Skäller.
Hades har aldrig skällt på andra hundar eller här hemma. Men nu i samband med att han tror sig höra saker här inne hela tiden har han börjat skälla en gång var gång han tror sig höra ngt. eller då han hör ngt som han inte vet vad det är.
Vad ska jag göra då? Ska jag säga till honom då, eller får det honom att tro att det verkligen var ngt att skälla för?
Vill inte att detta ska öka och bli katastrof. Vi bor ju i lägenhet och då fungerar inte en skällande hund.

*putt*
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
HALLÅÅÅ???

*puttar igen*
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Hur gammal är han? Det kan vara så att han är på väg in i "spökperioden"! Det är en period då hunden tror sig se eller höra saker som inte finns.
Hanär i den perioden ja, men det är inte mitt problem. Vad ska jag göra åt skällandet!
Han slutar alltså skälla om du säger åt honom? I så fall tycker jag du ska göra det när han skäller på ingenting. Jag skulle iaf göra så, lika bra att bryta det beteendet på en gång om det är oönskat.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Ja, jag får då INTE bort de med att säga till.. och ecko är nu 10 månader (idag) Jag vet i tusan hur man ska göra.. han blir tyst när jag säger tyst, men sen är han igång igen. Ignorerar jag honom fortsätter han.. men märker mer och mer att han VET att han gör fel så fort han skäller.. för han skäller och tystnar och tittar på mig. Men så kan han ju inte låta bli heller. Så jag har ingen anning, har samma problem!
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
Usch. Hoppas han inte blir värre bara. Hittils har han bara påpekar ljud.
Alltså, enligt mig ska en hund få varna med ett skall. Och de är ju det ecko gör. Efter de säger jag tyst och då tystnar han oftast. bara att han ska skälla varenda gång någon är i trappuppgången eller när någon låter ute. De blir lite tjatigt. Han är väl iof också fortfarande i spökåldern, men beror nog också på att vi precis flyttat. Massa nya läten.. Men beröm så fort han är tyst när du sagt tyst iaf. Ge så mycket breöm du bara kan.. ibland hinner jag knappt, för så fort jag säger duktig skäller han:P
Hehe tack för tipset :)
Du kan ju lära in kommandot "skall", det funkar på en del hundar,då vet ju hunden att när du säger det så får han skälla annars inte.
Detta funkade dock inte på Snodden, för han skällde varje gång han "trodde" att jag skulle säga skall:-)),så honom får jag använda olika ljud till om det vill sig, men ibland är det ju som sagt bra att dom skäller för att meddela att det kommer någon eller så ;-).
Jag har hört att en del använder blomsprutan och ger dom en duch varje gång dom skäller, men det är ju frågan om Hades känner det med sin päls tänkte jag på :-)).
Jag kan tala om att med ecko funka de inte. Jag lärde honom skall och nu kan han de jätte bra. I början var han som snodden, han skällde så fort jag gjorde tillnimelse till den handrörelsen. men nu fattar han! Han skäller ändå.. förstår inte riktigt varför en hund skulle lära sig att INTE skälla när man inte gör tecken.. eller varför skulle han enbart skälla när jag gör tecken för? de kan ju inte han veta bara för att man lär honom en ny sak..
hum .. jag fick visst inte fram vad jag ville.. de var för svårt att förklara:P
Jag tänkte köpa en vattenspruta.. tror du de funkar Lena? ecko är ju så korthårig som de finns!:P och han gillar inte vatten i näsan;)

Arras skäller oxå när han tror jag ska säga det.
Ser rätt kul ut när jag säger "Ligg" och han först skäller och sedan lägger sig.
Hahaha ja du Lis dom kan dom busarna, ja testa vatten sprutan, börja med att spruta då han är ovetandes så han får sig en duch där bak eller nått, för då får han ju något annat att fundera över :-))).
Snodden förövrigt älskar blommsprutan så det hade aldrig funkat, jag blev av med skällandet med att noncha honom varje gång han trodde att jag slulle säga skall, jag använde inget tecken ;-).