Rashjälp?
Hej! Nu är de så att jag och min familj tänkt skaffa en hund. Vi är ute efter en mellanstor hund. Ingen knä pudel men inte en mega stor heller. Nåt mellanting alltså. Den ska vare kelig och gärna ligga med i soffan och titta på tv. Men samtidigt kunna vara ute och busa osv en dag. Vill inte heller den ska behöva mycket mer en några promenad dem dagar man helt enkelt inte orkar. Vill även träna lättare spår och drag med hunden. Och kanske diverse tricks. Vill att den ska vara lättlärd så att de första tricksen som sitt,stanna, ligg mm . Vill även den ska gilla att aportera då jag verkligen gillar de. Har läst att golden retrivrar gillar de.Den ska gå bra ihop med katter då jag har två sådana. Finns den perfekta hunden för mig nån stans där? Har tittat lite på golden retriver. kan de va något? Andra ider?
Mvh/ REXbunny
Medarbetre på minecraft ifokus
Pudel är en väldigt trevlig ras tycker jag, både lättlärd och social. Och verkar passa hyfsat bra in på dina krav. Även om den räknas som sällskapshund så användes den förut som vattenapportör. Man behöver väl inte nödvändigtvis ha en retriever för att träna apportering, det beror väl mycket på vilken nivå man lägger sig på. Tänker du träna för något särskilt mål?
Pudeln finns ju dessutom i olika storlekar, inte bara "knäpudel" ;) Här kan man läsa lite mer: http://www.skk.se/hundraser/pudel-mellan/
Ifall hunden går ihop med katter beror nog mest på om man vänjer den vid det från början.
Drag nej ingen golden då tror jag. Vad vill du att den ska apportera? Hämta skjutna fåglar i sjön eller apportera ( springa efter) bollar o pinnar som du kastar?
Kan tänka mej att golden kanske är lite stor för er. Men en trevligare ras som är anpassningsbar får man nog leta efter.
Sen att lära sej sitta o ligga o stanna är inga trixs utan det minsta en hund ska kunna enl mej.
Goldens är härliga hundar som, i min uppfattning, älskar att vara med på i stort sett allt man gör. :D
Min Golden älskar apportering (särskilt i vatten), lydnadsträning, freestyle och det lilla spår som vi har testat. Sen hemma är han världens soffpotatis och det enda han gör som lek inomhus är att hoppa upp i sängen och gräva runt i sängkläderna för att få min uppmärksamhet. :)
Drag vet jag däremot inte om rasen är så bra för. Alla hundar kan väl dra, men det beror väl på. Tror inte att min kille skulle tycka det är särskilt kul, men man vet aldrig. Jag planerar inte att dra med honom oavsett, vet inte hur påfrestande det skulle kunna vara på honom.
Vad din hund går ihop med har ofta att göra med hur du tränar den och hur tidigt du vänjer den vid andra djur. :) Sen beror det även på vad som finns bakom i släkten och hur mycket jakt det finns i rasen, alternativt föräldrarna.
Jag känner Goldens som älskar att gosa och kela med katter och Goldens som tycker att kattjakt är det absolut bästa som finns. :D Tacksamt nog så tillhör min kille den sorten som tycker att katter är det gosigaste och mysigaste som finns och absolut inte ska jagas. :)
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot
#1 De är inte bara de att dem är små utan jag tycker inte heller om deras utseende. Tycker bättre om "rakare" hår. Jag håller dock med om att dem är lätt lärda då min kusin har en sådan so vi brukar träna. #2 Jag menar med pinnar, bollar mm och drag är inget tvång att de ska gå. Va bara nåt jag tyckte lät roligt. #3 Låter som en hund som skulle kunna passa. Han låter riktigt mysigt.
Mvh/ REXbunny
Ok men att hämta pinnar o bollar odyl det kan vilken hund som helst lära sej. Kan ju dock vara lättare med en hund som har det i sej. Men med det kan det följa att den alltid hämtar skorna i hallen men samtidigt att den plockar upp tvdosan när den åker i golvet eller när du tappar en gaffel i backen. För att inte tala om alla strumpor den bär omkring med. Alla är inte så men många.
Men golden är en super härlig ras. Så åk till några uppfödare o träffa deras hundar. samt prata med folk som har golden så du får en egen erfarenhet av rasen o hur dom är.
Min golden ligger oxå gärna o gosar med katterna i sängen.
På din beskrivning verkar det som att du borde välja en sällskapsras, dessa raser klarar ofta av mer fysisk aktivitet än man tror. Så kika in rasgrupp 9 där finner du nog några raser.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Pudel eller papillon kanske 
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
kolla in diverse urhundarna, typ samojed eller kees tror jag skulle kunna passa er ganska bra 
4 Kasta pinnar o bollar mm för att hunden sen ska springa o hämnta det kan varenda hund lära sig vissa utan träning. Jag anser du bara ska kolla på rasgrupp 9 det är sällskapsraser det låter som att det inte är så krävande ras du är ute efter.
Basenji? En liten hund med långa ben, tyst och lugn.. Och den skäller inte! Den jodlar! Mysig faktisk ;) kan dock ej dra.. Podengo Portugues medió? Finns både strävhårig-cerdoso och släthårig-Liso… En ovanlig och trevlig hund! Jakthund som gör det du gör! Vill du vara hemma o ta de lugnt en dag så gör det inget för Podengon! Och vill du vara ute och hårdträna andra dan, då är den gärna med! Drar nog lite lättare.. Ingen slö hund! Men ska man ha en podengo så ska man vara flockledaren! Ha fast hand och inte ge sig! De är en hund som kommer ihåg! Ägare till två podengo portugues liso Pequeno (den minsta)
Funderar på en norwichterrier kan de va nåt?
