Hundar iFokus

Hundar

Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 4473 ggr
zLindaz
0

Päls mellan trampdynorna!

Hej! Jag undrar om man bör/kan klippa bort all päls mellan trampdynorna? Jag har själv en pälsboll som jag klipper rätt ofta så med han är det ingen fara men nu är vi hundvakt åt en till pälsboll och jag upptäckte nyss att hon har mycket päls just mellan trampdynorna. Klippte mest jäms med trampdynorna nu men vill veta om man kan klippa ordentligt då hon har tjockt med päls och smuts. Kammade emellan och det kom bara upp mer och mer långa strån.. Så hur kan man hjälpa henne då det säkert lär kännas konstigt att ha så tjockt med päls där emellan :( Tack på förhand!

emmaaslund
0

Du kan/ska absolut klippa och ansa pälsen mellan trampdynorna :) Se bara till så att det blir jämnt och fint så att själva klippningen inte stör henne istället.

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

zLindaz
0

Så man kan alltså trimma bort pälsen utan att det i sin tur gör ont på henne sen? Kan man rent av klippa bort all päls? Tack för sitt snabba svar :)

emmaaslund
0

Precis, ta hellre bort allt - mycket bekvämare för henne. Dessa "filttofflor" bildas på långhåriga hundar om de inte ses efter och som du säger så fastnar det smuts och pälsen kan knuta sig mellan dynorna. Vi klipper regelbundet ner pälsen mellan trampdynorna på våra briarder :)

http://ettlivmedsvin.blogspot.se

/ Emma

zLindaz
0

Precis som jag gör på min. Men hennes trampdynor såg man inte ens och när jag började klippa fram dom och kamma emellan så kom grus och "hård" (antagligen väldigt smutsig) päls fram. Aldrig haft det problemet med min då jag kontinuerligt klipper min.. Men klockan var mycket och jag blev lite osäker så jag ska fortsätta i morgon och då helt enkelt trimma ner henne helt där emellan. Lillpluttan! Tack igen! :)

emmaaslund
0

Det tycker jag låter som en bra idé :) 
Det var så väldigt lite!

/ Emma

polgara
0

Mina pudlar jag hade för ett antal år sedan klippte jag bort hår mellan trampdynorna o mellan tårna, med en klippmaskin

[Forest]
0

gör samma som 6