Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3166 ggr
indra-bus
1

Fyrverkerier

Är era hundar rädda för fyrvekerier?

Mina är inte de tack o lov.

Men tycker så synd om alla djur som är de.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Fridaaaa
0

Nepp hon bryr sig inte. Sussar på bra när det smäller vid 12 slaget.
Mina andra djur bryr sig inte heller :)

Ja det är synd om dem och så idiotiskt och respeklöst av folk som smäller innan kl 12 slaget och håller på flera dagar innan och efter också :S

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

indra-bus
0

Håller med till hundra..

IngaTrnqvist
0

Brownie är, som tur är, inte rädd för fyrverkerier/smällare. Men om han umgås med hundar som är rädda så kan han påverkas av det.

Där jag bor började dom smälla redan för flera dagar sedan, även mitt på ljusa dan. De kommer säkert att hålla på lång tid efter också. Tycker också det är oerhört respektlöst mot dom som har djur som är rädda för smällare. :/

Portie
0

Nej, Hugo är inte rädd för smällare/fyrverkerier trots att han har fått smällare och raketer skjutna mot sig när han var valp (hans första nyår), han gillar att titta på himlen vid 12 slaget. Dock så tycker jag självklart att det är väldigt onödigt att smälla flera veckor innan, tycker man bara borde få smälla vid 12 slaget så att djurägare kan vara förberedda.

mopsen12
0

Sasha kan hoppa till av smällare, än har här inte varit så mycket fyrverkerier. Hoppashoppas inte.

ms-mee
0

Rädda båda två. Hubert snäppet värre, helt livrädd, han blev rejält skrämd när han var liten av ett par ungdomar.
Så så fort det smäller lite ute springer han och gömmer sig.

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

CelsiusT
6

Dörädd hund här hemma.

Det jag inte fattar är att det kostar ju så ofantligt mkt pengar att köpa dom där fyrverkerierna så varför smäller folk andra tider än vid 12 slaget på nyår?

Medarbetare på westernridning.ifokus

fidojunior
0

Min yngsta är inte rädd. Han har tidigare år varit med mig på balkongen när jag har fotat och det har låtit galet högt men ändå så sitter han bara där och tittar på mig. :P Han tycker nog inte att det är så jätteroligt när det är nära men rädd blir han inte. När vi tittar ut genom fönstret brukar han titta också.

Den äldre, Fido, har alltid varit rädd även för åska men det har varit för att min mamma har ömkat honom, tillslut sa jag till och under 4-5 år har nyårsafton inte varit läskig för honom bl.a. för att det inte small så mycket innan nyår och han hade ben att tugga på. Men så var det några idioter förra året som sköt upp en raket bara några meter ifrån oss, skulle gå förbi tills jag såg dem och hann inte vända innan den åkte upp och small, så förra året var inte kul för honom.

De smällar som vi har hört i år har inte Fido reagerat så mycket på men de har varit längre bort. Har köpt gott godis till honom som jag hoppas att han tuggar på imorgon. :)

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

Belimas
4

Nej ingen av våra reagerar nämnvärt men däremot har vi haft tidigare hundar och katter som har varit rädda, av den anledningen köper vi aldrig fyrverkerier då vi vet vilket h*lvete många djurägare har den här tiden på året.

jollycox
0

Min hund är rädd för fyrverkerier/smällare/skott. Hon får zylkéne från och med idag och fram tills på måndag. Det är ändå ganska tur att vi bor i en liten by, här brukar det bara smälla på själva nyårsafton, ibland någon dagen efter.
Vår andra tik blev rädd för fyrverkerier förra året. Vet inte vad som orsakade det. Får hoppas att hon inte är alltför rädd iår, hon är med min syster i en större stad där det lär smälla mer än här.
Våra två pojkar har hittills inte reagerat så vi får hoppas att dom inte gör det iår heller.
Jag har fyrverkeritränat med en cd-skiva med min hund och vår yngsta, hoppas att det hjälper lite.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Jetaime
0

Det blir min hunds första nyår, så det återstår att se. Någon enstaka då och då bryr hon sig inte om.

mikkan01
0

Ena hunden är inte alls rädd, tack och lov.
Andra hunden är det första nyåret som firas här, vet inte hur hon var i tidigare hem. Åt de som smällt tidigare har hon bara verkat lite nyfiken och småskällt lite så förhoppningsvis är hon inte rädd….vi får väla se Glad

~mikkan

terrorinAlive
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag har en hemsk upplevelse med min hund. Jag tog med henne för att fira första maj vid majbrasan. Tänkte inget mer på det. En majbrasa och lite folk likssom, det har ingen hund dött av.

