FÖRBJUD fyrverkerier
Nyss tänkte vi gå ut med Sheldon, han var bajsnödig. Precis när vi kommer ut och gått en liten liten bit, så hörs smällar i luften, bara någon enstaka. Men det räckte för att Sheldon och vår kväll ska vara förstörd, idag igen.
Igår var vi ute med honom runt 9 på kvällen, då folk smått börjar skjuta upp lite raketer. Det räckte med tre stora smällar, sedan var vår hund helt panikslagen. När vi kom in, sprang han och gömde sig under mitt skrivbord och skakade som ett asplöv, även en stooor kisspöl låg där. Stackars hade kissat ner sig i skräck, och inte nog med det han kräktes av skräck, två gånger. Under kvällen låg det små kissfläckar här och var i sovrummet. Jag mådde så dåligt för hans skull (visade det inte).
Och nu idag är det förstört igen, nu kommer vi inte kunna gå ut på HELA dagen för att idioter inte kunde skjuta upp alla sina raketer igår.
Snälla varför inte förbjuda detta? Det är ju inte bara hundarna som mår dåligt, det är ju katterna, igelkottar, fåglar, rådjur, hästar. Ja vartenda levande djur kan detta bli en fruktansvärd börda. Inte nog med att djuren mår dåligt. Barn får tillgång till att "leka" med skiten, och folk gör det fulla, struntar i bestämmelser och det blir en riktig fara för bostadshus och människor.
Höll på att bli på flugen av en kattuggla igår, den hade fått panik av fyverkeriena
// Nadja
#1 usch stackaren :(
Åtminstone borde man förbjuda för privatpersoner tycker jag då folk tydligen inte kan sköta sig! Var precis som dig precis ute för att gå första rundan för idag förutom imorse. Gick 5m och sen hördes de en jäkla smäll. Lyckades få med mig Ayla ändå men efter ca 50m hade det kommit 5 till så tvingades gå hem med henne dragandes i panik.. Så trött på att folk inte kan hålla sig till 2dagar om året! Och sen är fyrverkerier lila farligt som vapen! Förstår verkligen inte hur man kan tillåta detta till privatpersoner..
Mvh Jenna
#3 Man kan ju ha iaf en plats där alla får gå och smälla och ENDAST där. Typ ett stort fält där ingen bor. Typ en gammal flygplats eller något, långt från träd och hus.
Jag tycker det är trevligt med fyrverkerier, och vill gärna kolla på dom utan att behöva åka många mil. Men tycker det skulle vara någon lag på att det bara för skjutas vissa tider, då framförallt med tanke på de vilda djuren. Och att personen som skjuter ska ha någon licens eller liknande. Då det händer en del olyckor.
Jag tycker att aveln på hundar ska skärpas, så vi slutar avla på skottberörda hundar som blir helt förstörda av att höra en smäll eller två. Det är ju stressande och jobbigt både för hund och ägare!
Var nyss ute och sa till tre barn under 12 som stod och skjöt precis här på gården. De kunde inte svenska heller så jag fick stå och försöka prata och förklara på engelska. De undrade om de skulle gå någon annanstans och smälla, men jag sa att de var ju för unga för att ens få skjuta och att skjutningen skulle göras IGÅR.
Vad är det för föräldrar som låter sina barn skjuta raketer?
#5 Om varje kommun istället ansvarar för att skjuta upp i flera delar av kommunen så får alla se ändå. Jag tycker också om fyrverkerier, men bara en kväll. Det är redan lag på att du bara får skjuta på nyår och påsk, inte hjälper det för de! Och sen behöver inte aveln ha att göra med hur skotträdd en hund är. Till viss del kan ett osäkert lynne gå i arv, men just rädsla är svårt att avla "rätt" på. Mina ena är livrädd, har stamtavla och har icke rädda föräldrar medan min blandras inte kunde bry sig mindre.
Mvh Jenna
Visst är det som så att det kan slå fel i aveln ändå! Så är det ju alltid :)
Men jag tycker ändå man ser ett starkt samband. Inom min ras schäfern så är problemet med skotträdsla inte stort, just för att man valt att avla på icke berörda hundar då det är viktigt när hunden arbetas med. Aveln är ju dessutom mer än bara föräldrarna, även om det självfallet kan slå fel ibland då det är just avel. Och jag tycker man ska göra likadant med andra raser när det kommer till just rädslor, tänk vad mycket bättre hundarna (och ägarna) mår av att gå runt orädda!
