Hugger som en tok
Alltså jag blir inte klok på våran 5 månaders valp. Han bits väldigt mycket och jag undrar vad man kan göra för att få stopp på det. Till exempel om man sitter på golvet, så springer han fram och HUGGER i ens händer, han riktar in sig på händerna och ser dom som en leksak. Han visar verkligen ingen respekt och han kan också hoppa upp mot ens ansikte och hugga i luften, och bara hoppa upp i ens knä och bita sönder ens händer.
Har provat att bära bort honom lugnt, har provat att säga åt honom bestämt, har provat att putta bort honom med fötterna och liksom "claimat" mitt space, har provat att bara sitta och ignorera, har provat att lägga ner honom på sidan lätt i nackskinnet.
Ingenting fungerar! Han blir bara triggad när man tar i honom och säger till honom och blir ännu värre. Det är klart att man bara kan gå där ifrån, men jag vill ju kunna sitta på golvet och bara klappa honom utan att bli ihjälhuggd i händerna.
Man kan inte sitta i soffan med honom heller för det är samma sak där. Så trist för jag vill ju kunna gosa med honom. :(
Vad kan man göra?
★
Har du provat att gå iväg så fort han hugger till? Det funkade på min hund när han var valp!
Små tokar är dom ;)
Med vänliga hälsningar
Grattis, du har en busig och levnadsglad valp! ;)
Är valpen lättstressad och har svårt att slappna av annars? Isåfall kan det överdrivna beteendet bero på övertrötthet och då behöver du hjälpa valpen att slappna av genom passivitetsträning.
Annars finns det ju en del man kan testa på, stiga upp genast hunden naffsar och yla till, gå iväg och ignorera, avleda o.s.v.
Sen ska man inte bråka eller ta tag i valpen det ställer bara till det mer, triggar som du själv märkt, valpen vill ju inte vara elak på något vis.
Vad gör mamman om valparna biter henne. Jo hon skriker till för att tala om att det inte är ok. Sen går hon förmodligen därifrån. Skrik till ( ja inte skäll uten säg ett AJ i ljus ton o gå därifrån. Sen är det en valp jag tror det går över med tiden.
Ge något att bita på kan hjälpa med, allså byt ut handen mot lekak men jag tycker att 2 gav bra tips och svar :)
det tråkiga med hundvalpar är att dom är absolut inte lika gosvilliga som dom ser ut, dom flesta valpar tycker inte att gos är lika mysigt som vi gör. Är det viktigt för dig att gosa med valpen så passa på medans han är riktigt trött och somnar 
HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.
Avleda är ett bra sätt tycker jag. Man kan tänka på att alltid ha med en trasa eller liknande som man hela tiden kan ha med sig och byta med när valpen håller på. Att berömma mycket när valpen tar leksaken (eller vad avledningen nu kan tänkas vara) är viktigt.