Allt gick bra men sen började dom jävlarna smälla av enormt mycket raketer och min hund har epilepsi. Jag blev livrädd men som tur var hände inget. Hon är en borderterrier så jag bar runt på henne och stack illa kvickt.

Hon kanske inte är rädd för raketerna men allt blixtrande är ju inte så bra för henne direkt.

Då var jag rädd…

MaaariaS
0

Ja Max är rädd och här så har dom smällt smällare varje dag i två veckor och kommer säkert fortsätta ett bra tag efter nyår precis som alla andra årSkrikandes

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Jenna_Nord
0

Tyra är inte rädd någonstans. Brukar gå runt ute med henne under tolvslaget. Riktigt skönt! Ayla däremot.. Hon blir enormt stressad och helt okontaktbar. Brukar krypa in någonstans där hon aldrig brukar vara. I förra lägenheten låg hon under vasken i badrummet. Där är hon annars bara när hon måste bada. Får väl se hur de går i den nya.. Än har de bara varit några småsmällare. Så hon har bara blivit lite rädd och tagit skydd under skrivbordet. Men imorgon blir det sele när vi ska ut och kissa, annars stryper hon ihjäl sig själv…

Mvh Jenna

[Forest]
1

Nepp mina bryr sig inte om smällare o hoppas det är så även när de rikiga smällarna flyger upp med. Jag har köpt 6 st fyrverkeriballonger som vi ska tända, hoppas bara det är bra väder för att bruka dom.

[Empisen]
0

Nix.

Lilllens
0

Nepp.

[Timantis]
0

Min golden är rädd o börjar stressa massor. Iår har det dock gått förvånansvärt bra. Det har varit lungt hittils med lite spridda smällar. Ikväll ha det dock ökat men hon klarar det jättebra än så länge.

Mina andra två reagerar inte. Jo det small satan en smäll för ett tag sen o då hoppade dom högt även jag men dom lade sej ner o sov igen.

[Daniela1983]
0

Nej han är inte skotträdd tack och lov.

Qepta
0

Min Papillon är väldigt rädd för fyrverkerier. Terven däremo bryr sig inte.

Det blir även hans första nyår i Gävle, och det är skillnad på hur det smälls i Gävle och i Jokkmokk men det kommer att gå så bra så. Vi var ute och tränade nyligen medan de sköt.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Jamie+Engla
0

Mina är inte det vad jag vet? Men vi bor mitt i skogen, de ända vi har till grannar på flera km är bara gammla.. O de skjuter inget till nyår ;)

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

dinamnam
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min BC blir jätte rädd och springer och sätter sig på mitten av trappen och darrar och vägrar att komma upp :(

Någon som vet vad man kan göra då?

Med vänliga hälsningar 

Isnona
0

Ja usch ja. Dagarna innan Alfons första nyår för några år sedan kastade några ungar smällare mot honom när vi var ute och gick. Sen dess har det varit riktigt jobbigt runt nyår, påsk & valborg. Han blir stressad, orolig och väldigt nervös. Springer runt i hela huset och är på helspänn hela tiden. Har provat det mesta men han är fortfarande lika rädd. Nu för några dagar sedan kastade några tonåringar smällare mot honom igen, och jag har nog aldrig varit så arg som jag var då. Det hade faktiskt kunnat sluta illa! (Fler som råkat ut för detta där jag bor). 

Förra nyårsafton vid tolvslaget satte jag på han ett par hörselskydd (för människor) med radio i, på låg volym. Han satt stilla hela tiden och märkte inte ens av fyrverkerierna. Men han kan inte ju ha på sig dem hela dagen och folk härute börjar smälla redan på morgonen.

Dem senaste åren har jag varit hemma själv och passat Alfons medan resten av familjen firar det nya året på annat håll. Tråkigt, men vad gör man inte för hans skull ♥

Nu i år ska vi till grannen och dit får han följa med. Vid 1-2tiden på natten när det lugnat ner sig lite är det tänkt att vi ska släppa iväg ett dussin ljuslyktor upp på himlen! Rekommenderas varmt, mycket finare än fyrverkerier, om ni frågar mig!

Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus

Jamie+Engla
0

Vi skickar iväg några sånna också.. Ja mysigt är det

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

[Bullen300]
0

mina är inte rädda.

Vi brukar tända tomtebloss istället för fyrverkerier.