Jag har även en litan blandras, och han är berörd/rädd. Men var ovanligt lugn igår och verkade inte berörd alls! :)
Men däremot håller jag med om att det borde ordnas av personal, och inte "var som helst när som helst".
Jag håller med Jenna_nord, privatpersoner har bränt broarna för att få skjuta själva. Försäljningen borde stoppas till privatpersoner. Kommunen kan hålla i det istället, då blev det mer kontrollerat.
Jag har levt med en hund som reagerade precis som din hund, om inte värre. Hon var så rädd att hon inte ville gå ut alls under två dygn, då det fortfarande smällde oregelbundet. Ändå tycker jag inte att fyrverkerier ska förbjudas. De är fina att se på, och att skjuta en gång per år för att fira det nya året tycker jag också att man ska få göra om man vill. Däremot tycker jag att folk borde ta mer ansvar för sitt skjutande. Lite beroende på var man bor får man börja skjuta olika tidigt. I vissa kommuner är det från och med kl 4 på nyårsafton fram till 2-3 på natten på nyårsdagen. Vilket jag inte är positiv till. Själva skjuter vi raketer varje år. Ca 15 st brukar det bli. Däremot tar vi vårt ansvar genom att inte skjuta eller smälla flera dagar innan. Vi skjuter allra tidigast kvart i tolv och allra senast kvart över tolv. På så sätt minskar vi lidandet för de djur som mår dåligt av nyårsafton. Om alla andra skulle göra som oss, och bara skjuta och smälla under en halvtimme, så hade det varit enormt mycket bättre för djuren. Där vi är nu (Strängnäs) sköts det inte så mycket efter 00:20. Men i Stockholm där jag firade förra året, sköts det fram till dagarna därpå, och skjutandet hade redan påbörjats flera dagar innan. Inte OK! Skott under en halvtimme, en gång per år är inget problem. (Psst! Igelkottarna ligger i vinterdvala!)
Vi hade "tysta" fyrverkerier som knappt låter, det är inte mycket, inte alls på långa vägar som de vanliga raketerna.
Det är såna "100skotts".
Jag tycker inte fyrverkerier ska förbjudas däremot ska folk ta ansvar och enbart skjuta kl 12, som tiden säger. Då hinner man förbereda allting med sina hundar/djur osv,
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det hör till traditioner oxå att smälla av raketer men jag tycker allt efter viss tid låt säga från kl 21-24.15 sen är det smällstopp. Jag njuter av smällare tycker faktist det är fint, har inte köpt något alls innan men i år kosta jag på oss 29kr två st det är som fontäner allså säger inte pang o pipp utan och man tar upp skräpet.
Jag tycker verkligen inte det ska förbjudas.. hade varit väldigt väldigt tråkigt!
Dock tycker jag att den endast får göras mellan typ 00.00-00.15. Just för djurens skull
Jag tycker verkligen inte det ska förbjudas.. hade varit väldigt väldigt tråkigt!
Dock tycker jag att den endast får göras mellan typ 00.00-00.15. Just för djurens skull
Dock tycker jag att den endast får göras mellan typ 22.00-24.15. Just för djurens skull
Indira: Räcker det inte med ett inlägg ? :P
#15 Det får ENDAST skjutas under nyårsnatten som det är idag, och se hur bra det funkar.. Finns alltid någon som sabbat för andra tyvärr.. Men förbud är enda sättet.
Mvh Jenna
#16 Om du tittar på tiden, så blev det inte så medvetet
Fast det här systemet som finns är ju fullständigt idiotiskt
saxar lite från polisens hemsida, (http://www.polisen.se/Service/Tillstand/Fyrverkerier/)
"Du måste vara 18 år för för att köpa, inneha eller använda fyrverkerier"
Hur många kan säga att de inte såg någon under 18 år hantera smällare eller raketer igår, och för all del några dagar innan det, och förmodligen också nån vecka framåt? Begriper inte vad föräldrar tänker med, skulle ALDRIG sätta det i händerna på min dotter, har sett allt för många gånger vilka skador det kan göra.
"Om en stor mängd fyrverkerier ska avfyras i ett tätbebyggt område eller om mycket folk är i närheten kan det krävas tillstånd."
