Funkar det med agility?
Efter ett par år utan hund har jag nu blivit dagmatte till en liten 3-årig dvärg schnauzer tik vilket är en fröjd ska jag säga. Vi har haft ett par provdagar nu under helgledigheten och vi trivs väldigt bra ihop. Den lilla damen har en hög energi nivå och jag skulle gärna vilja hitta något sätt att aktivera henne på. Ägarna är bara glada om jag kan hitta något att göra med henne. Hemma bor hon i lägenhet men här har vi en stor trädgård att dra nytta av.
När jag hade min cairn terrier så sysslade vi en hel del med agility och jag tror att det skulle vara kul för Trixie också. Hon har en väldigt bra grundlydnad och har som sagt massor av energi. Men när jag pratade med en vän som håller på med agility så tyckte han att hon var lite väl gammal.
Själv tycker jag att tre år inte är någon ålder, speciellt inte eftersom hon har grundlydnad och energi. Det ska ju även tilläggas att jag inte kommer att tävla med henne eftersom hon inte är min hund. Utan det är helt enkelt något vi ska göra för att ha kul och för att hon ska få lite aktivering förutom promenaderna. Men nu blev jag väldigt osäker eftersom jag känner mig lite "dammig" på hundkunskaperna.
Så jag hoppas på att få lite råd om det här och om nu agility inte skulle vara aktuellt så tar jag gärna emot tips på andra aktiviteter som vi kan syssla med.
Hon är absolut inte för gammal på någotvis! Vet du hur det står till med höfterna hos hunden? Om hunden är frisk skulle jag bara börja på om och lära in om jag var du och ägaren är okej med det hela.
Hon ska vara helt frisk utan några problem och jag har redan pratat med ägaren om att aktivera henne och de tycker bara det är roligt att jag engagerar mig i hunden så det är fritt fram. Tydligen hade förra dagmatten inte varit speciellt aktiv med Trixie utan bara gått småpromenader lite då och då. Så de tycker som sagt bara att det är roligt att hon får lite aktivering.
Jag är uppväxt med att man arbetar med hundar så jag tycker att det liksom "ingår" om man nu ska vara dagmatte.
Jag tacka så mycket för rådet :)
Vadå lite väl gammal. Vad snackar hon om? Jag började träna agility med min hund när han var tre år. Inga problem utan han älskade det och blev jätteduktig.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
en som jag känner körde agilty även om hennes hund var 11 år(dock tog dom det lungare)
Vad roligt att höra. Ja man ska ju följa magkänslan men han var så väldigt bestämd så jag tänkte att jag säkert hade missat något nytt rön *S*
Vår jaktlabbe är 10 och vi kör sporadisk improviserad agility med henne, ibland om vi kommer iväg till agilitybanan gör hon allt (och fort också) men annars har vi hittat på egna "hinder" i lokala lekparken (barnen hejar på). Hoppa över "fjädergungor", gå balansgång på kanten till sandlådan, krypa genom en prydnadsgrej, springa upp för en liten rutschkana, till exempel.
Mental aktivering är också bra, träna in nya konster och kommandon.
Hoppas ni får det riktigt kul!
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
Min hund är 5 år, vi började köra agility regelbundet så sent som i somras. 3 år är ju ingenting!