ShitGoose
0

Ja, min är väldigt rädd för fyrverkerier och allt annat som smäller..

Fast förra året vid 12 slaget när det small som mest låg hon och sov. Det är när det smäller någon gång ibland hon blir rädd.

Medarbetare på Sphynx iFokus

Michaela-N
0

Nej, inte alls.

[Forest]
1

Ni som har rädda hundar, har någon av er provat dvd som finns för träna fyrverkerier och andra ljud?

indra-bus
7

Varför fyverkerier alls?

De kosstar massa pengar. De förstör mijön. De orsakar olyckor barn blir skadade varge år.

Dessutom finns de vilda djur o tam djur som man inte kan träna.

Nej skänk pengarna till ett katthem svältande barn eller annat.

De ger en längre tillfredsställelse än några sekunder.

Gott nytt år!!

Fridaaaa
0

#24 Kolla noga dem ljuslyktorna och vart dem hamnar! De är farliga för djur i naturen och kor t.ex i hagar, så man måste verkligen hitta alla.

#30 Beror på vilka raketer man köper. Vi har t.ex såna som bara säger "poff" och sedan "knastrar" i fina färger. Behållaren står kvar på marken, bara att kasta sen :)

indra-bus
4

De händer olyckor med dem oxå kemikalier är inte bra för miljön , pengar kostar de.

Helt onödigt enligt mig. Bättre att då ge bort prngarna till något vettigt..

Fridaaaa
1

#32 Det kan hända olyckor när man gör andra saker med.
Har man inte vett i skallen att flytta sig tillräckligt långt bort eller ställa det säkert, får man faktiskt skylla sig själv. Det är väldigt sällan det händer olyckor om man är väldigt försiktig.

dem vi har kostar 15kr/st, = inte många kronor blir det :)
Men förstår mig inte på dem som köper för jättemycket pengar och extremt mycket, det är ju väldigt onödigt

ms-mee
0

#29 Här spelas skivan för fullt. Hade den även innan förra nyår. Och visst, jag kan ha ljudet på högsta volym och han bryr sig inte ett smack, men så fort det kommer utifrån blir han rädd. 
Så här har den inte hjälpt nå alls, men den spelas ändå, ifall den kanske underlättar lite.

//Helene

CelsiusT
0

#29 Här har det tränats en massor, haft DAP och allt möjligt. Med DAP verkar det blir marginellt bättre. Han har blivit bättre för ljud i vardagen, men åska och fyrverkerier märker jag ingen skillnad på där är han så otroligt rädd så den eventuella lilla förbättringen gör liksom ingen skillnad i det läget.

#33 Du måste ta reda på vad det är för några ni köper!! Vad det är för märke och vad dom heter ;P

Fridaaaa
0

#35 Vi köpte våra på Ö&B :)
Dem lät knappt förra året, så de borde inte göra det detta året :P

CelsiusT
0

#36 Vad heter dom då?

Fridaaaa
0

#37 Har inte dem här, så kommer itne ihåg det, men finns i Ö&B-bladet:P Annars kan du ju höra med dem:)

indra-bus
2

Rn olycka är ju när man gör allt rätt men de ändå går fel..

[Forest]
0

34, trist att han ändå reagerar trots denna träning. En kompis till mig köpte två varianter en cd och en dvd hon kör hög volm på cd men inget på tvn första tiden sen dvd sen vid nyår kör hon båda men ljud, hunden reagerar ändå men innan vart han livrädd idag orlig o rädd men inte så att han bajsar ner sig eller vill hoppa ut ur sitt skinn iaf.

Jenna_Nord
0

#29 Har också testat med dvd.. Både i datorn och på tv'n. Även sett filmer med raketer osv. Det reagerar hon inte märkvärt på.. :/

Mvh Jenna

Belimas
0

Precis, oftast är det inte bara själva ljudet de reagerar på utan ljudet i kombination med det starka skenet och det blir inte detsamma sken på datorn/tv:n som det är i verkligheten.

Jenna_Nord
1

#42 Fast hon reagerar starkt på ljudet även om man inte kan se något i verkligheten. :/ Tydligen har dom väl så bra hörsel att det är skillnad på inspelat och på riktigt. Eller så är dom vana vid oljud från tv och dator. Men när det är så starkt och kommer utifrån så blir de väl en annan sak. För hon reagerar även på småsmällare som inte syns upp i vår lägenhet

Mvh Jenna

Maxborder
0

Första året för vår Border Collie/Samojed kille på 6 månader så vi får väl se hur det kommer att gå…

Än så länge har han inte reagerat på de smällar som varit, men som sagt vi får se hur det blir runt tolv slaget då det sätter igång ordentligt?!

