Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 4116 ggr
Zabbio
0

Kastrera hanhund, eller alternativ?

Hej!

Det har blivit så att jag ska ta över  en hund som annars avlivas om inget hem dyker upp. Familjen som haft honom har ett barn, och han har markerat mot barnet och tydligen råkat göra hål i skinnet, så de är rädda att ha kvar honom. Annars ska han vara otroligt snä'll och efter att ha hört om omständigheterna tycker jag nog inte att han handlat aggressivt eller fel, bara råkat ta lite olyckligt (nafsat), samtidigt förstår jag ju föräldrarna. Jag känner även uppfödarna och så.

Hur som helst, jag har ju inga barn och är ganska känd i vänkretsen för att ha bra hand med hundar, så jag ger honom gärna en chans. Länge velat ha hund men känt att det är lite oroligt med framtiden. Å andra sidan så verkar allt lösa sig nu och vad har han att förlora? Ingen annan som är intresserad av honom kan ta honom. (förbud i lägenheter osv) och jag har ju ändå en stor gård och bra hjälp..

Saken är den att jag ska flytta hem till gården igen, och pappa har en tik som absolut inte ska råka få valpar. Jag är heller inte intresserad av att avla, så det enklaste känns att kastrera honom. Finns det fler alternativ för att kunna ha hundarna ihop utan att riskera valpar, om tiken plötsligt skulle löpa och bli mottaglig innan vi hinner hindra dem? Jag såg att kastration är ganska dyrt för hund.. är ju till och med billigare att kastrera en hel häst! Men visst, är det den enda eller bästa lösningen så får det ju vara det. Jag tänkte mest höra om det finns några alternativ över huvud taget?

Hört något om att kastrera med chip?

Kanske det finns något piller att använda när hon löper, på någon av dem?

Annat? För och nackdelar med eventuella alternativ?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[Hilo]
0

Kastrera tiken?
Ska hon inte ha valpar, varför låta henne genomgå stress och dylikt vid löpen..?

Zabbio
0

Inte min tik utan pappas, och han vill nog inte kastrera henne. Dessutom lär det kosta ännu mer, och hon mår inte dåligt av att vara naturlig. Hon är 6-7 år gammal nu, vill inte riskera en operation.

[Hilo]
0

#2 Vara naturlig..? Nåja, tänkte mer på riskerna som cancer och ljuvertumörer som är en stor risk för tikar och äldre tikar som får gå tomma.. Nåja, din pappa gör självklart som han vill.
Kastrera då hanen om det känns bra för dig.

Han slipper då stressen att vara kring löptiken och det blir inga valpar.

Zabbio
0

Inte mycket att välja på förstår jag och ingen som vet något om alternativ och vill upplysa mig.

Nåja, han får bli kastrerad. Pappa betalar hälften eftersom det är lika mycket för hans hunds skull.

Uppfödarna är inte glada, ska tydligen vara en riktigt fin utställningshund som kunnat gå bra i avel. Å andra sidan är jag ju inte intresserad av avel över huvud taget, och även om jag inte ser något fel i att en hund säger ifrån under vissa situationer kanske det tyder på att den inte är optimal att avla på. Jag vet inte, är som sagt inte så insatt eller intresserad.

Vattnadal
0

När tiken kommer i löp, är hon inte i höglöp på en gång. Man hinner upptäcka det innan man får en parning, skulle jag tro. Finns det då ingen möjlighet att hålla dem från varandra 3 veckor, så måste du ha ett alternativ. Det går inte att ha dem i olika rum, ev tom med låsta dörrar? En i undgård el? Eller en bekant som passar den ena?

Du kan sätta in ett chip i hanen, så drar testiklarna ihop sig och han tappar lusten. Även om han skulle hetsas av tiken att genomföra en parning, blir det inga valpar. Jag skulle för den skull inte lämna dem obevaade ihop under löp, då de kan bli rädda och skada sig vid en hängning, även om det in te blir valpar.

Om hanen är meriterad och det finns intresse av att avla på honom, så kan detta ske när chipets effekt går ur.

Fast, som du säger, det kanske inte direkt är det potimala att avla på en hund som markerat mot ett barn. Även om jag för det mesta brukar tycka att det är föräldrarnas fel, som låter barnen härja på tok för mycket med hundarna…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Zabbio
0

#5 Tack för lite alternativ att välja på.

Det blir svårt att hålla dem åtskilda under löp dygnet runt och så pass länge som löpet pågår. Hade jag nu velat avla så hade det kanske varit en ide med chip för tillfället, men jag undrar om det inte är smartast att få det överstökat en gång för alla.

Tycker nog också att det är bättre att barnen får lära sig vett och respekt, men ändå.

vallhund
0

# 3

Risker med tikar som går tomma?

Ja ja vet att tråden är gammal, men tyvärr tror alltför många på dylika myter ff.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Zabbio
1

#7 Köper inte heller att det är farligt för djuren att inte bli kastrerade. Sådant görs för människors skull, och myter uppkommer för att lätta samvetet.

Hur det nu är så blev  det tiken som kastrerades.