Löptik med mörkbrunt blod?
Hej!
Jag har två löptikar hemma för tillfället, min yngsta på snart två år löper för andra gången (började löpa kring jul). Hon har till skillnad från min äldre tik mörkt brunt blod i trosskyddet. När hon bajsade imorse såg jag att blodet som rann ut också var mörkt. Jag kommer inte ihåg hur det var förra gången ärligt talat, men det oroar mig lite.
Allmäntillståndet är dämpat, men inte på ett oroande sätt. Hon dricker inte mer än vanligt vad jag kan se, mat är prio ett. Hennes temp ligger på 38,5.
Har någon med mer erfarenhet några tankar? Har vissa tikar mörkare blod (på gränsen till svart)?
Enjas löp är mörkare medans Donnas är mycket ljus. Men brunt är inte Enjas utan som mörkröd som blod Donnas är mer utspedd o ser rosa ut. Att tikar kan ha som mensverk är inte ovanligt, Enja blir lite hängigare o sover gärna mer. Kolla gärna din hunds temp o se hur den är ta morgon o kväll, minns jag inte helt fel så kan tempen upp 0.5 vid löp?
Så här var Enja första löpet: liggandes, kräktes, åt inget o vi trode verkligen hon var jätte sjuk ingen feber men kontakta vetrinären. 2a löpet bättre kräktes 2 gånger men funka så mycket bättre, 3 löpet glad som vanligt.
Donna: 1a löpet tjo vad det är roligt ingen förändring alls
2a löpet allt är jätte kul, hanar är pesten och vi äter mindre. Leker o sprallig som vanligt :) Så de kan allså variera en del på hur dom är och även mellan löpen.