande sprätt, tappa inte hoppet även om det känns pissigt, vissa dagar värre än andra!!!

Personligen var jag helt övertygad om att min hund vart besatt av jävulen självt, han gick i spinn och flippade ur helt knäpp…. Hade någon beväpnad komit förbi, så varsågod och skjut, skämt åsido 
men nästintil så kändes det.

Blev nyfiken och tittade på din sida. Vad söt han är Tim.
Jag tycker nog att du ska anlita något proffs innan det blir allvar eftersom ni själva tvekar och inte vet hur ni ska gå tillväga.
Än så länge är han ju så ung och går att säkert att få fin.
Jag har alltid "pipit till" med hög ljus röst när mina valpar har försökt använda mej som tuggleksak, och de reagerar direkt.
De "piper" ju själva när de leker med varandra och en av dem biter lite för hårt.
Men vid sexmånaders ålder, kanske det är lite sent, men försök.
Lycka till!

Ibland måste man bli mer bestämd. Alltså på ett speciellt sätt som innebär som folk skriver, strunta i honom när han vill leka. Då blir han dominant om han kommer med en boll och leker på sina villkor, då bestämmer han över er. Ni bestämmer när ni leker helt enkelt.
Stimulera hon, tricks o sånt är bra så han får något att fokusera. Och var konsekvent. Alltså inte bli hysterisk/arg. utan bara vara så jäkla lik i varje situation. Han får aldrig tjäna på att bete sig så.
Kan han inte ligga på plats så se till att han ligger så länge att du kan stoppa honom så han hinner lugna ner sig. Säg sen snabbt varsågod och strunta i honom. Om han fortsätter leka efter att du sagt Nej tar han inte dig och ditt nejande på allvar. För att bli mer trovärdig måste du stå för det du säger. Alltså inte bara säga nej utan kosekvenser. Nej är nej, lyssnar han inte, lägg ner honom. Och gå ifrån, slutsatsen är det var inte roligt o bitas frö det tjänade ingenting till.

Och måste bara infoga med ditt övervägande ang avlivning. 1 hund på var 1000e har "fel i huvudet" alla dom 999 andra har fel uppfostran och fel ägare som inte vet vad dom gör, menar inte att låta elak men du bör rannsaka dig själv innan du ens yttrar sånna dumheter.
Det är en ung stark hund som inte har dig som tydlig ledar,självklart blir det problem. Se till att aktivera hunden ordentligt så minskar det, och ta lite av dom adnra råden rent allmänt i hemmet.
Fråga gärna om det är något mer du undrar över.
MVh Mikaela
#25 hon övervägde inte avlivning…
hon skrev: citat: Jo, jag är ganska rädd för att han ska bita någon annan och då kan ju han faktiskt bli tvungen att bli avlivad. slut citat
vad hon säjer om man läser mellan raderna är att hon vill ha hjälp innan något allvarligt händer som kan resultera i avlivning…
/Ingalill

Låter som våran Aquila (renrasig amstaff) så jag vet vad du går igenom!
Vi hade en massa hundexperter till att titta på henne, ingen hade nåt förslag som funkade (vi har testat allt ni skrivit här uppe och lite till). det som till slut fungerade var att ta en duschflaska och blanda vatten och ättika och spruta i munnen på henne när hon började bitas. idag är hon inte det minsta aggressiv.
endel hundar är tuffare än andra, lillskiten vi har nu behöver man knappt säga till alls
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Hej, jag har inte varit inne här på ett tag. Här är en bild på Tim när han sover, han är så söt, haha.
Det är vissa hundägare som tror att han är understimulerad. Att han inte får tillräckligt med utmaning, att han är uttråkad liksom.
Mer promenader funkar inte. Han har fått en såndär boll som man lägger godis i, så han får lite utmaning. Men han håller fortfarande på.
Jag har funderat i några månader om man ska skaffa en vuxen hund, mest för att han inte ska vara helt ensam när jag börjar skolan. Men nu var det en tjej som sa att det förmodligen skulle hjälpa mot bitandet. Hon har gjort så, och det har funkat. Den vuxne hunden har liksom hjälpt till och uppfostra valpen.
Men jag vet inte hur mycket mer jobb det blir heller. Man ska ju ha tid och ork också. Men det kanske är en bra ide, för Tim är väldigt svår att ha och göra med.
#27 Hm, jag kanske ska prova det. Det lät som om det skulle kunna fungera.
våran valp är oxå lite så där.. tror att de beror på atthon blir så glad att hon inte vet vart hon ska ta vägen eller ta sig till… men vi brukar stoppa en lesak, pinne,elelr boll i munnen som hon stolt får vissa upp då lungnar hon faktiskt ner sig en hel del.