Han har fått sånt receptfritt baserat på nåt från komjölk(kommer inte ihåg namnet nu), som ska verka lite lugnande, och vi kommer bara va hemma ikväll och när det är som värst åker persienner ner så han slipper allt blänkade ljus.

Har även aktiverat honom idag så han är lugn nu, men jag tror inte det ska bli några större problem. Va ute tidigare då det smällde och han brydde sig ingenting! Glad

[Zlarviig]
0

Mixa är, som tur är, inte rädd för smällare. Hon brukar stanna upp/vakna när det smäller men sen fortsätter hon med det hon gjorde. Hon är mer rädd för dammsugaren… Obestämd

vallhund
1

# 20

Att en hund inte är skotträdd betyder inte att den inte är rädd för smällare/raketer eller för åska/blixtar.

Det är helt olika ljud.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

jollycox
0

Ikväll när jag var ute med vår yngsta som inte har reagerat tidigare så smällde grannarna en som lät jättehögt, resten av rundan gick han med svansen mellan benen och drog.
Vad ska man göra när dom blir så rädda?

Lucidity
0

Nu fått reda på att våran Collie på 16 veckor är skotträdd :/ han skriker riktigt, fastän matte försöker hålla han trygg.

Det jag fick veta av två uppfödare var att inte gå ut med hunden nu på kvällen när dom smäller raketer. Speciellt om dom är valp då iallafall.

Det jag hörde av en bekant från oss, som bor på samma område som oss, hon brukar gå in på badrummet/toan och ha på radio, från kl 23:30 till kl 00:30.

Antar att man ska hålla hunden tryggt och försöka minimera ljudet utanför med t.ex radio/musik.

Jenna_Nord
0

#47 Gå inga fler promenader än nödvändigt för att hunden ska kunna höra sitt. Använd en sele som hunden inte kan ta sig ur. Rädda hundar kan slita förskräckligt när dom är rädda och har dom halsband kan dom skada sig. Håll dig annars lugn när du är ute. Låtsas som att de regnar. Är hunden inte allt för rädd (okontaktbar) så ta med något riiiktigt smaskigt ut som du kan bjuda på lite då och då. Och en lugn berömmande röst :)

Mvh Jenna

jollycox
0

#48,49
Vi har inte varit ut mer än nödvändigt men det var just då vi var ute som dom smällde. Sele är en självklarhet att vi har på dom just idag.
Han som blev rädd idag har ett jäkla bra minne, har man mött en hund på en viss plats i skogen och går där nästa dag så förväntar han sig att hunden ska komma där då med, samma dagen efter, och dagen efter det. Så vi får nog jobba på att få bort rädslan utomhus. Vi var ute och kissade en stund efter han hade blivit rädd och då var han inte lika låg. Han har iallafall tagit emot ost nu ikväll men har varit väldigt stressad, legat och skakat och hässjat. Nu är han lugnare.
Min hund är lugn sålänge man har på hög musik och sitter hos henne. Hon är inte riktigt rädd, inte på samma sätt som hanen, hon blir mer förbannad och skäller som en tok när det smäller.
Nästa år firar vi nyår mer avsides, även om det är lite fyrverkerier här jämfört med i större städer.

Ixectrona
0

De förra två åren har Wikus varit lite orolig (det första djuret jag haft som varit rädd för raketer eller åska överhuvudtaget), men nu skulle han istället skälla och springa runt och kaxa sig med högburen svans, "tack och lov". Tungan ute

Aran tyckte det var spännande, medan Saga (som förut älskade det, och när hon var vingklippt för en massa år sedan tog jag t.o.m ut henne och hon älskade raketerna som "skriker" innan de smälls) nästan fick panik och fick stängas in i buren så att hon inte flög in i en ruta eller något.

Katten verkade inte bry sig alls.

