Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 676 ggr
porcus
0

7 veckor, 8 veckor?!

det är planerat att jag ska hämta min valp (japansk spets) den 10 juli men nu ikväll ringde hon och sa att vi kunde hämta henne nu på fredag istället. och jag är ganska osäker eftersom enligt skk's regler så ska man inte hämta en valp förräns den är 8 veckor.
jag är väldigt splittrad, jag vill gärna ha min valp så fort som möjligt men jag vet att det är oansvarigt av mig och även uppfödaren att släppa valpen så pass tidigt.

vad ska jag göra?

porcus
0

kan tilläggas att uppfödaren har fött sitt andra barn för några dagar sen, så det kan ju kanske bero på att hon är stressad och vill "få bort" hundarna så fort som möjligt.. ?!

Kristina-
0

Hon verkar inte vidare seriös!  Man brukar inte leverera valpen förrän tidigast  då den fyllt åtta veckor. Det står ju som sagt även i SKK 's regler.

TinaH
0

Det spelar väll ingen roll hur stressad en uppfödare är för hon/han ska vara så van att få kullar att det inte ska bli så att den ena kullen ska komma ikläm bara för att dem har fått en till…..

Inte för att det spelar någon roll, men vad heter Kenneln?
För enligt SKK ska det vara 8v. inte en dag tidigare.
Ring SKK och tala om detta för dem och få rådfrågning där. =)

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

kerstinjoh
0

Mycket oansvarigt av uppfödaren!

Stressad eller inte, det spelar ingen roll. En seriös uppfödare ska inte lämna en valp innan 8 v.

TinaH
0

håller med Tantis! =)

Mvh TinaH

skogsstjrna
0

Håller med #3

Mischa
0

Hon vill uppenbarligen bli av med valparna, fråga henne personligen istället varför dom inte ska få umgås med sin mamma en vecka till?

≧◔◡◔≦

TinaH
0

# 6

Tack! :-D

Mvh TinaH

porcus
0

nu är det lite nya grejer på gång.
jag ska hämta henne den 9 juli istället, eftersom resten av valpkullen hämtas en dag eller två dagar tidigare. och en dag för tidigt verkar ju fortfarande lite konstigt men det kanske inte är så mycket att bråka om. eller?

TinaH
0

8v är 8v…

men 1dag har inte så där jätte betydelse. =)

Får man fråga vad som gjorde att hon "helt plötsligt" ändrade på sig?

Lycka till!

Mvh TinaH

porcus
0

det var nog för att dom andra valparna skulle hämtas två eller tre dagar tidigare. och varför dom skulle hämtas tidigare vet jag inte men jag ska fråga sen när jag hämtar hunden :)

Lotta
0

Håller med mina polare tantisarna…dom är så kloka när dom slår sina huvuden ihop *ASG*

Vattnadal
0

Vi har tom sagt att vi ska hämta vpår valpis när hon är 9 v, för att hon ska få en extra vecka med mamma, fosterfar, bror och syster. fast visst känns dte som att det skulle vara helt OK att hämta henne på söndag, istället för att vänta ääääända till den 14:e…

Jag tror faktiskt inte ens att man får lämna dem en enda dag för tidigt, egentligen. Månag uppfödare behåller faktiskt valparna längre än 8 v nu för tiden, för att det är viktigt med mamma, syskon od.

Har i och för sig hört att shäferfolk gärna tar valparna vid ca 6 v för att de ska präglas mer på föraren, men det pratas det säkert tyst om när SKK kan höra…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter