Ras
Jag vill köra Ipo och Lydnad med min framtida hund, och Undrar vilken ras som skulle passa det bäst? Kommer även pröva på spår och sök och köra freestyle inom hobby.
Har kollat på Schäfer, men de har kanske väldigt mycket motor, och det kanske funkar minst lika bra med en annan hund som inte kräver lika mycket. Men vill gärna ha en hund med bra Motor och gärna lättlärd.
Vad tror ni? :))
Schäfer. Förstår inte riktigt problemet?
Vill du ha motor och köra ipo så finns det en anledning till att schäfer är överrepresenterade där. Blir nog lite svårare med freestylen dock, inte de smidigaste hundarna direkt. Inte för att smidighet betyder allt i freestyle, men det kan underlätta :)
Har du rottweiler i nuläget? (syftar på din avatar)
Jo, därför jag tänkt på Schäfer ;) Men det ska ju också känns rätt. Jo men jag hade inte tänkt tävla inom freestyle, utan mer som en hobby. :)
Nej, det har jag inte, det är dock en ras som jag kommer skaffa senare i livet, Jag vill gärna ha lite mer efarenhet innan jag skaffar en sådan ras.
Nån av de andra brukshundarna då? Tänkte föreslå malinois, men den har ju minst lika mycket motor. Annars är schäfer och belgisk vallhund bra val om du vill satsa på till exempel lydnad, bruks, ipo och skydd.
#2. Du kanske ska kontakta en brukskennel för schäfer och höra om de tror rasen passar dig, och sedan hälsa på för att se hur du själv känner. Eller om du kanske har någon bekant som har en?
Jag tror för övrigt inte att en bruksrottis är mycket svårare än en bruksschäfer - så varför inte skaffa drömrasen direkt? :) Dock har väl just rottis fått kritik för att de generellt inte klarar av bruks eller ipo på hög nivå längre.. Där tar mallen över mer och mer. Även tervueren börjar få lite bättre fäste.
Om du är medveten om vad det innebär att äga en bruksras, och införstådd med vad de kräver, så ser jag ingen anledning att ta någon "enklare" ras först. Du vill ju köra ipo, lydnad och spår, dvs du kommer kunna erbjuda hunden vad den vill ha. Varför då inte välja den hund DU faktiskt vill ha? :)
Malenois är vanliga och super duktiga inom ipo!
Tycker Schäfer låter som ett bra val, såg att du gillar Rottis också men det är nog lättare att få en bra och arbetsvillig hund hos Schäfern.
Dobermann kanske? Inte lika skarpa som schäfrar och riktigt allround om man väljer en bra hund från arbetande linjer.
Belgare verkar vara duktiga brukshundar också, dock har de nog minst lika mycket motor som schäfer men vill man satsa högt så är det ju positivt med en hund med mkt driv :) Även holländsk herdehund verkar vara en populär ras inom IPO.
Du får nog kolla rätt mycket på linjer om du inte vill ha en hund med för mycket motor, men en bruksschäfer ska du ha helt klart. Det tycker jag. Det skiljer ju sig åt mellan linjerna, vissa är mer hund än andra om man säger så…
En Belgare kan helt klart passa, men var otroligt noga med uppfödare och linjer. Mallen är helt klart att föredra inom det du är intresserad utav, även om en vettig Tervueren också skulle passa.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Boxer eller dobbe! Schäfer o Malle är riktigt bra men det är så stor konkurrens där vilket gör att det är roligare o köra en mindre ras om man vill tävla ;-)
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
Så mycket tips, så man blir lite snurrig :-p Men schäfer verkar ligga högst hos mig just nu, och tänkte kolla in dobermann och någon av de belgiska vallhundarna och åka träffa dessa hundar. :-)
Tack för tipsen. :->
#9 Hen ville ju inte ha en hund med så mycket motor som en belgisk vallhund har? Finns ju såklart lightmallar och lighttervar, men dem är nästan segare än en ligtschäfer..
#10 Vadå roligare? Ska man inte kolla på det som är bättre om man vill satsa? Inget ont om boxer eller dobberman men ska man köra IPO för första gången bör man ta en ras som är lite lättare och duktigare på det. Kan bli svårt annars.
#11 Jag vet en bra schäferkennel, säg till om du vill ha tips. Kan skicka i pm i så fall!
#12 det får du jättegärna göra! :-)
#12 En "lighthund" är ju inte direkt aktuellt inom IPO, ska man komma någonvart där lär man ju ha en hund med lite jävlar anamma.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#14 Precis det jag syftar på om du läser rätt. Jag anser inte man bör köpa en lightmalle eller ligtterv för det råder så mycket brister i mentalitet där. En lightschäfer är i så fall mycket bättre, men min åsikt är att TS borde satsa på bruksschäfer för de är de säkraste korten du kan få.
#13 Skickar ett PM! :)