[Forest]
0

Kan säga att det gick bra hundarna sov som vanligt  på soffan Glad Var stora raketer några hus så det lät rätt mycket o lös upp en del.

ms-mee
2

Här gick det också bra! Skrattande
Rejält med motion på förmiddagen, hjärngympa i form av trixande och sök inomhus senare. Fetvadd i öronen, tv:n på hög volym och fyrverkeri skivan igång gjorde susen! De sov till halv 12, var skraja från 12 och en stund framåt, men ingen panik Skrattande

Så det är en otrolig förbättring från tidigare år. Nu fortsätter vi tränandet så det kan gå ännu bättre nästa gång :)

//Helene

[Forest]
0

53 vad skönt o höra Glad

Beckibus
1

Jag har ju 5 hundar, 4 bryr sig inte medan min mopstik Malta är rädd. Jag har ju turen att dom andra hundarna hjälper henne att lugna sig, dock har hon ett bra lugn i sig själv. #23 Dra ner persiener (stavning) eller gardiner, sätt på radio eller tv och ge något smaskigt ben. Sen var lugn själv, om du/ni stressar upp eller liknade kommer hunden också göra det. Rasta hunden TIDIGT och se till att den kan hålla sig till nästa år. Hihi! Nej men nästa dag. ;) Så gör vi!

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

Fridaaaa
0

Lillan var bort till svärmor efter att min sambos syster med barn åkte hem innan vi smällde raketerna, så hon var med Chili :) Men hon bryr sig inte. Svärmors man som var kvar inne sa att hon pep lite men jag tror att det var för att hon visste att vi har utanför.
Väl hemma, så hördes fortfarande raketer på längre håll men hon brydde sig inte alls :)

Jenna_Nord
0

Gick förväntansfullt bra för oss också :)

Ayla tillbringade kvällen inne i badrummet på ett lakan och badrumsmattan, med en klockradio brevid och två värmeljus på vasken. Annars nersläckt och dörren på glänt. Där gick hon fram och tillbaka, så ibland vågade hon sig ut och kom och la sig vid mig och Tyra. Vid 12slaget låg hon på badrummet medan jag och Tyra kollade på fyrverkerierna i fönstret. Sen när de värsta var över höll vi Ayla sällskap som tog det väldigt bra. Hon fick hon en av sina julklappar som jag sparat. Haha ojoj… "Vilka raketer?" ;)

Ute var det dock lönlöst.. Så fort hon hörde något var det full fart mot lägenheten.. Hon skulle nog kunna bli en bra draghund om hon egentligen hade velat, i sånna här lägen visar hon muskler jag väldigt sällan får se :P

Mvh Jenna

Jetaime
2

Zukis första nyår avklarat, gick super! Alla tre hundarna här hemma brydde sig inte alls. Zuki var lite orolig först, men sen inget :)

[eeklund]
2

Min lille på 5 månader var inte alls rädd igår :). Hon låg och sov eller gnagde på ben, var även ute 23.45 och dom smällde hej vilt och hon brydde sig inte. Riktigt skönt! :)

[Zlarviig]
1

På tolvslaget så stog jag i vardagsrummet och tittade ut genom fönstret på några som smällde precis utanför. Vi bor på sjätte våningen så raketerna smällde nästan mitt framför ögonen på mig. Det var faktiskt riktigt kul och spännande. Så märkte jag att Mixa hade hoppat upp på stolen bredvid mig och stog med framtassarna på fönsterbrädan och tittade på hon också. Hon tyckte nog att det såg kul ut och hon var otroligt nyfiken.

Tyck att jag är dum om ni vill men sen tog jag med Mixa ut runt halv 1 när vi skulle smälla raketer. Jag gick såklart bort flera meter. Jag fick Mixa att gräva och jaga snöklumpar. Hon tittade på raketerna och hoppade till när de fräste och hade sig med sen återgick hon till att gräva. Jag tyckte att det var en jättebra träning för henne (vi kommer nog få höra raketer i en månad framöver nu).

Katten däremot satt och gömde sig bakom toan så jag hängde ett badlakan över och stängde igen dörren så att den stog på glänt. Oskyldig

Ronja06
0

Inga av våra hundar är rädda för smällarna. Sitter vid fönstret. Bara den äldsta tiken som är lite orolig. (gått från skotträdd till "enbart" något orolig vid 12 slaget) Tack och lov. :)

Mvh Emelie Förlägen

evelina1991
0

Detta var vår hunds första nyår, hon reagerade inte så mycket på smällarna till en början utan de va mer lyset som fick henne intresserad sen vid 12slaget så hade vi med henne ut för o kolla hur de gick, dem stora kraftiga smällarna ryckte hon till på, så när dem stora kom så höll vi för hennes öron o det gick kanon bra! :) Hon följde raketerna o va lugn o la sig sedan ner :)

En annan grej jag måste berätta som hände på kvällen var att jag o min mammas man Thomas va ute o gick med hundarna, jag hade våran hund o han hade en liten hund som dem passade under nyår. Så bor mamma o thomas vid "klubbstugan" heter de, de e bla fritidsgård o den gå även att hyra en stugan o de gjorde några igår så de va as många fulla ungdommar där igår, så la dem jävlarna raketerna ner på marken o sköt iväg dem! Jag finner lixom inget roligt i att göra så alls!