Har inte läst igenom alla inlägg. Men då denna valp är 50% amstaff så skulle jag inte ta tag i honom och säga ifrån. Amstaffar gillar kamp och blir snarare mer triggade av att man tar tag i dem i den situationen som Du beskiver.
Bäst är om Du kan komma i kontakt med en duktig instruktör som kan visa Dig hur Du ska bryta beteendet.
#28 jag tycker faktiskt det låter som han är understimulerad… en aktivitetsboll tror inte jag är tillräckligt för att han ska bli trött.
Min hund är likadan de dagar jag inte har låtit honom arbeta tillräckligt med hjärnan. Jag har tränat in en del trick man kan använda både inom och utomhus så som rulla, kryp, leta godis, markera rätt finger etc för att få honom någorlunda trött och inte nafsa efter fingrar… När vi är ute på promenad kör vi alltid "gata" (sitt på trottoarkanten), "titta efter bilar" (han tittar åt alla håll o verkligen koncentrerar sig på om det kommer nån) när vi ska korsa en gata… Det är inte bara nyttigt att låta dem använda hjärnan utan roligt dessutom, jag har fått många positiva kommentarer just om hans tittande efter bilar och att han alltid väntar till jag ger honom tillåtelse att gå över.
Den tid man lägger ner på att låta hunden arbeta med huvudet får man ju dessutom tillbaka i form av en glad, harmonisk hund som inte nafsar och biter;)
/Ingalill
Min släkting med renrasig Pitbull… hon la alltid ner honom på rygg tills han gav sej när han blev så där, det fungerade. Lyssna är inte riktigt vad de gör när de väl kommit igång med bit, slit och skuttandet, man måste bryta så de förstår och visa att det inte alls är ok.
Tror nog han är väldigt understimulerad,för han har ju rätt aktiva raser i sig. Jag skulle börja låta honom spåra.
Så där kan min Jackrussel/Chihuahua blandning bli om han inte fått gjort något på hela dagen.
Nu har jag inte läst de andra inläggen, men jag har själv haft en sådan valp/unghund, kan förstå att det är jobbigt, idag skrattar jag bara själv åt det.
Det värsta man kan göra är att börja bråka med valpen eller göra den illa mer eller mindre, det triggar bara och du kommer få dubbla problemet tillbaka. Du skall absolut inte göra som de "lärt" dig på kursen, fy för allt sådant. Du kan ju heller inte kräva att valpen skall förstå ett nej som du inte befäst, det är ju bara dumt.
Först och främst måste du reda ut om beteendet bottnar sig i något annat, under/överstimulans, rädsla/osäkerhet/otrygghet, sjukdom/smärta, stress o.s.v. I mitt fall handlade det om en livlig och busig valp med lite dåligt tålamod och som lätt gick upp i en dålig typ av stress. Samma beteenden som du beskriver kunde hända både inomhus och utomhus på promenader t.ex. Inomhus berodde det oftast på övertrötthet eller stress vid för intensiv lek. Utomhus kunde han få överslag vid trötthet/stress eller vid dåligt tålamot eller bara för att få uppmärksamhet.
Den som inte haft en sådan här hund har inte så mycket att komma med, lyssna inte på någon som tycker du måste vara hårdare med hunden, hårda tag hjälper inte på sådana här hundar, att trilskas med hunden triggar bara, problemet bottnar sig i något, man måste jobba med grunden till problemet, nte bara få bort konsekvenserna! Jag fick aldrig någon hjälp som funkade med min valp, fick lösa det helt själv, ingen förstod sig på denna typ av hund utan kom bara med dåliga råd som bara skulle ha förstört mer, idag har jag en jättehärlig hund!
Hur är hunden i övrigt, har den lätt att slappna av både inomhus och utomhus? Jag fick börja med passivitetsträning med min, det hade han mycket svårt med, att vara passiv alltså. Samtidigt måste man ju genast bryta när det händer t.ex. på promenader, annars blir det bara självbelönande. Jag har provat lite olika, t.ex. genast stiga på kopplet, köra "ryggsäcken" ignorera o.s.v, men effektivast tycker jag är att ha hunden i ett helt vanligt halsband och koppel och när det börjar korta kopplet och sträcka ut armen och bara gå, då slipper hunden inte åt att bita och slutar allt snabbare för varje gång, den märker ju att det inte fungerar. Mycket effektivt. Samtidigt har jag tränat mycket miljöträning eftersom problemet bottnade sig lite i det också. Burlekar körde vi också med.
Idag är min hund lite mer än 2 och så otroligt mycket lugnare, visst kan det ta tid men samtidigt som man tränar och hunden mognar så försvinner det, men glöm inte att träna, och kom ihåg, inget våld!
Denna tråd är från 2008, så den är nog inte längre så aktuell.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Märkligt att den kom fram just nu då, tja, kanske någon i liknande situation kan ta del av tråden i dagsläget iallafall.
#36 Kan vara så att man hittat den via sökfunktionen eller så låg den under ett annat inlägg i kategorin "Beteende" kollar man längst ned på denna sida så står det "Mer i: Beteende" där är alltså andra trådar i denna kategorin.
Tillägg: Förövrigt tycker jag att ditt inlägg var mycket vettigt och bra #34 
#38 Tackar 
Ja, hoppas fler med sådana här problem skulle få hjälp, dessa hundar med detta problem är inte så många och tyvärr är det många tränare och andra hundmänniskor som inte känner till dessa hundar och deras problem och ger helt fel råd som istället kan ge väldigt dåliga konsekvenser.
#34: Vilket fantastiskt inlägg! Är glad att du tog dig tid att skriva det trots att tråden visade sig vara gammal. :)