Matdjungel!
Hejsan, behöver tips och förslag. Jag kör Doggy Original på min 3 årig Dalmatiner hane för att hans förra ägare gav honom det, men han är lite lös i magen pga stress från flytt till ny ägare och till nya miljön. Så just nu är han på svältperiod i 24h för att sedan ge han skonmat/dietmat. Men det är efter att hans mage har blivit bättre då kan man ge honom lite av det vanliga foder. Det är här som jag undrar över. Vilket foder är bra? Bäst? Många säger att Doggy är inget vidare alls utan rekommendera RC för just dalmatiner men andra säger att det är bättre med färskfoder? Man vill ju det bästa för sin hund och eftersom han är min första hund kändes som mycket skrik och panik här för mig! Jag tänkte fortsätta med Doggy eftersom förra ägaren sa att det funkar bra för han men när han är lite dålig i magen tänkte jag att passa på byta foder på honom? Så RC, Hills, VOH mm? Det är ju hur många som helst!
En hund som haft/har magproblem mår ofta mycket bättre och blir bra efter övergång på färskfoder. Verkligen värt för et att kika på.
Har ni bara lite plats i frysen för färskfoder, så prova - hundar som käkar färskfoder brukar sällan få magproblem.
Själv kör jag den som heter Vom och Hundemat, men den är dyrast av alla (100% animalisk), men det finns fler sorter som är prisvärda. Nordic t ex. Kolla med dina djuraffärer vilka sorter som finns i din stad.
Det är inte krånglilgt med färskfoder. Man får bara komma ihåg på kvällen att lägga in i kylskåpet den som hunden ska ha nästa dag - så det får stå och tina under natten
Är det inte tvärtom, att ju högre andel kött fodret har, desto mer svårsmält är det, och sämre för känsliga magar, och det är därför man ska välja ett foder med högre andel spannmål än kött i fodret till en hund med känslig mage?
Jag vill gärna ha märke med så lågt protein som möjligt eftersom just dalmatiner är ganska känsliga mot protein.
Det känns ju väldigt skumt om en hund som är gjord för att äta rått kött inte skulle kunna klara av det utan skulle må bättre av att äta torrfoder med 70 % spannmål.
Jag skulle ge färskfodret en chans och se vad som händer, minst under tre månader eller så. Vom og hundemat har jag aldrig hört ett ont ord om. Lycka till med hunden TS. :)
Just obehandlat kött är det mest lättsmälta för en hund - men kanske Bravo eller Nordic är en av de bättre när det gäller dalmatiner. Nordic har 60% animaliskt innehåll och Bravo 40-45%.
#2 Det allra bästa för hunden är ett foder med minimalt/utan spannmål.De flesta matallergier beror på spannmål framförallt vete.Det finns torrfoder som är spannmålsfritt också.Ett foder som har mer spannmål än kött i sig är enligt min åsikt totalt värdelöst.