Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 461 ggr
nightingale
0

2 frågor, trots? och ligg.

Hejsvej

Har en liten fråga…och fundering kan man väl säga…

Min lilla Ziri, som är nästan exakt på dagen 6 månader, har blivit som en helt annan hund känns det som. Hon har blivit otroligt mycket kaxigare mot mig, och hon som ofta morrat tidigare (allmänt morrig av sig helt enkelt, inget agressivt) morrar ännu mer nu… är detta någon typ av trotsstadie hon kommit in i?

Sen har jag en fråga också ang. ligg, är detta ett svårt kommando att lära in? Det tycks ta en hel del tid för oss att lära oss det…men skam den som ger sig ;)

Tacksam för svar =)

Ska också tillägga, att Ziri blev kastrerad för ett par veckor sen, så hennes nya "humör" kan väl inte direkt bero på löp…

mvh
charlotte o byrackan Ziri.

kerstinjoh
0

Trotsålder!!!

Glad

nightingale
0

okej ! :S

Dags att tra fram sina kaxigaste sidor då!

Lotta
0

Japp det är bara att stålsätta sig…attans för trottsiga tonåringar =)

Vattnadal
0

Allt hänger väl på situationen det morras i. Jag skulle nog mest gäspa och ignorera, typ vända mig om, inte ge någon respons på det. Fast som sagt, det hänger på situationen…

Handlar det om saker som vaktas, låt henne ha dem, ge henne något godare istället, eller bara låt henne vara. Morar hon för att hon inte litar på dig, kanske för att hon är van att du plockar av henne saker?

De kommer ju in i en rätt jobbig period där. Minns med fasa när Raksha kom in i den, runt 4-5 månader gammal, och gick ur den vid 2 år, kändes det som… Undvik att träna när hon är som värst, undvik situationer du vet att hon kommer att göra något du inte vill, om det går. Släpp tex inte lös henne när du misstänker att hon inte kommer att lyssna, osv. Man blir ju inte lite irriterad, och blir man arg, blir allt bara fel ändå, och gör mer skada än nytta.

Ligg har vi lärt alla hundarna på samma vis. Först sitt, genom att föra en godis bakåt över huvudet på dem. Då är det ju lättare att sätta sig för att titta på den. Sedan för man den framåt, nedåt fort, så brukar de lägga sig för att nå den. Lägger de sig inte, ha godisen i en kuten hand, så att de inte kan ta den, och fortsätt. Så fort hon lägger sig, beröm och ge henne godisen.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Karmatarerskanise
0

Vi tränade ligg tidigt och tryckte lätt mellan skuldrorna sammtitigt som vi förrde godisen till golvet.

Liss
0

Jag satte ecko ner, förde godisen mot golvet och hjälpte honom på traven med att ta med hans fötter.. så han sjönk ner.

När jag tröck lätt på ryggen vägrade han att göra nått. Men efter några gånger som ovan gick de hur bra som helst.

Pröva lite olika, bara du får ner honom och beröm därefter.. alla hundar är olika

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