Musch / VOH
Är det någon som har några tankar om vad man ska välja av mellan Musch och Vom og hundemat? :)
Det beror ju på om det är färskfoder eller BARF du är ute efter, Musch borde inte ha något färskfoder utan enbart BARF.
Alltså jag vill ju ha ett så naturligt foder som möjligt. Samtidigt är jag inte jätteinsatt i foderdjungeln och vet hur mycket en hund behöver av allt. Är det svårt att barfa om man varvar muschs produkter? Eller är det bättre att vara på " den säkra sidan" och köra voh om man inte besitter en jättekunskap om hundens näringsbehov?
Det beror ju på vad du själv föredrar, barfar man behöver man ju lite kunskap om hur man ska göra för att det ska bli rätt, rätta mängder och innehåll. Med ett komplett färskfoder behöver du ju inte tillägga något.
VoH är komplett.
Much är inte ett heltfoder i sig, så det ska varieras mellan de olika sorterna + ges råa köttben för att hunden ska få i sig kalcium.
På http://stenkyrkaboden.se/Faerskfoder/ står det såhär :
"Musch är ett finskt märke och tillverkare av både färskfoder för den som väljer att ge hela måltider och som ren BARF för den som vill sätta ihop matsedeln själv. Helfoder, måltiderna, består av kött, ben och grönsaker för att få en naturlig variation och komplett innehåll av vitaminer och mineraler. Vi rekommenderar att du varierar bland måltiderna för att få bästa näringsbalans!"
Det finns fem olika, till exempel den ena består av : griskött, -ben och -hjärta, gurka, linfröolja, rypsolja. Proportioner: köttiga ben 42 %, kött 41 %, inre organ 10 %, grönsaker 5 %
(De finns längst ner på sidan om någon vill se alla)
Är det ett fullgott foder om man varvar dessa måltider? Tacksam för hjälp. :)
#5 Jag bor i Finland och har en Musch fabrik i närheten, så vitt jag förstått är det inte något komplett färskfoder de har utan BARFAR man inte utan anväder dessa sk. måltider så måste man ändå tillägga vitamin- och näringstillskott.
Jaha, ok. Vet du vad man i sådana fall måste tillsätta om man varvar dessa måltider? Har foderboden fattat fel då när de skriver att det är ett komplett foder?
Å denna foderdjungel. :/
Ett av Musch färskfoder är helfoder.
Annars kan man nog bara tillsätta benmjöl som man gör om man bara ger ren vom.
Tack för era svar, jag börjar utfodra med musch nästa vecka. :)