VÄLDIGT skotträdd, hjälp oss!
Hej, nu har nyårsafton börjat, och än så länge är det små smällar.
Men vår 8 månaders valp har redan spytt 2 ggr och kissat på sig inne.
Vi vet att man inte ska klappa och tycka synd om honom, så vi har inte gjort det värre än vad det är. Vi försöker bete oss som vanligt. Men det funkar inte. Kan någon komma med tips om hur vi ska rädda hans kväll lite iaf?
du kan sitta i t.e.x soffa eller sängen eller någon annan stans där det är mjukt och så tar du en filt om du har någon och tar runt han/hon och pratar lugnt med valpen och ser om det funkar.
Kolla denna tråden som skrevs idag. Finns massor av bra tips!
#1 Det är ingen bra ide, då förstår valpen att något inte e som vanligt och kan börja oroa sig ännu mer. Gör vad ni kan för att dölja ljuden (dra ner ev. Gardiner, sätt på hög musik) och gör som ni redan gjort. Ni kan även begränsa hundens yta att röra sig på till ett enskilt rum t.ex. Har ni något rum som ni tror att raketljuden inte når in i lika mycket så kan ni vara där.
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
Jag vet inte hur mycket det går att göra nu. Min egen hund spenderar kvällen inne på toan, där känner han sig säkrast just nu då det inte finns några fönster där och jag gissar att det låter mindre där inne. Dra ner alla persienner och dra för gardiner för fönsterna, spela musik och annat som ni kan komma på som dämpar ljudet utifrån och tar bort ljuset från fyrverkerierna.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Jag har nu släckt ner i sovrummet och hängt för en tjock pläd för fönstret i hopp om att ljudet ska dämpa. Håller på att höra över filmen Bolt till mitt usb som jag ska sätta på här inne som han kan "kolla" på.
Bra tänkt med pläden, hoppas att det går okej nu :)
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
Ha musik på inte lågt men ej jätte högt, prata lugnande.. Nu har jag ingen erfarenhet av skotträdda hundar då mina 4 hundar inte bryr sig. Dock har jag haft skott rädd katt och har en nu som är rädd är hans första nyårs afton..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Ayla har tillbringat kvällen inne i badrummet på ett lakan och badrumsmattan, med en klockradio brevid och två värmeljus på vasken. Annars nersläckt och dörren på glänt:)
Har gått väldigt bra ovanligt nog. Sen några minuter efter 12slaget fick hon en av sina julklappar som jag sparat. Haha ojoj… "Vilka raketer?" ;)
Mvh Jenna
Det fick bra efter ett tag. Nästa år vet vi mer vad vi har att göra med. Då ska vi förbereda oss bättre. Tack för alla tips :)
#8 va kul att din vovve blev glad, jag tror inte Sheldon hade brytt sig om någonting gott alls igår.
Tips inför nästa år: Köp CDn med smällare o skott o åska o träna, träna, träna. En bekant till mig gör så, o på nyår drar dom för alla gardiner o brassar på skivan, hundarna tror att det är träning o regerar inte på ljuden utifrån.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

#10 Var köper ni cd:n ifrån?
jag köpte en sådan cd på åhlens för en tia!!

#11 Där ser man!
Har det hänt något eller är hunden född med skott rädsla? Är den född med skotträdsla tycker jag du ska ta kontkat med en erkännt bra tränare. Du har större problem än du tror o att fixa det själv är svårt utan kunnig hjälp. Det är jättesvårt om nästan omöjligt att träna bort genetiskt rädsla.
Till valbort är tips att några veckor innan sätt dap i kontakten halsband på hunden samt ge den sylkeene tabletter. Prata med din veterinär så hjälper han dej. Har du möjlighet så åk bort där det inte smälls.
Något som är väldigt hjälpsamt är att träna men en lugn och orädd hund så att man får en "förebild" som visar att de där ljuden inte alls är farliga. Min förra hund brukade hjälpa skotträdda hundar att träna bort rädslan på det sättet.
Jag ska testa det där med ljudcdn, min syster tipsade mig om det också.
#15 Det är ett jättte bra tips. Vilken klippa till hund du måste haft. För det är ju så som du skriver. Att en lugn och trygg hund påverkar den andra.
Och det är likadant med oss människor. Är vi rädda och oroliga när det sprakar loss så lägger vi även över det till hunden . Vi visar den att vi ska vara rädda för detta.
Och det här utnyttjat jag när jag gör mina stövare rådjursrena. Går över ett rådjurs spår med stövaren och visar då hur rädd jag blir och rusar därifrån. Då har jag med mitt kroppsspråk visat min hund hur otäcka och farliga rådjur är.