Men iaf, så gick vi en runda runt i byn sen skulle vi då gå in på mammas o deras gata igen o då PRECIS bakom oss så sköt dem en raket o som tur e så small den inte för de va blött i gräset, så jag tog ju min wilma o puttade bort henne med krät åt sidan medan hon drog för hon ville fram till den o den andra hunden som Thomas hade han e ju livrädd för raketer, så jag blev så jääävla arg så jag skrek massa elakt till dem o dem va tysta! Dem hörde mycket väl va jag sa o man såg alla kollade, jag va sååå sugen på att gå fram till dem (som va i min ålder) o ge dem en sådan fet jävla lavett i ansiktet o en pungspark! Jag dricker inte eftersom jag vänta barn.

Men tyvärr är ju inte sista idioten född!!

CelsiusT
1

Det gick förvånandsvärt bra här med. Det var mer eller mindre helt tyst fram till tolvslaget (nångång när jag var ute med hunden innan så hörde jag låångt borta och det reagerade han inte på mer än att titta lite nyfiket), väldigt bra grannar som inte smäller flera dagar i förväg och inte heller tidigt på kvällen utan dom höll sig till 12-slaget. Ca kvar i tolv började det, allt var lugnt (hade bomull i öronen på hunden och spelade musik), han tittade lite oroligt men inte mer med det. När det närmade sig 12 så drog det i ordenltigt och även dom närmaste grannarna började skjuta. Då gick det inte längre, då började han skaka rejält och se illamående ut. Höll honom i soffan och kramade och smekte honom samidigt som jag pratade glatt och trevligt och peppande. Efter en stund säger sambon att han egentligen skulle varit ute med hästarna eftersom han då brukar kunna släppa allt som händer runt honom, smart idé! Så jag rejsar ut till stallet med honom. Den "nya" hästen var lite orolig när det smällde, men den andra stod snällt och mumsade hö. Hunden fick genast fullt upp med att titta på när jag mockade, hålla koll på hästarna osv. Han är så upptagen där med att titta på allt så han hinner liksom inte bry sig så mkt om annat. När det smällde nära så reagerade han med att huka sig och krypa upp mot mig, men släppte det snabbt igen eftersom det i stallet hela tiden händer nåt som man ska hålla koll på. Så vi grejade i stallet till halv ett, då hade det lugnat sig så vi gick in igen. Det kom någon mer smäll men inte så farligt. Han var berörd men inte dödsrädd. Det var en timmes tid vi hade som det smällde på och jag är väldigt tacksam att grannarna håller sig till den timmen och inte mer.

Idag när vi var ute och gick så började dom smälla på andra sidan ängen (kanske 500m bort). Han var lös och jag trodde han skulle sticka hem eller springa i panik, men han hukade sig och kom till mig och stack huvudet mellan mina ben. Jag pratade piggt och glatt och gick vidare som om ingenting hade hänt. Han släppte det snabbt. Tror det kom 7-8 skott med uppehåll mellan varje under vår korta lilla promenad. Han reagerade exakt likadant varje gång, men var lite brydd över att jag bara gick vidare. Han klistrade huvudet mot mina ben när jag bara fortsatte gå och efter 5m så släppte han mig och sprang igen (på min uppmaning), men han höll koll hela tiden mot det stället där smällarna kom ifrån och höll hela tiden koll på mig och husse.

Qepta
1

Izor låg och sov när de smällde som värst, hade även fönstret öppet då det var så varmt här inne så del lät en hel del kan jag säga. Sen gick vi ut på flera korta kissrundor och på andra sidan stan smällde de rejäla raketer som fick mig att hoppa upp i luften men han brydde sig inte utan sprang omkring och sen gick vi hem, han lekt lite med en aktiveringsboll och sov. Glad

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Portie
0

Det gick bra här med, men det var en som var här som tog ut Hugo utan att jag visste eller hann säga nåt vid tolvslaget.. Men som tur var så blev han inte alls rädd, ändå smällde det rejält. Men i fortsättningen så ska jag vara mycket hårdare med att han absolut INTE får gå ut vid tolvslaget.