Mvh/ REXbunny
Funderar på en norwichterrier kan de va nåt?
Mvh/ REXbunny
Jag rekommenderar engelsk staffordshire bullterrier eller en staffeblandning.
Jag har en staffeblandning och han ligger gärna i soffan och myser, spårar gärna, drar gärna, hänger med på det mesta (även fast han egentligen är trött) och han gråter inte om det bara skulle bli några promenader en dag 
Dessutom är han väldigt lättlärd och barnkär!
# 13
O på egen erfarenhet, hur många raser har du haft själv? O hur kan du rekommendera en blandis, oavsett vad den är blandad med eftersom man aldrig i förväg kan veta hur en blandis blir?
Staffar är inte kända för att vara lättlärda.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Jag har haft, Border Terrier, Fox terrier och Boxer. I familjen även dvärgpudel.
Varför undrar du det?
Jag kanske har haft tur med min hund som är väldigt enkel att ha och göra med men man kan Aldrig i förväg veta hur en hund kommer att bli, inte ens ifall de är "kända" för att vara på ett visst sett. Den turen har man inte ens när man ska köpa en renrasig hund.
En ledtråd kan man få om man kollar upp hundens föräldrar som även blandraser har ett par av.
Bara för att staffar inte är kända för att vara lättlärda så behöver inte det betyda att alla inte är det.
Jag tror att hunden blir det du gör den till.
# 15
Grattis! Hur gör du för att få en Borzoi att bli en bra vallhund? O hur tränar du en vavva att ställa älg?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
15 tyvärr tor jag inte på den- hunden blir vad man gör den till. isf skulle vi gärna haft en bodercollie men det är omöjligt för oss att ge det den skulle behöva för att må bra.
Till viss del blir hunden det du gör den till men man kan inte får till allt.
En hund gör det den får o det har fördel av. Får den hoppa så gör den det. Får den godis för att sitta vackert så kommer den göra det.
Rekomendera en blandis? Och en staffe sort?! Nä! Välj en renrasig MED stamtavla.. Då vet du vad du har i snöret! Ha så roligt med en kapplöpnings mops! Sorry men blir så **** arg!
#8 Att rekommendera en draghund till någon som mest vill ha en sällskapshund är inte speciellt lyckat. En samojed är mycket krävande vad gäller både mental och fysisk stimulans. De är framavlade för att dra en släde flera timmar om dagen och är inte en ras som mest kan ligga och slappa i soffan.
Keesen är ju en helt annan typ av hund, möjligen mer passande för TS. Att rekommendera samojed och keeshond i samma mening blir lite konstigt, som att rekommendera Chihuahua och jack russell för samma person. Helt olika hundar med helt olika behov av motion och stimulans.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#20 jag har träffat flera samojeder som knappt vill göra annat än ligga i soffan… det finns massa olika kennlar, som satsar mer på utställning och dessa hundar skulle till exempel passa ganska bra.
Jag tog för givet att TS inte va en fullständig idiot utan visste att man kollar upp lite själv oxå, och bara tar det här som tips inte tillsägelser.
#21 Och jag har erfarenhet av både egen samojed och andras, att samojeden är en mycket krävande ras. Jag har som samojedägare träffat många, och endast träffat en som var lämplig som sällskapshund. De andra har varit aktiva och krävande hundar, tyvärr ofta understimluerade ftersom de är för vackra för sitt eget bästa och skaffas av människor som inte ser att deras hundar är stressade. Samojeden är avlad för att dra. Klart det finns individer som är utmärkta som sällskap, men rasen i stort är det inte. Jag har träffat två border collies som var fantastiska och harmoniska sällskapshundar, men skulle aldrig rekommendera rasen som sällskapsras för det.
Det skadar aldrig att förutsätta att folk är okunniga på nätet, att för hundarnas skull vara extra tydlig. Man är inte en fullständig idiot bara för att man har så lite förkunskap, att man inte förstår att man måste gräva ordentligt för att göra ett bra rasval. Du vet säkert att "medelsvensson" har ganska dålig kännedom om hur man väljer rätt hund, och att de flesta väljer en ras som ser fin ut eller samma ras som grannen/kusinen/kompisens mamma har för att den hunden är så trevlig. Det är jättedumt, men det är så det är. De flesta som skaffar hund kan egntligen väldigt lite. Därför tycker jag att det är viktigt att vara övertydlig i den här typen av trådar, för att kanske kunna hjälpa en blivande hundägare (och en hund) på vägen.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
21. om du läser inlägg 4 så skrev ts Jag menar med pinnar, bollar mm och drag är inget tvång att de ska gå. Va bara nåt jag tyckte lät roligt.
Tycker att du ska titta på sällskapshundarna i rasgrupp nio. Jag lovar dig att det är bättre att skaffa sig en mindre krävande hund som får sitt dagliga aktiveringsbehov tillgodosett varje dag, än att skaffa en arbetande hund och få en understimulerad och stressad hund eftersom den kräver mer än vad man trodde. Sällskapshundarna kan vara med på det allra allra mesta! Lycka till :) fundera noga över ditt val och gå inte efter utseendet!
Jag tipsar om Eurasier ^^
Collies kanske? Ingen draghund o apporten är lite individuellt :) vi har 3 st o de har alla väldigt olika men mysiga personligheter. Finns korthåriga om man inte gillar lh. Kan i så fall rek mironiks kennel i uppland
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights