Inköpslista
Hittade den här inköpslistan, det är den enda jag hittat, men jag hittade den på en djuraffär så man vet ju inte riktigt om den stämmer och så. Men är det något man borde ha som inte står på listan? Och är det något på listan som man egentligen inte behöver? :)
PROMENAD & TRANSPORT:
[ ]Halsband eller sele och koppel.
[ ]ID!bricka.
[ ]Täcke, regnskydd, overall
[ ]Reflex & blinkprodukter
[ ]Tjuderpåle och löplina
[ ]Bajspåsar
[ ]Transportbur, transportväska, Bilbur, Bilsele
[ ]”Första hjälpen” kit inkl. Munkorg.
[ ]D.A.P
Är ett preparat som effektivt lugnar oroliga hundar som t.ex. ska flytta till ett nytt hem, transporteras eller får för sig att kissa inomhus.
TRÄNING:
[ ]Klövjeväska, agilityset, apportbock mm
[ ]Belöningsgodis
[ ] Klicker eller visselpipa
[ ]Fästingtång, fästingavstötande produkter.
[ ]Böcker om hundar.
SKÖTSEL:
[ ]Borste, kam, karda
[ ]Schampo, Balsam mm.
[ ]Klotång och blodstillande medel
[ ]Tandborste och tandkräm eller Plaqueoff
[ ]Löptiksskydd med inlägg
[ ]Kisskydd
[ ]Bitterspray
Effektivt om hunden tuggar på otillåtna saker.
[ ]UrineOff produkterna
HEMMA:
[ ]Kvalitativt torrfoder
[ ] Kvalitativt blötfoder
[ ]Matskål.
[ ]Vattenskål eller Vattenfontän.
[ ]Tuggartiklar
T.ex. råhudstugg ger sysselsättning.
[ ]Leksaker.
Bollar, tuggrep, pipisar, badleksaker,aktiveringsleksaker –Prova er fram!
[ ]Mysig bädd
Eftersom jag ska skaffa valp om ca 1 år, tycker jag det är viktigt att ha allt hemma när valpen kommer hem, sedan förstår jag typ att träningsgrejerna och så inte kommer behövas de första månaderna och så :)
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Tycker listan stämmer bra. Men D.A.P är ju inget man behöver skaffa om man inte har t.ex problem med ensamhetsträningen. Sen råder det delade åsikter om det ens fungerar.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Men ärligt talat, hur många har en munkorg i sin första hjälpen låda? Är det verkligen nödvändigt? Skulle bara införskaffa munkorg om hunden visade tedenser på att den skulle behöva det vid något/några tillfällen eller så. Känns onödigt att köpa någonting som jag förhoppningsvis aldrig behöver använda på min hund.
Nossnara är enkelt att tllverka av en bit gasbinda om det skulle behövas så munkorg tycker jag är onödigt om man inte absolut behöver det. Beskrivning på hur man knyter nossnara finns här.
Det var mycket som jag tycker att man i alla fall inte behöver ha i början.
Täcke/kläder: beror på ras och årstid
Tjuderpåle/löplina: inte så vanligt att man har på valpar kanske, och beror ju på hur man bor
Klövjeväska: kan man vänta tills valpen växt till sig. Även om man vill börja vänja hunden med en tom väska tidigt kan man vänta lite. En trygg hund finner sig i såna saker även senare i livet, även om det är nytt då.
Agility/apportsaker: agility kan man inte göra med en valp och det bästa är nog att börja utforska med enklare saker först vad hunden gillar och vad man själv vill hålla på med
Fästingprodukter: beror på årstid, ingen idé att köpa sånt som ligger och blir gammalt
Tandborste/tandkräm/plackmedel: helt onödigt om man utfodrar hunden med en naturlig diet, dvs råa, köttiga ben
Löptikskydd: kan man vänta några månader med att köpa. Inlägg är bara slöseri med pengar att köpa på en djuraffär, trosskydd för kvinnor är mycket billigare och funkar lika bra
Kisskydd: menar de till hanhundar då? För man sätter ju inte kisskydd på valpen.