I en gata i ett villaområde på säg 20 villor på en skjuter upp 5-10 raketer var så handlar det om 100-200 raketer på den gatan, lägg därefter till att de flesta villaområden består av mer än en gata kombinerat med radien av en smällare/rakets effekt radie vad gäller ljud. Det lär bli ganska många hushåll… Vart går egentligen gränsen för en stor mängd fyrverkerier?
"Smällare är förbjudna i Sverige. Fyrverkeriartiklar med knall som främsta effekt får inte säljas eller användas i Sverige."
Kanske jag som är koko, men jag tycker då att ungarna här i alla fall springer och slänger grejer som inte gör just nått annat än pangar. Dessa ungar har dessutom en förkärlek att kasta nämnda objekt mot hundar, katter eller dylika förbipasserande för en humoristisk effekt.
http://www.antismallarupproret.se/images/pyroteknik.pdf en intressant pdf som sammanfattar det hela ur laglig synvinkel.
Tycker det är vansinnigt att den helg då systemet gör säljrekord slänger man ut lite raketer på marknaden för att göra det än mer spännande… Fulla människor som inte har mycket vett kvar i skallen får i hemmagjorda uppskjutnings ställ á la tomma ölflaskor skjuta upp raketer som flertal gånger går iväg åt helt fel håll och smäller av både här och där för att uppskjutningsplatsen är amatörmässig.
Nej måste säga att jag är trött på det och tycker det är dags att myndigheterna ryter ifrån lite mer istället för att komma med diffusa regler som ingen tillsynsmyndighet ser till efterföljs sen! Jag tycker inte det ska bort från marknaden helt och hållet, men jag tycker definitivt det ska bort från den öppna marknaden.
Bättre att smällandet sköts av kommuner alt. föreningar med tillstånd och görs centrerat kring tolvslaget.
// Caroline sajtvärd för kallblod.ifokus.se
Smällare är förbjudna ja och det är sådana som endast låter och har det som enda syfte. Om de har ett annat ljud t.ex. visslande ljud innan de smäller räknas det nog inte som smällare. Eller om de lyser, inga smällare då heller. Om smällen är en bieffekt är det tillåtet, sedan finns det ju säkert de som tar in riktiga smällare från utlandet.
Det som är synd när fulla människor, unga eller de som helt enkelt inte kan hantera fyrverkerier tänder på är att det oftast är oskyldiga som blir drabbade av att en raket som kommer mot en, under ens bil, balkongen eller fönstret.
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
#19 Finns småraketer, ect. som kan verka som att det är smällare :S
Jag tycker inte heller att privatpersoner ska få smälla av raketer.. Och om folk nu måste smälla (även jag tycker ju att det är väldigt vackert med fyrverkerier, även om jag inte kunnat kolla på ett par år pga hundarna) så kan man väl åtminstone hålla sig till nyårsafton! :(
En dag kan man ju hålla sig inne/åka ut på vischan eller dyilkt, men när dom börjar smälla vid jul och fortsätter en vecka efter nyår så är det ju rena pinan att ha en skotträdd hund.
Även jag har vart med om att barn (och dom var långt ifrån arton) kastat smällare mot mig och hundarna.
Och, med risk för att låta som en sjuttiofemårig tant, så måste jag säga att det här med att folk smäller soptunnor, hundtunnor (BLÄ) och postlådor och grejer är så onödigt att det kryper i mig när jag ser det.
Nej, låt kommunerna ta över smällandet så att man kan vistas utomhus runt nyår.
Då i Måsndags så smällde ju vi en stro fyrverkeri bomb (el vad man säger) och då var jag ute medans mamma skulle ta hundarna men det blev lite fel för vi brukar alltid skåla först och då gör vi det ute,
men nu gick dom å tände bomben på en gång, Mamma han inte in och första smällen såg ju hundarna i föntret och blev helt galna och jätte rädda för dom alldrig hade sett så mycket färger och ljudet……Mamma sprang in och tog tjejerna i köket och försökte springa upp med dom, dom var som vilda katter som klöser!!! Dom var så rädda och skrek som om man skulle slå dom till döds!!!
Hon slängde in dom i sovrummet och då sprang dom runt och ylade under sängen upp i sängen och överallt och bara var jätte rädda, Tog ine godis som dom i vanliga fall älskar!!
JAg kom in och lungade ner dom och fick i dom lite godis och sen så smällde våran garnne en bomb och ¨då stannade ja ju inne och då blev dom lite lungnare!! Bella kom nästan i lite shock men Trixi lungade ner sig!
Men jag vill inte att det ska förbjudas för det är ju så fint och passar bra till nyår!!
