Första löpet
Nu var det dags för vår älskade Wilma på 9 månader att löpa för första gången. Vi ha vatt ute och lekt hela dagen i hundparken här i stan sen när vi kom hem så somnade hon i soffan o sov ett bra tag, sen när hon vaknade så började hon slicka sig mellan benen o inget vanligt med det till jag la märke till att hon va där hela tiden.. Tänkte om de hade hamnat skit runt om eller något, men tog lite papper o torkade och visst löpte hon. Eftersom det kom nu ikväll och nu för tillfället ligger hon och sover sp ha vi inte märkt någon förändring på henne.
Vet många som sagt att ens hund ha blivit en helt annan efter löp och blivit aggressiv och massa tråkigt och även hört att de vänt till bättre med för den delen!
Om man nu kan få önska så hade vi önskat att hon bli lite lugnare nu efter hennes löp eftersom hon är så speedad hela tiden och ha svårt att tagga ner.
- Ville fråga, hur var framförallt er Tik efter hon löpte?! Märkte ni några större ändringar, efter löpet och hur vad er tjej under löpet?
+ är det något speciellt vi ska tänka på nu, tex undvika andra hundar? Undvika att vara i hundparken?
( Slänger in en bild på Wilma sen Julafton ) :)
Hon blev mognare, och lugnare. Hon har vart så stressig innan men efter löpet så kändes hon inte längre som en busig unghund 
Vad ha du för ras? :)
engelsk setter :-)
jag brukar undvika hanar under löp,men annars går kastrater och tikar bra
Ingen av våra hundar har ändras efter sina löp direckt de är samma goa tjejer busiga alerta. Därimot vart Enja rätt så hängig första löpet andra bättre o tredje var hon som vanligt. Jag har mina kopplade under löpet för undvika olyckor.
4, jag har bara en kastrat som funkar hyffsat med tikar som löper o skippar 4 andra kastrater eftersom de är som vanliga hanar allså de blir väldigt glada i löptikar dom med. Sen ska man veta att det är inte helt ovanligt att tikar anser kastrater ska tryckas till.
Efter första löpet märkte jag ingen skillnad överhuvudtaget faktiskt. Efter andra blev hon lite mer vuxen, men det beror nog mer på att hon blev äldre än löpet. Min är en Staffordshire bull terrier.
Jag har alltid henne kopplat så fort vi kliver utanför dörren, för att som ovan skriver undvika olyckor. Undviker att låta henne träffa andra hanar. Vi har hane i hushållet, så där går det inte att undvika mer än att de stängs in i varsina rum om vi går hemifrån.
Under löpet var hon stressad, gick runt och yla, kunde inte ligga still för fem öre, skällde på hanar utomhus (hon är normalt en hon som inte bryr sig om andra), ville kela hela tiden, rädd för precis allting och kunde till och med ta tag i en tröjärm och börja kampa oförberett. Efter löpet var hon som canligt. Lugn, snäll och gick på moln hela tiden. Lekte när man bjöd på det, titta på andra hundar men brydde sig inte mer än så osv. En anledning till att vi kommer kastrera henne, hon blir rabiat under löpet. Hon fick inte träffa hundar vare sig tikar eller hanar. Hanar en självklarhet men tikar har jag fått lära mig kan bli griniga på varandra om ena eller båda löper. Hon går ändå aldrig lös men hade hon kunnat hade jag ändå inte släppt henne under löp då en löpande hund kan sticka oavsett hur bra inkallning man har.
#4 ja, vi sa oxå att vi få undvika hanar, ska träffa en kompis sen med hennes tik som är ca en månad yngre än vår för att se hur vår Wilma är. Man vet aldrig så vill vara på säkra sidan.
#5 Vi ha alltid Wilma kopplad annars är hon ÖVERLYCKLIG ;) haha, vi bor nämnligen i stan så kan inte heller släppa henne om vi så vill :P
#6 ja jag ha med hört att folk ha sagt att de inte ändrats på första utan efter 2-3 löpet. Hur ofta löper tikar som vanligast under ett år? Är inte så insatt på just löp för minns de som det vore igår så va vår alskade Wilma valp ju! :O & hur blev din tös då efter andra löpet jämfört med tidigare? :)
#7 okey, vi ha ju som sagt inte märkt något annorlunda med Wilma än, men de lär väl komma :P Jag känner med lite så att vi vill helst undvika ALLA hundar för att inte de ska leda till någonting. Hanar är ju självklart ju men tikar, man vet ju inte vad som händer även om vår Wilma är undergiven så kan ju de slå tillbaka iaf :/
Våran Lillan blir inte så mycket förändrar.
Piper mer och är lite småtrotsig men inte så farligt, lite olika från löp till löp :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
min tik löper för första gången nu!
jag märkte det i början på att hon verkade må rätt dåligt, spydde en hel natt. under löpet har hon spytt en natt till, men förutom det verkar hon inte må så dåligt. var lite nere i början. är väldigt mammig och kelig och ska va på mig hela tiden.
rök ihop med familjens andra tik, antagligen vaktade hon mig.
Förutom det har hon varit som vanligt.
jag har hört mest positivt om tikar efter löpet. att dom blir mer mogna och tänker efter innan dom handlar. det skulle absolut inte göra mig nåt! 
HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.
Oj spydde hon :O Jobbigt för en själv o se detta för man känner sig så maktlös :/ Haha neej, jag ha inget emot att Wilma heller kan tänka till innan handling ;) haha
#8: Hur ofta de löper på ett år är individuellt, då de har olika långt emellan sina löp.
Efter 2:a löpet så var hon helt enkelt inte lika valpig längre, dvs flummade inte runt överallt utan lite mer fokuserad. Det är väl ungefär den skillnaden jag märkt på henne.
#12 Okey. Ja jag pratade precis med min kompis som ha 2 sibirian huskeys och hennes äldsta, hennes senaste löp var i 3 veckor. Men hon vet oxå vad hanar ska göra under tiden hon löper eftersom dem ha tagit 2 kullar på henne sedan tidigare så hon drar ju o allt detta ute såfort hon ser en hane :P
Ska träffas sen ikväll o ska ut o gå en power walk med alla 3 tjejerna ikväll så få se hur det blir, hennes 2 huskeys är griniga, riktiga dagismammor som vi säger så få se om Wilma ska krypa om hon få en tillsägelse eller om hon tjafsa tillbaka :P
#13 Ja det brukar i snitt vara runt 3 veckor, Lillans gör det ungefär :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.