Bitterspray: alla valpar tuggar på saker, bättre att valpsäkra hemmet och aktivera valpen med saker som den får tugga på
Torrfoder/blötfoder: bättre med färskfoder eller naturlig diet enligt mig, men inte enligt djuraffären om de inte råkar vara återförsäljare för färskfoder
Mysig bädd: köp inte en dyr! Den kommer troligtvis ändå att bli en tuggleksak. Billigast kan bli att göra en själv, t.ex. med fleecefiltar från Jysk eller Ikea och med stoppning av t.ex. kuddstopp eller gamla kläder/tygbitar. Vill man ha en fin hundsäng till hunden är det bättre att vänta tills man ser att det valpiga tuggbehovet har gått över.
Vad gäller hundböcker tycker jag att man ska köpa dem tidigare, innan man köper saker till sin kommande valp, så att man hinner läsa på ordentligt innan man ens bestämmer sig hundra för en valp.
Annars känns det inte som att det saknas något. Man kommer på vart efter vad man behöver också. Olika hundar behöver olika saker.
Gud så mycket saker det var…tror att man skulle bli fattig om man följde listan till punkt och pricka.
Du får väl tänka på vad du ska skaffa för hund och vad du ska göra med den. =)
Kommer du ex. kunna ha den i tjäderpåle & lina?
Behövs D.A.P innan du vet om det verkligen behövs?
Kisskydd, tandborste, tandkräm? Hunden kan sköta tänderna själva i de flesta fall med tuggisar.
Löpskydd? De flesta tikar tar hand om sånt själva. Vill du klickerträna hunden?
Det mesta beror ju på dig och hunden, skulle inte köpt ens hälften av det där innan jag sett hur hunden utformades….annars sitter du där med 100 onödiga prylar
Köp det viktigaste först…ta det andra som det kommer.
~mikkan
#7 Hehe, en liten avstickare till din kommentar om löpskydd. Skade är kastrerad och har aldrig löpt men när vi fick hem Tyri löpte hon. Hon hade ett löpkydd på sig när vi hämtade henne men min sambo sa som du, att det där sköter de själva, så vi tog av det. Det tog två minuter sen hade vi bloddroppar över hela soffan och skyddet åkte på igen.
Nu löper hon igen och har skyddet på sig. Första natten åkte det på sniskan och vi hade blod i sängen på morgonen. Vi fick bädda rent, åkte till en djuraffär och köpte ett nytt som satt bättre. Andra natten och hon hade fått av sig sitt nya. Vi hade blod i sängen igen. Helt hopplöst!
Visst, vi kan låta bli att ha henne i sovrummet när hon löper, men vi trodde ju att det skulle funka med det nya. Men i soffan och på mattorna kan vi inte hindra henne att vara. Hon är ju van vid att vara där alla andra dagar så det skulle bli ett ständigt passande.
I vilket fall kan man ju i alla fall vänta lite med tikskydd. Valpen kommer ju inte börja löpa på en gång.
#8 Haha jo, det finns ju såna som inte sköter det så det är ju bra att det faktiskt finns! Vår tjej sköter det själv och det är sällan man ser blod på golvet…nu har vi dock lagt in en VIT heltäckningsmatta i vardagsrummet…fasar lite för detta när löpet kommer igång…
~mikkan
Hmm, vad köpte vi innan vi skaffade våra valpar?
Valp nr1. Halsband & koppel (hade en hund sedan innan så allt annat hade vi). I efterhand fyllde vi på med valpfoder eftersom vi fick med från uppfödaren. Sen köpte vi leksaker också, dock föredrog valpen att bita på oss.
Valp nr2. Ingenting!
Dagen efter köpte vi nytt valpfoder och ett halsband, koppel har vi redan massvis, samma med leksaker. Nya lite större matskålar fick vi, bäddar hade vi, borste, klosax, schampo och balsam mm.
Belöningsgodis bör man inte köpa till sin valp, tycker att fodret den äter räcker att ge i början.
#9 Det bästa vore ju om det blev en vår- eller sommarvalp. Då slipper ni köpa ett litet täcke och sedan ett större utan kan vänta till hösten med kläder :)
#10 Hehe, det kanske blir tikskydd hos er också då! :P
#11 Det beror ju på vad man ger för foder. Lite svårt att belöna med VoH t.ex. :P Men då kan man ju alltid belöna med rått kött. Men ska man ha med sig i fickan på promenaden kan ju det också bli lite osmidigt. Vi brukade köra med ost, korv eller mjukost oftast.
#13 Haha! Perfekt när man har en så pluttig hund som en chihuahuavalp!