#23 Dock var det inte bra att din mamma stressade upp dem, det gjorde förmodligen saken värre. Man måste hålla sig lugn i sådant läge även om det var fel av dem som smällde där, fast ni inte skulle det då.
För man måste vara lugnt själv :)
Och beröm itne en hund med godis när den är rädd, det kan förstärka beteendet. Bättre att prata lugnt osv med dem. Ett tips om det skulle hända igen.
Håller helt med #24, det är jääätte viktigt att man är lugn och själv inte stressar upp. Då blir det 10 gånger värre för hunden som redan är rädd som den är.
Men godis och ben skulle jag absolut inte sluta med för att hunden är rädd. Ger du godis när hunden är rädd, så kan du även se HUR rädd hunden är. Tar den godiset, så är det inte så farligt, om den ignorerar godiset - ja då har den helt stängt av både nos och instinkten att ta emot föda. Min hund fick ett inslaget ben några minuter efter tolv, och det tog all uppmärksamhet ifrån smällandet en stund.
Och att ge godis när hunden är rädd gör att den istället förknippar ljudet och allt som händer, med något bra! När det smäller får man godis. När min ena hund blir rädd när vi är ute och går, och jag har en bit kvar, så brukar jag göra godissök en 2-3 gånger. Slänger ut 10st ungefär. Efter att hunden fått lov och arbeta och lägga energin och tankarna på något annat, så försvinner rädslan av sig självt.
Edit: När vi hör en smäll ute = godissök
Efter några dagar är hon mycket bättre på att tåla smällar. Synd bara att det sen inte smäller på 11 månader igen.
Så godis + lugn röst är något som jag absolut tycker är bra när man har en rädd hund :)
Mvh Jenna
#25 Min farmors hund är ett bra exempel på att godis och tuggsaker inte är bra vid såna tillfällen. Han blir värre. Skiter man i han och ber han gå och lägga sig, bryr han sig inte.
Visst det är individuellt men jag skulle inte ge godis när hunden är rädd, kan som sagt uppmuntra. Men det är hur jag hade gjort, upp till var och en :)
Att ge innan hunden blir rädd, är en annan sak :) Då distraherar man :)
Du menar att han blir mer rädd när han får godis? Eller är det i en anna situation?
Mvh Jenna
#27 Han stirrar upp mer för att han vet att han får godis eller tuggsaker att tugga på.
Skiter man i han och ber han lägga sig i korgen är han lugn. Har nämligen observerat det, när jag har passat han, och när min farmor har varit hemma eller inte :) Samma sak med åska. Han kopplar liksom det på något vis.
Men då skulle jag snarare tro att han har blivit uppstressad när han fått godis. Alltså den som gett från början har nog inte varit lugn eller gett i ett lugnt syfte. Utan kanske försökt avleda och göra honom glad eller så.
Jag skulle til exempel aldrig börja "leka" med godisen när min hund är rädd. "Ska du ha godisen, kom så får du godisen!" Du vet så :)
Det skulle ju kunna räcka för att han sen blir med upprymd när det kommer godis och han är rädd.
Men så behöver det klart inte vara! Men svårt att veta när det inte är ens helt egna hund och man inte varit där från början. Bara som jag tänker.. :P
Mvh Jenna
#29 Nej han börjar stressa, då ger hon han något att tugga på, för att han inte ska bli mer uppstressad. Men ignorerar man honom, som jag t.ex har gjort, blir han inte jättestressad, han lugnar sig snabbt och lägger sig och sover :)
Farmor fick honom som omplacering, bara det att han bestämmer över henne, så han vet vad han ska göra för att få sånt osv.
Men jag går inte på det, då lugnar han sig snabbt och lägger sig och sover
#28 Kan tänka mig att det beror lite på hur man ger godiset och hur man själv beter sig. Blir det som ett slags ömkande blir det såklart värre och kan man inte lugna hunden utan att ömka så är det bättre att låta den vara och inte låtsas om. Det beror ju helt på vad man har för hund.
En hund som äter kan inte stressa då dessa beteenden inte kan kombineras. Det är därför det är mycket effektivt att på en stressad hund (som inte låst sig) lägga t.ex. mjukost på, och i svåra fall i, nosen. De börjar då slicka och blir lugna eftersom de inte kan kombinera slickandet med stress.
#31 Jag säger bara hur jag hade gjort, jag skulle aldrig göra det i alla fall, ge godis NÄR hunden är rädd. Vill inte chansa på att det förstärks osv.
jag tycker inte heller att privatpersoner borde få skjuta raketer, med tanke på skaderisken. Som du säger så är nog de flesta onyktra på nyårskvällen, och risken att det blir barnen som leker med raketerna borde avskräcka från att sälja dom. De gånger jag stött på farliga situationer har det varit barn som fått fria händer med raketerna
kanske skulle det hjälpa om fler anmäler
HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Som före detta försäljare av fyrverkeriartiklar så kan jag ju tycka att ytterligare förbud är totalt meningslöst. T.ex. var det förra förbudet, av smällare, helt kontraproduktivt. Visst, smällarna var riktade mot yngre,och det kan kanske varit dumt, men förbudet medförde istället att miniraketer och "minibomber" typ thunderking m.m. ersatte smällaren. Och för dem fanns ingen begränsning i krutmängd, och tillförde ytterligare faromoment.
Dessutom finns det gott om regler och lagar för hur fyrverkerier ska få avfyras. Problemet är snarare att polisen skiter fullständigt i att följa upp småbusets användande av fyrverkerier.
Men visst borde det göras förändringar. Dessa är saker som jag funderade över redan för några år sedan. Kanske något redan har ändrats, men jag är tveksam….
1. Användande i berusat tillstånd borde följas upp och straffas hårt. Varför förbjuda de stora fina pjäserna, som definitivt inga småungar köper, bara för att det finns idioter som inte kan fatta att alkohol och fyrverkerier inte hör samman? Smäll först, och sup sen!
2. Försäljning borde begränsas till mellandagarna. Förr var det så, men idag (i alla fall fram tills jag slutade) ansöker försäljarna om tillstånd på en månad. Gissa nu varför smällandet börjar redan tidigt i december….
3. Langning til minderåriga borde straffas hårt. Ni har ingen aning om hur det ser ut i butikerna. Jag har t.ex. blivit utskälld av en morsa för att jag påpekade att hennes två småpojkar faktiskt inte fick hantera grejerna.
4. Följ upp missbrukandet inom tätbebyggt område. Idiotsmällandet av folk före och efter nyår är inte omöjligt att stoppa. Ge böter på plats. Ordentligt, så att det svider. Bötesbelopp på kanske 3-5000kr är vad som behövs.
5. Skriv in i de kommunala reglerna att allt användande av fyrverkerier utan tillstånd kommer att beivras, med undantag för nyårsafton 23.45 fram till nyårsdagen 00.15. Då kanske folk fattar att det inte är OK att gå ut och smälla lite grejer av och till, bara för att ungarna tjatar.
Dock så kräver allt det här en sak. Att polisen faktiskt gör något. Jag kan ju säga att man blir rätt irriterad som handlare, när man får skäll av alla möjliga människor för att det smälls, och dessutom av polisen, för att någon säljer till ungarna. Men för h-e! Se till att ta fast dem då, bötfäll dem, och skicka räkningarna till mamma. Inte fasen hjälper det med att förbjuda allting i samhället.
#34 Beror på affären, för på Ö&B där vi köpte, sa dem att de inte fick börja sälja före den 27 dec och sedan måste det vara en inspektör och kolla allting innan försäljingen startar.

#35 Det beror antagligen på tillståndsmyndigheten, men jag är rätt säker på att det mer eller mindre är kotym att ge tillstånd för en månad nuförtiden. I alla fall här nere i sydvästskåne
Oavsett så är det hyfsat viktigt att sätta en övergripande tidsbegränsning för försäljningen. Säljer man i en månad i grannkommunen, så kommer det bli dit småungarna skickar sina ombud….
17 I år var det tidsatt har för mig det var från 18-tiden framåt sen är det väl vanligt folkvett som gäller, vilka släpper mest innan denna tid?! Jo yngre personer och vem ska stå för att de inte börjar i tid föräldrarna då det är som sagt var 18årsgräns på alla smällare o fyrverkerier.
Det är delade meningar med detta vissa anser ju hundar är skit då ägare har dom lösa samt inte plocker upp hundskiten o detta får de leva med alla dagar om året, vad säger en hundägare om detta :P Jag svara ja det är ju samma sak här vanligt folkvett som gäller när man är hundägare det gäller ha koll på sin hund koppla den i god tid om det är personer som går, plocka upp hundbajen o kasta påsarna i papperskorgar.